Valet i USA

Älskar att Aftonbladet ibland tar in texter från forskaren Cas Mudde, som är verksam vid ett universitet i Georgia och fokuserar på politisk extremism både i Europa och USA. I just den här texten så skriver han att vita förortskvinnor, en grupp Trump haft övertaget om tidigare, kan komma att kosta Trump segern. Mestadels på grund av Dobbs, såklart. Harris kampanjande som riktat sig till vita förortskvinnor får väl f.ö ses som den lyckade delen av kampanjen.

Mudde skriver också om grupperna som Harris kampanj inte riktigt lyckats nå:

"Harris har en större potentiell väljarkår men den är också mycket mer föränderlig, heterogen och svårare att mobilisera. Traditionellt vinner Demokraterna stora majoriteter bland afroamerikanska och latinoväljare, och en stor minoritet bland vita. Men även om Harris har återskapat mycket av den entusiasm som gick förlorad efter president Bidens bleka kampanj- och debattinsatser, och i stort har minskat avståndet till Trump, finns det flera grupper som kan kosta henne valet. Latinoväljare har gått över till det republikanska partiet i flera år nu, medan en del afroamerikanska män tycks ovilliga att rösta på en kvinna som president. Och så har vi Gaza-frågan, som har fått många arabamerikaner och muslimska amerikaner – liksom progressiva vita – att vända sig bort från det demokratiska partiet. För dessa är frågan inte om de kommer att rösta på Harris eller Trump, utan snarare om de kommer att rösta på Harris eller inte alls."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/bmqb8k/cas-mudde-om-valet-i-usa-2024
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 206
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 589
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 469
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
306
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp