Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Ja men allvarligt...att man inte har hästen täckt NU av den anledningen att den inte har vart täckt på hela vintern är väl en sak...för antingen täcker man lr inte, de är upp till var å en å ens egna häst behov. Men en klippt häst som har haft täcke på sig hela vintern sliter ja ju inte av täcket på bara för att de är 5 grader + å lite sol.
De är ju som att ja skulle ta på bikinin å ut å sola NU...

Nej det är inte som om DU skulle.
DU = en människa
Hästen = en häst.

Läs på om hur respektive varelse fungerar när det gäller värme reglering, och under vilka förhållanden. Du har helt fel ang. att det är endera täckning eller inte täckning och inget däremellan som gäller.

däremot så principiellt så kan du genom konstant övertäckning helt förstöra din hästs förmåga att själv reglera sin värme och ja, har du åstadkommit detta genom extrem täckning stora delar av hästens liv så är det dessvärre så att det inte är lika lätt att bara kasta täckena sen precis som du säger.
men det är en GRAV överdrift att hästar som individer är extremt olika. det argumentet används som motivation av alltför många hästägare, som förklaring till varför täcken i parti och minut behövs osv osv.
Frågar man samma hästägare om de sett hästen frysa, och hur de ser detta, så blir oftast kommentaren att nej, de har inte sett det, eller är inte säkra på hur man ser detta, men att IFALL att för de är rädda för att OM den skulle frysa - därmed den extrema täckningen.
det finns extremt frusna individer, men mkt få sådana i plus fem grader, vindstilla och sol. däremot så har människor som sagt skapat en hel del extremt reagerande individer genom täckes aktioner av extrema proportioner, men det är inte samma sak som att hävda att häst individerna i sig själva är extremt olika.

Senast ändrad:

Du har inte tänkt på att det faktiskt finns de hästar som fryser även fastän solen skiner?

Den häst som står och fryser i gassande vårsol och vindstilla väder är inte frisk och behöver snarare veterinärvård än täcke.

japp.
finns faktiskt en skrift om det i avelsextra av Ridsport - en Iransk ras där de medvetet täckar hästarna i mkt tjocka täcken i värmen för att de skall svettas och därmed hålla sig slanka. står också uppbundna hela sitt liv, förrutom då de rids. = Extremt sund hästhållning :angel:

Är det inte på araber som man sätter på halsdukar för arr få en snyggare hals?

Jag bara bugar och bockar för att du fortfarande orkar.
Jag blir också skrämd. Vintertäcken i solen - samma som de burit de dagar då det varit flera eller många minus och kanske blåst...

Sen tycker jag iofs att det borde synas på hästarna att de varit fuktiga i pälsen under dagen när täcket tas av på kvällen och att man då funderar på att välja ett tunnare täcke dagen därpå.

Ja, svettkragar!
De föds upp som broilers på en massa kraftfoder o longeras inspända med svettkrage för att deffa halsen och få fram alla konturer!
..Fast det är bara nått som folk sagt o kan vara helt påhittat..
Men skulle inte bli förvånad!

Kunde inte ha sagt det bättre själv! ;) :bow:

(Hur kan man bara komma på tanken att jämföra hästar utan täcke i vårsolen med människor i bikini.?! :crazy: )

Senast ändrad:

Hur kan man bara komma på tanken att jämföra hästar utan täcke i vårsolen med människor i bikini.?! :crazy:

Det verkar vara mycket vanligt att folk jämför hästar o människor. Fryser matte så fryser hästen. Vill matte ha tjock jacka så vill hästen tydligen ha flera varma täcken på sig. :confused:

Mackan: :bow::bow::bow:

I vårt stall går folk vårklädda nu, men de flesta hästarna har fortfarande dubbla täcken på. Det är ett par plusgrader på morgonen och blir 10-15 grader på dagen. Hästarna, även de helklippta, är REJÄLT varma under täckena när de tas in....

Jag funderar på hur många hästar som EGENTLIGEN behöver täcke, ens vintertid, i alla fall hur många som behöver flera täcken på samtidigt. När jag tidigare jobbat som hästskötare så har faktiskt INGEN helklippt häst haft mer än ett täcke åt gången. Jag undrar också hur sunt det är att låta hästen ha samma täcke dygnet runt. En fundering till är hur många hästar som faktiskt klipps i onödan. Här i trakten förekommer det att man klipper för att hästarna "ska se fina ut", även shettisar.

Det verkar vara mycket vanligt att folk jämför hästar o människor. Fryser matte så fryser hästen. Vill matte ha tjock jacka så vill hästen tydligen ha flera varma täcken på sig. :confused:

Mackan: :bow::bow::bow:

I vårt stall går folk vårklädda nu, men de flesta hästarna har fortfarande dubbla täcken på. Det är ett par plusgrader på morgonen och blir 10-15 grader på dagen. Hästarna, även de helklippta, är REJÄLT varma under täckena när de tas in....

Jag funderar på hur många hästar som EGENTLIGEN behöver täcke, ens vintertid, i alla fall hur många som behöver flera täcken på samtidigt. När jag tidigare jobbat som hästskötare så har faktiskt INGEN helklippt häst haft mer än ett täcke åt gången. Jag undrar också hur sunt det är att låta hästen ha samma täcke dygnet runt. En fundering till är hur många hästar som faktiskt klipps i onödan. Här i trakten förekommer det att man klipper för att hästarna "ska se fina ut", även shettisar.

Jag har samma erfarenheter som du, ämnet är ju på tapeten alltsom oftast här på forumet, dock är det som skrämmer mig mest det att det är de sk. hobby ryttarna som faktiskt täckar sina hästar mest, och samtidigit med minst kunskap och motivation i bagaget. Klippning nuförtiden är ju precis som du noterat, standard även hos skogsmullarna, medans man för 20 år sen knappt såg en klippning om det inte var en elit tävlings häst. Man klipper utan vidare kunskap eller eftertanke, och framför allt drar man likhetstecken mellan klippning och behovet av extremt mycket täcken. Man gör som LIsa i boxen brevid - eller i hagen tvärsöver vägen, och är nöjd med det, för hästen har öronen framåt och "verkar glad".

Hästar är extremt tåliga djur som står ut med det mesta, och fortfarande har öronen framåt in i det längsta.....

Biffen: det som är mest skrämmande tycker jag är att folk NOTERAR att hästen blivit svettig under täcket i vårsolen, men rädslan för att de ska frysa är större än bekymret över hur varma de måste vara som svarar så starkt på täckningen, och man tror att 2 grader hit eller dit kommer att orsaka detta, så man likväl insisterar på att "hellre svettig än att den fryser". DET är skrämmande i min värld.

KL

Tycker alla som med en dåres envishet insisterar på sina lager med täcken och som låter rädslan över ens den minsta möjlighet att hästen skulle "frysa" och därmed täckar extra för säkherhets skull, ska ta på sig sina täckjackor och sätta sig i bilen med värmen på högsta, och sen föreställa sig hur det skulle vara om ni sen inte hade möjlighet att reglera värmen i bilen eller ta av er täckjackan. Eller var inlåsta i bastun för den delen.

Täckning av häst har de senaste 10-15 åren förlorat konceptet helt. Ursprungs tanken med täckning är att hjälpa hästen i vissa fall att behålla sin egen kroppsvärme. Men proportionerna har vridits utöver det, och numera handlar det om att VÄRMA hästen ytterligare, långt utöver sin normala kroppsvärme.

era hästar fryser inte eller tar skada av att det är ngra grader kallare en vårmorgon innan solen sen stigit upp ordentligt och värmen lägrat sig. Ser man på väder rapporten att det skall bli en varm dag, så bör man låta detta styra - inte att det är ngra grader kallare de första två timmarna i hagen!

Senast ändrad:

*KL*

Tar hästar skada av att bli lite varma på bringan mitt på dagen?

Jag håller med i allt du skriver!:bow:

Jag har också tänkt på att det för 20-talet år sedan (kanske inte ens så länge sedan?) var ovanligt med klippta o täckade hästar. Då var dessutom vintrarna kallare än vad de är nu. Denna vinter kan knappast kallas vinter alls och trots det har många hästar varit klädda "för Sibirien".:confused:
Undrar om "täckesmissbruk" (och "klippningsmissbruk") idag beror på att det blivit lätt att skaffa häst. Fler skaffar häst och uppfyller sin dröm utan att egentligen ha kunskap för det, och inte viljan att ta åt sig kunskap från mer erfarna människor.

Är det inte på araber som man sätter på halsdukar för arr få en snyggare hals?

Jo, det stämmer faktiskt... de svettas bort underhudsfett för att få snyggare hals... Hemskt men sant... Vet dock inte hur vanligt det är på utställningsstjärnorna.. men det händer säkert.. och säkerligen mer i andra länder...

Min arabis hemma skulle bita mig hårt i armen om jag försökte mig på ett sådan elakt trick..:)

min har gått med tjockt täcke i vinter just för att hon är frusen, men nu när det är 5 grader vid utsläpp o ca 10 grader med sol mitt på dagen så har hon ett 100g/fodrat regntäke på sig o mitt på dagen när jag kommer får hon gå naken...inne står hon nu endast med fleecetäcke...jag är för att man så fort vädret börjar bli stabilt avverkar de tunga tjocka vintertäckena för att alternera med de tunnare regntäckena, men jag hade aldrig tagit på ett ofodrat regntäcke på min för det drar till sig kyla och hon är redan frusen.

*KL*

Tar hästar skada av att bli lite varma på bringan mitt på dagen?

tar du skada av att ha täckjacka på dig i bastun och inte kunna ta dig därifrån?

att den svettas på vissa ställen om den är i vila och inte pga jobb utan av täckes lager säger det dig ngt om huruvida det är hälsosamt och naturligt? att den svettas på ett parti innebär ju inte direkt att den bara är lite varm just där eller hur?

Solis:
det skrämmande med den minskande kunskapen och just att det är hobby ryttarna är ofta tycker jag att dessa hästar står i tex. kollektiv stall där samma täcken gäller hela dagen, och ofta inne och ute. det finns sällan folk hemma runt stallet dagtid eller personal, som ser hästarna eller har chans att åtgärda när värmen stiger med 10 grader i solen. Det skulle vara ytterligare befogat i sådana fall att vara försiktig med täckena, och ta i beräkning hur varmt det faktiskt löper risk att bli en vårdag, men istället tänker folk tvärtom, att hellre för varm än för kall.

som ngn annan sa - fryser hästen i 5 grader plus, vindstilla och sol en mars eller april dag, så är det ngt betydligt mer problematiskt fel på hästen än ett täcke är svar på.

Senast ändrad:

KL på mig själv.. :)

Min häst var till och med varm efter hagvistelsen utan täcke igår.. De kanske i och för sig hade sprungit det vet jag inte, men han hade lite tendens till "svettighet" på bogen...

Han är inte klippt, men har inte speciellt lång päls alls, och har haft täcke i vinter när det har varit kallt... Kan inte säga att han hade använt sitt vintertäcke med 450g i många dagar i vinter, utan oftast regntäcket. Hade dock sitt tjocka när han hade börjat fälla och det vart svinkallt och blåsigt helt plötsligt. Oftast har han gått med regntäcke under vintern...

Men nu är han nakenfis och han älskar det! :)

*kl*

Någon mer än jag som röstar för att denna tråd kan få nålas? Detta är ju ett återkommande ämne och ett, med tanke på den rådande årstiden, mycket aktuellt och stort djurskyddsproblem (även om övertäckning vintertid är i princip lika illa).

Mackan - tack för att du om och om igen orkar skriva dina, som vanligt, välformulerade inlägg. :bow:

det skrämmande med den minskande kunskapen och just att det är hobby ryttarna är ofta tycker jag att dessa hästar står i tex. kollektiv stall där samma täcken gäller hela dagen, och ofta inne och ute. det finns sällan folk hemma runt stallet dagtid eller personal, som ser hästarna eller har chans att åtgärda när värmen stiger med 10 grader i solen. Det skulle vara ytterligare befogat i sådana fall att vara försiktig med täckena, och ta i beräkning hur varmt det faktiskt löper risk att bli en vårdag, men istället tänker folk tvärtom, att hellre för varm än för kall.

som ngn annan sa - fryser hästen i 5 grader plus, vindstilla och sol en mars eller april dag, så är det ngt betydligt mer problematiskt fel på hästen än ett täcke är svar på.

Huvudet på spiken! I dessa stall verkar det också fungera så att börjar en med t.ex. täcke så följer många andra efter. Utan att tänka till.

*kl*

Men det är en ruskigt svår tid nu. Jag gillar inte täcke, men min ädla dam hemma klarar inte kyla, för då står hon spänner sig. Eller kylan i sig är inte så farlig, värre då om det regnar i kombination med blåst och fåtal plusgrader., ..Jag har haft henne täckeslös denna vecka o så pang blir det en regndag fast det var fint på morgonen. jag kan inte köra 6 mil tur o retur för att ta på/av täcke...så ibland får man chansa åt vardera hållet...
Idag är jag sur för jag tog på täcket. Men det kändes tveksamt på morgonen...
I många större stall är det oftast ett fåtal personer som släpper ut hästarna på morgonen mot betalning. Det är inte lätt avgöra när det är dags ta av täcket på andra hästar...kan vara svårt nog fatta beslutet på sin egen. Vissa väljer nog hellre då ta på täcket för säkerhets skull, än att få ägarnes bannor för att hästen varit otäckad under dagen...

Men snart, åker täcket. Och det blir dags för nästa täcke...exemtäcket...(undar om det inte är för att min häst går täckat i stort sett året runt numera som hon blivit mer frusen av sig...exemtäcket sitter på september ut, och förra året var det då regntäcket åkte på för då stod hon frös, och redan igår kväll siktades de första myggen..)

Senast ändrad av en moderator:

Har också en extrem fryslort. Eller, han klarar torr kyla men inte att bli blöt (inte ens på sensommaren). Alltså räcker ett ofodrat regntäcke som håller honom torr om det riskerar att blir regn. Han har dock gått väldigt mkt naken då det varit uppehåll. Det tjockaste han har haft i vinter är sitt 100 g Amigo (halvklippt). Vill ha lite foder om det är många minus.

Åkte förbi ridskolan här igår, o nästan alla hästar hade täcken på sig - många av dem vintertäcken (10 plusgrader och delvis sol). De stod i sina små rutor och hängde - man kunde nästan se hur det ångade om dem. Hu.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010