Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att hästarna skulle vara känsligare för skav på vintern. Möjligvis när de fäller päls så kan vissa känsliga individer reagera på viss utrustning.

Annars så kanske det skulle kunna vara så att stråna är längre på vinterpälsen och det är därför det lättare blir skav. Fast då borde det bara vara skav på pälsen tills den är avskavd till samma längd som sommarpälsen. Möjligtvis att när skavet väl har börjat så är pälsen mer känslig.

Kanske det är andra orsaker till att pälskvalitet blir sämre som tex grovfodret, vitaminbrist, lite ljus osv.

Du har inte själv några funderingar vad det kan bero på?

Mvh

Tora

du som kan så mkt:bow: Kan du förklara varför vinterpälsen ofta är så mkt sämre i kvalité:confused: elle skavkänslig.

det kanske är som med vårt hår. ett längre hår har "levt" längre och därmed blivit mer påfrestat = bryts av lättare. sen är ofta vinterpäls grövre, kanske fastnar mot foder lättare?

Jo, det stämmer faktiskt... de svettas bort underhudsfett för att få snyggare hals... Hemskt men sant... Vet dock inte hur vanligt det är på utställningsstjärnorna.. men det händer säkert.. och säkerligen mer i andra länder...

Min arabis hemma skulle bita mig hårt i armen om jag försökte mig på ett sådan elakt trick..:)

Tyvärr är det sanning kan jag säga. Har jobbat en sommar på ett STORT arabstuteri där vi longerade eller lösgalopperade hingstarna med "sweat-necks" på. Vi snackar full galopp så de var helt genomsvettiga och sen diekt in i boxen. Inte speciellt roligt.

Inte heller de grejer vi fick sätta på för att framhäva mitba (eller hur det stavas) linjen. En typ halskrage som tvingade fram huvet...

F*n vad galna vi männsikor är...

Han har haft täcke länge och har inte en vinterpäls som en otäckad häst skulle ha haft. Jag anser inte 15 grader vara sommarvärme och ofta är det kallare i vinden. Min häst ska inte behöva stå och bli kall i musklerna när han ska kunna prestera. Han börjar dessutom bli gammal och jag är rädd om honom.

Han har haft täcke länge och har inte en vinterpäls som en otäckad häst skulle ha haft. Jag anser inte 15 grader vara sommarvärme och ofta är det kallare i vinden. Min häst ska inte behöva stå och bli kall i musklerna när han ska kunna prestera. Han börjar dessutom bli gammal och jag är rädd om honom.

Shit, om inte 15 grader är sommarvärme - vad är sommarvärme? :crazy:
Jag som tycker det börjar bli sommarvärme så snart det ligger runt +5! :rofl:

Går du själv i vinterkläder fortfarande vid de temperaturerna? :confused:

Knapplån

Själv försöker jag anpassa täcken efter väder men ärligt talat, hur lätt är det:confused::confused:

Ska ta några färska ex, i söndags släppte jag ut mina hästar i 1,5 h innan jag skulle iväg och tävla den ena. Det regnade och var runt 5 grader, tänkte att äh det räcker med tunna regntäcken, de ska ju snart in. De fick dessutom frukost höet ute. Mockar stallet och tar sedan in dem 1,5h senare. Då står mitt ena sto och fryser något såpass! Hon är ju klippt oxå. In med dem och får lägga på varma täcken på henne. 1 åringen och 6 åringen frös inte och de hade oxå tunna regntäcken.

Igår måndag, på morgonen var det snö blandat regn, släpper ut hästarna sent, 9.30, tar nu tjockare täcken på stona och 1 åringen får sitt tunna regntäcke. Går till jobbet, kommer hem kl 14 och ska ge hästarna hö, å gissa, det är sol och 8 grader. Ingen häst är dock så varm att de blir svettiga, men med facit i hand kunde jag konstatera att de hade endast behövt de tunna täckena.

Så man ska nog vara försiktig med att döma andra när man ser deras hästar i hagen med vad man själv anser för varma täcken, aprilväder är inte lätt!

Knapplån

Själv försöker jag anpassa täcken efter väder men ärligt talat, hur lätt är det:confused::confused:

...

Så man ska nog vara försiktig med att döma andra när man ser deras hästar i hagen med vad man själv anser för varma täcken, aprilväder är inte lätt!

Jag håller med dig! Det är inte lätt så här års, speciellt inte om man har hästen installad och sitter på jobbet hela dagarna...
Min (oklippt men med ganska lite päls) går naken så länge det är uppehåll, någolunda vindstilla och plusgrader. Vid regn och blåst har han fodrat regntäcke.

Om du hade läst rätt så hade du sett att han har ett mkt tunnare täcke vid 15 grader. Ja, jag har jacka på mig vid samma temperatur.
Sen kan 15 grader skilja sig ganska mycket, är det alldeles vindstilla och sol är det ganska varmt men om det blåser (vilket det oftast gör där jag har min häst) är dert inte alls särskilt varmt.

Alla strävar inte efter att släppa sina hästar på bete i april och låta dem vara så naturliga som möjligt. Vi är flera som tävlar och tränar med våra hästar och då ser oftast hästhållningen helt annorlunda ut.

Senast ändrad:

jag tränar också min häst, liksom mackan och flera andra i denna tråden.

De flesta halvblod har växt upp utan täcken, hur kan de få ett sånt täckesbehov så fort de stallas in?
Självkalrt ska de inte frysa men ett tunt vårtäcke värmer inga muskler. Rörelse och mat värmer.

Återigen, jämför inte med oss. Vi har byxor och skor på oss för att hålla värmen, det behöver inte hästar. Därför behöver de inte heller någon "jacka".

Enligt dig ja.

*Delvis KL

Och enligt de flesta andra här..

Jag täckar min häst ganska mkt, säkert lite för mkt många gånger. Precis som de flesta..Erkänner gärna att jag har lärt mig mkt i olika trådar här på buke om just täckning, och täckar mindre nu än förut.
Verkar vara fler som skulle behöva ta åt sig av det som skrivs av alla kunniga här :)

För att de när de växer upp sätter den päls som behövs, vilket de inte gör när man täckar dem.

Min häst är 16 år nu och har dessutom varit skadad en längre tid. Det sista jag vill är att han ska bli stel i sina muskler.

j
De flesta halvblod har växt upp utan täcken, hur kan de få ett sånt täckesbehov så fort de stallas in?
Självkalrt ska de inte frysa men ett tunt vårtäcke värmer inga muskler. Rörelse och mat värmer.

Mitt halvblods föl, numera åring har faktiskt mer eller mindre gått med täcke på sig nästan hela hösten och vintern. Min vinterhage har inget vindskydd överhuvudtaget och när det har regnat som det har gjort har jag varit tvungen att täcka honom för att han inte ska frysa. Jag prioriterar att ha honom ute mycket istället för utan täcke och då få ta in honom tidigare.

Pratade med en kompis som bor 2,5mil ifrån mig, hennes fölunge (1åring nu) har inte haft på sig täcke överhuvudtaget, men till skillnad från mig har hennes hästar en skog de kan gå in i och ta skydd. Om jag oxå hade haft den möjligheten hade nog inte min åring heller kanske behövt täcke på sig.

Dessutom så ger jag mina hästar en hel del hö, de orkar inte alltid äta upp allt i hagen, men jag har noterat att oftast när det regnar så äter de inte upp maten lika bra som när det inte regnar. Varför vet jag inte.

Jag anser att täckesbehovet är olika beroende på häst och hur hagen ser ut. Hästar som står i småhagar kan inte hålla värmen lika bra som hästar i stora hagar som kan röra sig fritt oavset hur mycket tävlingshäst de är eller inte.

det är väl självklart. Återigen, självklart kan man täcka vid regn men flera hundra gram vid plusgrader? för att det blåser lite?

min häst är 14, fullblod, extremt korthårig och dessutom i träning.
trots alla dessa faktum behöve hon inte 600-1000gram i plusgrader, 100-300 har räckt hela denna vintern. Och nej, vi bor inte på mallorca.

hästen är heller inte stel i sina muskler. Muskler är levande, de är varmare och de är kallare. Att täcka de varma kräver bastuliknande värme. Att tro att man kan känna muskelns värme genom att hålla handen på hästen är faktiskt rätt puckat.

förresten ang din åring. Har det regnat hela hösten och vintern eller täckar du ifall att?

Vi har också hagar utan skydd och åringar. De har tjock, luddig päls som står emot regn fantastiskt bra förutom vid ihållande spöregn och de få dagarna trivs de bättre med att få komma in efter nån timme.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka