väldigt kraftig nacke??....

Rialavargen

Trådstartare
min häst har en väldigt tjock nacke. Det är jättemycket muskler där längs hela nacken/manen, Hon är inte på något vis stel eller dyligt. Det är heller ingen fara för fång. Hon har bara en väldans massa muskler där. Hon är av rasen appaloosa, förresten. Hon blir fyra år i år. Andra hästar är mjuka och liksom byggda på helt annat sätt än min. Svårt att förklara...
När jag har frågat lite försiktigt olika människor så säger de att vissa hästar har jättekraftiga nackar. Särskilt hingstar...??? Jag har bara upplevt detta på min häst, ingen annan. Vad har ni för erfarenhet av detta? Funderar på att ta ut någon massör eller dyligt som får känna igenom henne och utesluta att något är fel. Det känns absolut inte som ett problem utan bara att jag är inte bekant med fenomenet.

Sv: väldigt kraftig nacke??....

Kan du inte visa kort på hennes nacke så vi kan avgöra vad det är för nacke?

Om det är ett problem eller inte.

Jag har också en ras med mycket muskelmassa. Det är väldigt lätt att tro att det är normalt med hingstnacke för man tror att det är muskler. Hur ser hästen ut annars? Har hon andra fettdepåer så kroppen? Jag har haft lite tendenser till hingstnacke på min och jag beslöt mig för att försöka få ner henne i vikt. Jag har tagit bort allt socker i hennes foder och hon äter bara grovfoder idag. Det har hjälpt henne enormt och hon mår bättre än någonsin!

hon är smal för övrigt, men visst kan det vara fett. Hon är ju ganska ung?? Det känns mer som muskler, det känner jag när hon böjer sig upp och åt sidan. Jag måste undersöka saken närmre... Hon har visst varit såhär sedan i somras. Veterinären sa inget när hon besiktades och det var en ganska petig vette. Men nu när jag tänker efter så borde vetten kanske ha påpekat att hästen var mycket grov i nacken eller?? Om det nu är en fettdepå alltså.
Känns inte så. Känns mer som muskler för den ändrar lite form när hon böjer sig ner och när hon vänder huvudet bakåt. Hm jag ska ut och se om jag kan få till några bra foton i kväll... lite rörlig text jag är stressad inför att hinna i tid till jobbet:-)

Det är inte alls säkert att veterinären bedömer hullet eller ev. fettdepåer på ett vettigt sätt. När jag köpte min häst hade han 100 kg övervikt och veterinären som själv hade hästar och jobbade en hel del med hästar tyckte han var i fint hull. :crazy:

Så jag hade inte litat allt för mycket på veterinärer, alla har ju en svag punkt, och många verkar inte vara så insatta i hullbedömning, eller så är de bara inte så vana vid små kallblod/ponnys. :confused:

Skojar du med oss? Tycker du hästen har "väldigt tjock nacke? :confused:

Man kan inte se bilden om man inte är med i facebook. Jag är inte det och kanske inte alla andra heller.

haloj! Jag tror jag uttryckte mig förvirrat! Ehhh inte tjock men enormt hård!!! Nacken är jättehård. När jag känner på andras hästar så är de lösa och lediga i nacken, man kan liksom ruska till manen, men det funkar inte med M. Mallis är jättehård, eller hur jag nu ska uttrycka mig? Tjock var kanske fel uttryck.

Fast precis under mansättningen är det tjockt när jag jämnför med andras hästar, så i och för sig förstår jag varför jag skrev så. Det är mycket "massa" där. Svårt att förklara. Man måste nog känna själv för att förstå. Det är flera i stallet som har kännt och klämt och förundrats över hennes nacke:-) Precis under manen!
Hon rör sig löst och ledigt. Jag ska nog ialla fall ta ut en massör eller dyligt, så jag kan sova lugnt om nätterna.

Fast på denna bilden:

32124406.jpg

ser det inte så kul ut under manen. Det ser ut som en korv längs med halsen. Jag tycker inte halsen ser frisk ut på den bilden. Jag som haft en fånghäst reagerar på denna halsen.

Hästen ser ut att ha en helt vanlig hals? Iofs väldigt svårt att se på bilder bara...

min häst har en väldigt tjock nacke. Det är jättemycket muskler där längs hela nacken/manen, Hon är inte på något vis stel eller dyligt. Det är heller ingen fara för fång. Hon har bara en väldans massa muskler där. Hon är av rasen appaloosa, förresten. Hon blir fyra år i år. Andra hästar är mjuka och liksom byggda på helt annat sätt än min. Svårt att förklara....

Men hur ska du ha det?
I första inlägget skriver du att hon inte på något vis är stel i halsen.
Sen ändrar du till "enormt hård".
Inte lätt att hjälpa till då...

Sen undrar jag hur du kan skriva "heller ingen fara för fång".
Om det nu är en fångnacke, kan appaloosor inte få fång, eller vad?

Jag håller med dig där. Hänger inte heller riktigt med.

Sen för mig så är det ALLTID en risk för fång på en häst som plötsligt får en kraftig nacke = fettdepå = fångnacke vilket visar att hästen kan vara i riskzonen för fång. Varför blunda för ett sån allvarlig tecken?

Min ponny har en likadan nacke, hon är insulin resistent och har ätit metaformin och bantat massor. Nacken är det sista som försvinner av hennes depåer. Hade någon av mina andra fått en nacke som din har på bilden skulle jag bli hysterisk och försöka göra något åt det.

Men sen är det svårt att säga helt säkert på en bild bara såklart..

angående om appaloosor inte kan få fång; självklart. Det jag tänkte på när jag skrev sådär var det att hon varit såhär sedan i somras. Tidigare ägar har visst pratat med en kompis till mig om hennes nacke i somras. Den var då alltså lika hård då. Det jag tänkte om angående fång, var att hon borde väl ha utvecklat fång då under tiden från somras till nu? Om det är en fångnacke som ni befarar så blir jag lite brydd på att vetten inte sa något vid besiktningen i december. Jag köpte henne i december.

Hon är hård i nacken(i jämnförelse med andra hästar), ja, men hon har inget problem att böja på nacken eller dyligt. Ingen av de jag har pratat med upplever att hon har ont, att hon skulle vara oförmögen att röra på nacken eller dyligt. Det var det jag menade med stel. Får nog boka vetten för att kontrollera saken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka