våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Sv: våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Kan väl egentligen vara vilken ras som helst, men onekligen så har man vissa fördomar :o

Tragiskt i vilket fall, oavsett vilken ras det är.

Ryktet säger att det är en pb/pb-korsning.. Någon hade hört det på tv, men om det är sant eller inte vet jag inte. Det lär utvisa sig.

Senast ändrad:

jisses va svårt det var o gissa rätt:D:rofl::angel:

*KL*

Favorit i repris, eh? *suck*

..fodervärd förresten... ska vi slå vad om att hunden nyttjats i avel och har knepiga linjer?

fy vad hemskt men hoppas det är en dvä'rgpudel eller bishon frise. är så leds på smutskastningen på de sk. "kamphundarna"

*kl*

Kanske inte ska smutskasta innan ni vet om hunden ÄR en PB med stamtavla?
Annars är det en blandras hund, oavsett vad som ligger bakom.
Det kan vara busk avel med pb i viss mån, men det kan ändå inte kallas PB utan tavla.

Det fösta jag tänkte på innan jag läste PB var faktiskt Ortjavaka eller vad fasiken de heter.. "Bergs schäfer".
De är inte så snälla och sällskapliga hundar vad jag har hört iaf.

Iaf, skönt att hunden får somna in, för gör den så mot sina ledare så mår den nog inte så bra.

finns väl typ nästan inga riktiga pb's i sverige? dom är ju inte ens erkända som ras av skk. och förden delen har jag svårt att en pb eller annan hund uppföd av seriös uppfödare skulle göra nåt sånt utan anledning. pb's i sig är ju inte farliga utan oftast gangsterna som äger dom som är farliga

*kl*

Kanske inte ska smutskasta innan ni vet om hunden ÄR en PB med stamtavla?
Annars är det en blandras hund, oavsett vad som ligger bakom.
Det kan vara busk avel med pb i viss mån, men det kan ändå inte kallas PB utan tavla.

Precis som när det handlar om andra blandraser kommer det inte framkomma i nyheterna/nyhetsartiklar huruvida hunden är fullstammad eller ej, renrasig eller ej.

Altså, skk är ingen allsmäktig förening.
Det finns faktiskt andra klubbar som registrerar andra raser.

Jag vet inte hur många renrasiga med tavla det finns i sverige, men sååå ovanliga är dom inte. Men de med tavla är inte så värst ofta omtalade i tidningen.
En rätt avlad PB biter inte en människa. punkt.

finns väl typ nästan inga riktiga pb's i sverige? dom är ju inte ens erkända som ras av skk. och förden delen har jag svårt att en pb eller annan hund uppföd av seriös uppfödare skulle göra nåt sånt utan anledning. pb's i sig är ju inte farliga utan oftast gangsterna som äger dom som är farliga

Vette katten om de pb-ägare jag träffat kan klassas som farliga gangsters... det finns idioter som äger goldens med.. Värsta "gangstern" här i stan har en cocker spaniel.

Sen är det väl inte SKK i grund som inte godkänner dom utan internationella kennelklubben, vilket i sin tur gör att de inte är registreringsbara eller får ställas ut i sverige? Så då kan man fråga sig om det verkligen Finns seriösa uppfödare inom pb ö.h.t. eftersom de avlar på en icke godkänd ras som inte kan meriteras inom landet?

Nu är iaf den enda pb-uppfödaren jag haft med att göra en av de seriösaste hundmänniskor jag träffat, petigare människa med vart hans tiks valpar hamnat har jag nog aldrig stött på. Men han är nog, är jag rädd, undantaget som bekräftar regeln.

gick in på pitbull.nu och där rekomenderar doma tt man importerar en hund då det inte finns så många seriösa kennlar i sverige (läste lite snabbt)

du behöver ju inte vara så otrevlig då du heller inte är så insatt i rasen

Altså, skk är ingen allsmäktig förening.
Det finns faktiskt andra klubbar som registrerar andra raser.

Jag vet inte hur många renrasiga med tavla det finns i sverige, men sååå ovanliga är dom inte. Men de med tavla är inte så värst ofta omtalade i tidningen.
En rätt avlad PB biter inte en människa. punkt.

word :bow:

dock måste jag säga att jag också misstänkte att det var en PB... eller schäfer eller rottis. Det ska kanske tilläggas att min bsta vän har schäfer, jag är inne på min tredje rottis och grannen har två PBs (med stamtavla från seriös uppfödare) så jag är absolut inte anti de raserna. Däremot är det så att de tyvärr ofta är de som biter då de är ganska skarpa och ofta hamnar i helt fel händer.

Alla raser kan bli farliga men en del raser har nerver och instinkter som ligger ytligare än andra - och då de raserna skaffas av idioter som vill vara häftiga går det fel. Jag blir inte förvånad om det visar sig att det är missbrukare och hunden har fått i sig något konstigt, eller att den är illa behandlad på något annat sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel.

:bow::bow:

bra skrivet :)

hur är det nu.. en felhanterad hund är att likställa med ett osäkrat handeldvapen?

Sen kan en hund bli farlig för utomstående av olika anledningar, allt ifrån att skydda sin ägare som ligger utslocknad efter ett epanfall till att helt enkelt ha flippat av andra orsaker..

..tror vi kan enas om att en Rätt avlad och rätt hanterad HUND (..förhoppningsvis) inte biter sin förare?

Mja, det finns raser som... äh... vad heter de nu? Nåja - den internationella hundmjoxen har godkänt men som inte är godkända i sverige... så det är ju inte bara pga det... jag är lite i nattmössan nu så hoppas ni hänger med på vad jag menar.

edit: FCI är det jag menar.

Senast ändrad:

hunden blir vad man gör den till.

jag skrev inte att alla som äger en pb är gangsters utan dom gangsters som äger en pb eller vilken annan ras som helst gör den till vad den är. sen är ju oseriös uppfödning en stor bov i det hela men det skiter väl dom som vill ha en sån hund för att dom är coola i. har sett flera exempel av det i olika raser.

men tex i usa ville ju dom i slummen skaffa en pb då dom fick veta via media att en pb bitit en polis osv för dom ville ha häftiga hundar. sen ahr de tju rulalt på och tyvärr har rasen fått otroligt dåligt rykte. på många ställen i usa får man inte ens ha pb om man hyr lägenhet men andra hundar. tycker det är riktigt rasism :(

:bow::bow:

bra skrivet :)

hur är det nu.. en felhanterad hund är att likställa med ett osäkrat handeldvapen?

Sen kan en hund bli farlig för utomstående av olika anledningar, allt ifrån att skydda sin ägare som ligger utslocknad efter ett epanfall till att helt enkelt ha flippat av andra orsaker..

..tror vi kan enas om att en Rätt avlad och rätt hanterad HUND (..förhoppningsvis) inte biter sin förare?

precis. dessutom får man komma ihåg att de är djuret - hunden - rasen. I den ordningen. Man kan inte skylla allt på rasen enbart.

Så jag som vill ha min hund till en världsmästare i IPO får jag det då om jag tränar hårt varje dag o sliter som ett djur tillsammans med min hund? Det finns inget arv med som styr o ställer om den blir det?

suck....

orkar inte ens kommentera det då du vet att jag inte menade så utan en hund i fel händer kan avra en stor fara.

jag skrev inte att alla som äger en pb är gangsters utan dom gangsters som äger en pb eller vilken annan ras som helst gör den till vad den är. sen är ju oseriös uppfödning en stor bov i det hela men det skiter väl dom som vill ha en sån hund för att dom är coola i. har sett flera exempel av det i olika raser.

men tex i usa ville ju dom i slummen skaffa en pb då dom fick veta via media att en pb bitit en polis osv för dom ville ha häftiga hundar. sen ahr de tju rulalt på och tyvärr har rasen fått otroligt dåligt rykte. på många ställen i usa får man inte ens ha pb om man hyr lägenhet men andra hundar. tycker det är riktigt rasism :(

Först och främst.. hundkulturen "där över" skiljer sig Milsvida från hundkulturen här.

PB's ÄR rejält skarpa hundar med mkt kamp i, för "gatustrider" (eftersom jag antar att du talar om drogrelaterat våld i gettona) är deras grundegenskaper åtråvärda eftersom de inte backar och är att likställa med ett skarpladdat vapen OM de hanteras och uppfostras på ett visst sätt. Att det sen förflyttats till våra svenska getton är en annan femma..

Därtill undrar jag lite kallt Vad man ska med en sån hund till ö.h.t. faktiskt (ska kanske nämnas igen att kände en pbuppfödare förr om åren) som "sällskapshund" eftersom det knappast är vad de är avlade för. Precis som du inte sätter en catahoula i en lägenhet 20 timmar/dygn och tror att du får en sockersöt blåögd kelgris till hund..

PB's har inte oförtjänt dåligt rykte, inte värre än vad rottisar och fäffar har iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010