Vad tycker ni om täcken?

Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har inte funderat så mkt på det... förrän nu.. :crazy:
Har ju en labbevalp nu på 12-13 veckor.
Och det är klart.. en halv dag i stallet i snö och minusgrader.. då får jag nog tänka om inför vintern och införskaffa mig nåt till honom..
Promenader och så tror jag inte är nån fara, men i stallet kan det ju bli några timmar.. :D
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Skulle inte tro att du får se din labrador frysa. De har väldigt bra päls och blir inte blöta in på kroppen. Jag fick hem min sensate labrador i vintras och hon frös inte när hon var i stallet ens när hon var 8 veckor. De är så pass aktiva att de sällan eller aldrig är stilla. När hon blev trött slängde jag bara ner en filt eller jacka på golvet som hon rullade ihop sig i.
Glädjen var total imorse när det var lite snö ute! Det är robusta hundar som älskar att vistas utomhus.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han ska frysa och ju äldre han blir desto mer aktiv blir han. Nackdelen med vår ras är att de med fördel "badar" i allt och ofta är skitiga och blöta när man ska gå in...
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

åh sorry... trodde du skulle dra på nåt inne på väg tll duschen, är inte det lättast?
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Min italienare har ett sådant här täcke:

shopimage_8806.jpg



Det är det enda (förutom om man syr själv) som åtminstone hyfsat passar till formen. Det är jättesvårt att hitta täcken som passar till en italiensk vinthund. Normalt brukar jag iofs sy själv, men det här duger gott. Det här är piléfodrat och har något titanskydd som ska hålla värmen bra.

Min hund behöver täcke blåsiga eller kalla dagar, trots att det ogillas av hunddamen ifråga. Fast egentligen är det tassarna som är värst. Om det är kallare än -10 grader så får hon hemsk tasskramp. Skor fungerar inte alls. En gång när hon hade skadat en klo så tyckte veterinären att hon skulle ha en s.k. doggy boot på sig. Men hon vägrade ta ett steg med styggelsen på. Hon stod bara och blängde på mig. :D
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har ett täcke till amrisen som jag tänkte att han skulle ha då vi är ute på skotertur om vintrarna, då det blir mycket stilla sittande och han är helt nerklippt. Men han hatar täcken, och vägrar gå överhuvudtaget om jag sätter på honom ett. Han vägrar till och med ha reflextäcket på sig. Så han slipper.

Till boxern har jag inget täcke än sålänge. Men han får väl ett som han kan ha då vi är ute och det blir mycket stilla sittande.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Fråga Izor vad han tycker om täcken. Okej, han har på sig om han måste och han springer inte iväg som han gör när vi tar fram bilselen - men är inte speciellt förtjust i täcken.

Pappa förstår inte vitsen med täcke (möjligtvis om vädret är som idag, men han skulle ändå inte sätta täcke på Izor).

Vi har ett reflextäcke (ser ut som vägarbetarnas arbetsjackor) och ett annat som är fodrat med fleece.
Izors päls ska ju tåla väta (trimras), men han tycker ändå inte om att bli blöt och vill ändå inte ha täcke på sig - en ekvation som inte riktigt inte går ihop, eller hur?;)
Men det är ju klart, får man kura ihop sig under lillmattes fleecemorgonrock och bli varm och torr på så sätt så.

Fast idag - nu när snöstormen nått hit - så gick det hur bra som helst att gå ut med täcke tydligen. Snön och vindarna viner och det är 0 till -1.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ni täcke på eran/a hundar? Ja, på båda
Varför? Är det när ni ska göra något specíellt? Har två Jack Russell, ena långhårig, andra korthårig. Korthåriga har täcke vid mer än -0grader, långhåriga vid mer än unjefär -5, eller när det blåser väldigt mycket!
Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?´
Helfodrade, ena med teddy och galon, andra typ som en vinterjacka för människor.

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?
Nej, eller jag tycker inte det... Kan ju vara skönt att slippa ha en dyngsur hund efter varje prommenad.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Bra, samma sak som för hästar!
Det är ju bara synd om dom annars... det kan ju inte sy sina egna, direkt:p
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har täcke på hunden när hon är i viloläge under jakten. Hon får även ha täcke när vi är uppe i fjällen på vintern och det börjar vara väldigt kallt eller otrevligt väder. Då brukar hon till och med "tigga in sig" i täcket och hennes vilopåse :D

Hon älskar sin vilopåse! :bump:

Men så länge hon är nöjd att vara utan täcke så är hon utan oavsett väder!

Så länge hon är i rörelse så håller hon sig ju varm och då skall hon deffenitivt inte ha täcke! Hon har aldrig täcke på vanliga promenader!

Jag använder helfodrat täcke!
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Bra, samma sak som för hästar!
Det är ju bara synd om dom annars... det kan ju inte sy sina egna, direkt:p

Fast det där stämmer ju inte. Hästar täckar man för att dom klipps och för att dom har förmågan att precis som vi-svettas genom vår kropp. En hund kan inte svettas genom kroppen utan utsöndrar vätska genom mun/tunga och trampdynor. Därför kyls de inte ner av sin svettning och bör därför inte ha samma behov av att täckas.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Nämen smart :) :bow: Det tänkte jag inte ens på. Men då är ju bajspåsar + gummisnodd perfekt ju, blir ju som sjukhustossor, fast svarta! :D

Problemet löst och jag slipper fjanta runt med skor på min Newfoundland/retrieverkorsning (borde egentligen skämmas för att ens ha tänkt tanken :p )

Tack till villi och tack till Brandgul! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ni täcke på eran/a hundar?
Ja, ibland

Varför? Är det när ni ska göra något specíellt?
Han har täcke på sig om han är nyklippt (mindre än 0.5 cm päls) på vintern om det är under -10/blåser MYCKET så det blir kallt. Har även täcke på om det är underkylt regn eller om det är MKT kallt ute och regnar och blåser.
Har även ett reflextäcke eftersom jag inte har någon lust att få hunden överkörd.

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?
Jättetunnt fodrat vattentätt täcke. Ska nog köpa ett tjockare vattentätt med.
Reflextäcke.

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?
Njae, om det är underkylt regn eller liknande så är det ju värre ju mer päls det finns som kan bli blöt och frysa. Annars på vintern så kan hunden gå utan. Min hund använder inte täcke om han har minst 5 cm päls även om det är under -25. Reflextäcke används så fort det behövs.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Till prydnad - usch
Jag vill helst inte ha på min hund täcke alls men han vill absolut inte gå ut om han fryser/får inte gå ut om det är mörkt utan reflextäcke och ut måste han.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Jag har täcke på min DSG vid skitväder på höst/vinter o vår, vid blåst och nederbörd mest.....han AVSKYR det men han fryser ju så förbannat annars ( kanske för att han är ovan)
FICK ett från ProPlan när jag köpte hundfoder :D ...så eg var det gratis och det är svart och så står det ProPlan i rött...regn o vindavisande med fleecefoder....
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ni täcke på eran/a hundar?
Varför? Är det när ni ska göra något specíellt?

Jag har, nu när det blivit kallare oftast täcke på min whippet. Han fryser som en ? hund annars och vägrar att gå länge än utanför dörren om han inte bara ska kissa. Jag har alltså täcke på promenaderna.

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?
Jag har ett regntäcke ett vintertäcke och ett biltäcke.
Dom används när det är kallt eller regn och rusk ute.

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?

Det tycker jag är upp till var och en att avgöra men hade jag haft en hund som inte fryser vid minusgrader hade jag inte haft täcke på den.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.?
Jag tycker det är kanon med täcken så länge man använder dom av den anledningen att dom fryser. Täckena ska vara funktionella och givetvis är det ett + om dom är snygga.
Men att klä på sina småhundar rosa klänningar med volanger a la Paris Hilton är inget jag är specielt förtjust i.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Nej har inte och kommer inte ha täcke på min.
Hade aldrig det på min förra (sheltie) hon hade iofs mkt päls och frös inte. Nuvarande är rottis/dobermann men jag tvivlar på att hon kommer frysa.
Men har man en nakenhund så måste man väl ha täcke.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ni täcke på eran/a hundar? yep.
Varför? Är det när ni ska göra något specíellt? Det är när det regnar/blåser mkt eller är kallt. Min lilla Salukidam skulle frysa annars.

Vad för täcke har ni? Helfodrat eller bara ett värmande i fleece?
Jag har ett mellantjockt, varmt täcke som jag impregnerat så att det håller hyfsat mot vatten också. Ska dock fixa ett regntäcke när jag hittar något som passar.

Är det onödigt att ha täcke på en hund som har bra med päls?
Det beror väl på. Om jag hade haft en långhårig hund hade jag haft täcke på när det regnar/snöar för att det skulle varit jobbigt att torka annars.
Men annars är det väl onödigt.

Vad tycker ni om hundtäcken övh.? Behövs det, så visst. Man har ju täcken på hästar av samma anledning, att de ska slippa frysa.
Att däremot ha täcke/kläder bara för att det ska vara snyggt gillar jag inte.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har du kollat in Kerstin Lindbergs täcken? Dom har jag och är toknöjd! Hon syr enbart vinthundstäcken.
 
Sv: Vad tycker ni om täcken?

Har ett reflextäcke som används när det är behov av det.

Sen införskaffades nyligen en vind/regnoverall att ha vid blötsnö och långpromenader/träning i busväder. Hon har mycket päls som lätt blir blöt och kyler då ganska ordentligt.

När vi åker till träningarna nu på hösten/vintern så får hon finna sig i att låna sonens urvuxna vinteroverall, sitta i en cykelkorg i 40-45 minuter vid nollgradigt utan något varmt på tycker iaf jag känns som djurplågeri.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp