Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

tar du skada av att ha täckjacka på dig i bastun och inte kunna ta dig därifrån?

att den svettas på vissa ställen om den är i vila och inte pga jobb utan av täckes lager säger det dig ngt om huruvida det är hälsosamt och naturligt? att den svettas på ett parti innebär ju inte direkt att den bara är lite varm just där eller hur?

Solis:
det skrämmande med den minskande kunskapen och just att det är hobby ryttarna är ofta tycker jag att dessa hästar står i tex. kollektiv stall där samma täcken gäller hela dagen, och ofta inne och ute. det finns sällan folk hemma runt stallet dagtid eller personal, som ser hästarna eller har chans att åtgärda när värmen stiger med 10 grader i solen. Det skulle vara ytterligare befogat i sådana fall att vara försiktig med täckena, och ta i beräkning hur varmt det faktiskt löper risk att bli en vårdag, men istället tänker folk tvärtom, att hellre för varm än för kall.

som ngn annan sa - fryser hästen i 5 grader plus, vindstilla och sol en mars eller april dag, så är det ngt betydligt mer problematiskt fel på hästen än ett täcke är svar på.

Fast det är ju skillnad på lufttempen idag tex. 9 grader och en bastu 80-100 grader

Jag tycker absolut att man ska tänka när man täcker oavsett årstid.

Fast det är ju skillnad på lufttempen idag tex. 9 grader och en bastu 80-100 grader

Jag tycker absolut att man ska tänka när man täcker oavsett årstid.

vem jämför du med ´- din egen reaktion på +9 grader - eller hästens?

helt klart så är det ju så att svettas den oprovocerad i vilo läge så är den VARM eller hur?
skillnaden om den svettas otäckad jmf med om den svettas täckad, är ju att otäckad så kan den reglera sig själv - det kan den inte med täcket.

Visserligen är det skillnad, ja. Men det är också skillnad på hästens värmeproduktion och vår, både i hur mkt värme de producerar och avger samt i hur de reglerar sin temperatur. Hästar har tex betydligt större kroppsvolym per kvadratcentimeter kroppsyta och avger därmed inte lika mkt värme som vi. De är grovtarmsjäsare och mkt värme produceras i och med detta. De har även värmeväxlare i benen vilket innebär att det venösa blodet värms upp av det varmare blodet i artärerna. De har även beteendemässiga sätt att reglera sin temperatur etc.

Någon skrev tidigare i tråden att hästar klarar värme mycket bra, tom bättre än de klarar kyla. Detta är felaktigt. De klarar kyla betydligt bättre än värme. Det sätt man iofs kan säga att hästar klarar värme bra på är att de kan svettas. Men - har de täcke på sig gör inte svettandet någon nytta eftersom den avkylande verkan som svettning har, beroende på att vattnet avdunstar från kroppen, uteblir helt!

vem jämför du med ´- din egen reaktion på +9 grader - eller hästens?

helt klart så är det ju så att svettas den oprovocerad i vilo läge så är den VARM eller hur?
skillnaden om den svettas otäckad jmf med om den svettas täckad, är ju att otäckad så kan den reglera sig själv - det kan den inte med täcket.

Ja den är varm, men frågan kvarstår, är det skadligt? Morderna täcken har mycket bra material som gör att hästen kan reglera sin temperatur.

Tycker också det känns lite extremt att ha på dubbla täcken (fodrade) när det är plusgrader och solsken. Däremot förstår jag att man inte kan dra från jobbet/skolan titt som tätt för att klä hästen efter väder.

Det jag sågar är mer de personer som sätter ut hästen i hagen med dubbla täcken när det är plusgrader och solsken - alltså inget "oj, det blev bra väder efter tre timmar". Rakat eller orakat, det flesta hästarna klarar faktist av att gå nakna när termometern visar positiva siffror och vädret är fint - om inte så är då fasiken dubbla täcken att ta i.

Just nu har araben ett skaltäcke på sig då det snöar konstant och det är minusgrader, minisen går naken.

TACK.

Vart har du vaaarit i tidigare trådar?! :bow:

Miss:
ja det är skadligt. Du tar bort hästens förmåga att själv påverka och reglera sin temperatur i och med täcket. att täcket andas är inte ngt som löser detta, även om det självklart är bättre än ett helt icke andandes täcke. menar du på allvar att för att täcket har andasfunktion så skulle det lösa problemet och göra det ok att du har flera hundra grams varmfodrat täcke på som hästen svettas i?

Helt ärligt så har jag blivit så uppgivet matt när jag läst många av inläggen att jag totalt har tappat fattningen (och skrivförmågan:o). Dåligt av mig, jag vet. *skäms*

Dessutom skriver du så ofta (även i många andra trådar på andra forum) precis vad jag tänker (och desstuom väldigt välformulerat) så att jag inte har haft mkt mer att tillägga..! ;)

(borde iofs kanske ha backat upp med lite såna här :bow: emellanåt :D)

TACK.

Miss:
ja det är skadligt. Du tar bort hästens förmåga att själv påverka och reglera sin temperatur i och med täcket. att täcket andas är inte ngt som löser detta, även om det självklart är bättre än ett helt icke andandes täcke. menar du på allvar att för att täcket har andasfunktion så skulle det lösa problemet och göra det ok att du har flera hundra grams varmfodrat täcke på som hästen svettas i?

Nu har jag inte en häst som svettas eftersom jag är noga med att anpassa täckena efter väderlek, som alla är i mitt stall. Men du kanske menar att täcke är skadligt oavsett?

Nu har jag inte en häst som svettas eftersom jag är noga med att anpassa täckena efter väderlek, som alla är i mitt stall. Men du kanske menar att täcke är skadligt oavsett?

Har du läst över huvud taget vad jag skrivit, eller är du bara ute efter att problematisera?
jag har hästen både klippt och täckad, dock är jag rätt påläst om hur och varför, och framför allt hur hästar reglerar sin värme och vad som får dem att må bra v/s dåligt gällande täcknings förhållanden.

Visserligen är det skillnad, ja. Men det är också skillnad på hästens värmeproduktion och vår, både i hur mkt värme de producerar och avger samt i hur de reglerar sin temperatur. Hästar har tex betydligt större kroppsvolym per kvadratcentimeter kroppsyta och avger därmed inte lika mkt värme som vi. De är grovtarmsjäsare och mkt värme produceras i och med detta. De har även värmeväxlare i benen vilket innebär att det venösa blodet värms upp av det varmare blodet i artärerna. De har även beteendemässiga sätt att reglera sin temperatur etc.

Någon skrev tidigare i tråden att hästar klarar värme mycket bra, tom bättre än de klarar kyla. Detta är felaktigt. De klarar kyla betydligt bättre än värme. Det sätt man iofs kan säga att hästar klarar värme bra på är att de kan svettas. Men - har de täcke på sig gör inte svettandet någon nytta eftersom den avkylande verkan som svettning har, beroende på att vattnet avdunstar från kroppen, uteblir helt!

Jättebra förklaring! :bow::bow:

Tycker att detta borde nålas.

Har du läst över huvud taget vad jag skrivit, eller är du bara ute efter att problematisera?
jag har hästen både klippt och täckad, dock är jag rätt påläst om hur och varför, och framför allt hur hästar reglerar sin värme och vad som får dem att må bra v/s dåligt gällande täcknings förhållanden.

Jag har läst vad du har skrivit och vill absolut inte problematisera.

Jag har inte så stor vetskap om hur människor täcker som du har, men säger du att de flesta generellt har för varma täcken så får jag lita på det.
Jag har bara lite svårt att se att hästens hela förmåga att reglera värme skulle rubbas av att ha ett för varmt täcke ett par vårdagar, men är det så ska jag givetsvis ta det i beaktning. Som jag har sagt tidigare i tråden är det knepigt att täcka rätt vår/höst.
Jag som de flesta hästägare vill att min häst ska må bra, vilket innbär att den varken ska bli för varm eller för kall.

Jag drog av täcket för två veckor sedan (har haft tunnt regntäcke hela vintern) och sedan blev det snökaos :rofl: Men jag lägger inte på täcke igen förän till hösten.
Jag gissar och tror att min kuse trivs bättre utan.

Ahhh :idea: Så det var ditt fel att det kom så mycket snö!!!!!:D

Mvh

Tora

Ok jag förstår. Finns massor med fakta och information som du kan läsa om, ifall du är intresserad, du behöver inte ens ta mitt ord för det hela : ) ang. överhettning och lidande ang. att vara för varmt täckad så har ju även djurskyddet nappat på det hela och fått en paragraf ang. just för mycket täckande, främst baserat på för varmt väder i samband med täcken. det om ngt, säger mycket om vartåt det barkat de senaste åren.

skämt åsido, du kanske är lyckligt lottad och bor bland folk som faktiskt kan och vet hur och varför man täckar. Bara att gratulera särskilt å hästarnas vägnar isåfall. Jag bor i östergötland som är ett av de häst tätaste länen i sverige, och här är det tyvärr beklämmande på alltför många ställen, både i fråga om praxis och attityd till det hela från hästägares sida. :(

Senast ändrad:

Jag har bara lite svårt att se att hästens hela förmåga att reglera värme skulle rubbas av att ha ett för varmt täcke ett par vårdagar, men är det så ska jag givetsvis ta det i beaktning.

Nej, givetvis rubbas det inte om man råkar täcka fel ett par dagar. Men ofta rör det sig om betydligt mer än ett par dagar för de hästar vars ägare tror att de fryser.

Jag som de flesta hästägare vill att min häst ska må bra, vilket innbär att den varken ska bli för varm eller för kall.

Det tror jag också att de flesta vill. Det som dock är skrämmande är "jag vet bäst-attityden" som många har (ej riktat mot dig!) när de tex envist hävdar att deras häst minsann fryser, när det är 5 plus och strålande sol, och därför måste ha två täcken på sig. Det sunda förnuftet och grundkunskapen om hur en häst fungerar (både fysiskt och psykiskt) saknas ofta tyvärr och alltför få är villiga att ta till sig.

(Det är svårt att skriva sådant är utan att själv låta som att man har denna "jag vet bäst-attityden:o)

Jo, det stämmer faktiskt... de svettas bort underhudsfett för att få snyggare hals... Hemskt men sant... Vet dock inte hur vanligt det är på utställningsstjärnorna.. men det händer säkert.. och säkerligen mer i andra länder...

Min arabis hemma skulle bita mig hårt i armen om jag försökte mig på ett sådan elakt trick..:)

Men går det verkligen att punktförbränna fett? Är det inte snarare så att det är pälsen som rättar sig efter kragen?

Mvh

Tora

Ok jag förstår. Finns massor med fakta och information som du kan läsa om, ifall du är intresserad, du behöver inte ens ta mitt ord för det hela : ) ang. överhettning och lidande ang. att vara för varmt täckad så har ju även djurskyddet nappat på det hela och fått en paragraf ang. just för mycket täckande, främst baserat på för varmt väder i samband med täcken. det om ngt, säger mycket om vartåt det barkat de senaste åren.

skämt åsido, du kanske är lyckligt lottad och bor bland folk som faktiskt kan och vet hur och varför man täckar. Bara att gratulera särskilt å hästarnas vägnar isåfall. Jag bor i östergötland som är ett av de häst tätaste länen i sverige, och här är det tyvärr beklämmande på alltför många ställen, både i fråga om praxis och attityd till det hela från hästägares sida. :(

Jag är också Östgöte!! guschelöv!!:D

Jag är inte runt så mycket i andra stall (tävlar bara på hemmaplan:o) De stall runt mig tycker jag att de ser sansat ut med täckandet, men jag har iof inte kännt på kusarna så jag kan ju inte vara säker:crazy:

Jag ska inte slå mig på bröstet för mycket, visst har det hänt att det inte kännts bra ang täcken vissa dagar, men då har jag genast anpassat det till nästa dag

Nej, givetvis rubbas det inte om man råkar täcka fel ett par dagar. Men ofta rör det sig om betydligt mer än ett par dagar för de hästar vars ägare tror att de fryser.

Det tror jag också att de flesta vill. Det som dock är skrämmande är "jag vet bäst-attityden" som många har (ej riktat mot dig!) när de tex envist hävdar att deras häst minsann fryser, när det är 5 plus och strålande sol, och därför måste ha två täcken på sig. Det sunda förnuftet och grundkunskapen om hur en häst fungerar (både fysiskt och psykiskt) saknas ofta tyvärr och alltför få är villiga att ta till sig.

(Det är svårt att skriva sådant är utan att själv låta som att man har denna "jag vet bäst-attityden:o)

:bow: Hörrö du! Ditt inlägg om vener o allt vad det var tycker jag att du förtjänar lite "vet bäst-attityd"!!:)

TACK.

Miss:

Fast igentligen så spelar det väl ingen roll om täcket andas eller inte? Svettas hästen så är det för varm. Hade den inte haft ett täcke så hade den inte svettats.

Jag misstänker att man har för stor tilllit till alla dessa andastäcke. De är suvärena just för att de andas men de kan fortfarande bli för varma för hästen.

*Lite allmänt*

För bara 10-15 år sedan så var det väldigt få hästar man såg med dubbla täcken. Denna avart av täckesanvändandet har verkligen exploderat de senaste 10 åren.

Vet en gång för länge sedan när jag flyttade in i ett nytt stall och upptäckte att folk där hade 2 täcken på sina hästar. För mig som jobbat med travhästar innan så var detta ett helt nytt fenomen.

Där är dessutom bevisat (bla artikel i Ridsport förra vintern) att 2 täcken inte värmer hästen mer än ett täcke. Men trots detta så fortsätter folk att envisas med att ha dubbla eller tom tredubbla täcken. Det är hopplöst med alla dessa spännen som skall lossas.

Otast så har folk ett vanligt täcke under ett regntäcke. Detta medför att när det regnar så blir det vanliga täcket genomblött vid bla halsen och en bra bit ner på bringan. Fast det kanske är själva tanken att hästen skall stå där med ett våtvarm omslag om halsen och en bit ner på bringan hela dagen?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

ja om de får sköta sin egen värme reglering så ja.
den värmeregleringen påverkas när hästen har ett täcke på sig.

att den är klippt och det må vara 5 grader kallare på morgonen är ingen motivation för att den sen ska stå och gassa i solen i för varma täcken så att den svettas.

KL
jag förstår inte resonemanget från er som säger att om den svettats i sina för varma täcken så är det mer farligt att ta av täcket får då blir den nedkyld och sjuk. förstår ni inte att hästen svettas av att den är extremt överhettad? och ändå tror ni att det är hälsosammare och snällare för den att stå kvar i täcket som gjort den överhettad till att börja med?

täckeshysterin är helt sjuk, att det gått så långt att folk är så vansinnigt rädda för att hästen skall frysa att den rädslan väger så tungt att man tillochmed hellre täckar extra tjockt IFALL det skulle vara ngra kalla grader ett par timmar på morgonkvisten, även om det sen blir varmare. Hästar fungerar inte så utan har en bred komfortzon där 5 grader hit eller dit inte är avgörande. för hundrafemtielfte gången.

Återigen jag har inga täcken på mina hästar som gör att de svettas :crazy:

Det bästa är väl att antingen ta in hästen eller ta av täcket om det är så varmt att det finns risk att de svettas.

5 graders skillnad beror ju på hur dessa grader är fördelade om det är 0 gradigt på morgonen och 5 plus på eftermiddagen så gör ju faktiskt det en hel del!

Och nu är det så att vind och vatten påverkar hästar betydligt mer än vad sol gör. Här regnar det och blåser som bara den för det mesta (:() och då låter jag ingen helklippt häst stå utan täcke när det inte är varmare än 10 grader

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010