Sv: Val av connemarahingst till 2008
Det är faktiskt något som jag har funderat på när jag följt tråden... Många av hingstförslagen som kommer upp baseras enbart på hingstens egna (utställnings-)meriter, och trots att vissa hingstar varit i avel i många år och är avkommeprövade så verkar det som väldigt liten hänsyn tas till detta vid hingstval - eller i allafall vid hingstförslag?
Listorna finns
här för den som vill läsa:
Det är rätt intressant att se listan (nu har jag bara tittat igenom sista årets som hastigast) och konstatera att den stora majoriteten RC-hingstar som ligger högt har gått ur tiden eller ur avel (enstaka kan finnas tillgängliga via FAI). Känner själv inte till hur förhållandet i det avseendet är för övriga hingstar som ligger högt på listan, men det finns det väl någon annan som vet bättre.
Så då blir frågan: Står vi inför en generationsväxling eller har rasen definitivt "halkat efter" vad gäller tävlingsframgångar? (För några decennier sedan fick man ofta känslan att rasen var helt "outstanding"). Om det senare, vilka orsaker kan det finnas? Är det något som skulle kunna påverkas (kunnat ha påverkats) av uppfödarna? Avelsföreningen? Premieringsnämnden?
Håller med om att tävlingsponnyerna borde kunna produceras inom landet. Och har även hört/läst om PJs temperament, som Connemara_lover nämner (det har stått att läsa om i Connemara-Nytt) och tror att den uppgiften kanske kan påverka valet av hingst för en del(?). Sen kan det säkert vara så att andra hingstar kan ha egenskaper som inte är allmänt kända, men som skulle kunnat påverka stoägare betr. val av hingst...
Vidare så finns det ju faktiskt en och annan hingst, vars avkommor ännu inte kommit upp i den ålder där de kan ta poäng på tävlingar, samt Castleside JJ som ännu inte fått några svenskfödda avkommor(?)
En fundering kan också vara hur svenska c-uppfödare påverkas av vad som försiggår i utlandet och inte minst moderlandet Irland, där "In hand shows" och de ponnyer som placeras högt där verkar ha en enorm status. Det är inte utan att man ibland undrar hur dessa "show champions" (är de i allmänhet ridna alt körda?) skulle göra sig på tävlingsbanan.
Samtidigt vill jag tro på att det går att kombinera rastyp och prestation (det finns goda exempel!), men det kräver kanske lite eftertanke och långsiktigt tänkande? Och något vi inte kommer ifrån är den smala avelsbasen. Har den någon betydelse i sammanhanget?
Kort sagt mina egna reflektioner på ditt tänkvärda inlägg (annars deltar jag ju inte i den här diskussionen)