Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Det är bara svenskfödda avkommor som räknas med i statistiken. Utlandsfödda avkommor till importerade hingstar räknas inte med.

Hlsn Helena

På listan från 2006 (statistik tom 2005) låg Shirleys Thunderbell så högt som på en 23-e plats bland samtliga ponnyhingstar, och total 5-a bland connemarahingstarna och var den högst rankade connemarahingsten som då var i avel. (Med reservation för ev fel, connemara är ju egentligen inte min ras, men jag vet att BBD, Kimble, Inver och Finney Master var döda 2005 - Myrens Wilbyr hittar jag inga uppgifter om, men det står att han var i avel tom 1999, och jag hittar inga avkommor födda efter 1999?)

1.Brantshammar Bell Dara (total 3:a)
2.Kimble (total 6:a)
3.Lambay Inver (total 8:a)
4.Finney Master (total 9:a)/Myrens Wilbur (total 9:a)
5.Shirleys Thunderbell (total 23:a)

Hlsn Helena

Jag tycker att statistiken ger en lite missvisande bild om man enbart ser till det totala antalet poängtagande. Det mest intressanta är ju hur många av dessa som tagit poäng i högre klasser. För vad är egentligen prestation? Är det kvantitet eller kvalitet? Ett exempel på vad jag menar här. Hingst A. har 100 avkommor mellan 5-15 år. Av dem har 50 st tagit varsin placering i LB. Hingst B. har på samma antal avkommor i ungefär samma åldersgrupp, 25 poängtagande i LB/LA och 25 i MSVB/MSVA. Båda hingstarna har därmed 50% poängtagande avkommor, och delar plats på rankinglistan. Vilken av dem är då att betrakta som den starkaste prestationsförärvaren? Är det hingst A. som av sina 50 poängtagande avkommor inte har någon placerad högre än LB, eller är det hingst B. som har hälften av samma antal i MSV klass?? Om hingst B. skulle avkommeprövas utefter dessa resultat skulle han förmodligen bli höjd, men inte hingst A. Därmed inte sagt att hingst A. är en sämre prestationsförärvare i slutändan. Hans avkommor kan tex vara långsammare i utvecklingen. Om det skulle visa sig att ingen av hans avkommor går MSV förrän efter 15 års ålder, blir han ju också höjd senare…

På listan 2006 (statistik 2005) ligger Shirley´s Thunderbell precis som du säger på 23:e plats totalt, och på en 6:e plats av de 32 Connemarahingstarna. Tittar man vidare i statistiken ser man också att han ligger på 87:e plats totalt bland samtliga 145 hingstar vad gäller avkommor i högre klass, och på 22:e plats bland Connemarorna. Platsen delas fö med Janus.

Om man istället rankar Connemarahingstarna efter antalet poängtagande i högre klasser, får den lista du presenterade detta utseende. Siffrorna inom parantes är placeringen baserat på totala antalet poängtagande, samt procenten av dessa.

1. (3) Lambay Inver 29,41 (38,24)
2. (2) Kimble 26,83 (41,46)
3. (1) Brantshammar Bell Dara 23,81 (45,24)
4. (10) Värnbergs Neptunus 20,69 (25,86)
5. (12) Juno Rory 20,0 (23,33)
6. (9) Blue Chief 19,05 (26,19)
7. (4) Myrens Wilbur 18,97 (37,93)
8. (4) Finney Master 17,24 (37,93)
9. (7) Värnbergs Orion 17,14 (30,0)
10. (11) Rolls Royce 15,0 (24,0)
----------------------------------------
22. (6) Shirley´s Thunderbell 7,14 (30,36)

På listan för 2007 (statistik 2006) ligger Shirley´s Thunderbell på 31:a plats totalt och på 86:e plats vad gäller avkommor i högre klass. Han ligger på 10:e plats av 35 Connemarahingstar, och på samma 22:a plats för avkommor i högre klass. Tättrion är samma som föregående år, och i samma ordning. Ny på listan är Poetic Justice, och Juno Rory som var ny på listan året innan har halkat nedanför strecket.

Denna uppställning kan även den vara missvisande om man bara ser till siffrorna. Man måste jämföra dem med antalet avkommor som har ”åldern inne” för högre klasser.

Något som också är intressant att jämföra med är rasens medel. I statistiken 2006 var medel för de 35 Connemarahingstarna 23,26% (poängtagande LB/LA) och 13,2% (poängtagande MSV och högre). Motsvarande siffror för samtliga 155 ponnyhingstarna var 22,9 resp 10,8. Av Connemarahingstarna var det 14 st som låg över medel för högre klasser. Här är det definitivt viktigt se på avkommornas ålder. En hingst med unga avkommor hamnar av naturliga skäl under medel vad gäller poängtagande avkommor i högre klasser. Helt enkelt därför att de inte har hunnit komma så långt. Och som du säger, många hingstar är döda eller åtminstone gamla när avkommorna börjar klättra på listan.

I den senaste statistiken hade Shirleys Thunderbell totalt 57 avkommor, 5 år och äldre. Av dessa var 19 st rasrena, 10 år och äldre, och 18 st mellan 7-9 år. Antalet rasrena avkommor, 7 år och äldre var således sammanlagt 37 st, vilket är 65% av det totala antalet. Sen tillkommer också några korsningar (som jag tyvärr har sämre koll på), så siffran är egentligen något högre. Med så pass många avkommor mellan 7-15 år borde han ha fler poängtagande i högre klasser...

Med denna facit i hand kan jag därför inte tycka annat än att det var riktigt att han fick B (prest) 2003, även om han då bedömdes på ett färre antal avkommor. De som tycker att bedömningen var konstig eller felaktig, måste komma ihåg att B står för NORMAL förärvning. Siffrorna pekade mot en förärvning något under det normala för rasen, men han fick en värdeklass för normal förvärvning. Han blev således inte sänkt eller satt på vänt. Om hingstarnas resultat senare förbättras höjs de, om de försämras sänks de. Värdeklasserna är ju i det avseendet att betrakta som ”färskvara”, så han har fortfarade chansen om avkommorna börjar klättra…

Jag tror inte att SCS avkommeprövning skiljer sig så mycket från andras. Man tittar på totala antalet poängtagande avkommor enligt den officiella statistiken. Man tittar på poängtagande avkommor i högre klass, och förhållandet mellan dem. Lägre klass = placeringar i lägst LB på lägst regional nivå. Högre klass = MSV och uppåt. Man tittar på avkommornas resultat på kvalitetsbedömning. Man tar hänsyn till antalet avkommor och deras ålder.

I de rasvisa bestämmelserna står att hingst som lämnat minst 50 avkommor, de senaste 7 åren ej medräknade, skall avkommeprövas avseende prestationsförärvning. Hingst kan avkommeprövas tidigare, om nämnden anser att hans förärvning avviker från rasens medeltal så mycket att hans avelsvärde kan bedömas utan att invänta fler avkommor.

Apropå tidigare prövning pga "förärvning som avviker från rasens medeltal", tilldelades Poetic Justice A (prest) samma år som Shirley´s Thunderbell. Han hade då totalt 14 tävlande avkommor, varav 6 i högre klass. En avkomma gick EM som 7-åring. Han höjdes för att avkommorna på ett tidigt stadium hade visat en extrem fallenhet för hoppning, och man tog där hänsyn till avkommornas goda resultat i ungponnychampionaten bla. Ingen kan nog säga annat än att detta beslut var riktigt. Vilket statistiken (2006) också har bekräftat. Av 34 avkommor födda 1997-2001 var 15 poängtagande, varav 8 i högre klass. Siffrorna är dock inte korrekta. Han har fler avkommor än så, men det verkar som man endast har räknat in de som fötts efter det att han godkänts. De äldre som är födda 1993-96, som tex Poetic Annie, Poetic Byron, Poetic Shano, Poetic News och Little Wonder är uppenbarligen inte inräknade. Bara så här på rak arm vet jag ett 20-tal som tog poäng 2006, varav 14 i högre klasser (6 i MSVB, 7 i MSVA och 1 i SVÅR). Han har också en importerad avkomma i MSV, men den har jag inte räknat med. Jag vet också en Potte-avkomma som förra året hade placeringar tom Svår 1,45. Jag tror knappast han är med i statistiken heller, eftersom han inte är ponny. Flammabyggets Othello är fö en fantastisk liten häst som i år har en seger och flera placeringar i 1,50 klasser! Det är vad jag kallar STARK prestationsnedärvning!

Jag vill därmed inte förringa Shirley´s Thunderbell på något sätt och vis. Jag tycker mycket om honom som individ, men jag anser inte att han i nuläget kan kallas prestationsnedärvare. Det skulle vara jättekul om hans avkommor gick upp i högre klasser på ”ålderns höst”, och då får man väl också förmoda att han blir aktuell för höjning (hoppas bara han lever då, han är ju 22 år nu). Jag är dock tveksam till att de kommer att göra det. Många av ”Stubbens” avkommor saknar enligt mig ”gnistan” för högre klasser. Snälla, ibland lite sega ponnyer som tycker att LB är precis lagom ansträngande för kroppen.

Det finns ponnyer som år efter år, tar ryttare efter ryttare upp i de höga klasserna, och det finns ponnyer som tuffar runt i lägre klasser med olika ryttare hela sitt liv. Vad beror det på? Har den senare kategorin hela tiden oturen att få dåliga ryttare/ryttare utan större tävlingsambitioner? Är det bristande kapacitet eller bristande samarbetsvilja? Är det en temperamentsfråga? Är det en kombination av allt, eller beror det på något annat?

Detta går inte att utläsa av statistiken. Det enda vi därför har att gå på är antalet avkommor i högre klasser i förhållande till totala antalet poängtagande. Något måste skilja agnarna från vetet! En hingst kan lämna massor av bussiga avkommor med ordinär talang/kapacitet, som skänker sina ryttare stor glädje i lägre klasser. Som fungerar i alla situationer. Behovet av trevliga och okomplicerade ponnyer för barn och ungdom som tävlar på den nivån (eller som inte tävlar alls) är stor, och en sådan hingst är en bra hingst som gör stor nytta i avel. Det är också en prestation i sig, men det är inte en prestationshingst. En prestationshingst lämnar även ett antal avkommor med talang och kapacitet som ligger klart över det normala, och som skänker sina ryttare samma stora glädje i högre klasser. Detta antal bör ligga över, eller åtminstone omkring rasens medel för att hingsten ska betraktas som prestationsförärvare. Så tycker jag i alla fall...

Vad tycker ni andra? Har jag helt fel??

Swebec, det var mycket intressant att läsa! :bow: :bow: Tack!!

Håller med dig helt och fullt. Och den statistiken låter lite mera så som jag har uppfattat verkligheten också... :)

"Någon måste skilja agnarna från vetet" = sant! :)

Det där "något" som sorterar hingstar i Sverige är avelsvärderingsnämnden, eller hur? Det är intressant att tiden ger dom rätt. Så mycket olika åsikter som ventilerats om dessa personer genom åren:).

Det där "något" som sorterar hingstar i Sverige är avelsvärderingsnämnden, eller hur? Det är intressant att tiden ger dom rätt. Så mycket olika åsikter som ventilerats om dessa personer genom åren:).

Med "något som skiljer agnarna från vetet" menar jag här placeringar i högre klasser...

Vad tycker ni andra? Har jag helt fel??

Nej, du har rätt!
Tack för ett mycket bra och genomtänkt inlägg, det är egentligen en utveckling av de tankegånga jag har.
Jag anser att prestationer är betydligt mer värda från högre klass, msv hoppning och FEI dressyr. Tyvärr räknas ju dressyrprestationer från placeringar i LA, trots att det är betydligt färre starter inom dressyr än hoppning. En korrigering krävs dock (och görs också) för kat B då de inte går de högsta klasserna.

Jag tror nog att Poetic Justice är den absolut starkaste prestationsförärvaren som är nu levande/i avel av samtliga ponnyhingstar, och jag skulle verkligen önska att han användes mer, både i renras- och korsningsaveln, för svensk ponnyprestationsavels skull. Han kommer antagligen att ligga i topp om några år, precis där han hör hemma, tack vare hans avkommor i högre klass.

Hingstar som nedärver sig som du beskriver Shirleys Thunderbells avkommor finns det gott om i Svensk ponnyavel, och givetvis måste strävan vara betydligt högre än att gå LB. Jag skriver också att jag anser att han har för få avkommor i högre klass för att visa en stark prestationsförärvning. Men varför jag "försvarar" listorna är att det är ändå en gräns, en parameter för att mäta ponnyhingstarnas prestationsförärvning, genom att ponnyerna tar poäng på tävlingsbanorna i konkurrens med alla åldrar och raser, inte bara tävlar LC -LB på lokal nivå och her meriter från ett bedömningstillfälle vid ett ungponnytest (treårstest, kvalitetsbedömning osv...) Däremot är jag skeptisk till ponnyhingstar som med ett jämförbart antal avkommor under en liknande tidsperiod knappt har några avkommor alls som tagit poäng på tävlingsbanorna. Har de inte ens poängtagande tävlingsavkommor i LB-LA blir jag skeptisk, då hjälper inte höga index från treårstest och kvalitetsbedömning. Denna förärvning av duktiga ungponnyer ser jag inte alls som någon prestationsförärvning, möjligtvis talangförärvning, och det kan vara en indikator på hur en ung hingst kommer att förärva sig på tävlingsbanorna framöver.

Statistik och urvalskriterier är inte lätt, siffror går att beräkna på olika sätt och särskilt säkert är ju inte urvalet heller i detta fall. Trettio avkommor ger egentligen ingen statisktisk säkerhet, men en god indikator på hur hingsten förärver sig. Jag känner till en ponnyhingst som har 29 födda föl i tävlingsbar ålder, 11 poängtagande varav 7 i högre klass (och samtliga dessa 7 har gått SM i hoppning och/eller fälttävlan). Han blev premierad A (prest) redan för några år sedan då han enbart hade 25 avkommor, 7 år och äldre - trots att det krävs 50 enligt reglementet. Jag tror även här att det var ett korrekt beslut av avelsvärderingsnämnden, särskilt med tanke på hans egna och nära släktingars meriter och förärvning. Men på prestationstoppen är han inte med, han har för få avkommor,,,

En prestationshingst lämnar även ett antal avkommor med talang och kapacitet som ligger klart över det normala, och som skänker sina ryttare samma stora glädje i högre klasser. Detta antal bör ligga över, eller åtminstone omkring rasens medel för att hingsten ska betraktas som prestationsförärvare. Så tycker jag i alla fall...
En mycket god sammanfattning tycker jag, jag är den förste att skriva inder på detsamma, så du är inte ensam om att tycka så!:bow:

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Tack för mycket bra inlägg, Helena och Swebec!

Jag tror också på Poetic Justice. Jag har för mig att någon tidigare skrivit något om att det inte är så konstigt att han får bra tävlingsavkommor eftersom han fått bra ston. Men det är väl precis så avel skall gå till...

Vilken typ av ston hingsten fått påverkar förstås statistiken, och är svårt (omöjligt? :crazy:) att korrigera för.

En annan sak man kan lägga märke till är att statistiken gäller avkommor födda -86 och senare. Då missar t ex Rolls Royce sin avkomma Cyrrano född -85 med SM och EM guld i bagaget.
Gamla resultat är väl dessutom svårt att jämställa med nya, så jag förstår att man måste ha en gräns. Kanske skulle man dela upp avkommorna i fler intervaller (som hos halvbloden).

Då Poeten börjar bli till åren, så hade ju drömmen varit om han hade fått en godkänd son, som kunde föra hans fantastiska gener vidare! :)

Ängaskogs stuteri som visade en hingst efter honom i våras verkar ha en hel del renrasiga avkommor efter honom. Flera är helsyskon till P. Annie & Byron, så man kan ju hoppas att nån av dom går igenom.

Nej, du har rätt!
Tack för ett mycket bra och genomtänkt inlägg, det är egentligen en utveckling av de tankegångar jag har.

Det var skönt att höra. Det kändes ett tag som om alla tyckte att jag bara var elak som inte räknar in Shirley´s Thunderbell bland prestationshingstarna. Jag håller med dig helt fullt att listan är en parameter att mäta prestation. Om hingstens avkommor tar poäng i regionala LB/LA, men inte högre visar det att han lämnar funktionella avkommor som är prestationsdugliga till viss gräns. Visst kan man kalla det en preststationshingst, men inte med samma betydelse som en hingst som lämnar ett antal som plockar poäng i högre klasser.

Så mycket beror på hur man definierar ordet prestationshingst. Om någon frågar mig efter en bra nedärvare av prestation, tror jag alltid per automatik att man menar hingst som lämnat ett visst antal i högre klasser. Det är dock för att jag själv tycker så, och det är fel av mig tro att alla andra också gör det. Man kan ju faktiskt tycka att en hingst, vars flesta avkommor som högst går regionala LB/LA är en bra förärvare. Man kan kanske säga att det är ungefär som med skönhet, dvs det ligger i betraktarens öga…..

Vad menar tex du, Habina, med en hingst som visat att han nedärvt bra prestationer?

Vi är också helt på samma linje vad gäller unghästbedömningarna. Det är ett sätt att bedöma talang, och den poängsätts utefter vad man ser vid ett enda tillfälle. Det kan vara en indikator på hur hingsten kommer att förärva sig, men är samtidigt en ganska vansklig sådan, tills hingsten har tillräckligt många äldre avkommor ute på tävlingsbanan. Min erfarenhet är dock att det stämmer hyfsat bra överlag. En hingst som tex har ett lågt index i hoppning, blir i allmänhet inte den store hoppförärvaren. Unga ponnyer kan ha en dålig dag vid detta enda bedömningstillfälle, vilket drar ner hingstens index, men jag är övertygad om att dessa är ganska jämnt fördelade mellan alla hingstar. Därför tror jag inte på slumpen, om ett stort antal efter samma hingst poängmässigt ser ut att ha haft dåliga dagar vid kvalitetsbedömningar och treårstester. Då tror jag snarare att det har med gener att göra.

Sammantaget måste man komma ihåg att det är en bedömning för dagen. Att den unga ponnyn får en dålig bedömning KAN bero på mycket. Den kan tex vara dåligt förberedd, eller så är den helt enkelt inte mogen för uppgiften. Den kan som sagt också misslyckas för att den råkar ha en dålig dag. Man ska därför inte dra några stora växlar på den enskilda ponnyns resultat, den kan ändå senare bli en kanonponny i högre klasser. En ung ponny som blir högt bedömd, kan också visa sig vara tämligen medioker i slutändan. Det kan bero på bristande samarbetsvilja, nerver mm, eller så räcker inte hoppförmågan till. En sådan ponny kommer inte upp i de högre klasserna, trots att den som 4-åring gavs tex 9-9 i hoppning, och den gången bedömdes som mycket lovande...

Jag anser att prestationer är betydligt mer värda från högre klass, msv hoppning och FEI dressyr. Tyvärr räknas ju dressyrprestationer från placeringar i LA, trots att det är betydligt färre starter inom dressyr än hoppning. En korrigering krävs dock (och görs också) för kat B då de inte går de högsta klasserna.

Har jag fattat dig fel nu, eller menar du att man i SvRF:s ranking jämställer LA dressyr med MSV hoppning? Så att bland hingstarnas avkommor i högre klass, kan finnas dem som tagit alla sina poäng i LA dressyr? Kan det verkligen vara möjligt?

LA P:1 och P:2 ligger väl iofs inte så långt från FEI-klasserna vad gäller svårighetsgrad, men jag har för mig att de (eller åtminstone någon av dem) är kvalklasser för tävlande på nationell nivå? Jag tror man måste ha gått två stycken med minst 62% för att vara berättigad att starta nationellt? Ni som tävlar dressyr idag kan säkert detta mycket bättre, så korrigera mig gärna…

I SCS egen ranking har man "räknat om" resultaten för de hingstar, vars avkommor tävlade dressyr på den tiden när LA var den högsta klassen för ponny. Dessa resultat har jämställts med MSV hoppning...

Det vore nästan katastrof om man jämställer LA dressyr (annat än för kat B) med MSV hoppning i rankingen tycker jag. Om det är så finns risken att siffran vad gäller antal avkommor i högre klasser kan vara ganska så missvisande. Jag hoppas att jag har missförstått det hela, men förklara igen för säkerhets skull…

Sen kan det ju också vara så att ägarna inte alls är intresserade av att tävla. För man räknar väl ALLA avkommor, inte bara de som någon gång satt sin fot på en tävlingsbana?

(Jag vill gärna att mina ska tävla, bara inte med mig. Patsy var tänkt att tas upp i klasserna i både hoppning och dressyr när jag hittat lämplig ryttare. Så även med den unga som står i stallet idag, samt fostret).

Sen kan det ju också vara så att ägarna inte alls är intresserade av att tävla. För man räknar väl ALLA avkommor, inte bara de som någon gång satt sin fot på en tävlingsbana?

Tävlingsstatistiken baseras på antal poängtagande avkommor i förhållande till antalet födda föl.

Kvalitietsindexet baseras på antalet bedömda avkommor.

Vad menar tex du, Habina, med en hingst som visat att han nedärvt bra prestationer?

Hm... Jag tror jag snarare menar en hingst som Poetic Justice än Shirley's Thunderbell. Alltså en hingst som "garanterar" en avkomma i de högre klasserna. ;)

Jag har en ny kandidat på listan. Mitt stos uppfödare har hört av sig och är intresserad av att köpa ett föl e. Magnet som hon också har fött upp. Så det blir antingen han eller Poeten.

Puttar upp tråden, och undrar hur det går för alla med hingstvalet inför vårens betäckningar?

Jag har ju kört fast. :crazy: Har kommit så långt att jag accepterat att det nog inte blir någon skimmel (färg ÄR ju inte allt ändå ;) ), men nu vet jag inte alls vad jag vill ha.

Kan tillägga att det är en reservhingst jag funderar över, har alltså en redan bestämd, men om något händer vill man ju ha en extra kandidat. :crazy:

För att än en gång grubbla kring Poetic Justice, hur rör sig hans avkommor? Inte så att jag vill ha en avkomma som går SM i dressyr, men hyfsade gångarter vore trevligt ändå. :idea:

Jag undrar som mizz_beauty om han verkligen ska betäcka nästa år? Jag hade ju honom på min lista men fick höra att han inte skulle vara i avel 2008 :(

Som det ser ut nu står vid fast vid valet av Juno som pappahingst ;) Peia är dock helt ointresserad av pojkar. Både 4-åriga halvblodsvalacken Waranasi och 15-åriga lippizanerhingsten Pluto försöker få henne att åtminstone titta åt deras håll. Men inte då, Peia bara äter :rofl:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 499
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka