Valet i USA

Jag såg the roll call, sedan insåg jag att jag borde försöka sova... haha. Men har kollat ikapp lite under morgonen, och jag skulle vilja lägga till Sanders till din lista (även om det såklart inte var lika poppis...)

Även Kamals man Doug Emhoff höll ett så charmigt tal att det borde vara med på något slags topplista. Det är svårt att värja sig! Och känns lite lustigt att hans exfru är närvarande också. :D Och jag tycker även att det fint att se dottern Ellas reaktioner till allt.

Emhoff var fantastisk men jag inkluderade inte honom eftersom det inte var politiskt. Bernie blev jag lite besviken på. Mycket av hans glöd har svalnat, men han var fortfarande solid. Någon påpekade att är 82, lika gammal som Biden så det är förståeligt.

Undrar bara hur de ska toppa det här dag 3. Jag vet att Walz och Shapiro liksom Clinton ska tala iaf, men DNC håller det hemligt in i det sista. I natt sitter jag inte uppe hela natten det var Obamas jag verkligen ville se live.

Det är synd att Michelle Obama (såg du hennes naglar!) aldrig varit intresserad av att kandidera och jobba aktivt inom politiken. Hon har verkligen 'det'.
 
Emhoff var fantastisk men jag inkluderade inte honom eftersom det inte var politiskt. Bernie blev jag lite besviken på. Mycket av hans glöd har svalnat, men han var fortfarande solid. Någon påpekade att är 82, lika gammal som Biden så det är förståeligt.

Undrar bara hur de ska toppa det här dag 3. Jag vet att Walz och Shapiro liksom Clinton ska tala iaf, men DNC håller det hemligt in i det sista. I natt sitter jag inte uppe hela natten det var Obamas jag verkligen ville se live.

Det är synd att Michelle Obama (såg du hennes naglar!) aldrig varit intresserad av att kandidera och jobba aktivt inom politiken. Hon har verkligen 'det'.
Jag har inte sett hennes tal men håller med om att hon är bra i det jag sett.
Jag kan dock säga att Harris överraskat mig i positiv riktning. Mitt minne av henne från primärvalskampanjen förra gången det var aktuellt var att hon var betydligt mer slätstruken och ointressant. Nu kan mitt minne vara fel det är ju rätt länge sedan och jag följde den inte jättenoga. Min känsla är dock att hon växt de senaste åren.
 
Emhoff var fantastisk men jag inkluderade inte honom eftersom det inte var politiskt. Bernie blev jag lite besviken på. Mycket av hans glöd har svalnat, men han var fortfarande solid. Någon påpekade att är 82, lika gammal som Biden så det är förståeligt.

Undrar bara hur de ska toppa det här dag 3. Jag vet att Walz och Shapiro liksom Clinton ska tala iaf, men DNC håller det hemligt in i det sista. I natt sitter jag inte uppe hela natten det var Obamas jag verkligen ville se live.

Det är synd att Michelle Obama (såg du hennes naglar!) aldrig varit intresserad av att kandidera och jobba aktivt inom politiken. Hon har verkligen 'det'.
Mjo, kanske inte riktigt samma glöd. Men ändå fint att han tog upp obekväma saker som få gör. Om inte annat så var det festligt att han ondgjorde sig om miljardärer precis innan Big Boy Pritzker ska tala, speciellt när den senare gjorde en grej av det. :D (sedan ska ingen skugga falla över Pritzker för det, han verkar vara ovanligt icke-korruppt och för en progressiv politik i sin delstat som inte bara gynnar rika).

Har för mig att en av dagens republikaner är Geoff Duncan, inte för att det talet lär toppa gårdagen just, men ändå. Imorgon kommer Adam Kinzinger få prime time-tid, strax före Harris om jag uppfattade det rätt. Intressant hur aktivt de väljer att bredda sitt tält. Är dock besviken över att Chris Christie, Mitt Romney eller Liz Cheney inte är några av dem!

Haha, tänkte in på naglarna? Och det var verkligen ett bra tal. Dock tänker jag att en stor del av dragningskraften med henne är att hon inte är en politiker, inga policys man kan bli arg på henne för etc.

Hur ska förresten Trump adressera Baracks könsrelaterade skämt? Jag skulle tro att han väldigt gärna vill, men det kommer låta som ett "erkännande" om han gör det. :D
 
Det känns verkligen att det är en helt annan stämning och beslutsamhet. Hela det demokratiska partiet är verkligen samlat för första gången på länge. Ska bli intressant att höra Josh Shapiro, han sägs ju vara nästan en kopia av Obama som talare. Vi får se.

Problemet som jag ser det är att olikt 2016 så har Trump sin kult MAGA som inte bryr sig om vad han säger de kommer ändå att rösta på honom. 2016 var det ju många proteströster. Man får ändå ge MAGA cred för att använder sin demokratiska rättighet och röstar. Inte lika mycket cred för att de försöker hindra andra att rösta.

Om demokraterna kan vinna det här valet så tror jag hotet mot demokratin kommer minska. Ingen av Trump lite, DeSantis, Cruz, Haley mfl, har karisman att mobilisera MAGA och deras röster. Demokraterna har ju för första gången på länge också bra kandidater att föra fram, både nationellt, delstats, region och lokalt. Så peppar, peppar.
 
Listan på vilka som talar i natt. Bl.a min favorit Mayor Pete


@MJLee verkar som att Oprah ska göra nåt slags framträdande ikväll (vet inte alls om hon brukat göra det på DNC andra år också).

Vet inte om Oprah varit med i DNC tidigare men jag tror det. Så inte omöjligt alls. Heh, kändisar står på kö för att stödja Kamala och uppträda på DNC konventet. Trump hade Kid Rock och Hulk Hogan.
 
Varje gång någon nämner aborträtt, transpersoner på ett sätt som är positivt (det här hade jag önskat att Andy hade pratat om, hans take är annorlunda och kristen, vilket inte är viktigt för mig personligen, men det når andra personer än normalt) och BÅDE gisslan i Gaza och lidandet hos civilbefolkningen så smälter mitt hjärta. Och att föräldrarna till en son som hålls gisslan också talade om att lidandet måste sluta - för alla, det är så fint. Sedan tycker jag att det är fel att inte någon med palestinskt påbrå inte fått plats på stora scenen - men jag hoppas än... men personen som åtalade George Floyds mördare var lite plåster på såren när han tog upp frågan (utöver allt annat fint han sa, och allt annat viktigt han gjort)
 
Somnade och sov genom alarmet för att se mayor Pete och Walz. Kollar ikapp, Shapiro och mayor Pete var båda extremt bra men de låter mer som presidentkandidater. Walz låter som en vicepresidentkandidat. Jag börjar undra om han inte faktiskt kommer att bidra positivt till kampanjen, inte bara, inte skada den som de flesta vicepresidentkandidater väntas göra.
 
Senast ändrad:
Somnade och sov genom alarmet för att se mayor Pete och Walz. Kollar ikapp, Shapiro och mayor Pete var båda extremt bra men de låter mer som presidentkandidater. Walz låter som en presidentkandidat. Jag börjar undra om han inte faktiskt kommer att bidra positivt till kampanjen, inte bara, inte skada den som de flesta vicepresidentkandidater väntas göra.
Apropå Pete så såg jag en del hoppas på att han kommer försöka bli guvernör i sin nya delstat, Michigan. GW kan inte söka ytterligare en mandatperiod, och hennes tid går ut första jan 2027. Det kanske vore ett sätt att bli aktuell för att småningom kandidera som president igen.

Vet inte om jag tyckte Shaprio var så inspirerande trots allt, men jag tror också att jag tyckte så för att det är svårt att tänka bort hans stämpel av att vara en Obama-imitatör, dagen efter att Obama talat. :D
 
Skrev som bekant att jag fortfarande hoppades på en pro-palestinsk talare, när man verkligen försökt bredda basen. Men det verkar se mörkt ut. Det verkar faktiskt ha varit lite öppet för möjligheten, fram till sista minuten igår: "The decision, which was finalized after the program on the third night of the convention had already begun, was a stinging blow to leaders of the “uncommitted” movement, who had been asking for a speaking slot for someone who would recount the impact of the war in Gaza."

Och de verkar inte ha fått någon egentlig anledning till varför: "Those making the request were not given a reason for the denial. But many Democratic leaders were concerned that such a speech from the podium would threaten the unity that has been on vivid display at the convention."

https://www.washingtonpost.com/politics/2024/08/21/palestinians-gaza-speaker-dnc/

Tycker väl det skapar mindre unity av att exkludera en grupp sådär, och enligt Mehdi Hasan var talet "vetted" och personen som skulle givit det en demokratisk delstatspolitiker och planen var att stödja Harris kandidatur på scenen... tycker rörelsen kunde fått tre minuter iaf.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 080
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 438
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
244
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 866
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp