• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 328
Jag fattar precis! Jag hör jättemånga runtomkring mig säga samma sak; de vet inte vem de ska rösta på utan har en pest eller kolera-känsla.

Jag vet vilka partier jag vanligtvis sympatiserar med men rätt vad det är så kommer de med nåt urbota dumt jävla förslag som får mig att totalt koka över och så känner jag bara NEJ MEN DRIVER NI MED MIG och tänker att jag absolut inte kan rösta på dem.
Dessutom känns det som jag måste utgå från något slags "skademinimerings" perspektiv.

Ja jag har läst "
Det är svårt att inte ”suga i sig” (illa valt ord) när man tex jobbar med utländska barn och folk flera dagar varje vecka (IRL) talar om att det är deras fel att deras mormor har det dåligt på ålderdomshemmet.

Svar
Såna människor är allvarligt dumma i huvudet.

Jag lider med dig och att du måste stå ut med sånt"

Och eftersom kommunernas belastas över deras förmåga så prioriterar man. Lagstiftningen tvingar dem att göra just det.
Vad @cirkus (ja, jag tar mig friheten att tala över cirkus huvud!) syftade på är att man helt enkelt inte säger så om man har minsta lilla hyfs, ffa inte till barnen i fråga eller till den som jobbar med dem.
Man kan gärna klaga på politiken som förs och visa missnöje med sin valsedel men man uttrycker sig inte på det sättet helt enkelt.
Då är man de facto dum i huvudet (eller saknar social kompetens).

Problemet är att det är så extremt få fall där det är sant att deras mormor har det dåligt på äldreboendet. EXTREMT få fall. Så jag anser att de som säger sånt ljuger och är dumma i huvudet.
nu går vi alltså från aldrig till extremt få fall. Man börjar tydligen vakna ;)

Vad @cirkus (ja, jag tar mig friheten att tala över cirkus huvud!) syftade på är att man helt enkelt inte säger så om man har minsta lilla hyfs, ffa inte till barnen i fråga eller till den som jobbar med dem.
Man kan gärna klaga på politiken som förs och visa missnöje med sin valsedel men man uttrycker sig inte på det sättet helt enkelt.
Då är man de facto dum i huvudet (eller saknar social kompetens).
det är inte illa, att de som är så dumma i huvudet trots allt är så språkbegåvade att de kan kommunicera med nyanlända barn...det hela haltar en aning

Det jag var skrev var OM barnen, inte till barnen.
Om folk säger vad de anser till vuxna människor är det en sak. Det påverkar ju inte barnen. Som köttbonde får jag tåla den kritik som veganer häver ur sig, det ingår i jobbet. Som "caretaker" av dessa barn så får man väl ta den kritiken, det ingår ju i jobbet så att säga. Och anse att folk är dumma i huvudet bara för att de inte delar ens värderingar...vad säger det om ens egna värderingar ?

Nej.
Börja med att läsa inläggen du citerar och om du nu gör det och ändå inte tar in vad som står så saknar du också hyfs.
Om jag tar in vad som skrivs och inte delar åsikten som framförs, så saknar jag alltså hyfs? Dig skulle jag sett fram till att möta i en diskussion i en fullmäktigesal...där det sitter folk med ett otal åsikter om vad var och en framför....

Om folk säger vad de anser till vuxna människor är det en sak. Det påverkar ju inte barnen. Som köttbonde får jag tåla den kritik som veganer häver ur sig, det ingår i jobbet. Som "caretaker" av dessa barn så får man väl ta den kritiken, det ingår ju i jobbet så att säga. Och anse att folk är dumma i huvudet bara för att de inte delar ens värderingar...vad säger det om ens egna värderingar ?
I mitt jobb ingår inte att ta rasistisk smörja!

I mitt jobb ingår inte att ta rasistisk smörja!
Om nu en kommun saknar ett antal miljoner pga av den uppkomna situationen. är det då en rasistisk smörja att påpeka det? Klart det beror väl på hur man säger det. att det är x;s fel bara för att de tillhör Y:s etniska folkgrupp. Ja då håller jag med. Men om man säger att pga av den överbelastade situationen så... ja då är det inte rasism..

Om nu en kommun saknar ett antal miljoner pga av den uppkomna situationen. är det då en rasistisk smörja att påpeka det? Klart det beror väl på hur man säger det. att det är x;s fel bara för att de tillhör Y:s etniska folkgrupp. Ja då håller jag med. Men om man säger att pga av den överbelastade situationen så... ja då är det inte rasism..
Men nu får du väl ge dig! Jag har ingenstans skrivit att man inte får påpeka eller ha åsikter. Sakliga!

Om jag tar in vad som skrivs och inte delar åsikten som framförs, så saknar jag alltså hyfs? Dig skulle jag sett fram till att möta i en diskussion i en fullmäktigesal...där det sitter folk med ett otal åsikter om vad var och en framför....
Du tar inte in vad som skrivs, det är det stora problemet här.
Du vill diskutera vad du själv har på agendan och för att uppnå ditt mål så skapar du halmgubbar.
Att du så ofta får sista ordet är inte för att du är skickligast på att debattera eller för att argumenten tryter utan för att de flesta ledsnar på att slåss mot väderkvarnar.

Och med detta är jag färdig med detta stickspår och hoppas att du kan leva med det.

Det är alltid rasistisk smörja att skylla precis allt på invandringen. De som inte begriper att det finns en jäkla massa parametrar förutom invandringen som kan ställa till ekonomin i en kommun är extremt enkla i sina slutsater. Jag står personligen inte ut med det.

Det är alltid rasistisk smörja att skylla precis allt på invandringen. De som inte begriper att det finns en jäkla massa parametrar förutom invandringen som kan ställa till ekonomin i en kommun är extremt enkla i sina slutsater. Jag står personligen inte ut med det.

Du kan pusta ut, Magdalena Andersson skickar 5 miljarder till kommunerna för att rätta till bristerna i skolan, äldrevården och annat kommunerna behöver åtgärda.
Oh wait :eek:...

" Regeringen lägger nästan 5 miljarder kronor på att betala tillbaka pengar staten är skyldig kommunerna för mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Alla fordringar ska vara betalda innan året är slut, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till SVT Nyheter."

Hur kan det vara en rasistisk smörja? Invandrare är ju allt från etniska Svenskar , Finnar, Norrmän till människor från Afrika o Asien? Rasism enligt dig är alltså all aversion gentemot alla sorts människor. Kolla upp vad ordet ras och rasism betyder.

Dagens situation är ju den att kommunerna har stora ekonomiska o praktiska problem just pga av det stora inflödet av människor.
En kommun med tidigare hög arbetslöshet får knappast lägre..en med hög bostadsbrist lär ju knappast få mer bostäder och i en hårt belastad sjukvård så lär den heller inte få en bättre situation.
Vilket till slut nu även en majoritet, överväldigande sådan i riksdagen nu insett. Men de är väl rasister hela bunten de med. Samma sliskigt låga argumentationsteknik som SD plägar använda . Lögner o halvsanningar för att främja sina åsikter.

Du kan pusta ut, Magdalena Andersson skickar 5 miljarder till kommunerna för att rätta till bristerna i skolan, äldrevården och annat kommunerna behöver åtgärda.
Oh wait :eek:...

" Regeringen lägger nästan 5 miljarder kronor på att betala tillbaka pengar staten är skyldig kommunerna för mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Alla fordringar ska vara betalda innan året är slut, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till SVT Nyheter."
Nu har regeringen lärt sig. Man tvingar kommunerna, via lagstiftning att ta emot de människor regeringen valt att ta emot. Sedan sätter man själva en prislapp på den ersättning kommunerna ska få oavsett den verkliga kostnaden. Snyggt, tänk om jag kunde göra så när jag beställer tjänster av stat, kommun o hantverkare... Nej tömning av avloppstank är inte värt 1400 spänn, det är bara värt 900, anser jag, alltså får ni bara det ;)

Någons anhörig har råkat ut för ngt dåligt på ålderdomshemmet. ”Om dom inte tog hit massa utlänningar hade dom haft råd att fixa det”.

Jag är rätt förtvivlad över hur det går till på äldreboendet där mina föräldrar är. Vård och omsorg fungerar alldeles för ofta dåligt. Men: utan invandring hade det varit ännu sämre för då hade sådär en 70-80 procent av personalen inte existerat.

Röstar gör jag på det parti som jag tycker har mest humana inställningen till t ex invandring och inte skulle få för sig att börja slinta med truten om t ex tiggeriförbud. Det är som vanligt mer värderingar och ideologi som styr mitt val, snarare än enskilda politiska förslag.

Jag är rätt förtvivlad över hur det går till på äldreboendet där mina föräldrar är. Vård och omsorg fungerar alldeles för ofta dåligt. Men: utan invandring hade det varit ännu sämre för då hade sådär en 70-80 procent av personalen inte existerat.

Röstar gör jag på det parti som jag tycker har mest humana inställningen till t ex invandring och inte skulle få för sig att börja slinta med truten om t ex tiggeriförbud. Det är som vanligt mer värderingar och ideologi som styr mitt val, snarare än enskilda politiska förslag.
Nu är det ju så att den del av befolkningen som har arbete, inte utgör ngn belastning för kommunerna, snarare tvärt om. Men den delen av befolkningen som inte har inkomster till sitt eget boende, sitt uppehälle och samtidigt pga av upplevelser o sjukdomar kräver stora insatser av samhället. Den gruppen utgör belastningen. Och i den gruppen finner du att just nyanlända som kommit in via asylsystemet är överrepresenterade. Jag anser alltså INTE att vi ska stoppa invandring. Men vi måste anpassa storleken dvs mängden människor som tillåts komma in, till antalet som kan slussas ut till egna jobb o egna boenden. Dvs 1 ut i samhället = ytterligare 1 in i asylmottagningen. Dvs om en individ kommer till en i förväg fixad arbetsplats, ett i förväg fixat boende så ska han/hon få komma. Oavsett om hon kommer från Finland eller Sudan.

Sverige har och har haft stor nytta av invandring (och utvandring) men att som vissa nötter påstå "vi har plats för alla som vill komma" pekar bara på en ovanligt stor naivitet.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 283
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 656
Senast: MJLee
·
R
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Luzzan
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
630
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka