Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen
Bra svar men kanske lite avancerat
PL
Bra svar men kanske lite avancerat
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej rent fysikaliskt finns det ingen möjlighet att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla. Däremot är det en klar fördel om det finns ett luftskikt mellan det regntäta skiktet o huden antingen genom päls eller foder.
PL
*KL*
Ang. ofodrade regntäcken....
Ha en regnkappa direkt på naken hud- Brr...kallt
Samma regnkappa med tröja under- Mmm...skönare
Är det det som menas med "drar till sig kyla"?
utan att ens ha skrivit en egen avhandling så är jag säker baserat på det jag lärt mig ang. hästars funktion och värme reglering, att en oklippt häst vid hälsa ej behöver 400 grams täcke i plusgrader.
*KL*
Ang. ofodrade regntäcken....
Ha en regnkappa direkt på naken hud- Brr...kallt
Samma regnkappa med tröja under- Mmm...skönare
Är det det som menas med "drar till sig kyla"?
Även om du klipper hästen är det väl inte direkt naken hud? Hästen har ju päls. Det har inte vi.
(Såg just inlägget ovan, du hann före )
Låt var och en bedömma vad som är bäst för sin egen häst!!
låt alla avgöra vad som är bäst för just deras häst, det är ju trotts allt just deras häst...deras misstag om man nu voll kalla de så...
Sen kan ni ju sitta här å skratta då när någons häst har blivit totalt förstörd för resten av sitt liv
vi "täckare"
Så om jag tycker att det bästa för min häst är att vara utan mat och bo i en källare så ska jag få ha det så, för att jag bedömer att det är bäst för min häst? (mycket hårddraget, jag vet - men var ska man dra gränsen?)
Vi har ju en djurskyddslag i detta landet, även om den inte gör stor nytta ibland... Men inte står de väl ngt där om att det är djurplågeri att ha täcke på sin häst?? Dock tror ja bo i en källare utan mat skulle gå under den kategorin så ja de va nog lite hårddraget...
Å de finns säkert fall där hästen inte mår bra, för ja tycker inte heller att en häst ska behöva stå med dubbla täcken lr dylikt i + grader överhuvud taget, men ja tycker inte man ska hoppa på oss som väljer att ha ett tunnare höst/vår täcke vid den här tiden på året, för det är inget hästen dör av...
Kanske vore de bättre om vi alla konsentrerade oss på fallen där hästen i fråga står i en källare utan mat...de känns mer allvarligt än den här lönlösa täckes diskutitonen...