Vad var det för hund jag såg?

Sv: Vad var det för hund jag såg?

Varför skulle en blandras inte kunna vara välpropetionelig? Min svarta tror många är renrasig Berner sennen, har till och med blivit frågad varför jag inte har ställt ut honom, alla blandraser ser inte och är inte skit... förlåt men jag är rätt känslig nu när det gäller... vet att många är emot blandraser, men alla gillar vi olika oavsett vad det gäller och det är en j***a tur det..

Svart Berner Sennen? du skoja aprilo, New Foundland kan jag gå med på för dem är svarta, Berner Sennen ska vara brun och vit, om det inte under senaste år skädd mutasjon i avelsarbetet.

Är betydligt mer "Lejon" om du frågar mig:)

Senast ändrad:

Berner, bild från rasklubbens hemsida:

Bjorne.jpg

Empire´s hund:
img_2561.jpg

Skulle jag knappast påstå likna en Njuffe.

Vallhund: Precis ;)
Nej jag vill inte ha en renrasig, det har jag haft, men jag blir förundrad över dom som säger sig minssan veta vad det är för ras, och när inte ens rasdomaren kan se en klar skillnad... En knäckt fråga då.. Min grå vad var han för ras? Det finns inga trådar där det står vad han var för något, detta blir intressant :D

Svart Berner Sennen? du skoja aprilo, New Foundland kan jag gå med på för dem är svarta, Berner Sennen ska vara brun och vit, om det inte under senaste år skädd mutasjon i avelsarbetet.

Är betydligt mer "Lejon" om du frågar mig:)

Jag tycker du skall googla på Leonberger innan DU uttalar dig...

Nej jag vill inte ha en renrasig, det har jag haft, men jag blir förundrad över dom som säger sig minssan veta vad det är för ras, och när inte ens rasdomaren kan se en klar skillnad... En knäckt fråga då.. Min grå vad var han för ras? Det finns inga trådar där det står vad han var för något, detta blir intressant :D

Fyar mig själv.. såg nu att det tyvärr står vad han är för ras.. så ingen gissningslek där inte:eek::devil:

Om jag förstod det rätt så var din hund en valp när ni var på den utställningen ? En valp är ju inte färdigutvecklad och kan lätt tas för en viss ras. Det syns klart och tydligt att din hund inte har fått BS huvud utan den har klara drag från leonbergern.

när inte ens rasdomaren kan se en klar skillnad...

Som jag förstår det skedde det vid ett tillfälle när hunden var valp så jag tycker du drar lite väl stora växlar på det. Som valpar och unghundar kan vissa hundar se ut nästan precis hur som helst. Olika delar av kroppen växer olika snabbt. Vissa raser kan vara svåra att skilja åt som valpar. När hundarna uppnått vuxen ålder rättar det ofta till sig.

Jag har cocker och har fött upp ett par kullar. Trots det skulle jag mycket väl kunnat ta den blandrasvalp mellan cocker och springer jag såg för några år sedan för en renrasig cockervalp. Men när jag sedan stötte på hunden ett par år senare var det ingen tvekan att den är blandras.

Dessutom: om man ser någon (speciellt om det är en inom rasen "ny" person) med en valp på en utställning så frågar man ofta om personen inte ska prova att ställa ut. Det är inte en bedömning av valpen utan ett sätt att få fler människor att börja engagera sig mer i rasen och rasklubben. Valputställningar är en bra inkörsport men om ägaren inte uppskattar det eller hunden inte håller måttet så börjar de ofta nosa på andra aktiviteter inom rasklubben om de trivs med folket och gemenskapen.

En o annan merle Berger des pyrénées à face rase är förvillande lika dito Aussies o går knappast att rasbestämma utifrån ett fotografi, den kissande hunden i Rustas reklamen t ex.

Menar du alltså att Rusta-hunden är en Berger??:eek::eek::eek:

Och jag tycker du bör använda dig av rätt färg benämning på din hund, tricolor, vilket betyder trefärgad, vilket din hund bevisligen är. Som sagt använder man sig av färgbenämningen svart om berner sennen är det med största sannolikhet en New Foundland, där vitt och/eller brunt inte får förekomma för att leva upp till ras standarden. (om inte svenska rasförbundet har vattnat ur här också, så som många andra svenska rasförbund gjord för att få nya medlemmar)

Menar du alltså att Rusta-hunden är en Berger??:eek::eek::eek:

Nej det är en Aussie, men jag var osäker eftersom den verkade så liten o lätt att bära. En bekant känner hunden.
men om du tittar på Light My Fire´s hundar så ser du att det finns flera FR merler som är väldigt snarlika.

Ah okej!
Jo har kikat på LMF's fina vovvar tidigare och du har nog rätt när jag tänker efter, den lätta varianten av aussie är väldigt lik bergern.

Tycker det ser ut som en leonberger i BS-färger (förutom svansen). Nej, jag behöver inte googla för att veta hur ett lejon ser ut. Man ser dock inte hunden särskilt bra på fotot, hade varit mer intressant att se den ståendes från sidan.

Och jag tycker du bör använda dig av rätt färg benämning på din hund, tricolor, vilket betyder trefärgad, vilket din hund bevisligen är.
Snacka om att kacka i eget bo.
Du råkade skriva
Sen när skall BS vara brun o vit?
Som sagt använder man sig av färgbenämningen svart om berner sennen är det med största sannolikhet en New Foundland, där vitt och/eller brunt inte får förekomma för att leva upp till ras standarden. (om inte svenska rasförbundet har vattnat ur här också, så som många andra svenska rasförbund gjord för att få nya medlemmar)
Dina ingående kunskaper om SKK/FCI o Svenska rasklubbars förmåga att påverka ursprungslandets rasstandard är överväldigande!

:rofl:

Dina ingående kunskaper om SKK/FCI o Svenska rasklubbars förmåga att påverka ursprungslandets rasstandard är överväldigande!

:rofl:

Och vilka andra länder tillåter New Foundland på ras utställning med vitt i bröstet, eller Norsk Älghund som ser ut som Norsk Buhund i kroppsbyggnaden:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 933
Senast: linnsan
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 313
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka