Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Kan inte låta bli att undra vad det är för jäkla hundar ni har - inte enbart Jadzia utan många som har svarat i den här tråden? Har ni aldrig hört talas om kontakt och SAMARBETSVILJA??? Eller är ni så jäkla dåliga förare så träningen hänger på en dressyrlänk/kedja??

Jag har en väldigt bra kontakt med mina hundar och vi har ett gott samarbete.
*Dressyrlänken är för hunden ett tecken på att "nu ska vi jobba".
*Precis som selen och linan är ett tecken till hunden på att "nu ska vi spåra".

Varför tycker du att dressyrlänk = dålig hundförare och osamarbetsvilliga hundar??

Det påvisar bara hur lite du vet :cool:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det påvisar bara hur lite du vet :cool:
"Hur lite jag vet" har du förstås ingen aning om...
Hunden ska fatta att den ska jobba utan att man har en dressyrlänk eller strypkedja på - annars är den bra korkad i mina ögon. Och måste man förlita sig på någon typ av "hjälpmedel" är man en dålig förare (särskilt om man utger sig för att vara någon form av "expert", som somliga gör här inne).
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Hmm undra om denna Pumah är förredetta Flinisen?

tycker jag ser en likhet :devil:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

*Knapplån*

Gillar dressyrlänken skarpt!
Gillar däremot inte kedjelänken på min typ av hund. Men större tyngre hundar kan man gått och väl ha kedjelänken...
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

"Hur lite jag vet" har du förstås ingen aning om...
Hunden ska fatta att den ska jobba utan att man har en dressyrlänk eller strypkedja på - annars är den bra korkad i mina ögon. Och måste man förlita sig på någon typ av "hjälpmedel" är man en dålig förare (särskilt om man utger sig för att vara någon form av "expert", som somliga gör här inne).

Man ska ge sin hund så många hjälpor den kan få från sin förare, dessto större är chansen att hunden gör ett felfritt arbete.
Om så är en sele eller ett tjänstetecken eller va det nu må vara.Det är en bra hundförare som kan hjälpa sin hund med o utföra arbetet korrekt.

Speciellt som vissa har många olika grenar o tävlar så är det med stor till stor hjälp med såna saker.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Man ska ge sin hund så många hjälpor den kan få från sin förare, dessto större är chansen att hunden gör ett felfritt arbete.
Om så är en sele eller ett tjänstetecken eller va det nu må vara.Det är en bra hundförare som kan hjälpa sin hund med o utföra arbetet korrekt.

Speciellt som vissa har många olika grenar o tävlar så är det med stor till stor hjälp med såna saker.
Nu var det ju inte tal om varken tjänstetecken eller sele (antar att du menar spårsele) utan dressyrlänkar etc. En bra hund fattar att den ska jobba utan varken det ena eller det andra och en bra förare har kontroll på hunden utan sådana grejer.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Nu var det ju inte tal om varken tjänstetecken eller sele (antar att du menar spårsele) utan dressyrlänkar etc. En bra hund fattar att den ska jobba utan varken det ena eller det andra och en bra förare har kontroll på hunden utan sådana grejer.

ja visst SKA hunden men har hunden 6olika jobb så kan det bli rörigt

narkotikasök,bombsök, människosök,skydd, spår,uppletande av bevis ex
så gör man hunden bara en tjänst om man kan hjälpa den.O det tycker jag är ett gott tecken på en bra förare som jobbar sida vid sida med sin hund.

Ser på min egen på tävling eller träning om vi kört skydd o sätter in han i bilen sen tar ut han lite senare går direkt in på plan o ska gå lydnad så inte är han med i matchen som han ska utan går o letar efter busen, Men värmer jag upp han lite innan jag går in på planen så går han som han ska ii lydnaden , allt handlar om o hjälpa sin hund det är det som kallas teamwork.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Ser på min egen på tävling eller träning om vi kört skydd o sätter in han i bilen sen tar ut han lite senare går direkt in på plan o ska gå lydnad så inte är han med i matchen som han ska utan går o letar efter busen, Men värmer jag upp han lite innan jag går in på planen så går han som han ska ii lydnaden , allt handlar om o hjälpa sin hund det är det som kallas teamwork.
Ja, det är väl självklart att man värmer upp så hunden är beredd på vad den ska jobba med - har väl aldrig sagt nåt annat?? "Teamwork" behöver du inte förklara för mig vad det är:smirk: Lite "off topic" kanske det börjar bli nu... dags att starta en ny tråd om bra hund/bra förare?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det går att operera med tumvantar också, men det blir bra mycket enklare och effektivare med kirurghandskar.

För övrigt är Pirus lilla Jääkeri förig som få och dessutom ett sjujäkla bra råmaterial. Varenda lilla hjälp blir mycket mer exakt med en länk och rätt använd får hunden ingen chans att larva iväg och göra fel, exempelvis i linförigheten. Jämför med kandar i dressyr, där man också får mycket mer känsla och större precision än med ett träns.

Min egen har dåligt med arbetsvilja och samarbetar lite sådär. Det är inte direkt någon idealisk hund att jobba med och orken är inte stor. Utan länk flyter hon gärna iväg långt ifrån mig och tappar fokus. Det går att jobba in henne igen med röst och liknande, men det där lilla ivägflytet har gjort av med ca 50% av dagens energi, så det blev inte så mycket mer tränat sedan. I vanlig halsband känne rhon inget så det är inget alternativ. Den hunden borde jobbas mer i länk och koppel än vad jag gjort för hålls hon på plats med hjälp av länken slipper vi tappa en massa energi på onödigt skit. Man kan ju hävda att jag istället ska öka motivationen och orken hos hunden. Visst, men jag kan inte installera något som inte finns, bara jobba med det hon har. Hunden har en gräns och den är nästan nådd.

Sedan har vi dessa hundar som säger "fuck You" och kommer fortsätta göra det i vissa lägen oavsett hur mycket du motiverar. De behöver styras och kontrolleras med länk för att inte bli odrägliga as. Alla hundar är inte goa och glada retrievers.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Piru är pest för alla sajter där han sticker upp trynet.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

"Hur lite jag vet" har du förstås ingen aning om...
Hunden ska fatta att den ska jobba utan att man har en dressyrlänk eller strypkedja på - annars är den bra korkad i mina ögon. Och måste man förlita sig på någon typ av "hjälpmedel" är man en dålig förare (särskilt om man utger sig för att vara någon form av "expert", som somliga gör här inne).


Fast dressyrlänken är inget hjälpmedel på det vis du tycks tro :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag testa ett när min Rottis var unghund , det rusa upp en hare precis framför fötterna o han rusa till sen gick det av ohan var lös efter haren jag fick mig en löp tur som varade en bra stund över stockar o sten. Sen åkte jag tillbax till affären förbannad , och tanten gav mig ett nytt.
Åkte hem till svärföräldrarna knöt upp hunden o deras tvättlinda medans vi fika då rusar det en katt över gården det bara small av inte ens tillstymmmelse till o hålla fick mig en ny löp tur i skogen barfota så fötterna var alldelse blodiga på mig. Åkte åter igen tillbax till affären o vråla då skulle hon ge mig ett nytt igen, men icke en gång till nu blir det stållänk gäller o de har hållt alla förrutom ett sprenger i mässing som gick av när vi träna med det var fabrikations fel men köper bara dom i rostfritt nu för tiden.

Ah, ja det fattar jag ju. Det är inte kul när grejerna går sönder. Och jag håller nog med dig; jag hade nog inte vågat binda upp min gamla schäfer i ett sånt halsband. Numer har jag ju lite lättare hund så risken att hon ska dra sönder halsbandet är mycket mindre.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Visst är den väl ett hjälpmedel för en förare som inte har kontroll på sin hund utan!

Är du så trångsynt på riktigt??

Jag har hundar som går fot lösa (fritt följ), de kommer på inkallning Alltid. De kan betydligt mer än genomsnittshunden.

Mina hundar litar på att jag som flockledare vet bäst och att jag gör vad som är bäst..Alltså lyder de.

Du verkar ha någon blåst uppfattning om att dressyrlänken sätter man på och sedan går man och rycker & sliter som en tok i den..
Och det säger mig en hel del om din okunskap :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sådana som du är det ju inte ens lönt att lägga energi på..
Hoppas du har roligt i sandlådan hädanefter också :smirk:

*vinkevink*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp