Våga semestra?

Nillizan

Trådstartare
Vågade ni semestra när ni var höggravida? Sambon och jag hade tänkt åka på semester första veckan i juli och jag beräknas föda 31 juli. Vågar man åka i väg, det är ju max 40 mil hemifrån.
Eller ska man hålla sig hemma?

Sv: Våga semestra?

Jag har fått för mig att flygbolagen inte tillåter att man flyger de sista veckorna, men annars fattar jag inte varför man inte skulle våga semestra borta? Det föds ju barn överallt med stor framgång, så skulle förlossningen råka komma igång är det väl bara att uppsöka sjukhus på semesterorten?

Vart ska ni åka någonstans? Är ju bara att kolla upp de sjukhus som ligger i närheten och kanske kontakta dem innan för att få komma dit och kolla in förlossningen om det skulle hända något.

Barn föds ju redan i v.24 i vissa fall och då skulle man ju inte kunna åka någonstans om man är oroligt för förlossningen ska starta.

Semester inom eller utanför sverige?
Inom sverige är väl inget bekymmer, det finns förlossningsavdelningar på de flesta sjukhus...
Utomlands hade jag inte åkt dock.

inom sverige hade jag nog inte tvekat om de var en månad kvar och allt var frid o fröjd men skulle heller inte åkt på någon förbokad semester utan lite mer spontant, du vet ju faktiskt inte hur läget/hälsan är så här långt i förväg:)
utomlands? nej, de flesta flygbolag vill inte ha passagerare som är gravida i 7 månaden eller senare. och även om ni åker på annat vis än flyg så är det nog skönt att om bebis vill kika ut att man har bästa möjliga förutsättningar att få den vård man önskar utan att språk o traditioner ska vara hinder.
jag ska ha bebis om knappa 4 veckor och som de känns nu så stannar jag hellre hemma :) min mage är inte gigantisk men den är mkt tyngre och påfrestande än vad jag trodde den skulle vara för en månad sedan.. :D

Jag åker ingenstans nu, är i vecka 35 och ska snittas i vecka 39 ( ev tidigare ).

Men det är för att jag är beviljad snitt med allt vad det innebär här i länet, åker jag någon annanstans och allt sätter igång så är det inte alls säkert att man kan snittas..

Hade jag haft en vaginal förlossning framför mig hade jag nog kunna åka i väg ( inom Sveriges gränser ) så sent, bara att kolla upp förlossningar i närheten och ta med BB-väskan ;)

Jag är väldigt rörlig och "lätt" trots att jag är i vecka 35 så min kropp skulle inte hindra mig iaf.

Jag åkte över på en kryssning till Tallin ca månad innan min beräknade födelse av lilltösen och gick hur bra som helst. Men så var ju jag också hundvakt också förra sommaren till ca en vecka innan beräknad födelse för en hund som hade oerhört stor vandringslust. :cool::rofl:
Flyg tar oftast inte höggravida.

Beror på hur man ska åka. Man vet aldrig hur man mår i kroppen, och det kan vara jobbigt att tex sitta i en bil länge.
Sen är det faktiskt sant att man ofta vill "boa" hemma innan. Det kan vara skönt att ha sista tiden hemma och bara fixa med onödiga bebissaker och shoppa prylar man tror att man absolut måste ha.

jag skulle inte planera alltför mycket som inte går att boka av. Inte så mycket för att förlossningen kan komma igång men har man tex foglossning, bundit mkt vatten etc så är det inte roligt att vara iväg och inte kunna njuta av det + att man i slutskedet kanske bara har ett par jättebyxor som går på... Man ska ju heller inte sola för mycket (om det är tänkt som en badsemester) när man är gravid eftersom huden kan reagera konstigt ihop med sol pga hormonerna.

Det kan gå alldeles utmärkt om man har en sån graviditet. Men är det nåt som är lite jobbigt (allt från att man sover dåligt i slutet, kanske har lågt järnvärde eller nån annan krämpa) så är det fel tillfälle att anstränga sig och försöka bara för att man hade ju bestämt att man skulle åka. Men det kan ju likaväl vara att man kan leva på som vanligt, svårt att säga i förväg.

Jag hade gjort det om kroppen kändes ok. När jag väntade yngsta bilade vi iväg på en bilträff 130 mil bort (jag var i v. 36) jag tog med journalen och räknade kallt med att OM det skulle sätta igång så fanns det sjukhus där och efter vägen :)

Jag var iväg till Göteborg 1 mån innan Saga föddes. Hmmm, undra hur långt det är dit ifrån oss, 30 40 mil nånting tror jag, bilade dit. Hade inte med mig någon journal som en del av er skrivit (hade helt ärligt inte en tanke på det:o).
Vi traskade iallafall runt på Lisebergs julmarknad och bodde på hotell och hade det lite allmänt lyxigt.

Så mitt svar är ja, jag hade vågat åka på semester.

Liknande trådar

Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 809
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar