Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

att en häst som fryser rör sig mer är iaf helt fel, jag har tre mkt olika hästar och ALLA står blickstilla när dom fryser.

sen är det skillnad på hästar, vissa föredrar att vara lite för varma (dock inte svettiga!!) i nån timme framför att frysa morgon o kväll, andra tål kylan bättre och ser lidande ut så fort solen tittar fram..

blir alltid så sjuk mkt generalisering i såna här trådar. :crazy:

Fast EN generalisering kan man göra:devil:
Unga hästar rör sig mer- fryser inte.
Riktigt gamla hästar eller såna i små hagar- rör sig inte alls:crazy:

jo det håller jag med om. men poänget är ju att dom inte har vett att röra sig PGA dom fryser. om dom rör sig så är det för att dom leker eller nån red förbi, eller bara för att pyssla omkring efter gräs.

men när hästen väl börjat känna sig kall, så hukar den sig och står helt still och ser ytterst miserabel ut. :p

Nej det är ingen som jag har sett som agerar "rätt"- Nu fryser jag så då springer jag:idea:, utan de sparar på energin istället. Ngn gammal instinkt antar jag.

Fast EN generalisering kan man göra:devil:
Unga hästar rör sig mer- fryser inte.
Riktigt gamla hästar eller såna i små hagar- rör sig inte alls:crazy:

Sant! Gammelgubben står som en staty mesta delaen av dagen, han skulle förövrigt hellre drypa av svett än frysa;)

Det är oxå svårt att täcka rätt om hästarna bara springer som galna en gång/ år:smirk:
Hur ska man veta vilken den dagen är:confused::angel:

tips: den dagen det kommer en diger lastbil och tippar kross och grus på vägen till ridbanan.... :angel: :crazy: min häst hade träningsvärk i flera dagar efter det....

tips: den dagen det kommer en diger lastbil och tippar kross och grus på vägen till ridbanan.... :angel: :crazy: min häst hade träningsvärk i flera dagar efter det....

:eek: Det kommer grus till oss idag!!! Tänkte inte på det när jag täckte!!!!:D Hästen är redan motionerad, fiffigt;)

hastig avkylning är ju inte heller bra.. är väl det hon menar?

Hästen lär ju torka rätt snabbt om det är runt 10 plusgrader eller varmare (ffa i solen).
Däremot håller jag som sagt med om att det inte är smart att plötsligt täcka av direkt från vintertäcke just för risk för förkylningar.
Men har man t ex ett vintertäcke på 300g och hästen börjar svettas - så borde det vara en uppmaning att börja täcka ner om inte annat.

Precis.
Om det är minusgrader på morgonen o senare 25 grader i solen- hur gör man?
ALLA har inte möjlighet att vara i stallet o passa när vädret varierar.

Väljer det svalare täckesalternativet/otäckat och eventuellt ger mer grovfoder som "säkerhet" (även om det normalt inte behövs extra foder vid så höga temperaturer som det rör sig om på våren). Har man vindskydd i hagen är det knappast något problem heller.

ELLER - så klipper man inte hästen alls om man vet med sig att man inte kan komma och byta täcken under dagen, så att hästen har större möjlighet att själv anpassa sig.

Håller med...

Tänk dessutom på att många hästar ska bo utomhus om bara 1-2 månader beroende på var i landet och betestillgång m.m. - ska dessa knalla omkring med dubbla "tjocktäcken" ena dan och gå omkring nakna andra dan ?

Minst en månad innan bete ska hästarna vara nakna under dagtid :mad:

Jobbar i ett stall där det finns galna människor som tror att hästen behöver dubbla tjocktäcken när det är 10+ och strålande solsken, det är djurplågeri !
Kan tillägga att jag vägrar att medverka till djurplågeri så dessa ägare får snällt masa sig ut och klä på hästen själv om dom insisterar.... för jag gör det inte.

*kl*

Många glömmer bort här i tråden att det kan ju faktiskt vara så att hästen är klippt och att det kanske var betydligt kallare på morgonen och antagligen kommer bli kallare på eftermiddagen.

Sedan en sak till och det verkar folk här inte veta och det är att hästar är ett av de djur som klarar värme ypperligt bra, betydligt bättre än vi människor!

ja om de får sköta sin egen värme reglering så ja.
den värmeregleringen påverkas när hästen har ett täcke på sig.

att den är klippt och det må vara 5 grader kallare på morgonen är ingen motivation för att den sen ska stå och gassa i solen i för varma täcken så att den svettas.

KL
jag förstår inte resonemanget från er som säger att om den svettats i sina för varma täcken så är det mer farligt att ta av täcket får då blir den nedkyld och sjuk. förstår ni inte att hästen svettas av att den är extremt överhettad? och ändå tror ni att det är hälsosammare och snällare för den att stå kvar i täcket som gjort den överhettad till att börja med?

täckeshysterin är helt sjuk, att det gått så långt att folk är så vansinnigt rädda för att hästen skall frysa att den rädslan väger så tungt att man tillochmed hellre täckar extra tjockt IFALL det skulle vara ngra kalla grader ett par timmar på morgonkvisten, även om det sen blir varmare. Hästar fungerar inte så utan har en bred komfortzon där 5 grader hit eller dit inte är avgörande. för hundrafemtielfte gången.

Senast ändrad:

Du har inte tänkt på att det faktiskt finns de hästar som fryser även fastän solen skiner?
Det är ungefär som om du själv skulle strunta i att ha jacka på dig bara för att solen skiner...

Ne men konstig vädjan tycker jag efetrsom jag är helt övertygad om att de flesta(inte alla tyävrr) gör det som är bäst för sina egna hästar. Vissa behöver täcke fast solen skiner, vissa kan gå utan året om!

Ja kunde inte sagt de bättre själv!!! :bow:

Ha!
Man kan banta en smällfet häst med riktigt varma täcken- bastu:idea::rofl:

täckeshysterin är helt sjuk, att det gått så långt att folk är så vansinnigt rädda för att hästen skall frysa att den rädslan väger så tungt att man tillochmed hellre täckar extra tjockt IFALL det skulle vara ngra kalla grader ett par timmar på morgonkvisten, även om det sen blir varmare. Hästar fungerar inte så utan har en bred komfortzon där 5 grader hit eller dit inte är avgörande. för hundrafemtielfte gången.

:bow: tjugo

Ja men allvarligt...att man inte har hästen täckt NU av den anledningen att den inte har vart täckt på hela vintern är väl en sak...för antingen täcker man lr inte, de är upp till var å en å ens egna häst behov. Men en klippt häst som har haft täcke på sig hela vintern sliter ja ju inte av täcket på bara för att de är 5 grader + å lite sol.
De är ju som att ja skulle ta på bikinin å ut å sola NU...

Där i mot är det naturligtvis skönt att de börjar bli så pass varmt så man kan rida utan ländtäcke å låta dem stå utan täcke INNE en stund på em/kvällen...

Ha!
Man kan banta en smällfet häst med riktigt varma täcken- bastu:idea::rofl:

japp.
finns faktiskt en skrift om det i avelsextra av Ridsport - en Iransk ras där de medvetet täckar hästarna i mkt tjocka täcken i värmen för att de skall svettas och därmed hålla sig slanka. står också uppbundna hela sitt liv, förrutom då de rids. = Extremt sund hästhållning :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka