Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Hästar ska INTE behöva svettas under täckena! De flesta täcken har idag andasfunktion men det hjälper inte mot att det blir varmt nu när solen ligger på och det är flera plusgrader. Det blir ju som en bastu!
Själv drog jag av en inackorderings 100 gramstäcke helgen innan det blev snöoväder. Var hur varmt som helst och hon stod nästan och svajade. Kände efter och hon var lätt fuktig på små fläckar, så jag tog av det och inom några minuter var hon mycket piggare!

Klart man inte drastiskt måste ta av alla täcken som en häst är van vid, som antagligen också rubbat dess egen funktion att hålla värmen. Men större delen av sverige har plusgrader nu och ett regntäcke räcker nog gott och väl till de allra flesta, om man är rädd att hästen ska bli nerkyld av regn.

Tillägg: Det var 9 grader varmt ute.

Jag tror att det är lättare för en frysande häst att få upp värmen genom att röra sig mer i hagen än det är för en svettig häst att ta av sig täcket.

Många hästar har dessutom fri tillgång till grovfoder i hagen och då kan de hålla värmen ganska bra genom att äta lite mer.

Jag skulle inte skrivit detta om jag inte sett problemen under flera år och i flera stallar.

*kl* när jag är ute flera timmar i taget nu, när det är mellan 10 och 16 grader varmt har jag en vanlig tröja och tunn jacka. Jag fryser inte, och ändå har inte jag tät päls över hela kroppen och till och med ansiktet som våra hästar har. Jag kan för mitt liv inte förstå man kan ha dubbla termotäcken fortfarande på hästen. Har varit med om en häst som fick lättare värmeslag en varm dag i april (tunnpälsad hopphäst, en sk "fryslort" påstods det.)

Visst, ett tunt foder kan funka. men vad hände om medvetenheten att friska hästar klarar kyla bra, men värme kan vara livsfarligt? Vill folk inte att hästen ska ha det bekvämt och vara frisk? ;)

Folk tror att hästar är människor som fryser inomhus om det är under 19 plusgrader.

Tillägg: Även mina otäckade hästar stod och svajade den dagen som jag beskrev i mitt inlägg ovan. Det blev plötsligt väldigt varmt, de har endel vinterpäls kvar och solen låg på. Ingen häst rörde sig i onödan, de kisade mot solen och verkade allmänt väldigt varma. Nu går alla i min hage otäckade utom ett klippt halvblod som har ett regntäcke på sig med ljus, solreflekterande utsida.

*kl*

Många glömmer bort här i tråden att det kan ju faktiskt vara så att hästen är klippt och att det kanske var betydligt kallare på morgonen och antagligen kommer bli kallare på eftermiddagen.

Sedan en sak till och det verkar folk här inte veta och det är att hästar är ett av de djur som klarar värme ypperligt bra, betydligt bättre än vi människor!

Vår söta ponny är löjligt frusen, och har fortfarande sitt vintertäcke på. Det har ju regnat en hel del det sista också. Men så fort det slutar regna (idag?) så åker det tunna täcket fram...

Jag har inte sagt att man ska kasta alla täcken. Alla får väl göra vad det vill. Vi har klippta hästar i vårt stall, de går inte med mer än regntäcken. Däremot undrar jag varför hästarna ska behöva stå och svettas.

De är väldigt motståndskraftiga mot kyla, också.

Jag har inte sagt att man ska kasta alla täcken. Alla får väl göra vad det vill. Vi har klippta hästar i vårt stall, de går inte med mer än regntäcken. Däremot undrar jag varför hästarna ska behöva stå och svettas.

De är väldigt motståndskraftiga mot kyla, också.

Inte klippta hästar! Eller blöta hästar (här nere regnar det ofta) regntäcke är helt ok men de allra flesta regntäcken är ofta för täta. Helst skall man ha en yta mot hästen som transporterar bort fukt, vilket det inte finns i de flesta regntäcken

Jo, om vi ska fortsätta dra alla över en kam. Min nordsvensk har gått en hel vinter, spårklippt och utan täcke. Han hade rentäcke ibland när det var runt -10 och snöade kraftigt. Så nej, alla behöver inte täcken och alla klippta hästar fryser inte.

Jag skrev i mitt första inlägg att man kanske bör dra ner på täckena successivt, och är hästen svettig under så får man dra ner mer än man trott.

Jo, om vi ska fortsätta dra alla över en kam. Min nordsvensk har gått en hel vinter, spårklippt och utan täcke. Han hade rentäcke ibland när det var runt -10 och snöade kraftigt. Så nej, alla behöver inte täcken och alla klippta hästar fryser inte.

Jag skrev i mitt första inlägg att man kanske bör dra ner på täckena successivt, och är hästen svettig under så får man dra ner mer än man trott.

Klippt för mig betyder helklippt. Sorry om jag drog alla över en kam sas

Här nere i skåne så är det inte lägligt för hästar att gå utan täcke om man bor öppet. Blåst och regn från sidan gör inte gott åt någon häst om de inte har björnpäls. Hästarna äter inte heller när det regnar från sidan då de ställer baken åt regnet.

Vi klipper tävlingshästarna med de näst kortaste skären dvs de näst efter operationsklippning. Det gör att de blir väldigt kort klippta och jo de fryser om man inte täckar dem bra.

Självklart så skall de inte vara svettiga under täcket, men man skall inte glömma bort att hästar klarar värme betydligt bättre.

Och nej jag har inte täcken på alla hästar heller här hemma utan bara på de som är klippta!

Då är vi mer på samma sida. :)

Vill mer ta varje tillfälle i akt, finns säkert många som kommer misstolka det du skrev om att de tål värme väldigt bra, och låta hästarna stå och svettas. Efter att ha läst i täckestråden på utrustning så blir man ju mörkrädd för vad folk håller på med...

Knappen

Har med förundrats över täckes"hysterin". En del hästar gick med dubbla täcken när det var 14 grader häromdagen. Självklart ska man skydda sin häst om den är klippt på ett visst sätt som kräver täcke i vissa väder. Men två täcken i detta vårväder är orimligt.

Min häst går otäckad för att han kan och tycker det är skönast så. Han är klippt på hals och bog. Är noga med att INTE tvätta honom med schampo och andra grejjer för att bibehålla det vattenavstötande fettet i pälsen så vid vanligt regn (dock ej vid storm + nederbörd!) är han inte det minsta blöt inne vid skinnet. Något att tänka på alltså! De behöver inte skyddas till varje pris.

kl

Jag jobbade ett tag i ett inackorderingsstall och frampå vårkanten när solen tittade fram så fick jag slita av minst en svettig hästs täcke om dagen! Jag förundrades ständigt över hur lite ägarna visste om sin egen hästs vardag. De flesta ägare var där på em när hästen redan var intagen och täcket av, och de hade inte den blekaste aning om hur hästen hade det i hagen med kompisar och hur pass den frös/svettades eller knappt ens var hagen låg!

Men gemensamt för dem alla var att de ofta övertäckade sina hästar, aldrig undertäckade dem. Inte en gång såg jag en häst som stod och frös. Däremot som sagt flera stycken som gick med t ex ofodrat regntäcke i nästan 20-gradig värme och strålande sol, eller termotäcke+fodrat regntäcke vid 10 plusgrader..

Denna vädjan vänder sig till alla er som har täcke på sina hästar nu på våren.

Tänk på att det blir ruskigt varmt under täcket mitt på dagen när solen skiner! Jag stack in handen innanför täcket på flera hästar i hagen idag och de var blöta av svett. :( Ägarna kommer till stallet sen eftermiddag/kväll och tänker väl inte på hur varmt det är under täcket på dagarna.

Ja jag försöker anpassa täcken efter väderlek så gott det går:crazy: Aprilvädret kan ju vara väldigt nyckfullt:angel: Jag tog tex. alldeles för tjock jacka till jobbet idag:D

Precis.
Om det är minusgrader på morgonen o senare 25 grader i solen- hur gör man?
ALLA har inte möjlighet att vara i stallet o passa när vädret varierar.

Om det är sådant väder, och jag har en häst som behöver täcke, brukar jag tänka att det är ju bara kallt en liten stund + hästarna har hö att pyssla med, vilket håller dem varma. Sen blir det varmare ute, och oftast blir det inte kallare förrän solen gått ner och då är iaf jag oftast hemma.

Fast som idag har de lovat sol mitt på dagen, men ack:crazy:

mina har solat o kliat varandra i flera dagar nu- då jag har möjlighet att ta av dem- om det är så...

Om det är sådant väder, och jag har en häst som behöver täcke, brukar jag tänka att det är ju bara kallt en liten stund + hästarna har hö att pyssla med, vilket håller dem varma. Sen blir det varmare ute, och oftast blir det inte kallare förrän solen gått ner och då är iaf jag oftast hemma.

Ja så tänker nog jag med.... Det värsta är när det är fint på morgonen o slår om till snöstorm eller tvärt om:crazy:

Här i Linköping är det strålande sol, och trots min egentliga önskan att ha regntäcke på så jag inte får stå och borsta min skimmel i 1-1 1/2 timme innan ridning för att få bort all lera som just nu huserar i hagen, så går han naken.. bara för att han mår bäst av det i dessa temperaturer... och jag får glatt stå och mysa på gången med honom länge länge innan han är dammfri... :)

Men visst kan det vara olika för olika hästar... och så länge man tänker på hästens bästa och inte låter som varken svettas av hetta eller frysa av kyla, så är det ju bra...

Om jag inte kunde ta av v.b. så skulle jag välja- svalare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka