Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Har kollat in den franska sidan lite, och här var ju jättefina hingstar! Synd bara att man inte fattar franska.. Och vet inte om alla fanns på fryst. Men här är några som jag tyckte var fina...

Glenree de l'Aulne - Supreme Champion & vinnare av hingstklass på (om jag fattar det rätt) motsv. Sv. RIKS-utställning i Frankrike.

Clafoutis des Cras - ser väldigt fin ut!! Hoppa kan han ju uppenbarligen... :love:

Imperial du Blin - jag tror att vi har diskuterat om honom i någon tidigare tråd. Han finns/fanns med på Syndicat Linaro, jag har tidigare kontaktat dem och frågat lite om honom, men då sa de att han inte skulle finnas på fryst denna säsongen. :confused:

Apricot du Chesnay - Har även lite svenska linjer i sig, mf Kimble.

Uncle Duff - e. Fort Doolin.

Cliff of Laps - Spännande stam!! Och kan tydligen prestera också.

Rococo du Thuit - Tydligen också duktig på att hoppa. Men överhöjdare (1,49), tyckte dock att han hade lite läskiga ögon... eller det är bara jag som är lite knäpp kanske...

Tyckte även mycket om Ardmore Royal Oak, Lehid Canal Prince, Jivaro III och Thunder du Blin :love: mfl och så gillar jag Dexter Leam Pondi, men du vill väl inte ha skimmel?

Det fanns ju en hingst - Pharaway des Touches - som hade Dexter Leam Pondi som mf ist. Och han var ju brunskimmel. Hade kanske varit ett alternativ?

Jätterolig hemsida att titta på med massor av snygga hingstar!! Kul att du hittade den!

Rococo gillade jag. (Han har vackra "bell dara" ögon :love:, JJ har likadana)

Dexter och Beauty är ju släkt så jag tror inte att han passar pga det. Hittade "hans" blog http://dexterleampondi.skyrock.com/ men precis som du fattar jag ingenting.

Kanske kan MadickenII översätta lite åt oss. :angel:

Gillade de allra flesta hingstarna och de verkar kunna hoppa, både bra och högt. Kul att det är så pass många som tävlar, synd att vi inte har lika många tävlande i sverige.

Det var imponerande bilder! Killen ser inte allt för stor ut på Dexter...mao en välriden hingst o skicklig ryttare??

Det var imponerande bilder! Killen ser inte allt för stor ut på Dexter...mao en välriden hingst o skicklig ryttare??

Jag tror att väldigt mycket ska tillskrivas Dexter. Kolla bara på filmen på Syndicat Linaros hemsida(tror jag). Ryttaren gör en hel del fel men han rättar till allt. Tror tom han lägger in travsteg.

Rococo gillade jag. (Han har vackra "bell dara" ögon :love:, JJ har likadana)

Dexter och Beauty är ju släkt så jag tror inte att han passar pga det. Hittade "hans" blog http://dexterleampondi.skyrock.com/ men precis som du fattar jag ingenting.

Kanske kan MadickenII översätta lite åt oss. :angel:

Gillade de allra flesta hingstarna och de verkar kunna hoppa, både bra och högt. Kul att det är så pass många som tävlar, synd att vi inte har lika många tävlande i sverige.

Det är en tjej från Belgien som skriver bloggen, men det fanns inte mkt att hämta där. Typ, "han är så fin och hoppar så bra" Men det fanns ju fina bilder!

Det är en tjej från Belgien som skriver bloggen, men det fanns inte mkt att hämta där. Typ, "han är så fin och hoppar så bra" Men det fanns ju fina bilder!

Åh, okej. Pratar de franska i Belgien? Eller är det så att du är väldigt duktig på språk i allmänhet?

Har också hört rykten om att han dog i kolik för ca en månad sedan.
Säkert någon annan mer insatt som kan yttra sej i frågan. Om det nu stämmer är det en jätteförlust för connemaravärlden . Man får bara hoppas att det finns många frysdoser kvar efter honom.

Har också hört rykten om att han dog i kolik för ca en månad sedan.
Säkert någon annan mer insatt som kan yttra sej i frågan. Om det nu stämmer är det en jätteförlust för connemaravärlden . Man får bara hoppas att det finns många frysdoser kvar efter honom.

Det låter inte alls bra. Som sagt en jätteförlust i så fall. :cry:

Han har väl enbart verkat via fryst de sista åren? Då gäller det väl i så fall att köpa nu om man vill ha.

Jag har också hört det från en vanligtvis välunderrättad källa, men ej fått det bekräftat någonstans.

Hlsn Helena

Har kollat upp den här uppgiften med vad jag betraktar som säker källa i Frankrike, och enligt denna ska Dexter vara vid god hälsa. Han semestrar för närvarande vid Normandie-kusten och badar i havet varje dag. Han har skadat ett ben och det återstår att se hur det blir med hans fortsatta tävlande, men är det sluttävlat så går han till avel. Han kommer i vilket fall att tappas och frysas i vinter.
Däremot gick Dexters mor White Granite bort tidigare i år, 32 år gammal, och en annan storhoppande fransk Connemara-hingst, Gouffy du Villon har förolyckats. Det kanske är den ni förväxlar med Dexter?

Märkligt. Ja,vi får väl se vem som lever eller ej. Någon annan som kan bidraga med information i frågan?

Märkligt. Ja,vi får väl se vem som lever eller ej. Någon annan som kan bidraga med information i frågan?

Om ni nu är så säkra på att Dexter inte lever, varifrån kommer denna information?

Har kollat upp den här uppgiften med vad jag betraktar som säker källa i Frankrike, och enligt denna ska Dexter vara vid god hälsa. Han semestrar för närvarande vid Normandie-kusten och badar i havet varje dag. Han har skadat ett ben och det återstår att se hur det blir med hans fortsatta tävlande, men är det sluttävlat så går han till avel. Han kommer i vilket fall att tappas och frysas i vinter.
Däremot gick Dexters mor White Granite bort tidigare i år, 32 år gammal, och en annan storhoppande fransk Connemara-hingst, Gouffy du Villon har förolyckats. Det kanske är den ni förväxlar med Dexter?

Men visst är han väl italienägd eller? Jag hoppas att du har rätt och att de andra har fel. Det stog ju i ridsport att han skadat sig under EM efter att ha vunnit den första tidshoppningen.

Tappas han via Syndicat Linaro då?

Men visst är han väl italienägd eller?

Tappas han via Syndicat Linaro då?

Inget jag kan svara på. Har bara återgett vad jag fått veta när jag ville kolla sanningshalten i det rykte som tydligen går.

knapplån.
Man kanske skulle våga använda Dexter. Någon som vet om det är lämpligt att använda fryst semin på ett 19-årigt sto med föl vid sidan? Hon har alltid haft lätt för att bli dräktig.

Bästa sättet är säkert att prova, och använda en veterinär som är rutinerad på fryst semin.

SÅb har har rätt. Dexter är inte död men han är skadad. Däremot var det Gouffy du Villon som dog i svår kolik. Denne Connemarahingst var också franskfödd men exporterad till Italien, precis som Dexter.

knapplån.
Man kanske skulle våga använda Dexter. Någon som vet om det är lämpligt att använda fryst semin på ett 19-årigt sto med föl vid sidan? Hon har alltid haft lätt för att bli dräktig.

Jag tycker att du kan prova. Men som sagt se till att använda en riktigt duktig seminveterinär. Hellre lägga några kronor extra i så fall när det ändå är så pass dyrt.

SÅb har har rätt. Dexter är inte död men han är skadad. Däremot var det Gouffy du Villon som dog i svår kolik. Denne Connemarahingst var också franskfödd men exporterad till Italien, precis som Dexter.

Åh. Vad glad jag blir att läsa att Dexter lever. Men synd på den andra hingsten. Finns det någon sida man kan titta på honom?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 500
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka