Val av connemarahingst till 2008

Sv: Val av connemarahingst till 2008

No,not numbers for french ponys.But the same letter for one year.
For exemple,in 2007,all ponys names beginn with the letter T.Last year,it was S and next year.....U!:D

It's prohibed to put fotos on this site?
Because fotos posted yesterday are deleted.

Are some swedish stallion available in frozen semen?

Sorry for my bad english :D

Are there any french website were you can see all of the french connemara stallions that are avaliable for breeding?

There are a few connemarastallions avaliable in frozen semen,

Brolötens Grafit http://inverdesign.se/Graffe/
Carnaby Patrick Hooligan http://www.carnabyconnemara.se/
Janus
Juno Rory
Möllans Crazy
Dale Haze

Are there any french website were you can see all of the french connemara stallions that are avaliable for breeding?

There are a few connemarastallions avaliable in frozen semen,

Brolötens Grafit http://inverdesign.se/Graffe/
Carnaby Patrick Hooligan http://www.carnabyconnemara.se/
Janus
Juno Rory
Möllans Crazy
Dale Haze

Thank you :D

A link for all the connemara stallions for 2007:http://www.haras-nationaux.fr/porta...r-le-sire/liste-detalons-approuves/index.html

On this page,select only "race"> connemara.Next "valider"(red key at the bottom of the page) and wait.

230 connemara stallions used for 2007.

Har inte bestämmt mej om jag ska betäcka mitt sto än. Och ännu mindre vilken hingst det skulle bli i så fall.
Någon som har några förslag.
Mitt sto är efter Hagens O`Chief u: Hagens Ulira ue: Fredriksminde hazy Chance. Född 05. Trevligt temprament, ställer upp på allt.
Rör sig ok. Skulle gärna ha en hingst med trevliga gångarter.

Så här ser hon ut iaf
http://www.pixbox.se/pic_show_id9119839.html

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Eftersom det är en hingsttråd om aktuella hingstar så passar jag på att fråga om någon vet vad Dale Mist finns o gör nu för tiden? Tävlas? Betäcker?

Har inte bestämmt mej om jag ska betäcka mitt sto än. Och ännu mindre vilken hingst det skulle bli i så fall.
Mitt sto är efter Hagens O`Chief u: Hagens Ulira ue: Fredriksminde hazy Chance. Född 05. Trevligt temprament, ställer upp på allt.

Så här ser hon ut iaf

Rolls Royce har ju väldigt bra gångarter! som har också starkt nedärver! :love: Han är ju även ELIT-premierad, så det är ju ett "säkert kort" skulle man kanske kunna säga. Även om man inte vet hur avkomman blir, så finns i alla fall marginalerna på rätt sida, så att säga..

Vad tycker du om honom?

Han är också ganska gammal nu, men han har trots det haft väldigt hög dräktighetsprocent hittills. Men om du vill ha honom, så passa på i så fall så länge han lever!

Kan säga att det finns i många ögon inte många hingstar som slår honom i alla fall! Rolls Royce är outstanding!

Senast ändrad:

Så här ser hon ut iaf

Kan inte annat än hålla med om Rollsen, men hans halvbror Janus är inte heller fy skam! Carnaby Patrick Hooligan är även han en gångartshingst med bra prestation. Titta igenom hingstlistan och "topplistorna" på www.connemaraponny.org

Kan uppdatera lite om mina egna Maror. Vi har åkt i skytteltrafik till klinik under hösten, känns det som i varje fall. Madickens operation gick bra, men hon är fortfarande halt. Hoppas på det bästa där. Maggie har haft problem med hålväggar och trasiga fötter, med hälta som följd. Är nu skodd och mkt bättre, ska på återbesök på torsdag. Stog som ett ljus under hela skoningen, fantastisk liten häst.

Lilla, eller kanske stora Sally ska förhoppningvis åka till sitt nya hem nu i helgen. Madicken är dödstrött på henne nu, så det är helt klart dax.

Hur är det med alla andras kusar?

Den ena ser ut såhär:

Stardust8.jpg

Hon gör inte så mkt, går i hagen och koncentrerar sig på att ÄTA för det behöver hon. Kommer in några gånger i veckan och äter ännu mer. Har båda flickorna inne ungefär ett dygn i sträck per vecka då de vräks på mat (och så sover de sött).

Och den andra såhär:

NeffiNov5.jpg

Magen är 129 dygn "gammal" och hon lär inte komma in genom stalldörren när det är närmare fölning sen. Det är INTE höbuk och hon är inte fet (det känner man när man stoppar in fingrarna i pälsen).

Magen besvärar henne ibland när hon äter och det lär väl inte bli bättre så jag måste få upp henne i hull ordentligt typ nu så hon ligger på plus när fostret börjar kräva sitt.

(Fostervattenblåsan var jättestor på 90 dygn och har väl växt ännu mer).

Ser lurviga och fina ut! Mina blir aldrig så där välpälsade, trots att de går på lösdrift. Maggie har kort, glansig päls (typ lite tjockare sommarpäls), och Madicken får kort men väldigt "ullig" päls. Sally ser ut som en fet pälsboll dock. Har du också dina på lösdrift?

Ätandet är det inga problem med hos oss, Maggie bor hos några vänner som har andra åringar och avelsston och de får fri tillgång på hösilage med kvot 7. Ohyggliga mängder går det åt, trots att det mest är russ i hagen. Madicken får ganska mycket kraftfoder, men i år har hon mjölkat så pass att hon gått ner lite väl mkt. Men hon är ju inte dräktig så det tar jag med ro. Hon är ju lite kräsen men nuvarande matsedeln verkar fungera. Madicken får även hon problem med ätandet i takt med att magen växer. Jag har senaste åren löst det med fri tillgång på grovfoder, 3-4 kg lusernhack och ett högkoncentrerat kraftfoder, plus ansenliga mängder melass och sirap...

Vad mycket snö ni har! Vart står hästarna någonstans? Här är det bara några förskrämda flingor på marken...

Senast ändrad av en moderator:

Neffi är som en isbjörn men Stardust har i sällskapet kort päls men väldigt, väldigt tät.

De har nästan fri tillgång (vi i princip vräker ut hösilage tre gånger om dagen), kommer få det snart. Då blir det finemang :)

Och ja de står på lösdrift, tur det, skulle inte hinna med annars!

De bor i skogarna runt Arlanda så vi är ju på i stort sett samma breddgrader, skumt att ni inte har lika mkt snö!

Vet ju inte att hon kommer få problem men jag anar... Hon tål inte stärkelse så bra så jag måste peta i henne mat utan för mkt spannmål, kommer nog bli mängder med lusern (pellets, hack gillar hon inte) och så olja på det. Och försöka ge henne riktigt många små mål om dagen (som tur är så ska hennes blivande hagkamrat äta på ungefär samma sätt).

Stardust kommer att plana ut i behov också, just nu växer hon så det knakar och ratar i princip allt kraftfoder!

Har jag fattat dig fel nu, eller menar du att man i SvRF:s ranking jämställer LA dressyr med MSV hoppning? Så att bland hingstarnas avkommor i högre klass, kan finnas dem som tagit alla sina poäng i LA dressyr? Kan det verkligen vara möjligt?

LA P:1 och P:2 ligger väl iofs inte så långt från FEI-klasserna vad gäller svårighetsgrad, men jag har för mig att de (eller åtminstone någon av dem) är kvalklasser för tävlande på nationell nivå? Jag tror man måste ha gått två stycken med minst 62% för att vara berättigad att starta nationellt? Ni som tävlar dressyr idag kan säkert detta mycket bättre, så korrigera mig gärna…

I SCS egen ranking har man "räknat om" resultaten för de hingstar, vars avkommor tävlade dressyr på den tiden när LA var den högsta klassen för ponny. Dessa resultat har jämställts med MSV hoppning...

Det vore nästan katastrof om man jämställer LA dressyr (annat än för kat B) med MSV hoppning i rankingen tycker jag. Om det är så finns risken att siffran vad gäller antal avkommor i högre klasser kan vara ganska så missvisande. Jag hoppas att jag har missförstått det hela, men förklara igen för säkerhets skull…

Det här tog lite tid att kolla upp...:crazy:

Ja. I den gemensamma statistiken för alla ponnyhingstar, som publiceras i Ridsport och som jag länkat till i tidigare inlägg så räknas meriter från LA dressyr som högre klass.

Vid connemarahingstarnas avkommeprövning används samma statistikunderlag från SvRF, men där räknas högre klass från FEI dressyr.

Vid New foresthingstarnas avkommeprövning används också samma statistikunderlag från SvRF, men där räknas högre klass på dressyrsidan från LA dressyr.

Övriga ponnyraser har jag ej kollat upp vad de räknar som högre klass. Tror att det skiljer sig en del, welsharna är ofta i kat B och deras resultat är därför "korrigerade" i och med detta, och SvRP har säkert andra bestämmelser.

-----------------

Jag tycker inte att meriter från LA dressyr borde räknas som högre klass varesig vid individ eller avkommeprövning

Apropå VAD som är en prestation hos ponnyhingstarna (vid individbedömning - ej avkommeprövning) så har jag skrivit lite om mina funderingar om detta i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=729996

Hlsn Helena

Jo han är ju grymt fin.
Har kollat upp honom lite men aldrig sett honom live. Är rätt ny med connemara, så det är inte så många hingstar jag har sett förutom på kort.

Är det någon som har avkommor efter Rolls Royce?

"Packie" och min häst är ju samma pappa så han går ju bort. Men har även fått hem en fölis född i år efter "Packie" som rör sig underbart fint :love:

Janus är ju väldigt fin. Men kommer han att vara i Sverige nästa år?
Någon som vet?

Jo han är ju grymt fin.
Har kollat upp honom lite men aldrig sett honom live. Är rätt ny med connemara, så det är inte så många hingstar jag har sett förutom på kort.

Är det någon som har avkommor efter Rolls Royce?

Mitt sto, Amirett T RC 1025, är efter Rolls Royce. Hon är guldbelönad, med en 9:a på traven. Bilder mm finns på min hemsida: www.freewebs.com/appledale

Jag har sett Rollsen tre-fyra gånger nu, och jag har blivit lika imponerad varje gång. Trots sin ålder, så har han ett steg, så man nästan svimmar! :love: :love:

Tycker ditt sto har en intressant stam också! Har du visat henne på utställning?

"Packie" och min häst är ju samma pappa så han går ju bort. Men har även fått hem en fölis född i år efter "Packie" som rör sig underbart fint :love:

Janus är ju väldigt fin. Men kommer han att vara i Sverige nästa år?
Någon som vet?

Jag tror att Janus är kvar på Irland, men vet inte helt säkert. Packie ska vara på "Janus station" nästa sommar, så då kanske han inte kommer hem ändå.

Tyvärr har det inte blivit några utställningar än. Men vi satsar på det till nästa år.

Fina ponnyer du har. Såg att du hade en 05a efter Packie. Ska han gå treårstest nästa år?
Har en 07a efter honom som har väldigt fint temprament och fina gångarter. Hur e din?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 499
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka