Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Då får jag be om ursäkt att jag uppfattat din text fel, men när det kommer till min hästs hälsa och välbefinnande tar jag det personligt och sätter taggarna utåt. Ett misstag som jag nu erkänt. Att jag och Narcissa står i samma stall är inte relevant då vi har olika syn på hur vi sköter våra hästar, därmed inte sagt att någon av oss gör fel men vi tänker inte lika i alla sammanhang.;)

Knapplån

Intressant att en liten vädjan kan röra upp så mycket känslor!:angel:
Det enda jag ville var att påminna om hur snabbt en häst kan bli överhettad och att täckade hästar behöver mer tillsyn när solen börjar värma på våren.

För övrigt har jag en kommentar ang. hästars förmåga att reglera sin temperatur:

Jag har haft flera otäckade och orakade hästar i olika stall under årens lopp. Ibland har min häst varit den ende otäckade i stallet.
När jag ridit tillsammans med de andra (som går täckade i hagen), i samma tempo och tid så har jag vid hemkomst lagt märke till hur de andra är svettiga och varma medan min knappt är varm. Detta oavsett temperament, hur man "jobbat" hästen etc.

Kommentarer på det?

Senast ändrad:

Det kanske helt enkelt är så att hästens förmåga att reglera temperaturen blir störd av allt täckeshysteri. Därav alla frusna hästar, vad vet jag. Har för mig att jag läst att hästar bara får täckas när det är absolut nödvändigt.

*KL*

Ang. ofodrade regntäcken....

Ha en regnkappa direkt på naken hud- Brr...kallt

Samma regnkappa med tröja under- Mmm...skönare

Är det det som menas med "drar till sig kyla"?

Nej rent fysikaliskt finns det ingen möjlighet att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla. Däremot är det en klar fördel om det finns ett luftskikt mellan det regntäta skiktet o huden antingen genom päls eller foder.
PL

Precis! :)

Det är därför jag uppfattade mitt supertunna regntäcke utan innertyg som kallt eftersom det inte blir en isolerande luftspalt i mellan.

Shirestäcket , som också är ofodrat, har dock ett innertyg i tunn bommull och det känns varmare.

*KL*

Det är säkert så man menar. :)

Sen angående regnkappor - det finns ju olika sorter där också precis som med täckena. Dvs de som har ett innertyg också känns inte kalla mot huden tack vare luftspalten som isolerar.

utan att ens ha skrivit en egen avhandling så är jag säker baserat på det jag lärt mig ang. hästars funktion och värme reglering, att en oklippt häst vid hälsa ej behöver 400 grams täcke i plusgrader.

Även jag skriver under på detta.

*KL*

Även om du klipper hästen är det väl inte direkt naken hud? Hästen har ju päls. Det har inte vi.

(Såg just inlägget ovan, du hann före :D)

Guuud att ni orkar!!! Vad trött ja blir på denna tråden...de här är definitift de sista besöket ja gör här!!! :mad:

Låt var och en bedömma vad som är bäst för sin egen häst!!

Sen kan ni ju sitta här å skratta då när någons häst har blivit totalt förstörd för resten av sitt liv för att den har fått gå med 100 g för mkt stoppning i sitt täcke i stekande het sol å 10 grader plus... Lr så kan ni ju skämmas för att ni kanske har lyckats övertyga ngn att täcka av sin häst, ngn som kanske borde låtit sin häst ha täcket kvar ytterligare ngr veckor. Alla hästar är olika individer och det är inte upp till VISSA människor att bestämma att...
"4 april kl 14 så tittade solen fram för första gången denna våren å våra temptatur mätare i sol väggen uppnådde HELA 8 + grader, alla som inte genast rusar ut och tar av täckena på sina hästar oav om de är , kippta, oklippta, 4 år lr 25, tävlinghästar lr skogsmullar är mer lr minder djurplågare"

Detta är en lönlös disskution, åter igen låt alla avgöra vad som är bäst för just deras häst, det är ju trotts allt just deras häst...deras misstag om man nu vill kalla de så...
Hur skulle de var om vi "täckare" startade en tråd där vi beslutatde att alla ni som har era hästar stående ute nu i dettta mkt omväxlande vårväder är djurplågare... :devil:

Senast ändrad:

Även om du klipper hästen är det väl inte direkt naken hud? Hästen har ju päls. Det har inte vi.

(Såg just inlägget ovan, du hann före :D)

Svarar er båda:)

Jupp...päls finnes;)

Men finns det täcken helt utan innertyg? Alltså "plast" bara?

Eftersom det finns forskning som klart och tydligt påvisar hästens egen förmåga att reglera sin temperatur, samt forskning om hur vettig täckesanvändning ska vara för att bäst gagna hästen så vore det oetiskt att inte reagera när man ser folk som av okunskap fortsätter att övertäcka sina hästar. Fel använt blir det skadligt = djurplågeri i värsta fall.

Låt var och en bedömma vad som är bäst för sin egen häst!!
låt alla avgöra vad som är bäst för just deras häst, det är ju trotts allt just deras häst...deras misstag om man nu voll kalla de så...

Så om jag tycker att det bästa för min häst är att vara utan mat och bo i en källare så ska jag få ha det så, för att jag bedömer att det är bäst för min häst? (mycket hårddraget, jag vet - men var ska man dra gränsen?)

Sen kan ni ju sitta här å skratta då när någons häst har blivit totalt förstörd för resten av sitt liv

Så vi ska bara stå och titta på sådant? o skratta?! Vad har vi då djurskyddslag och föreskrifter till? Dessa kan vi ju skrota eftersom alla ska få bedöma och bestämma själva.

Jag täcker också min häst, är alltså ingen motståndare mot själva täckandet, dock övertäckandet.

Senast ändrad av en moderator:

Så om jag tycker att det bästa för min häst är att vara utan mat och bo i en källare så ska jag få ha det så, för att jag bedömer att det är bäst för min häst? (mycket hårddraget, jag vet - men var ska man dra gränsen?)

Vi har ju en djurskyddslag i detta landet, även om den inte gör stor nytta ibland...:( Men inte står de väl ngt där om att det är djurplågeri att ha täcke på sin häst?? Dock tror ja bo i en källare utan mat skulle gå under den kategorin så ja de va nog lite hårddraget...

Å de finns säkert fall där hästen inte mår bra, för ja tycker inte heller att en häst ska behöva stå med dubbla täcken lr dylikt i + grader överhuvud taget, men ja tycker inte man ska hoppa på oss som väljer att ha ett tunnare höst/vår täcke vid den här tiden på året, för det är inget hästen dör av...

Kanske vore de bättre om vi alla konsentrerade oss på fallen där hästen i fråga står i en källare utan mat...de känns mer allvarligt än den här lönlösa täckes diskutitonen... :confused:

Om du nu tycker att det är en lönlös o löjlig diskussion så undrar man ju varför du alls skriver i tråden?:confused:

Vi har ju en djurskyddslag i detta landet, även om den inte gör stor nytta ibland...:( Men inte står de väl ngt där om att det är djurplågeri att ha täcke på sin häst?? Dock tror ja bo i en källare utan mat skulle gå under den kategorin så ja de va nog lite hårddraget...

Å de finns säkert fall där hästen inte mår bra, för ja tycker inte heller att en häst ska behöva stå med dubbla täcken lr dylikt i + grader överhuvud taget, men ja tycker inte man ska hoppa på oss som väljer att ha ett tunnare höst/vår täcke vid den här tiden på året, för det är inget hästen dör av...

Kanske vore de bättre om vi alla konsentrerade oss på fallen där hästen i fråga står i en källare utan mat...de känns mer allvarligt än den här lönlösa täckes diskutitonen... :confused:

Om man aldrig diskuterar någonting, utan förutsätter att alla vet bäst själva, så har ju aldrig någon en chans att få ta till sig information som kanske förändrar personens åsikter om ett ämne. Det är väl bra att olika åsikter kommer fram, kanske någon i den här tråden inte trodde att det fanns några nackdelar med att övertäcka sin häst, men nu kanske det gått fram? Det är väl alltid värt att dela med sig av kunskaper och åsikter?

men människa, LÄÄÄÄS tråden!!

Vi hr alla täcken på våra hästar men vi motsätter oss användandet av tredubbla täcken på 6-800gr i plusgrader!!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka