Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

tja, lite svårt att ta på allvar när du skriver med "jag är bäst och ni är sämst" attityd..Du får din klapp på axeln och bekräftelse på att du är så duktig om du kan bevisa din kunskap! På dig låter du som att du är ngn man borde känna till, med tanke på att du även är väldigt duktig på att döma folk efter deras förmåga att träna hund..bara genom att läsa lite text..:angel:
Jag har inte dömt någon... men det är ju precis det du gör. Och jag behöver ingen bekräftelse från någon - allra minst någon som tydligen aldrig sett varken mig eller mina hundar. Jag har fått frågan om vilken erfarenhet jag har, och den har jag svarat på tidigare vilket du tydligen missat. Det har jag inte gjort för att visa att jag är så jäkla bra, utan det var ett svar på frågan, helt enkelt.
"Bevisa"... ja, det är ju så patetiskt att man ska behöva höra sånt - men bara för att göra dig en extra tjänst så ska jag ta det igen...

Mina hundars meriter är officiella, jag har inte gått några kurser sedan i början av 80-talet när jag insåg att de sk. "instruktörerna" själva inte hade åstadkommit någonting med sina hundar och inte alltid hade rätt. Bl a förstod de inte att alla hundar inte kan tränas på samma sätt och det var inte frågan om att man skulle ha någon "känsla" för det man höll på med - och så uppfattar jag tyvärr att det fortfarande är på många brukshundklubbar. Sedan dess har jag tränat på egen hand, ibland med andra tävlingsekipage och tävlat med 11 hundar (om jag inte har glömt någon) och det har gått bra. Jag har så gott som oavbrutet haft minst 4 hundar i träning, ett par i lydnadsklass 1-3 och ett par hundar i elitklass samtidigt och det tycker jag väl säger en del. Jag har dessutom jakttränat, startat på jakt- bruks och viltspårprov under samma tidsperiod. Kan väl också tillägga att jag ALLTID får höra av både domare och publik att jag har så otroligt glada och lyckliga hundar... vilket är mer värt för mig än något annat.
En domare (som faktiskt brukar döma på SM) ville byta min hund mot en labbe och ett gäng springerspaniels... Rolf Johansson (känd mentaltestare) ville köpa en ungtik ifrån mig för 40000:- men hon var inte till salu. Samma hund deltog 1 år senare på sitt första lydnads-SM och det blev många fler därefter. Ska du ha mer "bevis"... ja, då får du väl komma hem till mig o hälsa på, helt enkelt. Det må så vara att du tycker jag är "stor i korken" och det står jag för i så fall. Men jag ljuger aldrig.
De senaste 2-3 åren har det blivit mer sparsamt med tävlande pga att jag har väldigt dålig ekonomi och helt enkelt inte har råd att tävla så mycket som jag skulle vilja. Fast just nu har jag en hund i elit (14 förstapris o SM-kvalificerad förra året) och två kullssyskon på 2 år som ska starta i klass 3 + ännu en 2-åring som precis ska debutera i klass 1 - en hund som kommit tillbaka till mig för bara 2 månader sedan. Och så har jag en valp som fyller 6 månader om en vecka.

Och du... jag har lite svårt att ta dig på allvar också.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Hur gör du då om du har en hund med helsikes massa motor och i stort sett ingen sammarbetsvilja??

Min TJT kan vara duracellkanin en hel dag, men hon gör bara vad som passar henne. Försöker du tillrättavisa henne med positiv förstärkning så skiter hon i det efter ett tag. Är du det minst oskärpt kan hon mycket väl bita till...

Så, jag har en jycke med dina hundars motor utan will-to-please, hur gör man då?
//E

Ja, nu tänker jag inte andas ett ord till om vad jag har gjort med mina hundar utan istället försöka svara på dina frågor.

Om jag hade en hund som din, då skulle jag till att börja med stärka mitt ledarskap. Jag skulle aldrig i livet acceptera att hunden biter mig, det är något som är helt uteslutet i min värld - och det skulle inte spela någon roll vad det är för ras eller typ av hund.

Det är absolut sant att vissa hundar har mindre samarbetsvilja än andra och därför är det superviktigt att du kommer på vad som kan motivera hunden - något måste hon väl tycka är kul? Det kanske inte enbart är kamp, boll, röst eller godis eller vad du nu använder, det kan lika gärna vara snabba rörelser och överraskningsmoment. Jag skulle träna väldigt korta pass och belöna när hunden minst anar det, och ALLTID blixtsnabbt. T ex under linförighet eller fritt följ, så skulle jag belöna efter bara några steg eller när som helst under "momentet", allt för att få upp hundens intresse och motivation.
För att börja med det grundläggande; Egentligen handlar allt om förväntan och "timing", får du hunden att förvänta sig en belöning och belönar i rätt nanosekund så får du också kontakten. Förvänta dig dock inte att din hund ska kunna hålla kontakten och koncentrera sig någon längre stund om hon inte är riktigt träningsvan, koncentrationsförmågan är något som måste tränas upp som allt annat. Kanske hon bara klarar någon minut i början, men nöj dig då med det vid just det tillfället. När hon har förstått att du är en "rolig prick" som hittar på kuliga grejer, då är det dags att öka på... men långsamt. Koncentrationen måste man alltid träna FÖRST, innan man tränar moment om man ska få ett bra resultat. Visst, du kan träna med en omotiverad och ofokuserad hund och få den att utföra momenten halvdant och ointresserat... men det är väl inte det du vill ha? Något annat som är superviktigt är att du själv är 100% koncentrerad på det du håller på med och inte låter dig störas av någonting under den korta tid ni tränar!
Träningen får aldrig bli sterotyp för då tröttnar vilken hund som helst efter ett tag, och är du inte på humör för att träna (fast det råkar vara tisdag kl. 18 eller när du nu är på klubben) så låt då bli. Träna i stället när du är på gott humör och tänk på att det ska vara roligt.
Har du en hund som du inte lyckas få motiverad under lydnadsträning, hitta då på något annat att göra som kan stärka ert samarbete. Nu vet jag inte vad du gör med din hund, om det är spår eller sök eller nåt annat - men vad det än är, se till att det är DU som ger hunden lov att söka eller spåra, gör dig själv så mycket involverad i arbetet som möjligt. OBS! Detta gäller endast om du har en självständig hund, en osäker och vek hund ska stärka sitt självförtroende genom att arbeta så självständigt söm möjligt.
Kanske agility vore något för dig och din hund? Där styr du hela tiden din hund och det är väldigt roligt för både förare och hund. Genom det kan du få ett bättre samarbete som sedan "smittar av sig" på det andra du vill göra.
Berätta gärna mer om vad/hur du tränar med din hund!
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det tvekar jag inte om! :D Men jag tror verkligen ändå att du har mycket samarbetsvilja i dina hundar!! Jag kan verkligen inte tro annat... Även om de har mycket motor så tror jag ändå att de inte är helt ute och cyklar dina vovvar...

Jag gick faktiskt och funderade lite på det där här om dagen. Det hade inget med någon diskussion att göa utan bara en tanke som slog mig. Att en livlig aktiv hund är kanske ändå lättare än en lite slöare och "tråkigare" hund. Den livliga hunden är med på allt som hände och kommer t.ex. som ett skott på inkallning utan att egentligen veta varför, för den följer bara sina egenskaper. Dvs. att vara aktiv och uppmärksam... Flummigt, men jag kan inte förklara bättre ;)

Det är sant att det på sätt och vis är "lättare" med en livlig hund med mycket motor, men det gäller att kunna kanalisera all engeri åt rätt håll också! En sådan hund är ofta (i alla fall i min ras) väldigt signalkänslig och går lätt "ur hand" på en förare som inte ger rätt signaler och förstår sig på hur man ska hantera den... oj, vad jag har sett många exempel på det. Det är inte alltid som en sådan hund är kontaktsökande och samarbetsvillig - egenskaperna finns visserligen där men hanterar man det hela fel så kan det bli en helt omöjlig hund för en oerfaren förare. Vissa kanske passar bättre att "köra oljetanker" och vissa passar bättre för Ferrari? Hursomhelst så sätter man sig inte i en Ferrari innan mankan köra bil, och det tar oftast ett tag att lära sig.
Mina hundar har mycket samarbetsvilja därför att det är just det jag har avlat fram, det är förstås med avsikt eftersom jaktgolden ska vara sådana och jag själv vill ha sådana hundar. Så nej, de är verkligen inte "ute och cyklar":-) Men jag har inte alltid haft sådana hundar, jag har kört oljetanker också... Nu har jag förmånen att kunna föda upp sådana hundar som jag vill ha och då gör jag förstås det:-) Men jag vill också säga att det inte är alla som förstår sig på den här typen av hund, så särskilt "lätta" är de inte för alla. Jämför med t ex bordercollie, mina hundar har samma motor, samarbetsvilja och tempo, men de klättrar inte på väggarna om de inte får jobba på några dagar. Perfekt för mig;.)
Puh... nu har jag väl snart skrivit en bok.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Hon är redan "färdig", är snart 10 år och jag har gjort en vettig hund av henne. Vi har tränat massor av agility och hon skulle lätt platsa i eliten om jag hade varit seriös i min träning med henne, men jag var inte så gammal när jag fick henne och intresset tröt ibland. För tillfället jagar jag mest med henne och hon hänger med på det mesta.

Vad jag ville få fram är att man inte alltid kan anta att hundarna köper positiv träning enbart, jag har bråkat fysiskt med henne många gånger.

Det är lätt att skriva att en man inte ska acceptera att hundar bits, men en tysk terrier är svår att berätta det för. Det är världens mest komplexa jakthund, men de har sina idéer och det är svårt att förstå när man inte själv har en sån hund. Jag hade ju aldrig accepterat ett sånt beteende hos mina weimaraner.

Iaf, jag tycker du har vettiga tankar och jag är delvis helt inne på din linje, jag bara funderade över hur du tänker när det gäller en hund som går utanför ramarna så mycket.

PM:a gärna vad dina uppfödningar heter :)

//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp