Vädjan till alla som har täcke på hästen

Askersund

Trådstartare
Denna vädjan vänder sig till alla er som har täcke på sina hästar nu på våren.

Tänk på att det blir ruskigt varmt under täcket mitt på dagen när solen skiner! Jag stack in handen innanför täcket på flera hästar i hagen idag och de var blöta av svett. :( Ägarna kommer till stallet sen eftermiddag/kväll och tänker väl inte på hur varmt det är under täcket på dagarna.

Sv: Vädjan till alla som har täcke på hästen

varför inte säga till dom aktuella ägarna helt enkelt? :idea:

dom vill säkert inte att hästarna ska svettas och uppskattar nog att du gör dom uppmärksamma på det..

Jag bor i norrland jag iaf så här är det fortfarande täckesväder, men har faktiskt bytt till tunnare täcken nu.

Jag drog av täcket för två veckor sedan (har haft tunnt regntäcke hela vintern) och sedan blev det snökaos :rofl: Men jag lägger inte på täcke igen förän till hösten.
Jag gissar och tror att min kuse trivs bättre utan.

Mmm, kan nog stämma om man har täcke med foder.

Själv har jag kört med ofodrat regntäcke hela vintern. Om jag vet säkert (hur säker man nu kan vara :smirk:) att det inte ska regna får han dock vara "nakenfis". :)

Du har inte tänkt på att det faktiskt finns de hästar som fryser även fastän solen skiner?
Det är ungefär som om du själv skulle strunta i att ha jacka på dig bara för att solen skiner...

Ne men konstig vädjan tycker jag efetrsom jag är helt övertygad om att de flesta(inte alla tyävrr) gör det som är bäst för sina egna hästar. Vissa behöver täcke fast solen skiner, vissa kan gå utan året om!

Säg det till hästägarna istället?

Själv går min häst naken nu men om jag har täcke på så är det med andasfunktion så det inte blir för fuktigt innuti

Du har inte tänkt på att det faktiskt finns de hästar som fryser även fastän solen skiner?
Det är ungefär som om du själv skulle strunta i att ha jacka på dig bara för att solen skiner...

Ne men konstig vädjan tycker jag efetrsom jag är helt övertygad om att de flesta(inte alla tyävrr) gör det som är bäst för sina egna hästar. Vissa behöver täcke fast solen skiner, vissa kan gå utan året om!

Fast till ts försvar så var det ju så att de hästar h*n kände på var blöta av svett och det är ju inte så bra förstås. :)

Jag vet själv hästägare som inte tänker på att ta av eller byta till tunnare täcke när solen börjar värma. De kör med samma varma fodrade täcke långt in på våren i stället för att byta till ett lite tunnare. Jag tror inte en häst som är blöt av svett fryser. :)

Funkar oftast bra ändå sålänge man har andasfunktion.. Jag kör just nu med ett 200g innetäcke+ ofodrat regntäcke ute, som varmast har det varit 8-10 grader, funkar bra.
Sen är det inte så lätt när man inte har möjlighet att byta täcken också! Eller ta av en stund mitt på dan när det är ritkigt varmt, det hade man gärna gjort om möjlighet funnits..
Men blir de svettiga så har det blivit alldeles för varmt! :crazy:

Nej dte klart, jag skrev ju inte att alla gjorde det heller;)!

Inte för att frösvara mig själv, men om man nu upptäcker att sin häst äör blöt av svett är dte ju lika farligt att ta av täckena som att ha dom på!

Det är klurigt det där med täcken...

Min pålle får dock behålla sitt "sommartäcke" ett tag till, efetrsom han är förkyld!

Skulle jag kunna så skulle jag ta av iafal ett av medryttarhästens täcken. Men det är inte jag som bestämmer det då jag inte äger honom.
Han står med ett temotäcke och ett halvtjockt /inte regn men heller inte vinter) vintertäcke. Dygnet runt. När det är 10 minus eller 10 plus har han samma!
Ett tunnt regntäcke hade räckt de fina dagarna (och det är mest för att han är skimmel och att man själv är lat!)

min häst som är förkyld får ha sina täcken på ett tag till. dom andas och han blir inte sjöblöt av svett heller av dom

Jag bor i norrland jag iaf så här är det fortfarande täckesväder, men har faktiskt bytt till tunnare täcken nu.

Jag bor också i Norrland och tycker det är sommar nu i princip. Kan fortfarande komma kallare dagar, men som igår t ex var det 20-25 grader i solen.
Har man ändå haft täcke hela vintern är jag inte sån som skulle förespråka att ta av rubbet nu, med risk för förkylningar o dylikt, men nog tror jag iaf att de täckeslösa trivs bättre de varma dagarna än de som fortfarande går med 3-400g eller mer (de flesta har ju kvar vintertäckena, inte bytt nu när det börjar bli vår).

hastig avkylning är ju inte heller bra.. är väl det hon menar?

Det är inte riktigt samma sak va? Hästar är trots allt födda med päls, till skillnad från oss människor. Visst är hästar individer, men vi projicerar i hög utsträckning våra egna upplevelser av kyla på hästarna. Det är just därför många hästar går täckade i onödan, eller med för tjocka täcken i förhållande till väderleken - för att deras ägare frös när de skulle släppa ut hästarna på morgonen..

Har ni soligt väder ?? Vart finns solen i detta land? :confused:

Har fortfarande inte sett till den... Här regnar det. :eek:

Har ni soligt väder ?? Vart finns solen i detta land? :confused:

Har fortfarande inte sett till den... Här regnar det. :eek:

Hej. Bor i nordvästra Skåne. I förrgår var det sol och i dag ska det bli strålande sol när bara dimman lagt sig! :D :bump:

Men helklippta häst går fortfarande med ett 200 gr täcke + tunnt regntäcke. Men förra veckan hade han 300 gr + 200 gr utetäcke med hals, så han har fått lite tunnare kläder. Men häromdagen då de var +14 grader och sol åkte det av och han njöt av fulla drag...
IMG_0768.jpg

Åhh! Vilken skön vårrulle!

Vi håller på att drunkna här på västkusten så min häst får vänta lite med sin..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka