Vad väljer ni för hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iMac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 699
I

iMac

Jag undrar lite över vad ni tänker på när ni väljer hingst till era ston.

De flesta har ju antingen enbart dressyravlade eller hoppavlade ston. Känner ni då att ni nästan måste välja en hingst så att den passar stammen? Har ni någon gång tagit en hopphingst till ett dressyrsto och tvärtom? Tycker ni att det är okej att göra så? Blir en sådan avkomma attraktiv på marknaden?

Sv: Vad väljer ni för hingst?

Det viktiga är ju att hingsten passar stoet och vice versa, att deras härstammningar passar ihop är ju nästa steg.

Jag försöker välja en hingst som har bra egna resultat i den grenen jag avlar mot alt lämnat bra avkommor inom den grenen.
Jag ser gärna att en hopphingst har bra gång och att en dressyrhäst kan hoppa hyfsat.

Girasol har ju gjort en rikigt "outcross" i år och lagt Sandakan på sitt Casa Grande- Calido sto. Ska bli mycket intressant att se resultatet på detta!

Jag är inne på flyinges hemsida just nu och letar för fullt. Jag tror att det blir Robin z (mitt första föl i sånna fall) :)

Vi har ett dressyrstammat sto, men skulle kunna ta en hopphingst med rätt förutsättningar (det som ffa behöver förbättras är galopp, temprament och benställning - och det finns hopphingstar som lever upp till det också).

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 100
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 184
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka