Valet i USA

Kolla in den här grabben. Han är 12, det finns hopp här i världen. Jag hoppas han går en ljus framtid till mötes (resten av klippet är bara en intervju med en bitter MAGA republikan som är full av hat och lögner, alltså meningslöst att titta på)
 
Skrev som bekant att jag fortfarande hoppades på en pro-palestinsk talare, när man verkligen försökt bredda basen. Men det verkar se mörkt ut. Det verkar faktiskt ha varit lite öppet för möjligheten, fram till sista minuten igår: "The decision, which was finalized after the program on the third night of the convention had already begun, was a stinging blow to leaders of the “uncommitted” movement, who had been asking for a speaking slot for someone who would recount the impact of the war in Gaza."

Och de verkar inte ha fått någon egentlig anledning till varför: "Those making the request were not given a reason for the denial. But many Democratic leaders were concerned that such a speech from the podium would threaten the unity that has been on vivid display at the convention."

https://www.washingtonpost.com/politics/2024/08/21/palestinians-gaza-speaker-dnc/

Tycker väl det skapar mindre unity av att exkludera en grupp sådär, och enligt Mehdi Hasan var talet "vetted" och personen som skulle givit det en demokratisk delstatspolitiker och planen var att stödja Harris kandidatur på scenen... tycker rörelsen kunde fått tre minuter iaf.

Som jag förstått det så var många oroliga att talaren skulle gå off script och attackera Harris och kritisera USA. Demokraterna har ju varit mycket splittrade (Bernie bros), Biden som pressades till att inte kandidera igen, osv. Konventet är till för att vara, enade, jublande och framställa USA som ett land med en ljus framtid och nutid.

Det var en icke-tv sänd panel där bl.a en palestinsk läkare berättade om sina upplevelser när hon arbetade i Gaza under kriget.
 
De måste väl ha något att locka tittare med när listan av talare är ganska tråkig. Särskilt om du jämför med Obama, Clinton och liknande.

Igår var det ju Oprah och även om hennes inflytande har minskat så är hon fortfarande inflytelserik och rev ner stort jubel.
 
Som jag förstått det så var många oroliga att talaren skulle gå off script och attackera Harris och kritisera USA. Demokraterna har ju varit mycket splittrade (Bernie bros), Biden som pressades till att inte kandidera igen, osv. Konventet är till för att vara, enade, jublande och framställa USA som ett land med en ljus framtid och nutid.

Det var en icke-tv sänd panel där bl.a en palestinsk läkare berättade om sina upplevelser när hon arbetade i Gaza under kriget.
Men förstår du hur hemskt det låter att personer med palestinsk härkomst inte kan få vara med när det ska enas och man ska tala om en ljus framtid? :( Sedan har förslagen som lagts fram varit pålitliga, som Rep. Ruwa Romman från Georgia som liksom hållit sig inom ramen hela tiden. UAW tycker f.ö att det borde få vara åtminstone någon Palestinier med, nyss var det viktigt för dem att folk lyssnade på dem. (Och det var trots allt över 700 000 + röster som röstade uncommitted.)

Det vet jag! Det är bra! Förslaget från början var att hon skulle få tala på DNC.
 
De måste väl ha något att locka tittare med när listan av talare är ganska tråkig. Särskilt om du jämför med Obama, Clinton och liknande.

Igår var det ju Oprah och även om hennes inflytande har minskat så är hon fortfarande inflytelserik och rev ner stort jubel.
Jag tänker att det är nog bara Beyonce och Taylor som närmar sig Oprahs status?
 
Känner verkligen att palestinska demokrater behandlas styvmoderligt. Kvinnan som var föreslagen att tala hör till Georgia - en delstat där det kommer behövas mycket jobb. Hon har varit en politisk organisatör innan hon blev vald politiker, och hon har knackat dörrar ensam för Biden i fucking Forsyth County när det varit mörkt ute, Oprah skulle kunna säga ett och annat om vilken bedrift det är... (även om det är lite bättre numera). Och när de pratar om ett stort "tält" och ger republikaner som är mer pro-life än pro-choice utrymme trots att fokuset på konventet haft väldigt mycket med reproduktiva rättigheter att göra (jag har inget emot att de är där, men jag fattar verkligen inte oviljan att ge tre jävla minuter åt en palestinier, istället för att bara se dem som den andre). Såg f.ö en mätning av gallup där det visade sig att det bara är 23 procent av Demokrater som stödjer Israels krigsföring, och att det är en ganska rungande majoritet som är emot den. Och jag såg också precis något inslag om att Harris trots allt har lite svårt att engagera de andra yngsta (baserat på fokusgrupper), och där var Israel-Palestina en fråga som sågs som något de saknade...

Och @MJLee du talade om Bernie Bros som i stort sett skapade splittring. Vilka tror du var en enorm bidragande faktor till den goda stämningen inför Harris som uppstod ganska plötsligt online? Inte bara Bernie Bros såklart, men det är unga vänsterlutande väljare som stått för memes som Harris kampanj sedan använt sig av! Samma gäng stod för soffskämten som nu används friskt av ledande politiker! Få av dessa förväntade sig en helomvändning av policys gällande Gaza, men hoppades på någon liten ändring. Och tycker att de borde behandlas med samma respekt som åtminstone republikaner!

Många i representanthuset har försökt att påverka DNC, samma med borgmästaren i bla. Chicago och åtminstone en senator, bästa Warren, har också försökt trycka på. Nu lär det ju inte direkt minska med demonstrationer etc, och i delstater som Michigan, Wisconsin och tom. Minnesota kan kanske de här besvikna Uncommitted-personerna påverka valutgången i en negativ inriktning. Och det är något som partiet borde försöka sträcka ut en hand till, inte skylla på dem och behandla dem som något obekvämt. Läste om något extremt pro-israeliskt twitterkonto som beskrev något i stil med att det trots allt inte verkar vara ett anti-israeliskt hos demokraterna, men ett anti-palestinskt. Och han hade gärna hört en palestinier få tala! Samma med någon som har en familjemedlem till gisslan...
 
Känner verkligen att palestinska demokrater behandlas styvmoderligt. Kvinnan som var föreslagen att tala hör till Georgia - en delstat där det kommer behövas mycket jobb. Hon har varit en politisk organisatör innan hon blev vald politiker, och hon har knackat dörrar ensam för Biden i fucking Forsyth County när det varit mörkt ute, Oprah skulle kunna säga ett och annat om vilken bedrift det är... (även om det är lite bättre numera). Och när de pratar om ett stort "tält" och ger republikaner som är mer pro-life än pro-choice utrymme trots att fokuset på konventet haft väldigt mycket med reproduktiva rättigheter att göra (jag har inget emot att de är där, men jag fattar verkligen inte oviljan att ge tre jävla minuter åt en palestinier, istället för att bara se dem som den andre). Såg f.ö en mätning av gallup där det visade sig att det bara är 23 procent av Demokrater som stödjer Israels krigsföring, och att det är en ganska rungande majoritet som är emot den. Och jag såg också precis något inslag om att Harris trots allt har lite svårt att engagera de andra yngsta (baserat på fokusgrupper), och där var Israel-Palestina en fråga som sågs som något de saknade...

Och @MJLee du talade om Bernie Bros som i stort sett skapade splittring. Vilka tror du var en enorm bidragande faktor till den goda stämningen inför Harris som uppstod ganska plötsligt online? Inte bara Bernie Bros såklart, men det är unga vänsterlutande väljare som stått för memes som Harris kampanj sedan använt sig av! Samma gäng stod för soffskämten som nu används friskt av ledande politiker! Få av dessa förväntade sig en helomvändning av policys gällande Gaza, men hoppades på någon liten ändring. Och tycker att de borde behandlas med samma respekt som åtminstone republikaner!

Många i representanthuset har försökt att påverka DNC, samma med borgmästaren i bla. Chicago och åtminstone en senator, bästa Warren, har också försökt trycka på. Nu lär det ju inte direkt minska med demonstrationer etc, och i delstater som Michigan, Wisconsin och tom. Minnesota kan kanske de här besvikna Uncommitted-personerna påverka valutgången i en negativ inriktning. Och det är något som partiet borde försöka sträcka ut en hand till, inte skylla på dem och behandla dem som något obekvämt. Läste om något extremt pro-israeliskt twitterkonto som beskrev något i stil med att det trots allt inte verkar vara ett anti-israeliskt hos demokraterna, men ett anti-palestinskt. Och han hade gärna hört en palestinier få tala! Samma med någon som har en familjemedlem till gisslan...

Det är så enkelt som att det just nu handlar om att maximera antalet röster. DNC vågar inte ta chansen att en talare ska använda ord som senare kan vändas mot demokraterna och Harris i kampanjen. Och nej, Gaza är inte en dealbreaker som kommer få yngre väljare att rösta eller inte. Tyvärr.
 
Fantastiskt tal. Det blev bättre och bättre och hon pratade även om Gaza och Israel. Tim Walz och hans familj var bara för gulliga!

Överraskningen var att det inte var någon överraskning :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 079
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 437
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
243
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 852
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp