Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Jag tänkte faktiskt mest på kostnaden för hingstägarna. Som en anledning till varför inte fler hingstar finns på semin.
Jag vet ju vad det kostade för Johanna att frysa Graffes simmare.

Okej, då är jag med. :D

Juno Rory är förresten, efter vad jag har hört, mycket populär nu för tiden. Många som vill passa på att använda honom nu!

Å andra sidan.. har man en hingst som är populär och som folk vill använda så är ju summan för tappandet/frysandet etc ganska snart intjänad.
Det är ju också en slags extra "livförsäkring" på hingsten eftersom sperman finns kvar även om hingsten inte är i avel/livet längre.
Men man måste ju också tänka på att inte alla hingstar har en sådan kvalitét på sperman att den funkar att frysa.

Hur många ponnyhingstar har så höga betäckningssiffror att det lönar sig? Jag har svårt att tro att det är särskilt många.

Har ni börjat utan mig? :eek:

:D Funderade på en sån här tråd häromdagen men tänkte att det nog var i tidigaste laget. Men jag är glad att ni precis som mig redan börjat spåna. Tror att vi kommer få en super trevlig och intressant tråd i vinter! :banana:

Tar väl den ena donnan först.

Bilder, stamtavla och annan info finns på hemsida.
http://web.telia.com/~u77801670/

Stoet
Ballybawn Black Beauty RC-IRE 10530
svbr, 147cm. Tävlad dressyr tom LB m placering
e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun

Härstamning
Boden Park Finnard verkade i skuggan av sin berömda helbror Abbeyleix Fionn. När så Fionn dog genom en olyckshändelse i relativt unga år fick många upp ögonen för den yngre brodern. Efter att ha stått ett antal år hos Joe McNamara i Clifden såldes Finnard till England. Under hans tid i England började man upptäcka många fina avkommor sen tiden i Connemara och 2005 köptes Finnard tillbaka till Irland. På mödernet går Finnard tillbaka på det fantastiska stoet Finola of Leam (mormor) som bl a är mor till Leam Bobby Finn och Coosheen Finn. Hon ligger också bakom stjärnhopparen Dexter Leam Pondi.

Från stofamiljen kommer flertalet ponnyer som tävlar/tävlat Grade A hoppning på Irland.

Avkommor
97 hingst/val e Windy Day (tyvärr ej införd i den irländska stamboken)
99 sto e resultat av en tjuvbetäckning innan hon såldes till Sverige
07 hingst e Garryhack Frederick (årets föl som jag är extremt nöjd med; bra gångarter, trevligt temperament och hoppförmåga).

Utställning
39p (88878) (7an på skritten gör henne inte rättvisa, vem vill springa i full åskstorm när man knappt kan andas?)
Kritik
mkt bra typ, harmonisk
bra hals o bog, djup o kors
välbenad, relativt korrekt
oengagerad skritt
vägvinnande trav

För- o nackdelar
Underbart temperament, goda gångarter, hoppkapacitet! Byggd i uppförsbacke.
Kanske lite "tungt" huvud. Bred rygg (kan man skriva det? :D)

Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har
Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Helst vill jag använda en hingst som inte är skimmel. :angel:

Kandidater:
(ej rangerade)

Garryhack Frederick
Castleside JJ

Jag kan kanske även tänka mig att använda en hingst på FAI till henne då hon inte kommer att ha något föl vid sidan nästa år och hon varit lätt att få dräktig. Känns som det inte blir av senare om man ska köra både sto och föl och då relativt långt (kommer i så fall att använda en riktigt duktig vet så man får bästa förutsättning).

Men i så fall vill jag ha hjälp med kandidater. Hittade ju en massa fina franska hingstar, har ni hunnit kolla in sidan?

http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html

AIC står för fryst...

Om ni vet fler hingstar så är jag tacksam för länkar.

Så nu vill jag höra kommentarer och tips andra förslag.

Senast ändrad:

Och sen nästa donna.

Stoet
Janville RC-IRE 9921
skm, 145cm. Tävlad hoppning tom MSV
e Westside Fred u Aran Delight ue Aran Flight

Härstamning
Westside Fred var en rörlig och hoppglad hingst. Framförallt det sista har gått i arv till hans avkommor och han har gjort sig känd som en av de pålitligaste hoppförärvarna under senare år. Även i Sverige har vi fått ta del av hans avkommors hoppförmåga den mest kända är Westside Padraig –svår internationell hoppning- och som har representerat Sverige vid EM. Westside Fred är även far till de godkända hingstarna Monaghanstown Fred och Clifden-vinnarna och helbröderna Gleann Rua Maxwell och Gleann Rua Native.

Från stofamiljen kommer flertalet ponnyer som tävlar/tävlat Grade A hoppning på Irland.

I Aran Flight förenas två av de populäraste föreningsägda connemarahingstarna genom tiderna, nämligen Abbeyleix Owen och Killyreagh Kim. Aran Flight har utmärkt sig för livliga avkommor med en mycket god hoppförmåga.

Avkommor
96 sto e Mirah Samson - Ansbacher
Nu dräktig med Lofty Roderic och beräknad fölning runt 18 juni.

För- o nackdelar
Underbart temperament, goda gångarter, hoppkapacitet! Bra exteriör MEN med en lång rygg, men stark.

Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Då hon ska vara född gulbrun så går ALLA hingstar med gulanlag bort. Vill dock gärna göra det där testet för att se så att det verkligen stämmer så man inte sorterar bort en massa lämpliga kandidater i onödan.

Kandidater:

Jag har ingen som helst aning så jag vill ha era tips och synpunkter nu.

Och den sista Är i år betäckt med Lofty Roderic men inte kollad än är hon dräktig så betäcks hon inte nästa år då det i så fall blir ett sent föl.

Stoet
Kilfenora Windy RC-IRE 11848
skm, 140cm.
e Windy Day u Boden Park Firethorn ue Clonkeehan Nimbus

Härstamning
Boden Park Firethorn är dubbel hingstmor till den på Irland verksamme Cong Admiral och den i USA verksamme Kilfenora Windy Isles (helbror till Windy).

Clonkeehan Nimbus tillbringade hela sitt liv på Clonkeehan stuteriet, Co Meath på Irlands östra sida. Han har producerat många duktiga tävlingshästar och även använts vid framtagandet av sk "hunters".

Avkommor
97 val e Windy Day - Lover Boy
Är i år betäckt med Lofty Roderic men inte kollad än.

Utställning
35 (77777) (från 2002)
ordinär typ
underhals, ngt kort, kort omusklat kors ganska bra djup
gracil, tät men korrekt
energisk skritt
energisk taktmässig, mer påskjut önskas

För- o nackdelar
hoppkapacitet! Tuffare i temperamentet. Kort hals.

Bra exteriör. En hingst "utan" svagheter. Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Då hon ska vara född gulbrun så går ALLA hingstar med gulanlag bort. Vill dock gärna göra det där testet för att se så att det verkligen stämmer så man inte sorterar bort en massa lämpliga kandidater i onödan.

Kandidater:

Garryhack Frederick
Kilpatrick Fionn
Uranus
Dexter Leam Pondi?
Westside Mirah (om han finns på FAI?)

Jag kan kanske även tänka mig att använda en hingst på FAI till henne också

Men i så fall vill jag ha hjälp med kandidater. Hittade ju en massa fina franska hingstar, har ni hunnit kolla in sidan?

http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html

AIC står för fryst...

Om ni vet fler hingstar så är jag tacksam för länkar.

Så nu vill jag höra kommentarer och tips andra förslag.

Stoet:
Amirett T RC 1025.
Guldbelönad.
e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy - Eadestown Lad.

Kandidater:
(ej rangerade)

Ashfield Cathal Crobdhearg
Carnaby Patrick Hooligan
Castleside JJ
Garryhack Frederick

(Har kapat ditt inlägg lite så att tråden inte blir så lång...

Jag sätter nog Frederick som Pojkvän och JJ som reserv. Tycker att Frederick har allt det du efterfrågar. 9a på rastyp, tävlat på hög nivå i både dressyr och hoppning. Kanske är benen som är minus men man kan ju inte få allt :D.

mitt sto kanske ska betäckas..
e.finney master-kilgreany lad.

Hon har 3 tidigare avkommor, en efter hagens O´chief som ja inte sett mer än på kort.
2 st e. Grange Flynn Sparrow som båda är trevliga i modellen dock för stora.
Rör sej trevligt ,den ena är underbar o hantera medan den andra är lite bråkigare o ha rmkt egna ideer som ska testas. (mamma som slagit igenom :angel:)

eftersom de blivit så pass stora (3 åringen är 153 o på väg mot högre höjder) så funderar vi helt enkelt på o ta ett halvblod på henne.
Tankar om de ?

Betäcker ni med halvblod blir det säkert en C-ponny ;).

Nej, men allvarligt så tycker jag att det är väldigt synd att använda renras stona i korsningsavel, då är det bättre att hingstarna verkar där om man nu måste korsa.

Finns det inga andra kandidater du kan tänka dig till henne?

Har du bild och stam på ditt sto? Det är inte länge sen jag såg det men för trådens skull ;)

Egentligen finns väl bara en kandidat och det är Juno Rory. Sjödalens Magnet skulle, vad jag förstod, inte betäcka nästa år. De flesta andra hingstar är för stora för att jag ska våga använda dem :(

Stoet ifråga är Cassiopeia Nova, e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41. Hon ska betäckas för första gången :)

Magnet blir väl skimmel vad tiden lider också så honom kan du ju inte använda. :D

Vad tycker du om Kewin då? Färg har han och rätt höjd också.

Jag tänkte faktiskt mest på kostnaden för hingstägarna. Som en anledning till varför inte fler hingstar finns på semin.
Jag vet ju vad det kostade för Johanna att frysa Graffes simmare.

Jag tror inte riktigt det handlar om samma summor när man har de på TAI/AI, det är ju själva frysandet och diverse runt det som kostar.

Ska även Magnet skimmla av? :eek: Vad är detta? :cry:
Snart får jag köpa mig en egen C-ponnyhingst :p

Har tittat på Kewin också. (Det är ju inte sådär jättemånga att titta på med mina krav.) Men jag känner som så att Juno har klart fler meriter och är dessutom äldre. Man får kanske inte lika många år på sig att använda Juno som Kewin.

Det kanske det inte gör. Dock är väl problemet fortfarande att de inte får betäcka naturligt samtidigt som de går på semin.

Jag håller nog med mizz_beauty där. Kan du inte använda en C-ponnyhingst istället?

Ska även Magnet skimmla av? :eek: Vad är detta? :cry:
Snart får jag köpa mig en egen C-ponnyhingst :p

Har tittat på Kewin också. (Det är ju inte sådär jättemånga att titta på med mina krav.) Men jag känner som så att Juno har klart fler meriter och är dessutom äldre. Man får kanske inte lika många år på sig att använda Juno som Kewin.

Där har du en bra poäng. Juno är nog i rätt storlek för dig också. Vet du när Kewin är född? (för lat för att leta nu vid den här tiden:angel:).

Tycker annars det låter bra med en egen hingst! Var hittar man en liten färgad hingst bland alla stora skimmlar?

Måste bara instämma vad Mizz Beuty säger. Det är givet att man inte vill få överhöjdare när man sysslar med ponnyavel, men de har allt som en connemara ska ha- bara i större format :smirk: Sen är de otroligt efterfrågade. För en ngt större ryttare så är detta perfekt. Har själv ridit halvblod o fullblod av många sorter, men när letandet började föll jag tillbaka till just connemaran. Det har oxå ringt folk till min pålles uppfödare o frågat, men som de sa; vi har en i stallet men han är inte vår:D

I mitt fall, så var kusen nr4 av helsyskonen o han var den enda som gick över....hurdan är sannolikhet till en överhöjdare kan man undra!:confused:

Om nu det skulle bli så mycket överhöjdare om man parar 2 D-connemaror så skulle väl Connemaran lämnat ponnystadiet för länge sen???? Tycker ni överdriver. Connemaran är en D-ponny och dom förblir oftast D-ponnys när man avlar på dom. Eller var dom B-ponnys för två generationer sen???

visst skulle vi kunna betäcka med en c ponnyhingst men vart finns dessa....
mitt sto är vääääldigt krångligt o köra sen hon hade erhlicia (balansproblem) så vill ha den hyfsat nära för o slippa all stress.
Därför känns allt mkt enklare att åka till seminstationen o ta ett halvblod. Plus att jag kan få en stor häst o tävla med i framtiden istället för en 155 :P Som de givetvis kan bli ändå;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 499
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka