Val av kontinentalsäng

Emuliiaa

Trådstartare
Det finns sååå många billiga kontinentalsängar ute på marknaden just nu, skulle vilja ha lite tips att tänka på, vad man ska kika efter och inte.

De allra billigaste mellan 3-5k har vi valt bort då vi inte tror dessa håller måttet. Runt 8-9k ligger dom vi tittat på.

Vet om att det antagligen är smartare att investera i en riktigt bra/dyr men det tänker vi inte göra i dagsläget, så tar tacksamt emot tips från er som köpt/hört om de billigare varianterna. Spec. märke, affär, vad man ska undvika, titta efter etc.

Nu har jag inte koll på sängsortimentet längre men kolla hos Kungsängen, de har trevliga sängar!
Vi har en CUE Continental från dem men den tillhör inte den billigare varianten (vi köpte den för halva priset på en kampanj, 25.000 kr... :D ).

Nu har jag inte koll på sängsortimentet längre men kolla hos Kungsängen, de har trevliga sängar!
Vi har en CUE Continental från dem men den tillhör inte den billigare varianten (vi köpte den för halva priset på en kampanj, 25.000 kr... :D ).

Ja vi tittade hos dom, 50% där nu :) Billigaste låg på 15.000 efter rabatt och den föll oss inte i smaken.. Varken komfort eller utseende. Och som sagt gärna billigare än så ;)

Vi köpte vår för ca 2 år sen.

Oj, vad vi åkte runt och provade. Säkert ett halvår. Kommer inte ihåg var vi köpte den, men väl utprovad.

Hade i en början ont i ryggen, men det går ju över. Nu sover vi så skönt. Man får tydligen lite problem i början av ny säng...

Ha inte bråttom. Provligg ggr flera. Besök fler affärer. Mio, Em, sängjätten, Sova, Chilli mm

Vi köpte en ca 12.000. Helt nöjda. Vet inte om billigare är bättre eller dyrare är bättre. Provligg....ggr flera

Det ska man väl ändå inte få? Tvärtom, hoppas jag...

Jag tror det kan stämma till viss del, kroppen är ju van vid en säng och byter man så har man en övergångsperiod oftast, vissa sover bättre och vissa har det lite jobbigt ett tag.
Det är säkert som med hästar och nya sadlar, de kan ju bli halta och ömma vid sadelbyten till en som sitter bättre under en kort period.

Puttar en gång innan vi ger oss ut på en till säng-letar-runda :D

Jag har sparat ner och skrivit upp butiker som har sängar till bra pris och möjlighet att välja fasthet på madrassen så det ska bli lite enklare för oss. Men tips är varmt mottaget då jag redan letat igenom hela internet känns det som!

Det bästa är att besöka flera olika butiker, få rådgivning och provligga. Den säng som passar en gillar inte en annan. Prova även sängare i högre prisklasser bara för att jämföra.

Men så ska det väl inte vara :confused:??? Har aldrig hört att det skulle vara normalt!

Oj, hur går det att missa? Om hästen haft en sadel som legat och tryckt på ett sätt och hästen får en annan sadel som trycker på något helt annat sätt så är det ju klart att det känns. Vissa hästar visar obehag i ryggen genom hältor.
Vart skriver jag att det är normalt? Det är mer att det förekommer och det säkert är något liknande när det gäller med en ny säng, det kan man enkelt märka av när man sover borta i en säng man vanligtvis inte sover i, är den hårdare än den man har hemma brukar man vara öm i ryggen t.ex.
Nu är detta en tråd om sängar så jag fortsätter inte på detta mer. :)

Oj, hur går det att missa? Om hästen haft en sadel som legat och tryckt på ett sätt och hästen får en annan sadel som trycker på något helt annat sätt så är det ju klart att det känns. Vissa hästar visar obehag i ryggen genom hältor.

Fast en ny sadel som passar ska väl inte trycka och skapa obehag någonstans?

Ber om ursäkt TS för sidospåret ;) !

Vi köpte vår nuvarande säng på Sova sängvsruhuset. Kostade då 10.000 men det var på mellandagsrea. Vi är mycket nöjda med sängen, och personalen var kunnig och hjälpsam vid utprovningen av sängen.

Vi hittade den perfekta igår och tog hem den direkt, inatt har jag sovit bättre än på länge och inte vaknat en ända gång! Tack för alla svar :)

Jag tror det kan stämma till viss del, kroppen är ju van vid en säng och byter man så har man en övergångsperiod oftast, vissa sover bättre och vissa har det lite jobbigt ett tag.
Det är säkert som med hästar och nya sadlar, de kan ju bli halta och ömma vid sadelbyten till en som sitter bättre under en kort period.

Håller med där. När vi köpte säng så sa säljaren att de har förstås en garanti om man inte är nöjd, men de vill att man sover minst en månad - helst två - i sängen innan man utvärderar just för att det kan ta lite tid för kroppen att vänja sig. Det är inte ovanligt att nya madrasser skapar nya sovmönster och att man lägger sig i andra ställningar och det säger sig självt - tycker jag - att det kan bli en viss inkörningsperiod.

Jag sov bra direkt i vår nya säng medan maken behövde just en sådana inkörningsperiod. Han har alltid varit en virvelvind när han sover men med den nya ligger han mer still och i början kände han sig lite stel när han vaknade. Numer sover han bättre än någonsin.

Håller med där. När vi köpte säng så sa säljaren att de har förstås en garanti om man inte är nöjd, men de vill att man sover minst en månad - helst två - i sängen innan man utvärderar just för att det kan ta lite tid för kroppen att vänja sig. Det är inte ovanligt att nya madrasser skapar nya sovmönster och att man lägger sig i andra ställningar och det säger sig självt - tycker jag - att det kan bli en viss inkörningsperiod.

Jag sov bra direkt i vår nya säng medan maken behövde just en sådana inkörningsperiod. Han har alltid varit en virvelvind när han sover men med den nya ligger han mer still och i början kände han sig lite stel när han vaknade. Numer sover han bättre än någonsin.

Det sa dom till oss också, jag sov som en gris från dag ett. Älskar vår säng :-)

Angående sadlar så kan hästen få träningsvärk med en ny passande sadel- för den kan plötsligt röra sig ordentligt och med muskler den inte kunnat använda innan.

/Lavinia

Tack vare den här tråden gjorde jag slag i saken och beställde en ny säng idag. Hoppas, hoppas att den är så skön som den var i affären. Men det var 6-8 veckors leverenstid på den :meh: Är inte det länge? Hur lång tid har ni fått vänta på era?

Tack vare den här tråden gjorde jag slag i saken och beställde en ny säng idag. Hoppas, hoppas att den är så skön som den var i affären. Men det var 6-8 veckors leverenstid på den :meh: Är inte det länge? Hur lång tid har ni fått vänta på era?

På nått ställe var det 2-3v, ett annat 1v och där vi köpte sängen tog vi med den direkt :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 454
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård