Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Om du hade läst rätt så hade du sett att han har ett mkt tunnare täcke vid 15 grader. Ja, jag har jacka på mig vid samma temperatur.
Sen kan 15 grader skilja sig ganska mycket, är det alldeles vindstilla och sol är det ganska varmt men om det blåser (vilket det oftast gör där jag har min häst) är dert inte alls särskilt varmt.

Alla strävar inte efter att släppa sina hästar på bete i april och låta dem vara så naturliga som möjligt. Vi är flera som tävlar och tränar med våra hästar och då ser oftast hästhållningen helt annorlunda ut.

Jag är ingen "naturlig häst-lösdrift utan täcke-utsläpp i april"-människa vilket du tydligen tror. Har faktiskt haft min gamla dam både klippt o täckad. Nuvarande unghästen är enormt ädel, har kort vinterpäls men uppenbarligen med tjock underull. Hon är otäckad, både inne o ute. Hon är varm av sig o jag räknar med att få både klippa o täcka när hon kommer i full träning. Jag hör nämligen till "flera" som vill träna o tävla....

Jag har dessutom läst att du har ett tunnare täcke vid 15 grader, men det jag reagerade på är att du tycker att din oklippta häst behöver täcke alls när det är så varmt. Om det hade varit kallgrader o han inte sätter riktig päls, så hade jag förstått. Men 15 grader är varmt! I vilket område bor du där det är så kallt vid 15 grader? Jag har också jacka på mig när det är 15 grader, men då en vårjacka. Om jag klarar mig med vårjacka då så bör ju hästen, med sin helt annorlunda förmåga att reglera temperatur, klara sig naken.

förresten ang din åring. Har det regnat hela hösten och vintern eller täckar du ifall att?

Vi har också hagar utan skydd och åringar. De har tjock, luddig päls som står emot regn fantastiskt bra förutom vid ihållande spöregn och de få dagarna trivs de bättre med att få komma in efter nån timme.

Ja det har regnat en hel del här, både i höstas och i vintras. Men jag har inte haft täcke på honom då det inte har regnat utan då har han gått utan. Om det tex har regnat när jag släppt ut honom och slutat senare eller så har jag tagit av honom täcket. Så han har inte gått med täcke på sig varje dag utan då det har varit dåligt väder. Och jag kan ärligt säga att de dagar jag jobbar fm och hästarna åker ut halv 6 på morgonen har jag ibland täckat honom utifall om prognosen har varit för regn den dagen. Men är det inte regn när jag slutar kl 14 så åker täcket av.

Tillägga är ju att hästarna går nära älven så det blir ganska rått. Ni får gärna döma mig men jag tycker inte att det är roligt för en 1åring att stå och frysa och jag är på jobbet och inte kan komma loss och ta in honom. Det är ett ofodrat täcke vi pratar om.

det är väl självklart. Återigen, självklart kan man täcka vid regn men flera hundra gram vid plusgrader? för att det blåser lite?

min häst är 14, fullblod, extremt korthårig och dessutom i träning.
trots alla dessa faktum behöve hon inte 600-1000gram i plusgrader, 100-300 har räckt hela denna vintern. Och nej, vi bor inte på mallorca.

hästen är heller inte stel i sina muskler. Muskler är levande, de är varmare och de är kallare. Att täcka de varma kräver bastuliknande värme. Att tro att man kan känna muskelns värme genom att hålla handen på hästen är faktiskt rätt puckat.

Nej jag håller med, i år har jag inte heller behövt täcka på mina så mycket.

Min 6 åriga holländska import var väldigt undernärd när jag fick henne för 1 ½ år sedan. Henne fick jag täcka på redigt hela förra hösten och vintern för att hon frös. Jag tyckte att det sista hon behövde var att lägga engeri på att hålla värmen så hellre att jag täckade på henne resonerade jag. Men i år när hon är i bra hull har jag inte behövt hälften av så varma täcken som förra året och hon har inte frysit vad jag har märkt heller.

Sunt förnuft är det bästa, fast jag vidhåller att i april är det inte lätt!

min pålla går med ett icke fodrat ute täcke på sig på dagarna, då hon rullar sig o står o fryser vid grinden.

Bra att andra reagerat på denna täckeshysteri oxå.

Det är hemskt när man sätter fodrade täcken på hästarna & det blir +10 eller 15 grader ute:crazy:
& det verkar tyvärr vara vanligt att matte fryser en morgon så då får hästen oxå extra"kläder".

Han har haft täcke länge och har inte en vinterpäls som en otäckad häst skulle ha haft.

Delvis knapplån

Detta är ännu ett exempel på "täckes-misstag".

Hästen skall täckas efter pälsen, inte sätta päls efter täcket! Att täcka för att förhindra pälssättning kan leda till diverse hudproblem och obehag hos hästen och är varken hälsosamt eller särskilt schysst.

Vill man inte att hästen ska ha mycket päls så får man vackert ta och klippa den och sedan täcka.

Observera att jag inte påstår att man aldrig skall täcka oklippta hästar, jag menar att man aldrig ska (över)täcka i syfte att hindra hästen att sätta vinterpäls.

Min häst har varit klippt alla andra år (jag har ägt honom i nio år) och detta är första året han är oklippt. Eftersom jag inte tänker ha mina hästar utan täcke så får pälsen helt enkelt anpassa sig vilket täcke han har.

Och vaddå ännu ett täckesmisstag...vad är det som säger att du har rätt? :smirk:

jag fick tyvärr lära mig den läxan i somras när hon hade ett sådant på sig när det regnade och jag hade en häst som riktigt kröp ihop vid borstning och berörning på ryggen, efter att ha blivit kall när hon använt detta täcke. Har även hört från andra att det kan vara så, vet dock inte med säkerhet. Hon är tyvärr väldigt frusen, står o skakar om det blåser snett och småregnr samtidigt...
Har även nu fått byta till 250g stalltäcket igen om natten då hon blivit öm i rygg o kors efter att bara ha stått med fleecetäcke om natten. Suck! Det är inte skoj o ha en frusen häst :(:D

jag känner min häst och har sett hennes reaktion av att få stå med ett ofodrat regntäcke de regniga dagarna i somras, det var inte trevligt. Jag är inte född bakom lagårn o jag har så få täcken som möjligt på min häst alltid, det kan flera intyga om, MEN jag låter inte min häst gå och bli kall pga att du påstår att ett ofodrat regntäcke inte drar till sig kyla då jag vet att det är ett faktum. Din arroganta och nedlåtande ton mot människor som du inte känner är helt onödig. Alla hästmänniskor som inte gör och tänker som du är inte inkompetenta idioter, det finns lika många metoder att sköta sin häst på rätt sätt som det finns hästar.
Jag håller fullständigt med om att somliga övertäckar sina hästar pga av att de själva fryser och modeflugos osv....men dra inte alla över en kam!

Min häst har ett tunt täcke och det beror på att hon HATAR myggor. Hon nästan tar det personligt när de sticker henne, hon blir tvärarg! :D Så på henne är naket inget alternativ.

jag fick tyvärr lära mig den läxan i somras när hon hade ett sådant på sig när det regnade och jag hade en häst som riktigt kröp ihop vid borstning och berörning på ryggen, efter att ha blivit kall när hon använt detta täcke. Har även hört från andra att det kan vara så, vet dock inte med säkerhet. Hon är tyvärr väldigt frusen, står o skakar om det blåser snett och småregnr samtidigt...
Har även nu fått byta till 250g stalltäcket igen om natten då hon blivit öm i rygg o kors efter att bara ha stått med fleecetäcke om natten. Suck! Det är inte skoj o ha en frusen häst :(:D

Nej det är jobbigt, speciellt om vädret skiftar.

Tänkte på det där med ofodrade regntäcke - jag hade faktiskt ett ofodrat som jag slängde på förra sommaren när regnet vräkte ner dygnet runt i princip. Det var ett supertunnt som jag hade köpt på GeKås i Ullared. Det täcket var riktigt kallt faktiskt för det var super tunnt och hade inget innertyg alls om du fattar hur jag menar?

Mitt ofodrade Shires-täcke jag har nu är tjockare tyg och har ett tunnt innertyg i bomull dock inget foder. Det fryser han inte i. :)

Kl
Idag åkte vintertäcket på igen.
3 grader, blåsigt o sen spöregn:crazy:

Ser många som... - när täcket väl har kommit av- inte sätts på igen- oavsett väder.

Vet en natt i juni för 3 år sen då det var 4 grader o hällregn hela natten. min karl hämtade hästarna kl 12 på natten. Tror att de hade regntäcke, men det var inte tillräckligt då.

Kl

MEN! Det var väl förbannat också! :D

Vet du, jag är säker på att det sitter en liten "Gud" uppe i himlen och jävlas med oss! :devil: .....sitter där och väntar och så fort man i valet och kvalet bestämmer sig för att plocka av täcket så slår han till med snö, hagel och drivis!! :eek: :D

och jag ser tvärtom, man sätter på vintertäcket när det är kallt men tar inte av det när solen skiner och det är över 10grader varmt (som i helgen).

Så är det här oxå, MEN när ägarna väl har bestämt sig för att NU ÄR DET VÅR. då....

Jag rensar inte garderoben förrän det blir riktigt varmt o sparar ett varmare täcke- utifall.

mina står inne nu- gillar inte ruskväder:rofl:
De kan få gå ut senare. Den ena ska tränas o blir då mätt på utevistelse- är lugn o harmonisk o mätt i magen:banana:

Kl

Och igår snöade det här, var runt nollgradigt kanske någon minusgrad, kusens regntäcke hade redan läckt en del så matte passade på att tvätta med vatten + schampo på rumpan, jobba en stund i skritt för hand och sen ut med kuse i snöandet otäckad. Inget täcke på redan blöt häst!
Djurplågeri? :angel:

Tja. inte skulle jag få för mig att tvätta hästen- i synnerhet inte rygg, länd o kors i 0 gradigt temp.

Sen skulle jag inte ha täcken som inte håller för det ändamålet som de är till för o sen kyla ner den lite mer:confused:

Så är det här oxå, MEN när ägarna väl har bestämt sig för att NU ÄR DET VÅR. då....
:
:eek: Nu fick ju jag dåligt samvete! Stackars Hedwig har fått gå ute med sitt ofodrade idag. Det har både regnat och blåst här idag...:crazy:

Vid den här tiden är hon dock inne och jag gissar att hon just nu proppar i sig mat för fulla muggar.

Har man ett tätt täcke som ej heller blåser upp är det väl ingen större fara- den är ju torr o ung o välmående i övrigt.

mina fick extra mkt hö oxå.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka