Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Mitt tips blir då att titta på SCS hingstlista. Bärare av gulanlaget har en * efter namnet. Gå sen till stamtavlor, ibland står födelsefärgen angiven på skimlarna. Under avel hittar du prestationstoppen och index för kvalitetsbedömning. Där får du ett litet hum om hingstarnas nedärvning...

Jo, de sakerna känner jag ju till. Men jag tänkte mer "insidesinformation" nu. :) Men jag har kikat på de sidorna och skall kika igen. :bow:

Jag tycker det är viktigt när man väljer sto, att man väger stoets för och nackdelar, och även hingstens, och ser vilka som kan komplettera varandra bra... Så många fördelar som möjligt. :)

Självklart är det så. Jag var mest nyfiken på lite tips, det går ju inte att bestämma hingst helt och hållet förrän man bestämt sig för vilket sto man skall använda. :rofl:

Du får kika på den som ramlar ut i sommar ;) Jag har liksom för många har jag insett ;)

Okej, nu har jag kikat runt lite. Så om jag säger Shirley's Thunderbell RC 65 så säger ni...? :)

Okej, nu har jag kikat runt lite. Så om jag säger Shirley's Thunderbell RC 65 så säger ni...? :)

Om man nu ska gå strikt efter dina önskemål – en hingst som har visat att han nedärvt bra prestationer - är han kanske inte det bästa valet. Det kan du själv lista ut om du tittar på hans kvalitets och prestationsindex.

Premieringsnämndens utlåtande 2003:

Avkommebedömning:
I avel fr o m år 1990. 46 betäckta ston t o m år 1995. 22 födda föl 1991-95. Officiellt kvalitetsbedömningsindex Hoppning: 96, Dressyr: 97, Allround: 97, räknat på 18 bedömda avkommor. 7 poängtagande tävlande avkommor i lägre klass.

Beslut:
Hingsten visar en prestationsförärvning något under det normala för rasen.
Tilldelad avelsvärdesklass B (prest)
--------------------------------------------

Om du tittar på senaste index (2005) så ser du att det inte har hänt så mycket. Prestation: 37 avkommor (7 år och äldre), varav 17 i lägre och 2 i högre klass. Kvalitets: Hoppning: 94, Dressyr: 97, Allround: 96, räknat på 22 bedömda avkommor.

Däremot är han en mycket god exteriör förärvare, med bla 107 på rastyp. Vilket antagligen inte är så intressant för dig, men man måste plocka fram hingstarnas goda egenskaper också. Hans höjdes till avelsvärdeklass A (ext) 2005…

Vad räknas som högre respektive lägre klass vid bedömning av connemarahingstarnas prestationsnedärvning? Baseras statistiken på poängtagande tävlingsavkommor?

Shirleys Thunderbell ligger på plats 31 bland samtliga ponnyhingstar när det gäller förärvning av poängtagande tävlingsavkommor enligt SvRF officiella statistik tom 2006 (publicerad i Ridsport 2007). Det tycker jag tyder på en ganska stark prestationsnedärvning, alla hingstars medel ligger mellan plats 81 och 82. På listan är 155 ponnyhingstar av olika raser rankade.
Hans far Brantshammar Bell Dara ligger på fjärde plats på årets lista.

Läs mer om ponnyhingstsarnas prestationsförärvning här.

Hlsn Helena

Om man nu ska gå strikt efter dina önskemål – en hingst som har visat att han nedärvt bra prestationer - är han kanske inte det bästa valet. Det kan du själv lista ut om du tittar på hans kvalitets och prestationsindex.

Fast jag ville ha en skimmel också, och om jag kollar på den statistik som finns att tillgå på föreningens hemsida, så ligger han "i topp" om man då räknar att hingsten ifråga måste vara i avel.

Vad skulle du föreslå istället?

Det intressanta med den där listan är ju att Shirley's Thunderbell är den högst rankade connemaran som fortfarande står till avel OCH är skimmel. Tack för den! :bow:

Vad räknas som högre respektive lägre klass vid bedömning av connemarahingstarnas prestationsnedärvning? Baseras statistiken på poängtagande tävlingsavkommor?

Shirleys Thunderbell ligger på plats 31 bland samtliga ponnyhingstar när det gäller förärvning av poängtagande tävlingsavkommor enligt SvRF officiella statistik tom 2006 (publicerad i Ridsport 2007). Det tycker jag tyder på en ganska stark prestationsnedärvning, alla hingstars medel ligger mellan plats 81 och 82. På listan är 155 ponnyhingstar av olika raser rankade.
Hans far Brantshammar Bell Dara ligger på fjärde plats på årets lista.

Läs mer om ponnyhingstsarnas prestationsförärvning här.

Hlsn Helena

Hej Helena!

Tack för länken! :bow: Mycket intressant! Kan tyvärr inte se riktigt allt vad det står, men jag blev väldigt snopen att Shirley's Thunderbell var med och låg så pass högt ändå, med tanke på hans omdöme från avelsvärderingen...

Jag tror inte det är någon som är intreserad av connemara ponnyn som har undgått att missa Brantshammar Bell Dara. Han är legendarisk. :love: Men då kan man ju bara hoppas på att Shirley's Thunderbell har fått ärva mycket av hans gener då! :d

//Linda

Om du lägger markören på tabellen går den att förstora ett snäpp :)

Jag tycker att det är mycket intressant att de hingstar som ligger i topp för respektive ras ofta är nära släkt. Inom "min" ras New forest ligger ELIT-premierade Smedhults Cavat och fyra av hans godkända söner, samt en sonson i den övre delen av tabellen, samtliga på plats 35 och lägre. Hans femte godkända son har ej kommit upp i tillräckligt med avkommor i tävlingbar ålder för att kunna rankas på listan, men hans förärvning hittills tyder på en mycket stark prestationsförärvning.

Jag anser att en ponny som presterar (= tar poäng på tävlingsbanorna i LB och över, på regional tävling och över) inte bara visar att han har talang och kapacitet, utan han visar ett bra temperament bara genom att fungera som tävlingsponny. Min erfarenhet säger att även den visar hållbarhet och ridbarhet och framförallt samarbetsvillighet genom att fungera som tävlingsponny till ett barn. Ponnyn lastas, transporteras, står borta över meeting osv osv... Jag drar dessutom åt mig öronen när en hingst inte förärver sig avseende prestation. Varför fungerar inte avkommorna, saknar de ridbarhet, kapacitet eller håller de helt enkelt inte...

Jag tycker att en hingst som lämnat ett stort antal poängtagande tävlingsavkommor, och som kanske har egna prestationer på högre nivå även visar att han nedärver en exteriör som håller för ridning. Denna goda exteriör behöver inte vara synonymt med den exteriör som premieras i utställningsringen, dvs estetiskt vacker.

Jag tycker också att det är intressant att de hingstar som ligger i botten av tabellen för respektive ras, också ofta är släkt...
Jag är fulltsändigt övertygad om att prestation går i arv - men prestation handlar inte bara om talang och förmåga som mäts på treårstester, kvalitetsbedömningar och dylika unghästevenemang, utan de riktiga prestationerna visar ponnyerna genom att fungera ute på riktiga tävlingsbanorna i konkurrens med alla raser och åldrar, gärna år efter år med olika små ryttare...

Hlsn Helena

Aha! :idea: Tack! Nu såg jag texten lite tydligare! :rofl: :D
Mycket intressant!! :bump:

Håller fullständigt med dig om det du skrev här ovan! :)

Kan bara inte begripa hur det kan förhålla sig så med Shirleys Thunderbell. Både Avelsvärderingsnämnden och Ridsports statistik, är tillförlitliga, tycker jag. Men hur kan han ligga så pass högt upp som prestationsförvärvare när nämndens beslut är "något under det normala för rasen" ???

Någon som har några aspekter om detta?

//Linda - en aning förvirrad... :D

Senast ändrad:

Enkelt :idea:

Det första utlåtandet från premieringsnämnden vid avkommeprövningen/avelsvärderingen är från 2003, och innefattar alltså tom 2002 års statistik, den andra från 2005 och innefattar alltså statistik tom 2004. Den senare tycker jag inte är dålig, däremot borde andelen poängtagande tävlingsavkommor i högre klass varit högre än 2 st vid detta tillfälle för att visa på stark prestationsnedärvning. Han ligger fortfarande lågt när det gäller avkommor med placerinar i högre klass - men kanske kommer några av hans tävlande avkommor att klättra i klasserna.

Den statistik som jag hänvisar till är från 2007, och innefattar tom 2006 års statistik. Han har alltså fler avkommor som kommit upp i tävlingsbar ålder nu, avkommorna har därför kunnat visa vad de går för på tävlingsbanorna.

Just prestationsnedärvning är svår att mäta hos unga hingstar, avkommorna hinner ofta bli ganska gamla innan du kan få en säker indikation på prestationsnedärvningen genom poängtagande tävlingsavkommor - och då kan det hända att hingsten är både död och begraven sedan länge...:crazy:

Hlsn Helena

På listan från 2006 (statistik tom 2005) låg Shirleys Thunderbell så högt som på en 23-e plats bland samtliga ponnyhingstar, och total 5-a bland connemarahingstarna och var den högst rankade connemarahingsten som då var i avel. (Med reservation för ev fel, connemara är ju egentligen inte min ras, men jag vet att BBD, Kimble, Inver och Finney Master var döda 2005 - Myrens Wilbyr hittar jag inga uppgifter om, men det står att han var i avel tom 1999, och jag hittar inga avkommor födda efter 1999?)

1.Brantshammar Bell Dara (total 3:a)
2.Kimble (total 6:a)
3.Lambay Inver (total 8:a)
4.Finney Master (total 9:a)/Myrens Wilbur (total 9:a)
5.Shirleys Thunderbell (total 23:a)

Hlsn Helena

Kan bara inte begripa hur det kan förhålla sig så med Shirleys Thunderbell. Både Avelsvärderingsnämnden och Ridsports statistik, är tillförlitliga, tycker jag. Men hur kan han ligga så pass högt upp som prestationsförvärvare när nämndens beslut är "något under det normala för rasen" ???

Både Ridsport och avelsvärderingsnämnden skall använda sig av samma statistik, den officiella statistiken från Svenska Ridsportsförbundet. Statistiken förändrar sig dock mellan åren beroende på antal avkommor som kommer upp i tävlingsbar ålder, antal poängtagande tävlingsavkommor som tillkommer etc.

Hlsn Helena

Men är det inte skillnader i statistik som grundar sej på avkommornas LIVSTIDSRESULTAT jämfört med vad en hingsts avkommor presterar under ett enda tävlingsår? Det kan inte vara bara att jämföra dessa siffror rakt av eller?
I Ridsport räknar man dessutom avkommornas resultat i förhållande till antal betäckta ston, så en hingst med toppen fruktsamhet får automatiskt lite högre prestanda på sina avkommor :angel:. och motsatt. Vore väl bättre att räkna på antal svenskregistrerade föl väl?

Statistiken är beräknad på avkommornas livstidsresultat, ber om ursäkt om jag på något sätt uttryckt mig oklart.
Varje års nya resultat är beräknat på avkommornas statistik till och med året innan. Smärre förändringar kan därför ske i statisiken, eftersom om det ett år tillkommer en stor årskull på antalet födda föl, samtidigt som bara någon enstaka "ny" avkomma har tagit poäng, så kan en hingst dala, och tvärtom, om en hingst har flera "nya" avkommor som tagit poäng, men endast haft ett fåtal födda föl (5 år och äldre) som tillkommit under året så kan en hingst gå upp många placeringar.

Ett exempel på detta är New foresthingsten Fredriksbergs Dalí, som under sin egen tävlingskarriär betäckte ett fåtal ston per år, och där avkommorna som vuxna visade sig prestera mycket väl i förhållande till antal födda föl. Han var rankad 5-a i statistiken i tabellerna tom 2003 och tom 2004, 7-a i statistiken tom 2005, och på den senaste listan, tom 2006, har han dalat till plats 33. Varför? Jo... Mellan 2005 och 2006 ökade hans antal födda föl från 33 (födda tom 2000) till 44 (födda tom 2001), medan inte en enda "ny" avkomma tog poäng på tävlingsbanorna just det året, 2006. Han hade fortfarande 13 poängtagande varav 7 i högre klass, och beräknat på 44 avkommor gentemot 33 blev självklart andelen poängtagande avkommor lägre i förhållandet till antalet födda föl. Då det inte är en särskilt stor andel ponnyer som tar poäng som 5-6-åringar (även om statistikberäknarna tar hänsyn och räknar med prestationer från ungponnyklasser på regional nivå och över), så kan man få vänta på dessa stora kullars resultat, och jag är fullständigt övertygad om att Dalí kommer att klättra mot toppen igen, då jag ser honom som en av de starkaste prestationsförärvarna inom New forestrasen (och stammen e.Smedhults Cavat - Dennie talar ju inte emot...;)). Kanske kommer en del av avkommorna inte ta poäng förrän de är 8-9-10 år - eller ännu äldre...:smirk:

Statistiken som publicerats i Ridsport är baserat på antal födda föl, och för att komma med i rankingen skall hingsten ha lämnat 30 föl, 5 år och äldre.

Jag tycker ändå att denna statistik är en starkaste indikatorn på hur en ponnyhingst förärver sig prestationsmässigt, men man kanske skall ha i åtanke att det finns olika sätt att beräkna resultat och siffror, och "Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik" /Mark Twain (1835-1910)
Problemet mrd just denna beräkning är ju att hingsten hinner blir mycket gammal (död, ur avel...) innan hans prestationsförärvning kan beräknas, om han inte betäcker ett stort antal ston per år...

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 499
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka