Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Han är hur läcker som helst! :d

Finns det inga bilder på dem in action? :idea: hade varit kul att se! :bump:

Ska leta upp korten när jag hoppar Ash någon dag, inte bästa bildkvaliteten precis, men hoppa kan han, och älskar det! :)

Men när det nu finns två fina hingstar på rimligt avstånd är det ju naturligt att ta dem.

Andra fina hingstar som jag gärna hade använt om de funnits närmre är:

Nice´n curley
Uranus
Blue sham
Dale mist
Hagens o´chief

Tycker också att de är fina. Uranus har väl stått nere i Skåne tidigare? har för mig att han stått i Kristianstad innan? Han kanske kommer dit igen?

Jag röstar verkligen för att alla hingstarna skulle få rotera mera! :banana: Så man hade fått chansen att använda flera riktigt bra hingstar! :bump:

Nu vill jag se bilder på Garryhack Frederick, Ashfield Cathal Crobdhearg och Castleside JJ ! Någon som har några att visa?? :bump: :bump: Vill även se bilder på avkommor till dem!!!

Har tyvärr ingen bild på någon av de hingstarna. Men här kommer en ny bild på Gandhi, ett-årigt sto e. Garryhack Frederick. Hon är riktigt svart nu när hon precis har satt vinterpäls.

15323839.jpg

Nu vill jag veta vad ni tycker om IDHOLMENS MATADOR. :)

Någon som har sett honom live? Jag har sett honom på en hopptävling en gång, men det var några år sedan.. dåligt minne.. :angel:

Vad har han fått för poäng och omdöme exteriört? Hur är hans avkommor?

Någon som vet hur högt han har tävlat? Har han några framgångsrika avkommor?

Temperament?

Vad nedärver han?

För- och nackdelar?

Någon som har något foto på honom?

Den enda avkomman jag sett imponerade inte (halvsyster med åringen jag har i stallet). Men det var på senhösten, full vinterpäls och ur kondition.

Men gul var den ;)

Någon som har sett honom live? Jag har sett honom på en hopptävling en gång, men det var några år sedan.. dåligt minne.. :angel:

Temperament?

Vad nedärver han?

För- och nackdelar?

Askim som var med på riksen förra året är väl efter honom. Det var ju en fin ponny med :love: färg. Hoppade bra också.

Om jag hade dessa hingstarna att välja på till Amirett T, vem/vilka hade ni tyckt passat bäst? :) Kul och höra era åsikter! :)

Ashfield Cathal Crobdhearg
Coosheen Finbarr
Idholmens Matador
Lofty Roderic

Temperament?

Vad nedärver han?

För- och nackdelar?

Jag träffade honom en hel del för några år sedan då han stog på foder här i Halland.
Jag minns honom som en otroligt lugn och trevlig hingst, med en av de vackraste gulbruna färger jag sett(är ju inte så förtjust i den färgen)

Hoppade rätt okej tycker jag.

Tyvärr krubbade han otroligt mkt, men jag vet inte om det är ngt han alltid hållt på med, miljö osv spelar ju stor roll vad det gäller krubbitning.

Hans pappa är min absoluta favorit av alla connemarahingstar. har haft två avkommor efter Kimble som haft OTROLIG ridbarhet!!!

Jag behöver (gärna privat om ni inte vill skriva här) ha tips på en connemarahingst som är skimmel (född gulbrun), som visat att han nedärvt bra prestationer. Några idéer?

Varför vill du att hingsten ska vara född gulbrun? :confused:

Eftersom jag vill maximera chanserna att få en "rolig" färg. :)

Vad är en "rolig" färg då? Om du väljer en skimmel minskar ju chansen till färg överhuvudtaget. Om du inte räknar skimmel som en "rolig" färg förstås? Vilka färganlag har stoet, och vilken stam har hon? Svårt att tipsa om hingstar om man inte vet något alls om stoet...

Vad är en "rolig" färg då? Vilka färganlag har stoet, och vilken stam har hon? Svårt att tipsa om hingstar om man inte vet något alls om stoet...

Gulbrun och skimmel förstås. ;) Vilket som gör mig glad. "Stoet" (som inte är helt bestämt ännu) är inte connemara. Så tipsa precis om det jag efterfrågat helt enkelt. Fast det går bra med vanlig gulbrun hingst också. :bow:

Gulbrun och skimmel förstås. ;) Vilket som gör mig glad. "Stoet" (som inte är helt bestämt ännu) är inte connemara. Så tipsa precis om det jag efterfrågat helt enkelt. Fast det går bra med vanlig gulbrun hingst också. :bow:

Mitt tips blir då att titta på SCS hingstlista. Bärare av gulanlaget har en * efter namnet. Gå sen till stamtavlor, ibland står födelsefärgen angiven på skimlarna. Under avel hittar du prestationstoppen och index för kvalitetsbedömning. Där får du ett litet hum om hingstarnas nedärvning...

Vad är det du vill ha hos hingsten, förutom dem färgerna alltså? :)

Vad är det som du tycker är viktigt? exempelvis rörelser, hoppning, exteriören, halsansättning, ridbarhet etc...

Jag tycker det är viktigt när man väljer sto, att man väger stoets för och nackdelar, och även hingstens, och ser vilka som kan komplettera varandra bra... Så många fördelar som möjligt. :)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 500
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka