Vad tycker ni om täcken?

CA

Trådstartare
Har ni täcke på eran/a hundar?
Varför? Är det när ni ska göra något specíellt?

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?

* Nyfiken och vill ha något att diskutera i ruskvädret *
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Tycker inte det är fel med täcken så länge de används med rim och reson.
Själv har jag en korsning Njuffe/Berner och skulle ju aldrig behöva täcka honom för att han fryser.
Skulle däremot kunna tänka mig nått tänke som skyddar mot regnet av praktiska skäl. Det tar så lång tid att få honom torr och en handduk räcker inte på långa vägar för att torka honom när han varit ute i regnet. Min sambo hade dock aldrig tillåtit det.:crazy:

Min kompis har täcke på sin långhåriga hund i stallet för att hon ska slippa pilla halm och skit ur pälsen på henne när det kommer hem.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Det är så himla individuellt, men jag kan tycka att en hund som har bra päls och inte visar tecken på att frysa ska slippa täcken ( om det inte är riktigt ruskväder och man ska vara ute en längre tid = finns risk för nedkylning )

Min Grand Danois har täcke ( regntätt/fodrat med hals och magplatta) när det är kallare än -15 om han ska vara ute ett tag eller om det är ruskväder och lika kallt..

Man kan tycka att det är lite galet om hunden inte klarar av kylan fastän han är i rörelse, och det kanske är så. Med det tar ju inte bort det faktum att får halsfluss eller skakar när man struntar i täcket...

Vi har provat...
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

När det börjar krypa ned mot -25 så får min hund mycket köldkramp. Då åker täcke och skor på :)
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ni täcke på eran/a hundar?
Varför? Är det när ni ska göra något specíellt?

Ja vid ruskiga höstdagar och om dom ska vara stilla utomhus mkt på vintern. Jag har det för att båda hundarna ska vara strävhåriga men den ena har dessvärre defekt päls= den är tunn och silkesmjuk och lockar sig. Westien har mkt dåliga erfarenheter av trimning vilket resulterade i att han var så rädd för trimmaren tillslut att han pissade på sig varje gång vi skulle dit. Nu klipper jag istället och då får dålig päls ersättas med täcke.

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece? Fleece

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?
Ja, det finns ingen anledning att täcka en hund som inte behöver täcke.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Jag tycker hundtäcken är ett nödvändigt ont. Måste man måste man.
Jag tror dock att det numera finns en så stor marknad pga av människans fåfänga och många inbillar sig att deras jyckar behöver täcken trots att dom antagligen klarar sig utmärkt utan. Hundkläder som dessutom ska vara trendiga eller lika människokläder är dessutom bara trams. Visst, det skadar inte hunden. Men att nyttja sin egen fåfänga på det viset rynkar jag på näsan åt.

* Nyfiken och vill ha något att diskutera i ruskvädret *[/QUOTE]
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

jag har ett täcke som används när de ska vara stilla utomhus i skitväder. jag har ingen bil att sätta in hundarna i, så de får sitta ute och vänta när jag tränar med den andra hunden. tycker också att täcket är ett nödvändigt ont och jag använder det bara när jag verkligen måste.

jag är lite kluven till det där med kläder. å ena sidan tycker nog hundarna bara att det är roligt med uppmärksamheten, å andra sidan är de inga dockor. så så länge hunden får lov att vara hund har jag egentligen inget emot kjolar och liknande. fast jag måste erkänna att jag tycker det ser väldigt fjolligt ut.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Vi har ett par täcken liggandes hemma men de används aldrig. Våra settrar brukar inte ha några problem med kyla, blir det väldigt blåsigt och kallt under fikapauser på fjället när vi är på skidtur brukar jag slänga på dem en jacka.

Jag tycker att täcken kan vara bra under pauser i arbetet för att hålla musklerna mjuka och hunden varm. Men det är sjukt hur folk klär på sina hundar som om de vore dockor bara för att det är "gulligt".
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag tror att hundarna lite oftare ska få ett gosigt täcke att burra in sig i när de sitter still. Jag kom på att det har jag också vid träning och de sitter i stocken. (Bara länge sedan jag tränat på det stället)

De är gjorda för rörelse. De kan ha hur go päls som helst. Men är det blött och kallt och de sitter STILL, så blir de flesta hundar kalla. Sen sätter vi igång och tränar igen, egentligen utan större uppvärmning...
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har inget täcke till mina nuvarande hundar men till vår förra hund som dog förra hösten så hade vi ett täcke. Det fick han ha på sig när det regnade och när det var riktigt kallt ute. Han var en Shih-tzu visserligen ganska så tjock päls men inte så lång och han fick ont i höfterna om han blev för kall (10 år när han dog). Men annars var han utan täcke :)
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

En tråd helt i Tindras stil, hehe

Har ni täcke på eran/a hundar? Varför? Är det när ni ska göra något specíellt?
Ja, från 0 gradigt :crazy: Får inte med mig min fryslort till hund på prom annars. Väldigt dålig päls - tunn utan underull. Gillar inte att se henne skaka och vägra gå...

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?
Flertalet olika varienter. Gillar att sy själv så då har man råd att ha flera. Tre täcken har hon nu - ett med ett lager fleece med bävernylon ovan på (köpt), Ett i dubbelt fleece (sytt själv) ett med både fodrat tyg (typ täckjacka) men även ett fleecefoder (sytt själv). Finns även lite mer kläder här bla en overall för riktigt kalla dagar och stickad tröja för inte så kalla dagar.

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?
vid regn/slask för att slippa en jätteblöt hund som tar lång tid att torka - why not.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Nödvändigt för mig och min hund. Men bara kläder ute då vädret kräver det. Är helt emot klänningar, bikinis mm.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Är helt emot klänningar, bikinis mm.

Haha nu dök denna bild up i mitt huvud :rofl:
81143091_7e3a969af1.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Var köper du skor?
Hunden min har inget behov av vare sig skor eller täcke, men jag måste passera hyresvärdens heltäckningsmatts-klädda golv på väg till duschen, så jag får inte ha hund om jag inte löser nedskitningsproblematiken :(

Vad kan ni rekommendera? Jag vill alltså ha nåt som skyddar mot skit, så man kan ta av skorna innan man går in genom dörren. Stor vovve, om det har betydelse :cool:
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Djuraffärer och vissa veterinärkliniker har "galonstövlar" att dra över exempelvis bandage när man ska rasta hunden. De borde väl funka? Eller varför inte bara dra på bajspåsar? ;)
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Eller så drar du på något när du går IN! Jag har skor i fleece. Typ en tumvante utan tumme... Jag brukar gnugga min hund med handduk och det borde du väl kunna göra på bron och sen gå till duschen? Annars är mitt tips att komma på något att dra på hunden istället när ni går in...
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Min hund har täcke när det behövs, dvs. när pälsen inte är i utställningslängd.

Just nu är hon nerklippt och när det är 1 grad ute och vräker ner regn, då tror jag att hon är ganska nöjd över sitt täcke.
Samma sak om det är många minusgrader (5-10) och hon är nerklippt. Är det bara nån minusgrad är det dumt med täcke för hennes del, för då vill hon rulla i frusna gräset.

Har ett helfodrat täcke samt ett billigt regntäcke köpt på ÖB (men verkar fungera utmärkt!).

Har inget emot täcke, så länge det används på rätt sätt och inte är nåt man har bara för att klä på hunden nånting. Då finns det dockor...
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Självklart, han är ju gatukorsning och då ska man väl se ut som en riktig luffare också :devil: :D
Nä, matte skulle nog skämmas ihjäl.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Ja, det vore kanske en idé. Annars fick jag tips om att stoppa ner varje tass i en liten balja först och torka litet i hallen, innan vi går in i lägenheten.
Som tur är är det inte vinter hela året.

Annars med skor: är det väldigt många nackdelar med att ha dem? Är det stor skillnad på olika sorter?
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har inte täcke på när vi är ute, fast jag har funderat på regntäcke så de slupper bli så blöta. Däremot kan de få hundtäcke på sig vi kommer in om jag ser de är frusna, eller så bäddar jag ner dom i vanlig täcke. Har även täcke på i bilen om det är väldigt kallt ute, även om man har värmen på så kanske det inte alltid blir lika skönt i combin.
Fast jag skulle aldrig sätta på ett fjolligt täcke :D, där går gränsen för mig. Ett praktiskt och bra täcke räcker.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Sommarhalvåret klarar sig mina utan.
När det blir snö och kallt får dom på sig täcken om vi ska på längre promenader. 20 min rastningar brukar dom klara bra, men ska vi gå längre turer så blir det kläderna på.
Om det är regn och rusk kan det hända att dom får på regntäcke. Där beror det också på hur länge vi ska vara ute.

Har två fryslortar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp