Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Om man aldrig diskuterar någonting, utan förutsätter att alla vet bäst själva, så har ju aldrig någon en chans att få ta till sig information som kanske förändrar personens åsikter om ett ämne. Det är väl bra att olika åsikter kommer fram, kanske någon i den här tråden inte trodde att det fanns några nackdelar med att övertäcka sin häst, men nu kanske det gått fram? Det är väl alltid värt att dela med sig av kunskaper och åsikter?

Håller med!

*KL*

Det är ju så man lär sig nya saker. Att se saker ur ett annat perspektiv eller bara lära sig att ta reda på mer fakta innan man gör si eller så. Jag menar generellt nu...

Om det sen blir en debatt om färg på täcken, då är det meningslöst och löjligt.

*KL*

Ang. ofodrade regntäcken....

Ha en regnkappa direkt på naken hud- Brr...kallt

Samma regnkappa med tröja under- Mmm...skönare

Är det det som menas med "drar till sig kyla"?

Läs inlägg 152. : )

Vi har ju en djurskyddslag i detta landet, även om den inte gör stor nytta ibland...:( Men inte står de väl ngt där om att det är djurplågeri att ha täcke på sin häst??

Jo det gör det. Det är en nytillkommen paragraf som uppenbarligen tillkommit då även djurskyddet reagerat över hur täckes hystern helt gått över styr de senaste åren, där missriktad välvilja från hästägarnas sida orsakar regelrätt lidande för hästen.
och som sagt - läs gärna hela tråden - samtliga tror jag som argumenterat hittills i tråden använder täcken på sina hästar, så precis som Ponte mfl. säger så handlar tråden inte om att man inte skall eller bör täcka sin häst, utan vart gränsen går för vad en human täckning är och inte.

Senast ändrad:

Men finns det täcken helt utan innertyg? Alltså "plast" bara?

Yes! Det finns. :) Har ett själv - ett supertunnt som jag tänkte skulle vara bra i somras när det spöregnade dygnet runt nästan.

Ja, fast plast är det förstås inte :)

hela vintern har han haft 300g täcke, för nån månad sen fick han 200g och nu för nån vecka sen ryckte jag av det med. han verkar trivas bäst utan och speciellt nu i pälsfällningsskedet då det kliar lite extra, skööönt att rulla utan täcke!:rofl:

Yes! Det finns. :) Har ett själv - ett supertunnt som jag tänkte skulle vara bra i somras när det spöregnade dygnet runt nästan.

Ja, fast plast är det förstås inte :)

Ok:)

Vi får verkligen hoppas att det blir en bättre sommar i år! Man fick ju mögelangerpp o simhud mellan tårna förra året:p

En mäkta belåten Hedwig får nu slippa täcket i hagen när det är så här fina, soliga dagar. Kom in lagom dammig och helnöjd. :D På natten får hon ha sitt 150 gr ett tag till eftersom det bara är 2-3 grader i stallet på natten och hon står precis vid en av dörrarna.

Mm, samt att användningen av täcka kan leda till en överviktig häst. För energin som egentligen skall användas för att hålla hästen varm lägger sig på hullet istället eftersom den redan är varm ;) ville bara berätta det. :d

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka