Vädjan till alla som har täcke på hästen

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

Ja då är det säkert lugnt..täcket är helt och ganska nytt.

Fjollig man é:D

Min häst har varit klippt alla andra år (jag har ägt honom i nio år) och detta är första året han är oklippt. Eftersom jag inte tänker ha mina hästar utan täcke så får pälsen helt enkelt anpassa sig vilket täcke han har.

Och vaddå ännu ett täckesmisstag...vad är det som säger att du har rätt? :smirk:

Min veterinär och min förra häst.

Alla strävar inte efter att släppa sina hästar på bete i april och låta dem vara så naturliga som möjligt. Vi är flera som tävlar och tränar med våra hästar och då ser oftast hästhållningen helt annorlunda ut.

vilken typiskt vanlig kommentar som försvar till bristande kunskap om täckning och hur hästar tempererar sig.
ser den ofta, så du är inte den första som sagt.
tyvärr har du helt fel i ditt antagande, flera av de som redan svarat i tråden som du tror är gröna vågare, både täckar, klipper, tävlar och tränar sina hästar - precis som du själv. Min häst har också gått täckad i många år, är klippt dessutom. Han behöver inte vintertäcken i överflöd för den skull i 15 grader plus, och nej - det är inte för att han är en så speciell individ som fryser ovanligt lite : )

Senast ändrad:

jag känner min häst och har sett hennes reaktion av att få stå med ett ofodrat regntäcke de regniga dagarna i somras, det var inte trevligt. Jag är inte född bakom lagårn o jag har så få täcken som möjligt på min häst alltid, det kan flera intyga om, MEN jag låter inte min häst gå och bli kall pga att du påstår att ett ofodrat regntäcke inte drar till sig kyla då jag vet att det är ett faktum. Din arroganta och nedlåtande ton mot människor som du inte känner är helt onödig. Alla hästmänniskor som inte gör och tänker som du är inte inkompetenta idioter, det finns lika många metoder att sköta sin häst på rätt sätt som det finns hästar.
Jag håller fullständigt med om att somliga övertäckar sina hästar pga av att de själva fryser och modeflugos osv....men dra inte alla över en kam!

Ursäkta?
det är synd att du tar mina kommentarer som arroganta och nedlåtande, jag har skrivit att ett regntäcke drar inte till sig kyla och det gör det inte. Det är ett täcke som i sig inte drar till sig kyla. Om din häst är kall i det är en annan sak. Om du tar det som personlig kritik så kan jag bara beklaga. Jag tycker din kommentar är minst lika arrogant och nedlåtande som kallar mig för detta - vart har jag ö.h.t addresserat dig otrevligt.

Senast ändrad:

Min häst har ett tunt täcke och det beror på att hon HATAR myggor. Hon nästan tar det personligt när de sticker henne, hon blir tvärarg! :D Så på henne är naket inget alternativ.
Att täcka mot insekter kan vara ett nödvändigt ont.
PL

vilken typiskt vanlig kommentar som försvar till bristande kunskap om täckning och hur hästar tempererar sig.
ser den ofta, så du är inte den första som sagt.
tyvärr har du helt fel i ditt antagande, flera av de som redan svarat i tråden som du tror är gröna vågare, både täckar, klipper, tävlar och tränar sina hästar - precis som du själv. Min häst har också gått täckad i många år, är klippt dessutom. Han behöver inte vintertäcken i överflöd för den skull i 15 grader plus, och nej - det är inte för att han är en så speciell individ som fryser ovanligt lite : )

Kan du lägga upp din doktorsavhandling här så att vi kan se att din forskning stämmer?

Man bör fundera på hur man skriver ett inlägg, och hur det kan låta i andras öron(ögon) , i mina och flera andras har dina texter en nedlåtande ton i sig...inte så konstigt att man själv reagerar på så sätt som jag gjort. Varför skulle det inte vara så att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla? Jag är inte den första som upptäckt det och kommer säkert inte vara den sista.

Nej rent fysikaliskt finns det ingen möjlighet att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla. Däremot är det en klar fördel om det finns ett luftskikt mellan det regntäta skiktet o huden antingen genom päls eller foder.
PL

Nej rent fysikaliskt finns det ingen möjlighet att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla. Däremot är det en klar fördel om det finns ett luftskikt mellan det regntäta skiktet o huden antingen genom päls eller foder.
PL

:bow:

nu har vi avhandlingar och en veterinär som anser att folk övertäckar. intressant..

jag tycker faktiskt att mackan har ett otroligt vänligt bemötande, jag blir ofta galen 10 sidor innan hon ens reagerar.

och det är svårt med folk som har normalhåriga, lättfödda halvblod men ändå hävdar att just deras häst minsann fryyyyser mest i hela världen.
Det lustiga är att hästen inte alls frös lika mycket för 5-10 år sen. Utan de fryser nu när vi har mildaste vintern sen -89.

ja men du kan få prova att täcka min häst mindre o sen se hur pass öm hon är i sin muskelatur efter det, jag är väl medveten om täckeshysterin som försegår, och släpper ut min häst på bete så fort det är minst 10grader på natten, och hade jag kunnat så hade min häst fått gå med fodrat regntäcke om dagarna och naken om natten men det går inte, tyvärr. Hon är inte den mest frusna hästen i världen det är jag medveten om, men hon är mer frusen är min tídigare häst och även de andra i stallet. Jag vet också att mackan är duktig i det hon kan och gör, men jag tycker dock att man ska tänka på hur man skriver, sen att du hyllar henne över skyarna om påstående som vem som helst kan förstå genom logiskt tänkande är upp till dig. Det jag stör mig mest på är hur inlägget skrevs. Och att hon totalt nedvärderade min erfarenhet av ofodrat regntäcke...det finns inte alltid ngt som är rätt eller fel, det kan finnas flera rätt:idea:

Okej, så du vill inte lära dig saker generellt och ta del av forskning,
du vill bara sätta dit Mackan för att hon ev inte själv forskat?

Så tolkar jag dina inlägg och det känns ju som en rätt trist attidyd isf.

Det kan tolkas hur man vill.

Jag kommer att dra mig ur diskussionen nu eftersom det är meningslöst att diskutera detta mer och diskussionen kommer att dras ner på sandlådenivå.

Man bör fundera på hur man skriver ett inlägg, och hur det kan låta i andras öron(ögon) , i mina och flera andras har dina texter en nedlåtande ton i sig...inte så konstigt att man själv reagerar på så sätt som jag gjort. Varför skulle det inte vara så att ett ofodrat regntäcke drar till sig kyla? Jag är inte den första som upptäckt det och kommer säkert inte vara den sista.

Läs PL's kommentar, inget i täcket i sig drar till sig kyla. Det är det enda jag kommenterat riktat till dig, i resten av inlägget står ett stort fett KL som är allmänt reflekterat. stör du dig på den allmänna reflektionen kan jag återigen bara beklaga.

i övrigt är det bara att beklaga att du tar det jag skriver som personlig kritik. Jag ser inte någonstans att jag addresserat dig i annat än att påpeka att ett regntäcke i sig inte drar till sig kyla. Om du och Narcissa stör er så undrar jag varför ni ö.h.t befattar er med att skriva i tråden.

ang. forskning av temperatur reglering på häst så finns det kilometer spalter skrivet om det, bland annat kan ni hitta via SLU.

Narcissa, japp - utan att ens ha skrivit en egen avhandling så är jag säker baserat på det jag lärt mig ang. hästars funktion och värme reglering, att en oklippt häst vid hälsa ej behöver 400 grams täcke i plusgrader. Att du inte gillar min förvissning får stå för dig. som sagt så behöver du inte kommentera i tråden om den stör dig. det är inte jag som riktar mig specifikt till personer och kallar dem för arroganta och nedlåtande i tråden, vilket däremot jag själv blivit kommenterad för. Ni står väl i samma stall förresten : )

Senast ändrad:

Så tvärsäker som hon är på att hon har rätt så måste hon minst ha skrivit en avhandling. Det är den jag vill läsa.

Det kan inte vara så att hon själv har läst en avhandling? :idea: Man behöver ju inte ha skrivit nån för att ha fakta...........

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka