Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Använder ditt citat lite
Där är dessutom bevisat (bla artikel i Ridsport förra vintern) att 2 täcken inte värmer hästen mer än ett täcke. Men trots detta så fortsätter folk att envisas med att ha dubbla eller tom tredubbla täcken.
Jag har en teori till- att täckena faktiskt kan isolera mot just värmen som solljuset avger- om det är kyligt i luften.

tänker lite på de svartklädda beduinerna.

Detta är såvida att hästen inte alstrar egen värme genom mkt rörelse.
De flesta står dock stilla o njuter av solen- bara.

De gånger som jag har tabbat mig har hästarna "bara" varit svettiga över bogen, ingen annanstans.
Kan det då bero på att halsen värmts upp så mkt o sipprat ner lite till bogen?? en tanke bara

Senast ändrad:

jo ett ljust täcke isolerar mot värmen faktisk. har jag märkt flera ggr på sommaren när hästarna står med ett tunnt täcke så är dom betydligt varmare på halsen än under täcket.

kl

Jag har täcke av den enkla anledningen att han inte ska få bitmärken och revor under tävlinssäsongen, då jag även ställer ut honom.
Ofodrat regntäcke med hals.

I det läget tror jag mer att det är viktigt att se till vad man har för innerfoder.
Jag vill helst ha ett glatt nylonfoder, men då föredrar jag ett absorberande eller ett i nätvariant.

Ett helt ofodrat regntäcke kan vara som att ha plast direkt mot kroppen.

*kl*

Men det är en ruskigt svår tid nu. Jag gillar inte täcke, men min ädla dam hemma klarar inte kyla, för då står hon spänner sig. Eller kylan i sig är inte så farlig, värre då om det regnar i kombination med blåst och fåtal plusgrader., ..Jag har haft henne täckeslös denna vecka o så pang blir det en regndag fast det var fint på morgonen. jag kan inte köra 6 mil tur o retur för att ta på/av täcke...så ibland får man chansa åt vardera hållet...
Idag är jag sur för jag tog på täcket. Men det kändes tveksamt på morgonen...
I många större stall är det oftast ett fåtal personer som släpper ut hästarna på morgonen mot betalning. Det är inte lätt avgöra när det är dags ta av täcket på andra hästar...kan vara svårt nog fatta beslutet på sin egen. Vissa väljer nog hellre då ta på täcket för säkerhets skull, än att få ägarnes bannor för att hästen varit otäckad under dagen...

Men snart, åker täcket. Och det blir dags för nästa täcke...exemtäcket...(undar om det inte är för att min häst går täckat i stort sett året runt numera som hon blivit mer frusen av sig...exemtäcket sitter på september ut, och förra året var det då regntäcket åkte på för då stod hon frös, och redan igår kväll siktades de första myggen..)

Min häst har också täcke just för att jag får stå kvällen innan och gissa hur morgondagen blir, ibland blir det fel. Men då står hon med ett regntäcke, inte dubbla täcken och inte vintertäcken.
Dessutom tycker jag inte "åhh så myyysigt!" när hon är varm under täcket utan får dåligt samvete. Lika dåligt samvete som jag får om hon stått och fryst pga jag dragit av täcket och det blivit regn.

Helt ärligt så har jag blivit så uppgivet matt när jag läst många av inläggen att jag totalt har tappat fattningen (och skrivförmågan:o). Dåligt av mig, jag vet. *skäms*

Dessutom skriver du så ofta (även i många andra trådar på andra forum) precis vad jag tänker (och desstuom väldigt välformulerat) så att jag inte har haft mkt mer att tillägga..! ;)

(borde iofs kanske ha backat upp med lite såna här :bow: emellanåt :D)

:bow: till dig och Mackan och alla som orkar!!

jag blir helt matt, folk vill ha en myyysigt varm häst och tar inte av täckena eftersom de inte skulle gå i bikini. men herrejösses, jag går inte barfota eller med järnskor i snö heller!!

Jag undrar när benvärmare för häst kommer ut på marknaden..

Var det bara jag som klädde på ridskolehästen så- när jag var ung:rofl:
Kul grej bara. som jänkarna:devil:. Spöka ut djuren så mkt som det går:mad:

Fast igentligen så spelar det väl ingen roll om täcket andas eller inte? Svettas hästen så är det för varm. Hade den inte haft ett täcke så hade den inte svettats.

Jag misstänker att man har för stor tilllit till alla dessa andastäcke. De är suvärena just för att de andas men de kan fortfarande bli för varma för hästen.

*Lite allmänt*

För bara 10-15 år sedan så var det väldigt få hästar man såg med dubbla täcken. Denna avart av täckesanvändandet har verkligen exploderat de senaste 10 åren.

Vet en gång för länge sedan när jag flyttade in i ett nytt stall och upptäckte att folk där hade 2 täcken på sina hästar. För mig som jobbat med travhästar innan så var detta ett helt nytt fenomen.

Där är dessutom bevisat (bla artikel i Ridsport förra vintern) att 2 täcken inte värmer hästen mer än ett täcke. Men trots detta så fortsätter folk att envisas med att ha dubbla eller tom tredubbla täcken. Det är hopplöst med alla dessa spännen som skall lossas.

Otast så har folk ett vanligt täcke under ett regntäcke. Detta medför att när det regnar så blir det vanliga täcket genomblött vid bla halsen och en bra bit ner på bringan. Fast det kanske är själva tanken att hästen skall stå där med ett våtvarm omslag om halsen och en bit ner på bringan hela dagen?

Mvh

Tora

Nej det har du rätt i, jag håller med om det du säger helt och hållet.

Olgaklara: nej då det trodde jag inte att du gjorde heller, jag vet att du är insatt och noga med dina hästar. Men återigen, om det är noll grader på morgonen och fem grader senare på dagen, spelar i regel ingen som helst roll hästen fryser inte som regel i 5 graders intervaller. Men som du säger så blåst och nederbörd är det som påverkar mest - INTE vindstilla och kallt.

Senast ändrad:

Nej det är inte som om DU skulle.
DU = en människa
Hästen = en häst.

Läs på om hur respektive varelse fungerar när det gäller värme reglering, och under vilka förhållanden. Du har helt fel ang. att det är endera täckning eller inte täckning och inget däremellan som gäller.

däremot så principiellt så kan du genom konstant övertäckning helt förstöra din hästs förmåga att själv reglera sin värme och ja, har du åstadkommit detta genom extrem täckning stora delar av hästens liv så är det dessvärre så att det inte är lika lätt att bara kasta täckena sen precis som du säger.
men det är en GRAV överdrift att hästar som individer är extremt olika. det argumentet används som motivation av alltför många hästägare, som förklaring till varför täcken i parti och minut behövs osv osv.
Frågar man samma hästägare om de sett hästen frysa, och hur de ser detta, så blir oftast kommentaren att nej, de har inte sett det, eller är inte säkra på hur man ser detta, men att IFALL att för de är rädda för att OM den skulle frysa - därmed den extrema täckningen.
det finns extremt frusna individer, men mkt få sådana i plus fem grader, vindstilla och sol. däremot så har människor som sagt skapat en hel del extremt reagerande individer genom täckes aktioner av extrema proportioner, men det är inte samma sak som att hävda att häst individerna i sig själva är extremt olika.

FYI så red man hästarna med täcke innan man åkte till Atlanta OS just för att vänja dem vid den värmen som fanns där. Så din hypotes fungerar inte där angående att täcken skulle förstöra hästens egen förmåga att värmereglera

FYI så red man hästarna med täcke innan man åkte till Atlanta OS just för att vänja dem vid den värmen som fanns där. Så din hypotes fungerar inte där angående att täcken skulle förstöra hästens egen förmåga att värmereglera

fast det är ju lite annorlunda eller hur? det handlar ju om att vänja dem vid en varmare temperatur tillfälligt, vad har värmereglering att göra med det? Om det är det det du vill göra dvs "vänja" den vid en högre temperatur, genom att övertäcka en häst så kan du ju göra det, då vänjer du den som sagt vid att den behöver x antal gram. täckar du en häst så långa perioder i livet får den nedsatt förmåga att själv hålla värmen och blir även känsligare mot infektioner och annat. det är samma anledning som man inte rekommenderas att täcka unghästar och föl.

i övrigt så är det ju hype värre ang. just för höga temperaturer, nu inför OS i Peking, dvs hur dåligt det varma klimatet kommer att vara för hästarna och hur viktigt det är att hålla dem i luftkonditionering pga detta. var en hel del skriverier om just värmen inför Atlanta av samma orsaker.

det är ingen självuppfunnen hypotes för förtydligandets skull utan du kan läsa om detta från andra än personliga påståenden : )

Senast ändrad:

Visserligen är det skillnad, ja. Men det är också skillnad på hästens värmeproduktion och vår, både i hur mkt värme de producerar och avger samt i hur de reglerar sin temperatur. Hästar har tex betydligt större kroppsvolym per kvadratcentimeter kroppsyta och avger därmed inte lika mkt värme som vi. De är grovtarmsjäsare och mkt värme produceras i och med detta. De har även värmeväxlare i benen vilket innebär att det venösa blodet värms upp av det varmare blodet i artärerna. De har även beteendemässiga sätt att reglera sin temperatur etc.

Någon skrev tidigare i tråden att hästar klarar värme mycket bra, tom bättre än de klarar kyla. Detta är felaktigt. De klarar kyla betydligt bättre än värme. Det sätt man iofs kan säga att hästar klarar värme bra på är att de kan svettas. Men - har de täcke på sig gör inte svettandet någon nytta eftersom den avkylande verkan som svettning har, beroende på att vattnet avdunstar från kroppen, uteblir helt!

Eftersom du syftar på mitt inlägg angående värme så menade jag INTE att de klarar värme bättre med täcke, men däremot så klarar de värme betydligt bättre än vad vi människor gör.

Sedan klarar de inte av kyla och regn samtidigt bättre än värme.

Detta forskades på en hel del inför OS i Atlanta bla, jag fick på nära håll se hur de hästar förbereddes för att åka dit då min systers dåvarande red där!

Man kom väl i efterhand fram till att hästarna klarade av värmen mkt bättre än man hade trott? Atlanta

fast det är ju lite annorlunda eller hur? det handlar ju om att vänja dem vid en varmare temperatur tillfälligt, vad har värmereglering att göra med det? Om det är det det du vill göra dvs "vänja" den vid en högre temperatur, genom att övertäcka en häst så kan du ju göra det, då vänjer du den som sagt vid att den behöver x antal gram. täckar du en häst så långa perioder i livet får den nedsatt förmåga att själv hålla värmen och blir även känsligare mot infektioner och annat. det är samma anledning som man inte rekommenderas att täcka unghästar och föl.

i övrigt så är det ju hype värre ang. just för höga temperaturer, nu inför OS i Peking, dvs hur dåligt det varma klimatet kommer att vara för hästarna och hur viktigt det är att hålla dem i luftkonditionering pga detta. var en hel del skriverier om just värmen inför Atlanta av samma orsaker.

det är ingen självuppfunnen hypotes för förtydligandets skull utan du kan läsa om detta från andra än personliga påståenden : )

Värmen är väl inte värst i Hong Kong det är ju att det är i deras monsun period dvs starka orkaner. Vad jag vet av JJ så var värmen inget problem ;) Däremot i Atlanta så var det tropiskt klimat och det var det man var rädd för där.

Vi klipper ju ofta våra hästar även på sommaren, speciellt när vi skall åka söder över och tävla då det ibland kan bli upp till 30gr på terrängdagen :crazy:

Men självklart med sunt förnuft går allt :idea:

Har ju själv dragit av täcket på min dräktiga för en månad sedan och hon har ju gått som tävlingshäst hela sitt liv och varit klippt året om och täckad rätt mycket. Inga som helst problem tyckte hon :D

Man kom väl i efterhand fram till att hästarna klarade av värmen mkt bättre än man hade trott? Atlanta

Ja alla tester som gjordes var väldigt bra. Hästarna hade inte så olika värden där än hemma. de var inte så höga i temp som man trodde de skulle.

det är inte ovanligt att hästarna har temp runt 40gr efter tex en terrängrunda

Men det var ju ett ramaskri först, innan OS

tar du skada av att ha täckjacka på dig i bastun och inte kunna ta dig därifrån?

Mkt intressant jämnförelse...ungefär som bikinin i vårsolen... inte är det en bastu utomhus när det är tex, 10 + å lätt vind?? :rofl:

Värmen är väl inte värst i Hong Kong det är ju att det är i deras monsun period dvs starka orkaner. Vad jag vet av JJ så var värmen inget problem ;) Däremot i Atlanta så var det tropiskt klimat och det var det man var rädd för där.

Vi klipper ju ofta våra hästar även på sommaren, speciellt när vi skall åka söder över och tävla då det ibland kan bli upp till 30gr på terrängdagen :crazy:

Men självklart med sunt förnuft går allt :idea:

Har ju själv dragit av täcket på min dräktiga för en månad sedan och hon har ju gått som tävlingshäst hela sitt liv och varit klippt året om och täckad rätt mycket. Inga som helst problem tyckte hon :D

Jag har fattat alla skriverier som att det handlar massor om värme och vikten av att hålla AC anläggningar/uppstallning för hästarna, men ok?
i övrigt: du har rätt, sunt förnuft är det som styr.
:bow:

Senast ändrad:

Mkt intressant jämnförelse...ungefär som bikinin i vårsolen... inte är det en bastu utomhus när det är tex, 10 + å lätt vind?? :rofl:

Nej, ingen har sagt att +10 grader och lätt vind innebär en bastu. Om du läser ordentligt. Dock blir det är bra likt en bastu för en häst som inte har samma temperatur reglering som en människa över huvud taget, att stå med dubbla vintertäcken i +10 grader plus sol vilket många hästar gör härikring - japp, det vågar jag nog påstå med tanke på att de är sjöblöta under och är allmänt hängiga. därav samma anledning som djurskyddet nu gått in med en paragraf ang. exakt samma fenomen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX