Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hjälper inte att den är textad om man inte kan tyska tyvärr.Tyvärr på tyska men den är textad. Jag diskuterade detta med min dotter idag. Hon är så medveten om farorna.
Om du går in på kugghjulet nere till höger kan du välja automatgenererad översättning till valfritt språk.Hjälper inte att den är textad om man inte kan tyska tyvärr.
Jag får fortfarande bara tyska som alternativ.Om du går in på kugghjulet nere till höger kan du välja atomatgenererad översättning till valfritt språk.
Trycker du på det valda (Tyska) kan du välja Av/Tyska/Autogenererad översättning, där trycker du på Översätt automatiskt så kommer listan med språkJag får fortfarande bara tyska som alternativ.
Ok, fick fram svensk text men det blev ändå inte bra.Trycker du på det valda (Tyska) kan du välja Av/Tyska/Autogenererad översättning, där trycker du på Översätt automatiskt så kommer listan med språk
Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute. Om en tjej inte vågar gå ut annat än med vakthund och pepparsprej, så låter det antingen som att hon bor i ett väldigt speciellt område, eller, mer troligt, att hon har lärt sig att det är livsfarligt att vara ute. Men det är det ju inte.Tyvärr på tyska men den är textad. Jag diskuterade detta med min dotter idag. Hon är så medveten om farorna.
Mäns våld överlag är självklart ett samhällsproblem, men det är konstigt att du minimerar mäns våld mot kvinnor eller överlag våld i nära relationer?!Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute.
Det våld en kvinna möter är så väldigt annorlunda mot det en man möter. Att bli våldtagen är inte detsamma som att få stryk. Jag vet inte var du bor eller vad din erfarenhet är men för mig är det de sjunger om inget konstigt eller ovanligt. Inte på 80-talet när jag var tonåring och inte senare heller. Att gå ensam som tjej på kvällen/natten var farligt även i den lilla staden jag bodde i. Inget speciellt område och verkligen inget man lärt sig som inte var sant. Tvärtom. Endel tänkte som du och fick betala väldigt dyrt för sin naivitet. Mäns våld mot kvinnor är inget man fnyser åt på det sätt du gör. Att göra det är så okunnigt och är man så okunnig bör man läsa på istället för att påstå att kvinnor kan röra sig hur som när som utan risker.Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute. Om en tjej inte vågar gå ut annat än med vakthund och pepparsprej, så låter det antingen som att hon bor i ett väldigt speciellt område, eller, mer troligt, att hon har lärt sig att det är livsfarligt att vara ute. Men det är det ju inte.
Det är inte bara livsfarligt att gå ute. Problemet är framför allt att det är livsfarligt att vara kvinna.Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute. Om en tjej inte vågar gå ut annat än med vakthund och pepparsprej, så låter det antingen som att hon bor i ett väldigt speciellt område, eller, mer troligt, att hon har lärt sig att det är livsfarligt att vara ute. Men det är det ju inte.
Det är livsfarligt att vara människa, men det betyder inte att man inte kan vistas utomhus utan pepparsprej och pitbull.Det är inte bara livsfarligt att gå ute. Problemet är framför allt att det är livsfarligt att vara kvinna.
Visst finns det risker, men den som löper statistiskt sett störst risk att bli misshandlad på stan är en medelålders onykter man. Män löper mycket större risk att bli misshandlade på stan än kvinnor.Det våld en kvinna möter är så väldigt annorlunda mot det en man möter. Att bli våldtagen är inte detsamma som att få stryk. Jag vet inte var du bor eller vad din erfarenhet är men för mig är det de sjunger om inget konstigt eller ovanligt. Inte på 80-talet när jag var tonåring och inte senare heller. Att gå ensam som tjej på kvällen/natten var farligt även i den lilla staden jag bodde i. Inget speciellt område och verkligen inget man lärt sig som inte var sant. Tvärtom. Endel tänkte som du och fick betala väldigt dyrt för sin naivitet. Mäns våld mot kvinnor är inget man fnyser åt på det sätt du gör. Att göra det är så okunnigt och är man så okunnig bör man läsa på istället för att påstå att kvinnor kan röra sig hur som när som utan risker.
Jag tycker faktiskt att man ska ha pepparspray eller i alla fall någon typ av larm med sig och att man inte ska ha mer än en hörlur i örat när en är ute och rör sig som kvinna/feminin i tätort. Särskilt efter mörker och särskilt lite utanför de allmänna kanalerna.Det är livsfarligt att vara människa, men det betyder inte att man inte kan vistas utomhus utan pepparsprej och pitbull.
Man får vara lite vaksam, se till att gå där det är upplyst och där det finna andra människor i närheten.Jag tycker faktiskt att man ska ha pepparspray eller i alla fall någon typ av larm med sig och att man inte ska ha mer än en hörlur i örat när en är ute och rör sig som kvinna/feminin i tätort. Särskilt efter mörker och särskilt lite utanför de allmänna kanalerna.
En ensam man är inte alls i samma riskzon i den situationen, även om män kanske utsätts för fler statistiska våldsbrott på öppen gata.
Vet inte var pitbullen kom in i frågan?
Jag tycker faktiskt att man ska ha pepparspray eller i alla fall någon typ av larm med sig och att man inte ska ha mer än en hörlur i örat när en är ute och rör sig som kvinna/feminin i tätort. Särskilt efter mörker och särskilt lite utanför de allmänna kanalerna.
En ensam man är inte alls i samma riskzon i den situationen, även om män kanske utsätts för fler statistiska våldsbrott på öppen gata.
Vet inte var pitbullen kom in i frågan?
Det visste jag inte. Oavsett tycker jag någon typ av försvar eller varning (signal) är vettigt att ha med sig om man rör sig ute som ensam kvinna i tätort.Pepparspray kan vara olagligt. (Möjligen beroende på styrka?)
Alldeles oavsett. Är man inte utbildad i det så är det bättre att låta bli.
Fortsättning:
Det är tydligen försvarsspray istället. Just eftersom pepparspray är olagligt.
Det visste jag inte. Oavsett tycker jag någon typ av försvar eller varning (signal) är vettigt att ha med sig om man rör sig ute som ensam kvinna i tätort.
Det bör man ju göra oavsett kön, men att ha en nödsignal/nödförsvar särskilt som kvinna är inte en dum idé bara för att det gått bra alla andra gånger.Man får vara lite vaksam, se till att gå där det är upplyst och där det finna andra människor i närheten.
Jag har se senaste 40 åren haft som hobby att gå ut och dricka öl med mina vänner. Jag har gått ensam genom Stockholm mer eller mindre berusad på kvällar och nätter så många gånger att det inte går att räkna. Jag har aldrig varit innehavare av något larm eller pepparspray. Jag har heller aldrig hamnat i någon situation där det krävts.
Med det menar jag förstås inte att det är offrets fel att denne blir utsatt. Jag tror att min längd är det som räddat mig ihop med att jag inte är dumdristig. Ett ex brukade säga att jag såg ut som att man skulle få en snyting om man vågade morsa på mig.
Lagstiftningen ser säkert ungefär likadan ut här, men generellt tänker jag att om jag kan värja mig från ett överfall tar jag straffet därifrån. Vinägerspray eller klorin funkar säkert också om man vill, eller bara ett larm som sagt.Då vet du det nu
Är dock inte insatt i lagstiftningen kring det där du bor så det kan förstås se annorlunda ut. Vill bara inte att någon här i Sverige saknar informationen.
Gällande försvar/tillhyggen/vapen: ha i åtanke att allt du kan använda också kan användas emot dig.