Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Läste hela tråden nyss och undrar:
Ni säger att ni har väldigt bra lydnad på era hundar men att ni har kedja ändå? Men varför då i så fall? Om ni ej behöver kedjans "styrka/rapphet" varför har ni den då? Är det för att hunden behöver känna tyngden av kedjan? Eller tycker ni att det är snyggt?
Eller är det för att ni ej har lydnaden fullt ut utan behöver den som en säkerhet?

Jag är ingen expert och vill heller ej skapa bråk, men jag var tvungen att fråga.

Såg att Piru skrev att det va ett krav i IPO, men ni andra..?

//Mimmi

I min gren som är IPO är det en krav på o ha kedja med raka länkar på tävling så varför inte lära hunden det med en gång?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Om ni ej behöver kedjans "styrka/rapphet" varför har ni den då? Är det för att hunden behöver känna tyngden av kedjan? Eller tycker ni att det är snyggt?
Eller är det för att ni ej har lydnaden fullt ut utan behöver den som en säkerhet?

För mina hundar gäller följande

Kedjestrypet = Lydnadsjobb

Halvstryp = Vanlig promenad

Sele = Eftersök

Behöver alltså inte ha kedjestryp "som säkerhet" eller annat ovanstående du skrev. Behöver det heller inte för att jag inte har koll på mina hundar som andra antyder...
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jakt-koppel?
De är väl strypande de också om jag inte minns fel. Skiljer sig på det viset alltså inte mycket från en länk.

Dessutom kan det diskuteras huruvida socialt tryck är schysstare mot hunden än redskap. Vissa hundar tar mycket illa vid sig av sociala korrigeringar, går ned sig och stänger av. Använder man sig istället av mekaniska hjälpmedel såsom kedja tar de åt sig på rätt vis och bättrar till sig. Det är inte alltid ett sätt är det enda rätta.

Jag förlitar mig heller inte på kedjan. Jag kan ta bort den bums och det vore så. Den ena hunden har inte ens kedja i dagsläget. Dock skulle min lilla fjant gå bra mycket sämre i momentköret utan kedjan, på grund av problem jag beskrivit tidigare. Till vardags kan hon lika gärna vara utan halsband, men av hänsyn till andra människor blir det koppel ibland då också.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Nej, jag har väl inte skrivit otränade hundar?? Men nog verkar det vara brist på motivation och fokus hos många allt. Att träna med en hund som varken har det ena eller andra är helt förkastligt, vare sig man har kedja på eller inte.


Varför det?
De flesta hundar går att träna med. Det handlar bara om vilken nivå man lägger sig på. Förvisso kommer lille fjant och jag aldrig ut på en tävling, men vi kan larva runt till vardags. Om jag aldrig tränat henne, skulle hon fortfarande ligga under sängen och gömma sig.

Jag börjar tro att du mest haft med rätt enkla hundar att göra. Nu är inte alla hundar så. Det finns gott om knasbollar som folk inte vill avliva av en eller annan anledning och för att då ens få till en normal vardagslydnad kan kedjan vara nödvändig. Vad säger man till ett sådant ekipage annars?
Sorry, men det är förkastligt att träna med din hund för den är inte komplett. Skjut och köp en ny?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det är enklast så. En kedja håller i evighet. Man kan köpa ett halsband och ha det hela hundens liv, nästa hunds också om storleken stämmer. Dessutom slipper man knäppa spännen eller liknande, bara att dra på och av.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Läste hela tråden nyss och undrar:
Ni säger att ni har väldigt bra lydnad på era hundar men att ni har kedja ändå? Men varför då i så fall? Om ni ej behöver kedjans "styrka/rapphet" varför har ni den då? Är det för att hunden behöver känna tyngden av kedjan? Eller tycker ni att det är snyggt?
Eller är det för att ni ej har lydnaden fullt ut utan behöver den som en säkerhet?

Jag är ingen expert och vill heller ej skapa bråk, men jag var tvungen att fråga.

Såg att Piru skrev att det va ett krav i IPO, men ni andra..?

//Mimmi

Jag har kedjan för att jag inte tycker om tex tyghalsband. De blir svampiga och snuskiga i väta. Läderhalsband blir stelt, och jag är inte mycket för att smörja och datta. Min kedja tycker jag är snygg OCH funktionell. Den håller i en evighet, inga konstiga spännen som kan gå sönder osv.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

jag har mitt som jobbsignal. till vardags har de ett halvstryp resp läderhalsband.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Varför det?
De flesta hundar går att träna med. Det handlar bara om vilken nivå man lägger sig på. Förvisso kommer lille fjant och jag aldrig ut på en tävling, men vi kan larva runt till vardags. Om jag aldrig tränat henne, skulle hon fortfarande ligga under sängen och gömma sig.

Jag börjar tro att du mest haft med rätt enkla hundar att göra. Nu är inte alla hundar så. Det finns gott om knasbollar som folk inte vill avliva av en eller annan anledning och för att då ens få till en normal vardagslydnad kan kedjan vara nödvändig. Vad säger man till ett sådant ekipage annars?
Sorry, men det är förkastligt att träna med din hund för den är inte komplett. Skjut och köp en ny?
Hurdana hundar jag har haft att göra med har du faktiskt ingen aning om. Så j*a korkat att göra ett sånt uttalande!
För övrigt anser jag att en "knasboll" som inte funkar under lydnadsträning pga att den är omotiverad och ofokuserad säkert skulle må bättre av att göra nåt annat - kanske spår eller sök eller bara uppletande. Det skulle kanske din lilla fjant också?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Lånar knapp

Har inte läst hela tråden så jag vet inte riktigt var diskussionen hamnat. Men jag föredrar kedjestryp före tyg/läderstryp eftersom jag inbillar mig att de ger en snabbare eftergift. Och fördelen med just stryp är ju att de ska vara "osynliga" för hunden så länge den gör rätt och sedan ge en momentan korrigering med lika snabb eftergift. Men alla har vi ju olika erfarenheter och det viktiga är ju att man använder ett halsband som fungerar för hund och ägare.

För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara märkligt att ha kedja på en lydig hund. Så länge man inte korrigerar är det som vilket halsband som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

tycker de funkar alldeles utmärkt!
nöter inte spec. på pälsen, slipper få en hund som börjar spänna sig när rasslet kommer, snabba och effektiva vid korrigeringar.
dessutom behöver man inte springa o köpa dem i affär för en dyr slant utan man kan göra dem hemma! ;)
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Måste säga att dina uttalanden är ganska svåra att ta på allvar med tanke på hur du konfronterar diverse svar du fått. Jag tycker också att du verkar basera din "kunskap" ang kedjestryp på fördomar.
Ex:

Var och varannan dag möter jag hundägare som kommer med sina vrålkällande hundar (nästan alltid schäfrar) hängande i just kedja. Blir det bättre av kedjan... nej, det ger ingen effekt alls utom att ägaren i bästa fall kan hålla fast sin hund.

Ja visst finns det missbrukare av detta redskap. Men det är väl ett duktigt övertramp att dra alla över en kam? Ett kedjestryp är inte till för att strypa hunden på det sättet du beskriver. Det är heller ej till för att printa in respekt baserad på rädsla på hunden. Jag tycker redskapet är så gott som snällt om det används rätt. Jag ser hellre en människa som hanterar ett kedjestryp rätt än en annan som vimsar runt med ett fleecehalsband..också med hund hängandes i.



Ska vi träna, så använder jag ingenting annat än mig själv - och jag har världens gladaste hundar, så något måste jag väl göra rätt trots att jag inte använder varken kedja eller dressyrlänk. Jag tycker det verkar jäkligt konstigt att man ska behöva förlita sig på nåt sånt för att få kontroll på sin hund. Men det är bara min åsikt. Har trots allt en hel del erfarenhet av att träna hund. Ska jag behöva "väcka" min hund genom att rycka i en kedja så att den fattar att den ska jobba, då är det nåt fel

Jag använder mig själv 90 procent av tiden jag arbetar mina hundar.
Kedjan åker på vid tex träning när jag möter andra hundar då speciellt min ena tenderar att vilja ge sig på dom. För mig har det räckt med ett ryck och han sköter sig mycket bra numera vid möten.
Han kuvades inte eller blev olycklig för det, fortfarande samma gamla hund med samma lust att arbeta. Jag tycker att det är schysstare att på en hund som är "mycket" och gärna sätter sig upp mot en , att korrigera en gång för att undvika en massa tid inkluderande onödig stress. Sen ska det givetvis berömmas en massa.
Men det här är inte ett tortyrredskap som du verkar tycka(?)..
Min andra hund är mycket vekare och jag är försiktigare med honom med tanke på att han fattar vinken om jag måste höja rösten.
Alla hundar är inte änglar från början så att säga. Alla hundar är inte lika föriga och tillgängliga som enligt din beskrivning dina hundar verkar vara. Jag ser däremot inget negativt i din hundträning, jag är glad att den typen av träning funkar för dig..En hund av icke förig sort och som tex gärna pekar finger behöver antingen väldigt mycket tid , eller kort och gott en snabb lösning. Är lösningen schysst är inte jag den som tackar nej.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Korkat får stå för dig. Sådana uttalanden vägrar jag ens kommentera. Det är för låg nivå.

Vad gäller min hund finns det en problematik där som du inte känner till. Här snackar vi inte bara ren tävlingslydnad utan från början handlade det om basala vardagssaker. Jag ser heller inte varför jag skulle lägga ned lite träning på hobbynivå bara för att hunden inte kan gå utan bensin, dvs godis, stryp, boll osv. Hon fungerar, även om det aldrig blir någon stjärna. Skulle jag däremot börja trycka henne mer socialt som du gör med dina skulle hon lägga av helt och vilja dö. Det där sociala är inte alltid ett idealt sätt att träna på. Tyskarna anser det i många fall vara rent oschysst, men det får stå för dem.

Men det intressanta är egentligen, tränar du bara hundar som kan gå för egen maskin?
Sådana hundar är det få av mina kursare som har. Vad ska man då ge dem för råd?
Tyvärr, stryp, godis eller boll hade kunnat hjälpa dig men det är förkastligt att träna vardagslydnad med en hund som behöver sådant så skjut hunden och köp en ny?

Och fortfarande, vad är det för skillnad på dina strypkoppel och en kedja? Stryp som stryp.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Skulle jag däremot börja trycka henne mer socialt som du gör med dina skulle hon lägga av helt och vilja dö. Det där sociala är inte alltid ett idealt sätt att träna på. Tyskarna anser det i många fall vara rent oschysst, men det får stå för dem.

Och fortfarande, vad är det för skillnad på dina strypkoppel och en kedja? Stryp som stryp.
Nej, nu jävlar... HUR kan du bara påstå nåt dylikt när du varken har sett mig eller mina hundar!!! Jag skulle knappast ha så otroligt glada hundar om jag "tryckte ner dem socialt" som du uttrycker det. Jag använder ENBART positiv förstärkning, både när jag tränar och i vardagslag.
Skillnaden mellan din kedja och mina jaktkoppel är väsentlig, särskilt med tanke på att jag inte använder koppel alls under träning.
Du o jag är uppenbarligen på helt olika nivåer när det gäller hundar och erfarenhet, så jag tänker inte lägga någon mer möda på dig och dina kommentarer. Kom igen när du har nåt vettigt att säga och inte anklagar folk för att trycka ner sina hundar utan att ha något som helst belägg för det.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag undrar iallafall vad skillnaden är med jaktkoppel och kedja? Jag har kedja på min hund jämt, men inte fasiken rycker jag i den under träningen eller annat? Likadant som du inte använder strypet i ditt jaktkoppel.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Du har självt skrivit att du använder röst och kroppsspråk. Det är socialt tryck och det man gör när man använder socialt tryck är att trycka dem. Det har inget att göra med den negativa termen trycka ned vars definition är helt annorlunda. Termen socialt tryck borde du ha hört förut. Det är inget nytt.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Om du bara visste hur lite av mitt kroppsspråk och min röst jag behöver använda... mina hundar är så mjuka och föriga så de skulle aldrig i livet klara att jag använde något "socialt tryck". Men, de är otroligt glada, det kan alla som har sett dem och mig in action intyga. De samarbetar med mig för att de älskar det och för att jag älskar dem och visar det med både kropp och röst.
Faktatermer kan alla använda om man tycker att det imponerar, det gör det dock inte på mig. Vill du imponera på mig... visa resultat.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Hmm.. jag tyckte jag lyckades rätt bra med det också, mitt första inlägg i tråden var nämligen menat att provocera:devil:

Hur tror du att du kan förvänta dig att få seriösa svar när du går ut på den här nivån?

Mina ödmjukaste bugningar till alla andra som håller nivån uppe ändå!!:bow:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Allt du gör med röst, blick eller kropp är socialt. Så fort du tar kontakt med hunden använder du dig av socialt tryck. Enda sättet att komma undna det är att enbart köra med mekaniska hjälpmedel såsom halsband, koppel och liknande.

Trycket kan vara litet eller stort, men det är dock ett tryck avsett att få hunden att göra det vi vill. I detta ingår även positiva förstärkningar. Det spelar ingen roll hur lite du behöver använda. Du använder det, punkt. Annars har du ingen kommunikation alls med hunden.

Och resultat och resultat...den här hunden lever fortfarande. Det är gott resultat. Med nästa lär vi dock ses på tävlingsbanan, utrustad med stryp. Men imponera på dig...varför det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp