Vad tycks?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu är min rockard äntligen färdig. Jag lämnade iväg den för ombyggnad för ca 2 o en halv månad sen. Här kommer bilder på den före o efter. Ska fixa bilder på vagn o häst tillsammans så fort jag fått hem den.

Så vad tycker ni?

Före
Travarmedrockarden.jpg
[/IMG]
DSC05802.jpg
[/IMG]

Efter:
Nikkisvagn1.jpg
[/IMG]
Nikkisvagn2.jpg
[/IMG]

Bild på min starka dragare:
fin.jpg
[/IMG]

Sv: Vad tycks?

Kan ju lägga till att samma person som fixat vagnen har fixat selen oxå så han ska dra med bröstsele med lös brösta o inte lokselen.

Det ser ut som en stor förbättring! När hästen har skygglappar kan det ju vara bra att kusken ser någonting:idea: Men jag hade nog velat ha nåt på sidan av sisten, och att den var aningens vinklat som en kuskkil.

Att ha nått på sidan förstår jag, kanske ska be om det.

Men varför skulle du villja ha det vinklat?

Man sitter lite bättre själv då, nu när du har så gott om plats för benen. Du hamnar i en lite ståsitsposition och blir stadigare. Du skulle prova på någon annans vagn eller lägga nåt på din och känna hur det känns!

Heh, jag har bott i södra Skåne. Där har vi bara åkrar och några pilar.

haha, ja jag vet hur det ser ut i skåne, har oxå bott där, i rydebäck lite utanför helsingborg. Men det är fint där, jag brukar drömma om att jag galoperar på stranden där med min häst:bump:

På måndag promenerar jag iväg med hästen o hämtar vagnen.

O nora: jag bad o få armstöd o det ska han fixa.

NV Skåne är iallafall lite bättre än södra Skåne. Här finns lite skog. Någonstans.

Jo jag kom å tänka på det som är ganska viktigt, balanseringen!
När man sitter i ska det ju vara runt 6-10 kg framme vid skaklarna men det kanske är så?
Fast den ser framtung ut?
Fjädring?
Var sitter svängeln?

/Lisa

_L_ skrev:
Jo jag kom å tänka på det som är ganska viktigt, balanseringen!
När man sitter i ska det ju vara runt 6-10 kg framme vid skaklarna men det kanske är så?
Fast den ser framtung ut?
Fjädring?
Var sitter svängeln?

/Lisa

Om du tittar på den bilden som jag har tagit bakifrån när hästen är med på bilden, den svarta "stången" som är framför kusken där ska den sitta, det har vi kollat på så att det verkligen skulle bli en rät linje.
Den kanske ser framtug ut men om du kolla på den innan vi började fixa med den så tippar den väldigt mycket bakåt, o när vi testade den som den var från början så tippade den nästan bakåt, vi var tvugna att sitta så långt ut på sätet som möjligt för att pressa ner den. Nu är skaklarna höjda o vi har sänkt skakelhållaren lite lite grann på selen så vi får se om vi får jämnvikt.

Men på måndag ska jag promenera iväg med hästen för att vi ska prova allt o se om det behövs några sjusteringar, men han som fixar den har varit med o provkört med den innan vi började fixa så han vet vad som var knas o inte sen har han tagit ordentliga mått på häst o vagn samt sele.

Men vi får se på måndag om jag får ta med den hem.
*hoppas på det*

Om du tittar på den bilden som jag har tagit bakifrån när hästen är med på bilden, den svarta "stången" som är framför kusken där ska den sitta, det har vi kollat på så att det verkligen skulle bli en rät linje.
Du menar svängeln? :idea:

Har du några bra bilder på selen? *nyfiken* :)

Ja ta gärna kort när hästen är framför och någon sitter i!

Jag måste ju säga att omgivningen är vacker :love: o hästen med ;)
Påminner om det skogstig jag kör lite på (synd att den bara tar en 20-30 min att passera) man längtar verkligen till somarn o vackert väder! :)

/Lisa

_L_ skrev:
Du menar svängeln? :idea:

Har du några bra bilder på selen? *nyfiken* :)

Ja ta gärna kort när hästen är framför och någon sitter i!

Jag måste ju säga att omgivningen är vacker :love: o hästen med ;)
Påminner om det skogstig jag kör lite på (synd att den bara tar en 20-30 min att passera) man längtar verkligen till somarn o vackert väder! :)

/Lisa

Ja alltså när jag skriver den svarta stången så menar jag att det är dit han höjt upp svängeln så där sitter den nu.

Nej inga bilder på selen, men jag ska annvända mej av min travdäckel från tärnsjö som vi fixat lite med för att skacklarna ska komma lite lägre än vad skalmarna gör när man kör med speedcarten.
Sen har han sytt en lös bredbrösta o jag har kvar min HMC baksele som vi nu har gjort fästen till på bakre delen av skacklarna.

Jo visst längatar man till barmark men inte sommaren, försommaren blir bra, då har hästen inte ljusnat så värst mycket o det är inte så mycket äckliga flyfän i luften.

Haha! Flugäcklen hade jag glömt :rofl:
Nej det får inte vara mer än 10 grader varmt på dagen o 5 på natten :smirk: hoppas det blir en lång sval o torr vår *önska* :D
Ljust är det iaf redan nu :)
Nej inga bilder på selen, men jag ska annvända mej av min travdäckel från tärnsjö som vi fixat lite med för att skacklarna ska komma lite lägre än vad skalmarna gör när man kör med speedcarten.
Sen har han sytt en lös bredbrösta o jag har kvar min HMC baksele som vi nu har gjort fästen till på bakre delen av skacklarna.
Ja därför är jag lite nyfiken hur det ser ut! :)
Jag har ju lite liknande kombination; lokor+draglinor, baksele och travdäckel!

/Lisa

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 671
Senast: Sel
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025