Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

jag har inte täcke på min häst på våren iallafall, bara när det regnar snöblandat regn, isregn och blöt snö, annars går han utan....det är nog skönast efter som han inte är klippt :)

Fast i Peking är det väl betydligt mer luftföroreningar- varav avhopp.

Helt ärligt så har jag blivit så uppgivet matt när jag läst många av inläggen att jag totalt har tappat fattningen (och skrivförmågan:o). Dåligt av mig, jag vet. *skäms*

Dessutom skriver du så ofta (även i många andra trådar på andra forum) precis vad jag tänker (och desstuom väldigt välformulerat) så att jag inte har haft mkt mer att tillägga..! ;)

(borde iofs kanske ha backat upp med lite såna här :bow: emellanåt :D)

Jag backar gärna upp med :bow: :bow: :bow: till er båda!

5 graders skillnad beror ju på hur dessa grader är fördelade om det är 0 gradigt på morgonen och 5 plus på eftermiddagen så gör ju faktiskt det en hel del!

Från 0 till 5 + tror jag inte gör någon större skillnad för hästen.

Fast i Peking är det väl betydligt mer luftföroreningar- varav avhopp.

Nu går ju inte häst OS i Peking utan i Hong Kong :idea:

orsaken till många avhopp är ju att det är lång väg dit och att det är mitt i monsunperioden

min häst går jämt utan nu förutom vid extremt regn lr blåsväder.
Han har en tendens att springa genom tråden när han har täcke på sig och inte känner något :crazy:

Ja, men det är fortfarande bara fem graders skillnad. Om hästarna har mat och vindskydd tycker jag inte det är något somhelst problem med ett par timmar med lite svalare på morgonen. Det blir varmt SNABBT nu på dagarna.

Ibland är det ju minus fem på morgonen och plus tio mitt på dagen - DET är temperaturskillnad.

Använder ditt citat lite
Jag har en teori till- att täckena faktiskt kan isolera mot just värmen som solljuset avger- om det är kyligt i luften.

Kan hålla med i den teorin. Imorse var här snorkallt & råkalla vindar så hästen fick T.M. Rain på sig. Mitt på dage var det dock varmare & vindstilla,så med tanke på denna tråd så kände jag inunder täcket på min häst (sommarpäls) & till min "förvåning" var hon SVAL!! Men täcket var varmt utanpå.

jag håller med, många folk har alldeles för mkt täcken på sina hästar nu för tiden.
själv är jag medryttare på en häst som jag själv tycker har lite för mkt täcken på sig nu på våren men det är inte så mkt jag kan göra klart jag kan säga till ägaren men det är hennes häst och hon gör ju som hon vill.

Knapplån...

Min häst är oklippt (eftersom han har varit skadad) och han har ett 400-grams (om det inte tom är mer) täcke på sig i hagen och det kommer han att få fortsätta att ha tills det blir några grader varmare. Även fast det ibland är 10 grader på termometern är det inte det i vinden och han står ganska still när han är ute. Jag kommer inte byta till ett tunnare fodrat förren vädret har stabiliserat sig och att solen är framme mer och det ska ligga stabilt på över 15 grader innan han får gå helt utan täcke.
Min häst svettas inte och är lagom varm under sitt täcke. De hade släppt ut honom för någon dag sen med bara regntäcke (som är lite fodrat) men då var han ganska kall under.
I stallet står han med ett 400-grams termotäcke och det kommer han att få göra ett tag till. Man märker ju på sin egen häst när det är dags att byta täcken eller ta av dem helt. Jag förstår inte varför vissa ska bry sig så mycket om vad andra gör?

Hur blir det förresten med andasfunktionen på det undre täcket när hästen har dubbla täcken på sig?

Säg till ägarna i fråga?
Mina går med täcke fortfarande pga regn , blåst osv. Ingen är varm under täcket (jo lagom varm) i tisdags hade vi kanonväder men då åkte täckena va

KL
Jag som är så bekväm:angel: byter inte täcke nu när det inte regnar, utan de får gå ut i sina pyjamasar o tar av dem om det blir sol o inte blåser så förban...

Jag har tunna regntäcken på mina gamlingar då jag har upptäckt att gärna skackar när de regnar. Men är de fint väder går de utan.

det beror väl på vad man har för täcke och vad det är för häst..min häst har ett ofodrat regntäcke som andas, lite dyrare kanske men bättre.. han blir inte svettig under, brukar ta av det om det är soligt en stund men på morgonen är det kallt och när dom står i små hagar rör dom inte så mkt på sig.

Man märker ju på sin egen häst när det är dags att byta täcken eller ta av dem helt. Jag förstår inte varför vissa ska bry sig så mycket om vad andra gör?

Fast nej, alla gör inte det, därav debatten.
Det är väl bra att folk reagerar, ska man leva efter din filosofi så skall man alltså vända andra kinden till så fort man ser ngt där djur far illa menar du?
Om du har koll så är det väl inte mer med det, då kan du väl strunta i den här tråden ö.h.t : )

tyvärr täckar ju folk som dom vill oavsett om de täckar humant för hästen eller ej. Det man kan önska är ju att dom som INTE har koll lär sig lite mera och kanske tänker till, eller hur?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg