Valet i USA


Trump har lite panik. Men läser man kommentarerna är det inte någon kvinna/demokrat som tror på honom samtidigt som hans egna anhängare skriver arga kommentarer.

Edit: För att tillägga, om det enbart handlade om två privatpersoner så är Biden, en äldre katolsk man, mer obekväm med abort än Trump som egentligen är helt likgiltig och inte bryr sig. Han har säkert varit ansvarig för mer än en abort personligen. Problemet är alla MAGA och rådgivare. Kikar man på Project 2025 så ser man dystopin som kommer att ske om Trump vinner.
 
Senast ändrad:
Efter att Trump sa att han och RFKJR är en bra ticket så förekommer det spekulationer att han kommer försöka dumpa JD Vance. Iofs är det inte möjligt eftersom valsedlarna redan tryckts upp, men det kommer inte att stoppa Trump som vi alla vet. Spännande.

Ja det bord väl passa bra. Två bittra gamla män, iofs passar även JD in på den bittra delen.
 
Efter att Trump sa att han och RFKJR är en bra ticket så förekommer det spekulationer att han kommer försöka dumpa JD Vance. Iofs är det inte möjligt eftersom valsedlarna redan tryckts upp, men det kommer inte att stoppa Trump som vi alla vet. Spännande.

Jag är inte så insatt i RFK jr, skulle det göra nån skillnad i popularitet tror du? Vance verkar ju inte vara superpoppis.
 
Jag är inte så insatt i RFK jr, skulle det göra nån skillnad i popularitet tror du? Vance verkar ju inte vara superpoppis.
Vance är väl lite mer förankrad i verkligheten (även om han är bakåtsträvande, misogyn och riskkapitalist), än vad antivaxx-konspirationsteoretikern som RFK. Jr är. Även om RFK Jr. är en riktig Joe Rogan-bro, så är väl hans framtoning lite mjukare - om inte annat gör släktnamnet sitt till, och han samlar väl en väljarbas som skiftar lite. Vissa som sett honom som ett alternativ pga. upprördhet över Gaza etc. kommer nog inte garanterat följa med till Trump - men hans antivaxx-fans har nog mindre problem med att gå över till Trump (och kanske rentav röstade på honom 2016 och 2020).
 
Visserligen yesterday's news, men den var för bra för att inte delas:

Screenshot_20240824_222558.jpg
 
Jag är inte så insatt i RFK jr, skulle det göra nån skillnad i popularitet tror du? Vance verkar ju inte vara superpoppis.
Jag tror inte det. Hans väljare kommer nog inte följa honom utan gå till det alternativ de ser som bäst alternativt stanna hemma. Jag tror jag såg en undersökning som visade att hand väljare i högre grad såg Trump som ett alternativ och om det stämmer så kommer de väl följa med dit men hade han gått till Harris så hade de ändå hamnat där.
Rent personlighetsmässigt så tror jag inte heller skillnaden är stor jämfört med JD. Han är impopulär i stora kretsar och han verkar rätt fläng rent generellt. Kulten gillar honom säkert, men de gillar ju allt som deras gud för fram som bra, men jag tror knappast att han kommer tilltala independent på annat sätt än dagens situation.
 
Det här en intressant siffra. Vi ser samma mönster i Sverige där kvinnor i betydligt större utsträckning röstar mer liberalt. Frågan är varför. I USA har det ganska mycket att göra att jag har mitt och struntar i andra. Till att när de blir äldre plötsligt inser att de behöver vård och omsorg. Unga, förutom att generellt vara mer liberala är också orolig för tex studielån, bostäder och liknande.


Här behöver man inte räkna med ökade kostnader för sjukvård och det kanske är en förklaring till varför äldre män fortsätter att rösta höger och SD.
 
Nu verkar han ha haft en stroke eller något. Tydligen har han messat extremt mycket det sista dygnet.

1724758819150.png
 
Det här en intressant siffra. Vi ser samma mönster i Sverige där kvinnor i betydligt större utsträckning röstar mer liberalt. Frågan är varför. I USA har det ganska mycket att göra att jag har mitt och struntar i andra. Till att när de blir äldre plötsligt inser att de behöver vård och omsorg. Unga, förutom att generellt vara mer liberala är också orolig för tex studielån, bostäder och liknande.


Här behöver man inte räkna med ökade kostnader för sjukvård och det kanske är en förklaring till varför äldre män fortsätter att rösta höger och SD.
Fast det går inte att bortse från de konservativa trenderna som verkar greppa tag i unga män i både Sverige och USA. Missnöjet med ekonomin återfinns såklart också, men det verkar sällan leda till något slags systemanalys utan istället blir det lättare att ta Trump på orden om att det kommer bli billigare att leva om han blir president.
 
Fast det går inte att bortse från de konservativa trenderna som verkar greppa tag i unga män i både Sverige och USA. Missnöjet med ekonomin återfinns såklart också, men det verkar sällan leda till något slags systemanalys utan istället blir det lättare att ta Trump på orden om att det kommer bli billigare att leva om han blir president.

18-29 demografin visar på ett betydligt större stöd för Demokraterna. Det är 30-44, alltså inte yngre män som överväldigande röstar för Trump.
 
18-29 demografin visar på ett betydligt större stöd för Demokraterna. Det är 30-44, alltså inte yngre män som överväldigande röstar för Trump.
Det är fortfarande ett ganska påtagligt gender gap bland yngre? Vet inte vad den totala skillnaden mellan könen i den aktuella åldersgruppen är i hela USA nu, men vet tex. att när Biden fortfarande var med i spelet så hade hans stöd bland män i åldersgruppen 18-29 minskat ganska mycket från 2020, medans det såg ganska oförändrat ut bland kvinnor i samma grupp:

"For 2024 likely voters, Joe Biden leads among both men (+6) and women (+33). Compared with this stage in the 2020 campaign, Biden's lead among women is nearly identical (was +35 in 2020), but his lead among likely male voters has been dramatically reduced from +26 in 2020 to +6 today. While Democrats still hold a party ID advantage with younger males and females, as the chart below illustrates, Democrats have lost significant ground with young men in the last five years.
  • Only five years ago, in 2020, 42% of young men in our poll identified as Democrats and 20% were Republicans (+22 Democratic advantage); in this wave, 32% are Democrats and 29% are Republicans (+3 Democratic advantage). The percentage of independents has remained unchanged at 37% during this period.
  • Over the same period, the Democratic advantage among women expanded by six points. In 2020, 43% of young women in our poll identified as Democrats, and 23% were Republicans (+20 Democratic advantage); in this wave, 44% are Democrats, and 18% are Republicans (+26 Democratic advantage)."

https://iop.harvard.edu/youth-poll/47th-edition-spring-2024
 
Jag hoppas verkligen inte Trump drar sig ur debatten i september. Känns som om de som fortfarande inte tagit beslut om vem de ska rösta på förtjänar den chansen att se honom och Harris tillsammans, och kunna jämföra dem....
 
Jag hoppas verkligen inte Trump drar sig ur debatten i september. Känns som om de som fortfarande inte tagit beslut om vem de ska rösta på förtjänar den chansen att se honom och Harris tillsammans, och kunna jämföra dem....
Risken är stor att han drar sig ur. Han är livrädd
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 079
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 437
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
243
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 852
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp