Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg så kanske har jag missat något lämpligt svar.

La själv undan min hästs vintertäcken för ca två veckor sedan och ersatte dem med ett vanligt regntäcke (fodrat med nylon)
Hon klipptes i höstas (behövdes bara en gång) har i princip fällt klart nu, har aldrig sett henne frysa. Hon behöver inte täcke nu av den anledningen men däremot gillar hon lerinpackningar...:crazy:

Jag kan inte själv kolla om hon mår dåligt av täcket på dagarna (har ju varit några fina nu) men hon verkar helnöjd med tillvaron i stort. Pigg och glad som en lärka. Är regntäckena också för varma nu när det blir sol?
Tänkte att hon skulle slippa täcke när hagen är lite torrare och jag vet att det blir fint väder.

Hur gör ni på natten? Än så länge har hon ett 150 g termo på natten. Dags att skippa det också kanske? Hon står på halm så det finns att äta hela tiden hon är inne.

Det är ju svårt att veta från dag till dag nu.
Om den alltid har ett skyddande lerlager på regntäcket blir det nog bra:D skyddar fint- fråga Heddan;)
Du står väl i ett stort stall där det blir varmt:confused:

Jag har fönsterluckorna öppna o då blir det kallt även i stallet nu när det har varit en 2 grader varmt bara om nätterna. Har alltså pyjamas- än så länge.

Men går det verkligen att punktförbränna fett? Är det inte snarare så att det är pälsen som rättar sig efter kragen?

Mvh

Tora

Vet faktiskt inte, men det sägs ju det i alla fall.. de använder sig av svettkragar för att de ska få snyggare hals.. sen vet jag ju inte om det funkar såklart.. det får man nästan fråga en som använder en tror jag.. :)

Du står väl i ett stort stall där det blir varmt:confused:
Det blir inte så varmt även om det är ett stort stall med många hästar. (gammal kungsgård...man fryser själv som tusan när man är där på kvällen) så hästarna trivs.:D

Heddan blir nöjd när täckena försvinner...hade hon fått välja hade hon gått med isbjörnspäls och skitit i allt vad pyjamas heter...(påpekar gärna detta när jag lägger på henne...:devil:) Men isbjörnsfällen matchar inte riktigt min dressyrsatsning...:angel:

Knapplån...

Min häst är oklippt (eftersom han har varit skadad) och han har ett 400-grams (om det inte tom är mer) täcke på sig i hagen och det kommer han att få fortsätta att ha tills det blir några grader varmare. Även fast det ibland är 10 grader på termometern är det inte det i vinden och han står ganska still när han är ute. Jag kommer inte byta till ett tunnare fodrat förren vädret har stabiliserat sig och att solen är framme mer och det ska ligga stabilt på över 15 grader innan han får gå helt utan täcke.
Min häst svettas inte och är lagom varm under sitt täcke. De hade släppt ut honom för någon dag sen med bara regntäcke (som är lite fodrat) men då var han ganska kall under.
I stallet står han med ett 400-grams termotäcke och det kommer han att få göra ett tag till. Man märker ju på sin egen häst när det är dags att byta täcken eller ta av dem helt. Jag förstår inte varför vissa ska bry sig så mycket om vad andra gör?

Undrar om inte det är det vanligaste felet som människor gör när de tänker så.

En häst är mycket bra isolerad. Om du tex har en häst som går utan täcket ute och det börjar snöa så kommer snön i de flesta fall att lägga sig på hästen utan att smälta. Anledningen till att snön inte smälter är för att hästen genom pälsen avger så lite värme att det inte räcker till för att smälta snön.

Om man då jämför med en människa där snön smälter med en gång så fort den kommer i kontakt med människans skinn. När snön smälter så tar den värmeenergi från kroppen = vi fryser (väldigt förenklat).

Om nu hästen är varm under täcket så borde det betyda att den igentligen är för varm. Är den lite halvsval så borde det vara lagom.

Mvh

Tora

Vet faktiskt inte, men det sägs ju det i alla fall.. de använder sig av svettkragar för att de ska få snyggare hals.. sen vet jag ju inte om det funkar såklart.. det får man nästan fråga en som använder en tror jag.. :)

På det arabstuteriet där jag arbetade så hade man också sådana halskragar. Man hade också huvur som hästarna hade på huvudet. Såg ganska så roligt ut.

Nog tyckte jag att det fungerade faktiskt och ägarinnan till stuteriet sa att det var för att man svettades bort fett där kragen satt. Men jag är lite tveksam till att det verkligen fungerar så då punktförbränning av fett brukar vara ganska så svårt att åstadkomma på människor. Tänkte att det igentligen är pälsen som påverkas och inte fettet. Fast det är som sagt egna funderingar och inga fakta.

Mvh

Tora

....., men jag hade aldrig tagit på ett ofodrat regntäcke på min för det drar till sig kyla och hon är redan frusen.

Med all respekt för att du känner din häst bäst själv :) men det där med att ett ofodrat täcke drar till sig kyla begrep jag inte?

Pratar vi nu om ifall det är väldigt kallt? Eller menar du även nu när solen tittar fram och det är flera plusgrader?

För min häst har gått större delen av vintern med ett Shires ofodrat täcke och han har absolut inte varit kall! Jag tar för vana att känna under täcket varje dag.

Nu när solen tittade fram blev det ännu varmare så då åkte det av.

Om nu hästen är varm under täcket så borde det betyda att den igentligen är för varm. Är den lite halvsval så borde det vara lagom.

Nu slog du nog "huvudet på spiken"! :)

Känner man med handen utanpå pälsen på en häst utan täcke så är den ju aldrig riktigt varm. Om det inte är så att solen steker mitt på sommaren förstås. Det känns faktiskt lite som du säger dvs "halvsval".

Jag använder ett ofodrat täcke på vintern och han är nästan alltid mer varm under det än vad han skulle varit utan täcke en normalt halvvarm dag utan stekande sol.

Nu bor jag i Skåne så vintrarna blir ju inte så superkalla här. Men ibland blir det ju några minusgrader och då kan jag känna att han i stället känns lite mer som han är utan täcke en normal dag. Dvs lite "halvsval! :)

Knapplån...

Min häst är oklippt (eftersom han har varit skadad) och han har ett 400-grams (om det inte tom är mer) täcke på sig i hagen och det kommer han att få fortsätta att ha tills det blir några grader varmare. Även fast det ibland är 10 grader på termometern är det inte det i vinden och han står ganska still när han är ute. Jag kommer inte byta till ett tunnare fodrat förren vädret har stabiliserat sig och att solen är framme mer och det ska ligga stabilt på över 15 grader innan han får gå helt utan täcke.
Min häst svettas inte och är lagom varm under sitt täcke. De hade släppt ut honom för någon dag sen med bara regntäcke (som är lite fodrat) men då var han ganska kall under.
I stallet står han med ett 400-grams termotäcke och det kommer han att få göra ett tag till. Man märker ju på sin egen häst när det är dags att byta täcken eller ta av dem helt. Jag förstår inte varför vissa ska bry sig så mycket om vad andra gör?

Några nyfikna frågor ;): Varför behöver din oklippta häst täcke? Varför måste det vara nästan sommarvärme innan han får vara utan täcke? Har han någon sjukdom som gör att han är extremt frusen? Vad innebär "lagom varm" för dig? Innebär "ganska kall" under täcket att din häst frös vid det tillfället?

Mvh

Tora

Det har ju gjorts studier där man regelrätt mätt temperaturen på hästen utanför pälsen, alternativt precis inne vid huden. Man har konstaterat att det skiljer åtskilliga grader, nu erinrar jag mig inte detaljerna men jag tror det var så mycket som minst 5 graders temp skillnad utanpå pälsen som inne vid huden. Nu pratar vi oklippt häst.
dvs "fenomenet" :angel: som konstaterats är att pälsen isolerar - både mot kyla och värme vid behov : ) Detta är om hästen får reglera sig själv, dvs utan täckes påverkan med i bilden. Men faktum kvarstår att även med ett täcke så är inte temperaturen innanför täcket samma som den intill huden på hästen, där det är ännu varmare. så du har rätt i dina antaganden.

Senast ändrad:

men jag hade aldrig tagit på ett ofodrat regntäcke på min för det drar till sig kyla och hon är redan frusen.

vad menar du, drar till sig kyla? :confused:

ett ofodrat täcke drar inte till sig kyla vart har du fått det ifrån?

Däremot så lägger du på ett sånt i minusgrader så tar du bort hästens förmåga att resa pälsen för att hålla värmen (vilket du gör med ALLA täcken), men utan att erbjuda ngt varmfoder i gengälld, och i minusgrader kan det bli lite väl kallt.

i tio plusgrader är det knappast ett problem.

KL
det verkar som folk snappar upp lösa påståenden och bitar av sanningar här och där och sen vrider dem så att de passar ens egen verklighetsuppfattning. Återigen kanske en pekpinne hur viktigt det är att verkligen se till att man har alla fakta?

du som kan så mkt:bow: Kan du förklara varför vinterpälsen ofta är så mkt sämre i kvalité:confused: elle skavkänslig.

Denna vädjan vänder sig till alla er som har täcke på sina hästar nu på våren.

Tänk på att det blir ruskigt varmt under täcket mitt på dagen när solen skiner! Jag stack in handen innanför täcket på flera hästar i hagen idag och de var blöta av svett. :( Ägarna kommer till stallet sen eftermiddag/kväll och tänker väl inte på hur varmt det är under täcket på dagarna.

För det första , vilken sol :confused: Förra veckan var det snökaos och svinkallt sen har det bara regnat. Varit sol 2dgr på förmiddagen och sedan har det slått om och börjat regna och blivit svinkallt. Kan ju inte vara särskilt nyttigt för en häst som är van vid täcke att utsätta sig för det :eek:

Nej här ligger täckena på ett tag till....

Du bor ju på fel kuststräcka:p

Här har vi haft fint solbadarväder:banana: om än blåsigt:crazy:

du som kan så mkt:bow: Kan du förklara varför vinterpälsen ofta är så mkt sämre i kvalité:confused: elle skavkänslig.

Man kanske använder mer täcken och likande på den kalla delen av året. På sommaren så går hästarna mer och luftar sin päls och då är det inte alls den form av slitage. Sommartäckena är också inte så tjocka utan mer smidiga och lättare.

Mvh

Tora

Menar nu inte av täcken.
Förutsätter att folk har täcken som passar o inte ger skav.
Menar av sadel, gjord, skänkel o tyglar mm.

Jag förtod att du menade det. Jag tänkte bara att summan av belastningen på pälsen är större på vintern än på sommaren.

Mvh

Tora

Den teorin tror jag inte på.
Tygelskav då?

Jag har faktiskt inte haft skav på 20 år- sen linfröt kom in i bilden.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010