Sv: Val av connemarahingst till 2008
Tar väl den ena donnan först.
Bilder, stamtavla och annan info finns på hemsida.
http://web.telia.com/~u77801670/
Stoet
Ballybawn Black Beauty RC-IRE 10530
svbr, 147cm. Tävlad dressyr tom LB m placering
e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun
Härstamning
Boden Park Finnard verkade i skuggan av sin berömda helbror Abbeyleix Fionn. När så Fionn dog genom en olyckshändelse i relativt unga år fick många upp ögonen för den yngre brodern. Efter att ha stått ett antal år hos Joe McNamara i Clifden såldes Finnard till England. Under hans tid i England började man upptäcka många fina avkommor sen tiden i Connemara och 2005 köptes Finnard tillbaka till Irland. På mödernet går Finnard tillbaka på det fantastiska stoet Finola of Leam (mormor) som bl a är mor till Leam Bobby Finn och Coosheen Finn. Hon ligger också bakom stjärnhopparen Dexter Leam Pondi.
Från stofamiljen kommer flertalet ponnyer som tävlar/tävlat Grade A hoppning på Irland.
Avkommor
97 hingst/val e Windy Day (tyvärr ej införd i den irländska stamboken)
99 sto e resultat av en tjuvbetäckning innan hon såldes till Sverige
07 hingst e Garryhack Frederick (årets föl som jag är extremt nöjd med; bra gångarter, trevligt temperament och hoppförmåga).
Utställning
39p (88878) (7an på skritten gör henne inte rättvisa, vem vill springa i full åskstorm när man knappt kan andas?)
Kritik
mkt bra typ, harmonisk
bra hals o bog, djup o kors
välbenad, relativt korrekt
oengagerad skritt
vägvinnande trav
För- o nackdelar
Underbart temperament, goda gångarter, hoppkapacitet! Byggd i uppförsbacke.
Kanske lite "tungt" huvud. Bred rygg (kan man skriva det?
)
Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har
Bra temperament, hoppkapacitet och goda gångarter,speciellt galoppen tycker jag är viktigt. Är det en äldre hingst så gärna egna alternativt avkommor med meriter. Helst vill jag använda en hingst som inte är skimmel.
Kandidater:
(ej rangerade)
Garryhack Frederick
Castleside JJ
Jag kan kanske även tänka mig att använda en hingst på FAI till henne då hon inte kommer att ha något föl vid sidan nästa år och hon varit lätt att få dräktig. Känns som det inte blir av senare om man ska köra både sto och föl och då relativt långt (kommer i så fall att använda en riktigt duktig vet så man får bästa förutsättning).
Men i så fall vill jag ha hjälp med kandidater. Hittade ju en massa fina franska hingstar, har ni hunnit kolla in sidan?
http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html
AIC står för fryst...
Om ni vet fler hingstar så är jag tacksam för länkar.
Så nu vill jag höra kommentarer och tips andra förslag.