Vad väljer ni bort för att ha hund/ar?

Ärligt talat så inget vad jag kommer på. Det är sällan jag känner för att ha hundvakt och jag har aldrig ens haft hundvakt till schäfertiken och hon är snart 2 år. Jag tar med mig dom alt lämnar dom hemma eller i bilen en stund.

Det enda jag nog skulle göra mer är spontana resor. Men samtidigt så när jag ser mig själv resa så vill jag gärna ha med hundarna och vill göra saker med dom :D Typ som att vandra och upptäcka nya platser.

Men där är det ändå främst pengar som hindrar så det har inte med hundarna att göra heller...

Antagligen fel ställe att fråga men lite inspirerad av liknande tråd på hästsidan.

Personligen känns det sällan som att jag väljer bort något, det är så här jag vill ha det. Det enda jag kan sakna lite är väl att resa (mer än inom Sverige till ställen där jag kan ha med hundarna), jag har ingen möjlighet (eller inte tillräcklig lust) att lämna bort dem en vecka. Min kära far anmärkte på detta första gången jag skaffade husdjur men valet att resa 1 vecka per år alternativt att ha djur i min närhet 52 veckor per år är egentligen inte ett val.

Om jag inte hade haft hundarna hade jag nog ridit istället (nu känner jag inte att jag har tid och pengar). Jag hade möjligen känt mig mer intresserad av ett förhållande, just nu känner jag mest att när tusan ska jag ha tid med det. Det handlar inte bara om hundarna i sig utan även att jag vill gå kurser/träningar vilket gör att tillsammans med jobbet är all kvällstid är uppbokad.

Men generellt har nog inte mitt liv ändrats jättemycket före/efter hundarnas intåg förutom att det blivit hundra gånger bättre.

Jag kan inte direkt komma på ngt. Visst får jag planera lite och inte bara vara borta hur många h som helst utan hundvakt etc.
Men iom att jag jobbar så hon kan följa med och att jag har folk som jag kan lämna hunden hos vid resor etc och hon kostar väldigt lite i drift sas så ser jag inte att jag skulle vinna så mkt mer frihet eller pengar tex utan hund.
Jag väljer ju till hund och inte bort annat upplever jag.

Spontanitet i vardagen när det gäller aktiviteter, inte för att vi var överdrivet spontana innan vi hade hund heller.

Planerade aktiviteter går i princip alltid att lösa med lite planering. Hundarna kan vara ensamma ett gäng timmar utan problem och är det något längre vi vill göra så är vi lyckliga att ha en otroligt pålitlig hundvakt som även har dem de flesta vardagar när vi jobbar.

På grund av den ena hunden kan vi inte åka och hälsa på barnfamiljer och andra hundägare hur som helst utan där krävs lite planering så det går att hålla barn/hundar åtskilda men det brukar gå att lösa. Samma när vi har gäster med barn/hund.

Hade vi inte haft hundar hade vi nog haft en lite mindre och snålare bil.

Vi har det hyfsat välstädat hemma och sällan hundhår på kläderna (tack vare hundarnas pälstyp). Grus i sängen förekommer men är ju lätt åtgärdat.

Pengar främst :cautious:
I övrigt egentligen mest mer tid med familjen - alltså den delen av familjen som bor i grannstaden (bröder) då flera av dom är allergiska och jag då inte kan stanna så många timmar vid besök vid t ex jul mm då jag får lämna hundarna hemma. Jag har heller ingen egen bil, så restid är svårt om jag ska åka hemifrån utan hundar om jag inte kan låna bil eller bli hämtad. Men det är dom införstådda med även om dom kanske inte inte förstår hur pass viktiga hundar kan vara för vissa :D
I övrigt så är det inte mycket jag saknar - jag lever ett lugnt liv och där är hundarna inte något som hindrar mig i vardagen speciellt och inget som jag direkt har valt bort :)

Jag har inte valt bort någonting, eftersom det skulle innebära att jag alltså gjort uppoffringar för att kunna ha hund. Jag var 3 år när familjens första hund kom in i huset och under min uppväxt hade vi hundar i plural (mamma födde upp i liten skala). När jag var 16 år så fick jag min första egna hund och hon följde med mig när jag flera år senare flyttade hemifrån. Strax därefter skaffade jag ytterligare en hund och sedan dess har jag alltid haft hundar i plural.
Jag vet inte om något annat liv än det jag lever och jag trivs otroligt bra med det. Hundarna är en naturlig del av detta liv, så jag kan inte säga att jag valt bort någonting.

Det är hundpäls högt och lågt. Så väljer väl bort ett välstädat hem. Å andra sidan blir det blodfläckar av kattens byten så då känns päls helt ok. Fast visst är det lite trist att sonen har päls överallt.
I övrigt har jag inte valt bort nåt. Tvärtom så ger hunden så mycket.

Pengar antar jag, men det gäller ju alla mina djur. :)
Det jag framför allt valt bort som hundägare och särskilt genom att bo utomlands är kontakt med vänner och familj.
Den får förbli över internet för de allra flesta eftersom det inte finns möjlighet för mig att resa smidigt med hundarna och de inte alltid har tid eller råd att besöka oss. Det är värt det, anser jag, men jag är livrädd för den dag någon som står mig nära blir riktigt sjuk. Då vet jag faktiskt inte vad jag gör.

Har svårt att träffa min syster och hennes familj då det finns allergi, men de bor nära så jag kan ändå se dem en del. Långresor blir det inte så ofta pga pengabrist men reser ändå en del. I övrigt är det inte så mycket jag aktivt väljer bort :)

Väljer bort ett rent hem som inte behöver dammsugas varje dag.
Väljer bort dra-i-sängen-dagar när man inte orkar gå upp förrän man behöver gå på toa eller äta och med gott samvete kan ligga där precis hela dagen.
Väljer bort att kunna göra vad jag vill, när jag vill, vilket också väljs bort när man blir med sambo...
Då jag föredrar stora hundar väljer jag bort en del små bilar jag annars kunnat överväga vid bilbyte.
Väljer bort en en del av lönen som skulle kunnat gå till sparande eller andra saker.
Väljer bort kläder utan hundhår.
Väljer bort tystnad.
Väljer bort att sova hela nätter utan att vakna för att hunden gör något ljud.
Väljer bort att kunna komma hem från jobbet och direkt gå och lägga mig utan några måsten som ska göras innan.
Väljer bort hundraser jag annars skulle kunna tänka mig att ha pga hur vi bor och hur vi håller hundarna dagtid medan vi jobbar.
Väljer bort att inte ha en stor hundbädd i hallen som tar plats och en massa leksaker här och där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar