Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen
Fast det är ju skillnad på lufttempen idag tex. 9 grader och en bastu 80-100 grader
Jag tycker absolut att man ska tänka när man täcker oavsett årstid.
tar du skada av att ha täckjacka på dig i bastun och inte kunna ta dig därifrån?
att den svettas på vissa ställen om den är i vila och inte pga jobb utan av täckes lager säger det dig ngt om huruvida det är hälsosamt och naturligt? att den svettas på ett parti innebär ju inte direkt att den bara är lite varm just där eller hur?
Solis:
det skrämmande med den minskande kunskapen och just att det är hobby ryttarna är ofta tycker jag att dessa hästar står i tex. kollektiv stall där samma täcken gäller hela dagen, och ofta inne och ute. det finns sällan folk hemma runt stallet dagtid eller personal, som ser hästarna eller har chans att åtgärda när värmen stiger med 10 grader i solen. Det skulle vara ytterligare befogat i sådana fall att vara försiktig med täckena, och ta i beräkning hur varmt det faktiskt löper risk att bli en vårdag, men istället tänker folk tvärtom, att hellre för varm än för kall.
som ngn annan sa - fryser hästen i 5 grader plus, vindstilla och sol en mars eller april dag, så är det ngt betydligt mer problematiskt fel på hästen än ett täcke är svar på.
Fast det är ju skillnad på lufttempen idag tex. 9 grader och en bastu 80-100 grader
Jag tycker absolut att man ska tänka när man täcker oavsett årstid.