Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Don Juan V finns tillgänglig
Thunder du Blin 100E + 400E lev. föl avg
Vandale Daf finns tillgänglig
Dexter Leam Pondi 750E/3 doser de 100E7dos (efter hur mycket det finns lagrat)
Rococo du Thuit 300E + 320E den 1/10 (vid dräktighet)
Eloi IV finns tillgänglig
Lanzador 150E – 200E lev. föl avg
Fricotin
Glenree de L’Aulne 280E/3 doser de 100E/dos
Genlte Dancer 350E/3 doser de 50E/dos
Ice and Fire d’Albran
Ardmore Royal Oak 450E/5 doser
Pilatus de Vinca
Pharaway des Touches 300E – 150E lev. föl avg
Jivaro III 350E/3 doser de 50E/dos

Hur går det med hingstvalen?

Tycker själv dessa verkar mycket intressanta! :d :love:

Om du skulle valt någon på fryst, vilka är det du tänkerfrämst på som skulle passa till dina ston?
Kan du tänka dig en skimmel här, eller du vill helst inte ha det ändå?

(Ice and Fire d'Albran hade ju en intressant stam tycker jag... e. Dexter Leam Pondi - Fort Doolin - Sticky... )

Någon som vet hur dessa hingstar är exteriört?

Tar väl den ena donnan först.

Bilder, stamtavla och annan info finns på hemsida.
http://web.telia.com/~u77801670/

Stoet
Ballybawn Black Beauty RC-IRE 10530
svbr, 147cm. Tävlad dressyr tom LB m placering
e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun

Härstamning
Boden Park Finnard verkade i skuggan av sin berömda helbror Abbeyleix Fionn. När så Fionn dog genom en olyckshändelse i relativt unga år fick många upp ögonen för den yngre brodern. Efter att ha stått ett antal år hos Joe McNamara i Clifden såldes Finnard till England. Under hans tid i England började man upptäcka många fina avkommor sen tiden i Connemara och 2005 köptes Finnard tillbaka till Irland. På mödernet går Finnard tillbaka på det fantastiska stoet Finola of Leam (mormor) som bl a är mor till Leam Bobby Finn och Coosheen Finn. Hon ligger också bakom stjärnhopparen Dexter Leam Pondi.

Från stofamiljen kommer flertalet ponnyer som tävlar/tävlat Grade A hoppning på Irland.

Avkommor
97 hingst/val e Windy Day (tyvärr ej införd i den irländska stamboken)
99 sto e resultat av en tjuvbetäckning innan hon såldes till Sverige
07 hingst e Garryhack Frederick (årets föl som jag är extremt nöjd med; bra gångarter, trevligt temperament och hoppförmåga).

Utställning
39p (88878) (7an på skritten gör henne inte rättvisa, vem vill springa i full åskstorm när man knappt kan andas?)
Kritik
mkt bra typ, harmonisk
bra hals o bog, djup o kors
välbenad, relativt korrekt
oengagerad skritt
vägvinnande trav

För- o nackdelar
Underbart temperament, goda gångarter, hoppkapacitet! Byggd i uppförsbacke.
Kanske lite "tungt" huvud. Bred rygg (kan man skriva det? :D)

Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har
Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Helst vill jag använda en hingst som inte är skimmel. :angel:

Kandidater:
(ej rangerade)

Garryhack Frederick
Castleside JJ

Jag kan kanske även tänka mig att använda en hingst på FAI till henne då hon inte kommer att ha något föl vid sidan nästa år och hon varit lätt att få dräktig. Känns som det inte blir av senare om man ska köra både sto och föl och då relativt långt (kommer i så fall att använda en riktigt duktig vet så man får bästa förutsättning).

Men i så fall vill jag ha hjälp med kandidater. Hittade ju en massa fina franska hingstar, har ni hunnit kolla in sidan?

http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html

AIC står för fryst...

Om ni vet fler hingstar så är jag tacksam för länkar.

Så nu vill jag höra kommentarer och tips andra förslag.

Jag tycker att både Garryhack Frederick och Castleside JJ verkar passa henne bra!

Vet att du inte vill ha en skimmel... men jag är ju väldigt förtjust i Packie, och är väldigt nöjd med min lille pojke efter honom här hemma... Han har ju liksom "allt", mycket bra exteriör, gångarter och hoppförmåga och dessutom ett mkt bra temperament. Sägs ju även att han är en av de få connemarahingstar som har en riktigt bra galopp också.

Tänkte även på Rolls Royce. Något som du skulle kunna tänka dig, medans han fortfarande är i avel? Hörde för ett tag sedan att samtliga ston även i år var dräktiga.

Och sen nästa donna.

Stoet
Janville RC-IRE 9921
skm, 145cm. Tävlad hoppning tom MSV
e Westside Fred u Aran Delight ue Aran Flight

Härstamning
Westside Fred var en rörlig och hoppglad hingst. Framförallt det sista har gått i arv till hans avkommor och han har gjort sig känd som en av de pålitligaste hoppförärvarna under senare år. Även i Sverige har vi fått ta del av hans avkommors hoppförmåga den mest kända är Westside Padraig –svår internationell hoppning- och som har representerat Sverige vid EM. Westside Fred är även far till de godkända hingstarna Monaghanstown Fred och Clifden-vinnarna och helbröderna Gleann Rua Maxwell och Gleann Rua Native.

Från stofamiljen kommer flertalet ponnyer som tävlar/tävlat Grade A hoppning på Irland.

I Aran Flight förenas två av de populäraste föreningsägda connemarahingstarna genom tiderna, nämligen Abbeyleix Owen och Killyreagh Kim. Aran Flight har utmärkt sig för livliga avkommor med en mycket god hoppförmåga.

Avkommor
96 sto e Mirah Samson - Ansbacher
Nu dräktig med Lofty Roderic och beräknad fölning runt 18 juni.

För- o nackdelar
Underbart temperament, goda gångarter, hoppkapacitet! Bra exteriör MEN med en lång rygg, men stark.

Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Då hon ska vara född gulbrun så går ALLA hingstar med gulanlag bort. Vill dock gärna göra det där testet för att se så att det verkligen stämmer så man inte sorterar bort en massa lämpliga kandidater i onödan.

Kandidater:

Jag har ingen som helst aning så jag vill ha era tips och synpunkter nu.

Här är några förslag:

Carnaby Patrick Hooligan - se ovan. (tänkte att eftersom hon redan är skimmel så... :angel:. Han är ju fri från BEC-anlaget också)
Garryhack Frederick
Lofty Roderic
Rolls Royce
Grange Flynn Sparrow
Uranus

Vad tycker du om dem? :)

Och den sista Är i år betäckt med Lofty Roderic men inte kollad än är hon dräktig så betäcks hon inte nästa år då det i så fall blir ett sent föl.

Stoet
Kilfenora Windy RC-IRE 11848
skm, 140cm.
e Windy Day u Boden Park Firethorn ue Clonkeehan Nimbus

Avkommor
97 val e Windy Day - Lover Boy
Är i år betäckt med Lofty Roderic men inte kollad än.

Utställning
35 (77777) (från 2002)
ordinär typ
underhals, ngt kort, kort omusklat kors ganska bra djup
gracil, tät men korrekt
energisk skritt
energisk taktmässig, mer påskjut önskas

För- o nackdelar
hoppkapacitet! Tuffare i temperamentet. Kort hals.

Bra exteriör. En hingst "utan" svagheter. Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Då hon ska vara född gulbrun så går ALLA hingstar med gulanlag bort. Vill dock gärna göra det där testet för att se så att det verkligen stämmer så man inte sorterar bort en massa lämpliga kandidater i onödan.

Kandidater:

Garryhack Frederick
Kilpatrick Fionn
Uranus
Dexter Leam Pondi?
Westside Mirah (om han finns på FAI?)

Jag kan kanske även tänka mig att använda en hingst på FAI till henne också

Men i så fall vill jag ha hjälp med kandidater. Hittade ju en massa fina franska hingstar, har ni hunnit kolla in sidan?

http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html

AIC står för fryst...

Om ni vet fler hingstar så är jag tacksam för länkar.

Så nu vill jag höra kommentarer och tips andra förslag.

Om du ska ta fryst, så är ju både Dexter och Westside Mirah några av mina absoluta favoriter! :love: :love: :love:

Garryhack Frederick och Uranus är bra hingstar.

En hingst "utan svagheter" kunde vara Packie...

Även Grange Flynn Sparrow finns ju...

Lofty Roderic är ju också ett ganska "säkert kort" om man kan säga så? Många avkommor är ju bra både exteriört och prestationsmässigt.

Skulle jag valt (naturlig betäckning) så hade nog dessa tre varit i toppen (ej rangerade):

Garryhack Frederick
Lofty Roderick
Carnaby Patrick Hooligan

(Har kapat ditt inlägg lite så att tråden inte blir så lång...

Jag sätter nog Frederick som Pojkvän och JJ som reserv. Tycker att Frederick har allt det du efterfrågar. 9a på rastyp, tävlat på hög nivå i både dressyr och hoppning. Kanske är benen som är minus men man kan ju inte få allt :D.

Låter inte helt dumt faktiskt... :)

Fast jag gillar ju Ash väldigt skarpt.

Valet ligger nog (just nu, det kan säkert ändra sig :D ) mellan Ash, JJ och Frederick...

Jag försökte kolla upp vad det skulle kunna kosta att använda en hingst på fryst semin. Och det verkar ganska dyrt. :(

Stationsavg: 1625
vet avg: 5500
uppstallning: 187kr/dygn 7dagar =1300
Avelsvärdering och licens: 1000kr?

Redan där är vi uppe 10000kr sen tillkommer priset på själva sperman + emballage och frakt.

Så en Dexter-bebis kostar ju inte under 20000 i alla fall.

På Flyinge tar dem:

Seminavgift 5000 kr
Stationsersättning 1300 kr
Uppstallning 100 kr / dygn

Därtill tillkommer sedan momsen. Och så själva "produkten" såklart. Så ja visst, det ÄR ett dyrt alternativ. Dessutom så kostar det en väldans massa pengar, även om stoet inte skulle bli dräktigt.

Men å andra sidan - det finns inte så många connemara hingstar här i Sverige (tyvärr) som t ex har sådana meriter som Dexter, samt att han (i detta exemplet) har väldigt stor nedärvning av sin hoppförmåga till sina avkommor.

Man får väl försöka väga för- och nackdelar mot varandra, och se vad plånboken tillåter...

Läste på Tidningen Ridsports hemsida: "Önnarpsdominans på ungponnytävlingar". 6 av JF's 9 startande ponnyer hade lyckats plocka gångartsutmärkelser!! :)

I toppen var Önnarps Ninja (e. Aladdin, Josephine - Backudden Mountain Haze - Öxenholm Marble Jr) med 51 poäng. :)

Roligt för JF!! Han har haft en del framgångar i år. Aladdin som blev BIS i Ängelholm. Även Mountain Haze som blev Res BIS på Riks i fjol.

Valet ligger nog (just nu, det kan säkert ändra sig :D ) mellan Ash, JJ och Frederick...

Fina hingstar alla tre. Min ett-åring efter frederick har lite tråkig benställning. Tåvid fram och tät bak. Fast jag tycker att hon börjar räta upp sig nu. Det skulle dock inte avskräcka mig från att använda honom igen för hon är vacker och underbar på alla andra sätt. Och hon rör sig mycket bättre än sin mor.

För min del blir det nog ingen import-hingst utan det står mellan poeten och frederick. Beror på hur 1-åringen utveckas och hur poeten-fölisen ser ut.

Lite märkligt att det bara pratas om en liten del av alla hingstar i avel när det gäller framtida val. Om jag inte läst fel finns det över 40 connemarahingstar i avel i Sverige. Varför kommer aldrig övriga 30 på tal? Bara undrar...:confused:

Lite märkligt att det bara pratas om en liten del av alla hingstar i avel när det gäller framtida val. Om jag inte läst fel finns det över 40 connemarahingstar i avel i Sverige. Varför kommer aldrig övriga 30 på tal? Bara undrar...:confused:

Antagligen för att det bara är en liten del av stoägarna som diskuterar detta här....

Kan bara svara för mig själv. Det viktigaste för mig är att hingsten har egna prestatioer plus avkommor som presterat. Därför är de andra inte intressanta för mig. I min del av sverige är det bara frederick, poeten och mango som uppfyller de kraven.

Jag tror det är sammanlagt 4 dräktiga connemaraston hos oss som diskuterar här. Då är det väl inte så konstigt att inte 40 olika hingstar diskuteras?

Kan bara svara för mig själv. Det viktigaste för mig är att hingsten har egna prestatioer plus avkommor som presterat. Därför är de andra inte intressanta för mig. I min del av sverige är det bara frederick, poeten och mango som uppfyller de kraven.

Det är faktiskt något som jag har funderat på när jag följt tråden... Många av hingstförslagen som kommer upp baseras enbart på hingstens egna (utställnings-)meriter, och trots att vissa hingstar varit i avel i många år och är avkommeprövade så verkar det som väldigt liten hänsyn tas till detta vid hingstval - eller i allafall vid hingstförslag?

Poetic Justice gick direkt upp på en femteplats av 155 ponnyhingstar när SvRF statistik över ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsavkommor presenterades i Ridsport nr 16/2007. Han har varit i avel fr o m 1997, och tom 2001 har han 34 födda föl, varav 15 poängtagande tävlingsavkommor, varav 8 i högre klass. I nedre delen av listan, plats 100 och därefter, finns flera connemarahingstar som under samma tidsperiod i avel har ungefär lika stort antal födda föl, men som har endast ett fåtal poängtagande tävlingsavkommor, och bara enstaka eller inte några avkommor alls i högre klass. Trots detta har jag fått uppfattningen att de betäcker fler renrasiga connemaraston än Poetic Justice, stämmer det?

Importen av tävlingsponnyer, ffa på hoppsidan är stor i Sverige, och min åsikt är absolut att dessa ponnyer skall vi kunna tillverka i Sverige oavsett rastillhörighet, bara rätt avelsmaterial används. Jag citerar gärna författarna från Ridsport-artikeln: "Det är ponnyhingstar som själva har tävlingsmeriter på hög nivå som blir de bästa prestationsförärvarna - och det är de renrasiga hingstarna som ligger bäst till".

Tar ni andra connemarauppfödare/intressserade hänsyn till hingstarnas prestationsförärvning vid hingstval? Om ni inte gör det, varför?

Hlsn Helena

Listorna finns här för den som vill läsa:

Senast ändrad:

Det är faktiskt något som jag har funderat på när jag följt tråden... Många av hingstförslagen som kommer upp baseras enbart på hingstens egna (utställnings-)meriter, och trots att vissa hingstar varit i avel i många år och är avkommeprövade så verkar det som väldigt liten hänsyn tas till detta vid hingstval - eller i allafall vid hingstförslag?

Poetic Justice gick direkt upp på en femteplats av 155 ponnyhingstar när SvRF statistik över ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsavkommor presenterades i Ridsport nr 16/2007. Han har varit i avel fr o m 1997, och tom 2001 har han 34 födda föl, varav 15 poängtagande tävlingsavkommor, varav 8 i högre klass. I nedre delen av listan, plats 100 och därefter, finns flera connemarahingstar som under samma tidsperiod i avel har ungefär lika stort antal födda föl, men som har endast ett fåtal poängtagande tävlingsavkommor, och bara enstaka eller inte några avkommor alls i högre klass. Trots detta har jag fått uppfattningen att de betäcker fler renrasiga connemaraston än Poetic Justice, stämmer det?

Importen av tävlingsponnyer, ffa på hoppsidan är stor i Sverige, och min åsikt är absolut att dessa ponnyer skall vi kunna tillverka i Sverige oavsett rastillhörighet, bara rätt avelsmaterial används. Jag citerar gärna författarna från Ridsport-artikeln: "Det är ponnyhingstar som själva har tävlingsmeriter på hög nivå som blir de bästa prestationsförärvarna - och det är de renrasiga hingstarna som ligger bäst till".

Tar ni andra connemarauppfödare/intressserade hänsyn till hingstarnas prestationsförärvning vid hingstval? Om ni inte gör det, varför?

Hlsn Helena

Listorna finns här för den som vill läsa:

Hej Helena!

Kul att se listorna! :banana: Var lite svårt att tyda några av namnen bara tyvärr... Men tack för tipset! :bow:

Har bara skumläst texten lite nu, så rätta mig om jag säger något tosigt.. :angel: :D

Jag vet varför Poeten inte får betäcka så många (renrasiga) ston, som han egentligen borde, med den enorma hoppförmågan som han nedärver mycket starkt... Den ena anledningen är att han har rykte om sig att även nedärva ett ganska skarpt humör (vilket inte är rastypiskt för connemaran...) den andra anledningen är något som jag överhuvudtaget inte tänker gå in på här... Tyvärr...

Så jag kan hålla med om att det är väldigt synd att han ändå inte utnyttjas så mycket som han borde till riktigt bra ston kanske...

Personligen så tar jag absolut hänsyn till prestationsförvärningen! Men inte endast! Det är för mig även mycket viktigt med en korrekt exteriör och bra temperament.

På hingsten som jag väljer till mitt sto vill jag att den ska ha "ALLT", precis som en connemara ska ha! :)

Dessutom kan jag nämna att det finns flera bra hingstar som förmodligen inte kan komma med på den här listan, trots duktiga prestationer även på avkommorna, beroende på att de tyvärr många gånger inte har tillräckligt många/gamla avkommor...

Kanske är det så att man inte har så mkt koll på vad övriga landet har att erbjuda utan mest tittat i sitt närområde?

Personligen så tar jag absolut hänsyn till prestationsförvärningen! Men inte endast! Det är för mig även mycket viktigt med en korrekt exteriör och bra temperament.

Jag tycker detta mycket går hand i hand när det gäller ponnyer. En ponny som presterar anser jag inte bara visar att han har talang och kapacitet, utan han visar ett bra temperament bara genom att fungera som tävlingsponny, den visar hållbarhet, ridbarhet och många andra parametrar. Jag drar år mig öronen när en hingst inte förärver sig avseende prestation, varför fungerar inte avkommorna, saknar de ridbarhet, kapacitet eller håller de helt enkelt inte...

Jag anser att en korrekt exteriör inte behöver vara synonymt med en exteriör som är estetiskt vacker och som premieras i utställningsringen. Jag anser att en hingst som lämnat ett stort antal poängtagande tävlingsavkommor, och som kanske har egna prestationer på högre nivå även visar att han nedärver en exteriör som håller för ridning.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 500
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka