Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Varför måste det ena utesluta det andra? Jag har samarbetsvilja på mina hundar men jag använder kedja ändå. Precis som gnist sa är det även nu ett tecken på att vi ska jobba=positivt. Att korrigera är inte synonymt med stryk. Om jag måste korrigera en av hundarna nu kan jag ge en direkt och numera mkt svag "påminelse" så att hunden får "svar på tal" mkt fortare än vad dom skulle fått om jag hade deras fleecehalsband. Jag har också en misstanke om att du är Flinisen..och eftersom att du är så bra på att klanka ner på andra och dessutom verkar ha mästartitel i att bli personlig..ja...kan vi inte då få se när du arbetar med din/a hund/ar?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Vad menar du med att jag klankar ner på andra? Var har jag gått in och varit personlig? Om folk tar åt sig på det sättet av det jag skriver så får de faktiskt skylla sig själva. Hur ska jag "visa", menar du? Får väl ta en sammanfattning; haft hund i 26 år, tävlat på elitnivå i drygt 20 (5 lydnadschampions, en kval. till SM) haft bc, rottweiler (1 LCH) o jaktgolden (4 LCH), har idag 4 jaktgolden o en Berger des Pyrénées. Nu ska jag gå o leka i sandlådan.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag å min sida är rätt säker på att Pumah och Flinisen inte är samma person.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det var snarare ett svar baserat på OM du var nämnd bukefalist.
Jag tyckte mig se en gemensam nämnare. Om du inte är personen i fråga kan du ignorera inlägget.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Enkel fråga

Använder du boll, klicker, target stick, kontaktplatta eller godis i din träning?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Att påstå att användade av dressyrlänk = otränad hund och noll kontakt, vore ju som att säga att rida bana med pelham = totalt noll kontroll och ingen dressyrtränad häst öht. En korrigering i koppel är för mig samma sak som ett tygeltag i munnen på min häst. Och jag lovar dig, försöker jag rida lite högre dressyr, där man ska använda så små och exakta signaler som möjligt, i grimma på min häst, så går det inte bra. Den stackars hästen förstår ju inte de diffusa hjälperna. (tillägger bara att man använder fler hjälper än tygel vid ridning, dessa skulle kunna liknas med kontakt, röst och kroppspråk vid hundträning. bara förtydning till de som inte är hästmänniskor)
Men det betyder inte att jag drar och sliter i bettet bara för at jag har det i munnen. Men jag ville bara poängtera det faktum att användandet av bett/kedja inte alla gånger beror på dålig kontakt och olydigt djur.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Oj! Inte ens under inlärningen? DET var lite imponerande!
//C
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Och jag måste kanske här tillägga att jag har tävlat inom bruks, viltspår och jaktprov också... annars får jag väl fan för att jag "bara" har kört lydnad.
F.ö så är jag inte Flinisen, men nu måste jag kolla upp vem det är som har retat upp er till den milda grad! Hmm.. jag tyckte jag lyckades rätt bra med det också, mitt första inlägg i tråden var nämligen menat att provocera:devil: Men jag står fast vid min åsikt gällande dressyrlänkar/kedjor.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

... och jag har ridit också i mina dar fast det är längesen nu. Men jag antar att hjälperna är de samma nu som då.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Ja, jag antar att du inte är så gammal att hästen evolutionsmässigt har ändrats tills nu ;)

Men som f.d ryttare hoppas jag du förstår min liknelse.
Men visst ligger det något i det du säger, men jag tror du övertolkat det till att folk använder kedja på detta sätt
dog_pulling_man.gif

Inte riktigt så folk menar. Hoppas jag verkligen inte.

De flesta har kedjan/länken för att kunna ge tydligare signaler, eller det är iaf en vanlig anledning.
Men ta hunden jag har hand om nu som exempel, stor och självständig sak, jag liten. Vi tränar på så gott det går, men han är 6 år och aldrig tränad förut. MEN om jag har vanligt halsband/sele och han får syn på nåt, då vet både han och jag att jag flyger som en vante efter honom de första metrarna han far iväg, innan jag hinner hala in honom. Om jag leder honom i sele i situationer då han kan triggas upp, då vet både han och jag att jag inte har riktig kontroll. (Nej, jag har faktiskt inte schäferlydnad på hunden. Långt ifrån :bow: )Min utrustning leder alltså till en osäker hund som blir tvungen att tvivla på mitt ledarskap. Därför använder JAG kedja när jag leder honom, just för att det INTE ska se ut som på bilden ovan. Jag ser inte nåt fel med att vilja ha kontroll över sin hund och ha en trygg hund, och jag ser det heller inte som ett nederlag att vara tvungen att ta i med fysisk kraft ibland som ett "Nej, du ska bli kvar här". Och då vill jag kunna ta i på en gång, så inte hunden får en chans att dra iväg lite ens, då förlorar jag ju honom.
Till sist vill jag tillägga att nej, alla har inte dunderkoll på sina hundar. De flesta har inte det. Jag har inte det. De flesta tränar dock på det.
MEN om det skulle hända nånting, hundar som möts, rådjur som far förbi, osvosv., så VILL jag att hundägaren skall ha kontroll på sin hund! Då är den hundägare förlåten alla gånger för att inte lyda på husses/mattes "Plats" när nånting verkligen triggar den. Då ser jag bra mycket hellre att hundägaren har kontroll, om än med fysiska hjälpmedel och inte kontakt.

Och ja, alla kedjemotståndare kan ju ställa sig frågan: Tror ni att folk som använder kedja inte tränar sina hundar eller?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Kan ju lägga till i IPO är det en krav på o ha kedja med raka länkar på tävling så varför inte lära hunden det med en gång?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag tror mig vara ganska säker på att de flesta använder kedja eftersom de inte kan kontrollera sin hund utan. Det är fel sätt, enligt mitt sätt att se det, eftersom det sällan leder till någon riktig kontroll. Var och varannan dag möter jag hundägare som kommer med sina vrålkällande hundar (nästan alltid schäfrar) hängande i just kedja. Blir det bättre av kedjan... nej, det ger ingen effekt alls utom att ägaren i bästa fall kan hålla fast sin hund.
Jag förväntar mig att mina 4 stora hundar ska kunna gå bredvid mig i koppel utan att dra eller bete sig illa på annat sätt när vi möter andra hundar - och jag ska utan problem kunna hålla dem i en hand. Vad har jag för sorts halsband? Inget, jag har tunna jaktkoppel på dem. Ska jag korrigera på något sätt så gör jag det med kroppsspråk och röst, och jag behöver aldrig höja rösten. Jag förväntar mig också att de kommer på min visselsignal - PÅ SEKUNDEN - om de har råkat stöta upp ett rådjur... vilket de också gör. Kanske har det bara med mina egna förväntningar att göra, jag vet vad jag vill och det smittar nog av sig på hundarna. Dessutom får hundarna lära sig hyfs och vett redan när de är små, de får aldrig lära sig att bete sig illa.
Ska vi träna, så använder jag ingenting annat än mig själv - och jag har världens gladaste hundar, så något måste jag väl göra rätt trots att jag inte använder varken kedja eller dressyrlänk. Jag tycker det verkar jäkligt konstigt att man ska behöva förlita sig på nåt sånt för att få kontroll på sin hund. Men det är bara min åsikt. Har trots allt en hel del erfarenhet av att träna hund. Ska jag behöva "väcka" min hund genom att rycka i en kedja så att den fattar att den ska jobba, då är det nåt fel.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Men för att återgå till huvudinlägget
Kan inte låta bli att undra vad det är för jäkla hundar ni har - inte enbart Jadzia utan många som har svarat i den här tråden? Har ni aldrig hört talas om kontakt och SAMARBETSVILJA??? Eller är ni så jäkla dåliga förare så träningen hänger på en dressyrlänk/kedja??
Jag tycker många här på forumet är väldigt kunniga och de använder inte kedja/länk för att de har otränade hundar. Tvärtom så har jag fått den uppfattningen att de är väldigt duktiga förare. Och dressyrlänk/kedja används inte av dem för att de har dålig styr på sin hund.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Men för att återgå till huvudinlägget

Jag tycker många här på forumet är väldigt kunniga och de använder inte kedja/länk för att de har otränade hundar. Tvärtom så har jag fått den uppfattningen att de är väldigt duktiga förare. Och dressyrlänk/kedja används inte av dem för att de har dålig styr på sin hund.
Nej, jag har väl inte skrivit otränade hundar?? Men nog verkar det vara brist på motivation och fokus hos många allt. Att träna med en hund som varken har det ena eller andra är helt förkastligt, vare sig man har kedja på eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag tror mig vara ganska säker på att de flesta använder kedja eftersom de inte kan kontrollera sin hund utan.

Det var det dummaste jag läst på länge. Jag och många andra i stan och även på klubben har kedja på våra hundar. Och NEJ min hund drar inte i koppel, inte heller bryr han sig om andra hundar.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Läste hela tråden nyss och undrar:
Ni säger att ni har väldigt bra lydnad på era hundar men att ni har kedja ändå? Men varför då i så fall? Om ni ej behöver kedjans "styrka/rapphet" varför har ni den då? Är det för att hunden behöver känna tyngden av kedjan? Eller tycker ni att det är snyggt?
Eller är det för att ni ej har lydnaden fullt ut utan behöver den som en säkerhet?

Jag är ingen expert och vill heller ej skapa bråk, men jag var tvungen att fråga.

Såg att Piru skrev att det va ett krav i IPO, men ni andra..?

//Mimmi
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp