Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Varför har man ett sådant halsband överhuvudtaget? Stryp alltså. Har aldrig riktigt förstått det där.
Jag använder ett vanligt halsband eller sele.

Säkerhetsynpunkt och hänsyn till andra om jag ska rasta en hund som jag inte orkar hålla. Alternativt en hund som backar ur alla halsband.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

... mina hundar är så mjuka och föriga så de skulle aldrig i livet klara att jag använde något "socialt tryck". .
Du sa det själv. Vad gör man med en hund som inte är som dina?
Som snarare är raka motsatsen? Mina hundar är det dina är nu. Men inte sjutton var dom det från början, jag har inte agat dem med kedjan för det.

Men, de är otroligt glada, det kan alla som har sett dem och mig in action intyga. De samarbetar med mig för att de älskar det och för att jag älskar dem och visar det med både kropp och röst.
Faktatermer kan alla använda om man tycker att det imponerar, det gör det dock inte på mig. Vill du imponera på mig... visa resultat.
Vad jag sett är diverse människors hundar som använder kedja också väldigt glada och älskar att arbeta. Vad menar du med faktatermer och vad har dom att göra med diskussionen?
Hur vill du ha resultatet uppdukat?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

men pumah, det finns ytterligare en mycket effektiv förstärkningsform och även en bestraffningsform som du säkert använder dig av. jag har (till skillnad från många andra?) ändå tyckt att du haft något att komma med, men när du skriver att det går att få till det med enbart positiva förstärkningar tappar du lite av min respekt.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Typ av hund... Jag tror att det går med hennes hundar. Det är det som tilltalar mig... Mycket energi och stor samarbetsvilja! (??)
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Allt du gör med röst, blick eller kropp är socialt. Så fort du tar kontakt med hunden använder du dig av socialt tryck.
Här har du helt fel och det lär du dig förstå med lite mer erfarenhet. För övrigt är det inte jag som tar kontakt med hundarna utan dem med mig - utövar de "socialt tryck" på mig då?? Vilket jäkla uttryck förresten - det hör hemma på stenåldern. Men där befinner sig dessvärre väldigt många bruksare fortfarande. Ser verkligen fram emot att se dig på tävlingsbanan men jag antar att det dröjer ett bra tag. Efter att ha läst i denna och andra trådar hur du uttrycker dig om din hund så tycker jag bara att det hela är väldigt ledsamt. Inte någonstans har jag sett att du tycker det är ROLIGT att träna din hund... varför håller du på då? Du och många andra har helt och hållet missat vitsen med att träna hund.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det är inte jag som kommit på termen socialt tryck. Det är ett begrepp formulerat av människor som arbetat med fler hundar och ekipage än du. Socialt tryck utövar även hundar på varandra och vi människor emellan. Huruvida dina hundar utövar det på dig är inte jag rätt person att svara på.

Jag är dessutom helt ärlig vad gäller min hund. Jag avgudar henne, men det är skräp. Träningen är svår med henne och tidvis mindre rolig, men terapin måste utföras för att inte hunden ska falla tillbaka i gamla mönster. Ibland är det dock himla skoj, när allt bara fungerar. Jag är fullt införstådd med att det ska vara roligt att ha hund och det har vi för det mesta. Det eliminerar dock inte det faktum att hon är knasig.

Men vad är det för mening att diskutera vidare när jag inte har vidare höga tankar om de som påstår att enbart positiv förstärkning är de enda och rätta vägen.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Men vad är det för mening att diskutera vidare när jag inte har vidare höga tankar om de som påstår att enbart positiv förstärkning är de enda och rätta vägen.
Håller nog med om att det inte är någon idé att diskutera vidare, du o jag har helt olika inställning till hundar och träning.

Till dig som "tappade respekten" för mig pga att jag använder mig av positiv förstärkning - ja, jag är väl helt ute o cyklar eftersom både hundarna och jag blir lyckliga av att träna... antingen är det väl fel på mig eller hundarna. Jag behöver i stort sett aldrig korrigera mina hundar eftersom jag kan avbryta ett felaktigt beteende redan när det s a s är "på gång". Det har kanske med förmågan att "läsa hund" att göra, eller nåt annat konstigt jag sysslar med...
Och ja, jag har hundar med otrolig motor och samarbetsvilja - precis sådana som jag vill ha. Därför har jag "gjort dem" själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag har också lättlärda samarbetsvilliga okomplicerade hundar.....men det är äv problem man lär sig och utvecklas...alla hundar är tyvärr inte såna och dessa hundar föds med den inställningen.

Att bara han enkla hundar som gör allt man ber om med glädje för en inte framåt...det är när du får sätta igång hjärncellerna för att lösa problem som det syns om man är en bra hundmänniska eller inte.

All heder till Jadzia som kämpat och fortfarande kämpar med sin hund.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

vet du vad en positiv förstärkning är? en negativ? belöning? negativ bestraffning, positiv bestraffning? vilket är FÖR HUNDEN positivt och vilket är negativt? vilket lär sig hunden av?

det verkar inte som om du har koll på begreppen. har man inte det ska man inte använda sig av dem.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Att bara han enkla hundar som gör allt man ber om med glädje för en inte framåt...det är när du får sätta igång hjärncellerna för att lösa problem som det syns om man är en bra hundmänniska eller inte.
...och varifrån har du och alla andra fått att jag BARA har haft sådana här hundar?? Jag har som sagt haft hundar i drygt 26 år och tävlat i närmare 20 - på elitnivå. Jag har haft min beskärda del av jobbiga hundar under årens lopp, men det är av misstagen man lär sig. Jag har lärt mig att träna hund utefter hundens förutsättningar och med finess - något som de flesta här inte har minsta begrepp om, vad det verkar. Och jag kan lova att ingen av er skulle klara av mina hundar... ta någon som t ex är i stil med "Elionors" jaktgoldentik och lägg på minst 10 gånger så mycket krut så har ni kanske något som börjar likna mina hundar. Ni är välkomna allihop och titta!!!
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det tvekar jag inte om! :D Men jag tror verkligen ändå att du har mycket samarbetsvilja i dina hundar!! Jag kan verkligen inte tro annat... Även om de har mycket motor så tror jag ändå att de inte är helt ute och cyklar dina vovvar...

Jag gick faktiskt och funderade lite på det där här om dagen. Det hade inget med någon diskussion att göa utan bara en tanke som slog mig. Att en livlig aktiv hund är kanske ändå lättare än en lite slöare och "tråkigare" hund. Den livliga hunden är med på allt som hände och kommer t.ex. som ett skott på inkallning utan att egentligen veta varför, för den följer bara sina egenskaper. Dvs. att vara aktiv och uppmärksam... Flummigt, men jag kan inte förklara bättre ;)
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Det finns jobbiga och så finns det jobbiga hundar. Det är skillnad på att träna en hund som är svår, men ändå rätt i skallen och träna hund som har rena mentala brister. Det krävs vissa grundläggande egenskaper hos hunden för att man ska kunna använda bara kropp och röst. Saknas dessa kan du mumla hur mycket som helst om att du är bra på att träna hund. Hunden kommer inte att lyssna på det.

Piru har för övrigt en liknande hund som dina, bara av annan ras. Den är det fräs i.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

På ett sätt är en sådan hund lättare, men på andra svårare. En slö hund behöver man oftast inte lägga så mycket energi att få styrning på. De reagerar ändå inte så mycket på folk, andra hundar, vilt elle rliknande och när de väl gör det så går det långsamt. Man hinner med så mycket bättre. Å andra sidan är de lika långsamma och slöa i regelrätt träning. Man får prata med stora bokstäver, de tröttnar fort och kan lika gärna lägga av mitt i alltihop. Vardagslydnaden kan ta tid att få in eftersom de sällan är vakna på vad föraren gör eller var denne befinner sig. En pigg och alert hund kan kännas som en ferrari att styra medan den slöa hunden är en oljetanker.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Ja precis. I de banorna tänker jag. Även om hunden är intresserad av det runt om, så är den ju också intresserad av sin ägare. Eller den går att GÖRA intresserad av sin ägare mycket snabbare. Att använda hundens "motor" mot en själv så att säga.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

mjo, men L är en MYCKET aktiv hund, men också lite "halvdum". det räcker inte med att belöna ett beteende hundra gånger, det måste belönas hundra gånger i alla tänkbara miljöer. sedan dyker det ändå upp miljöer där det måste funka trots att vi inte har tränat just där, och det är då vi får problem, för det gör det inte.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

...och varifrån har du och alla andra fått att jag BARA har haft sådana här hundar?? Jag har som sagt haft hundar i drygt 26 år och tävlat i närmare 20 - på elitnivå. Jag har haft min beskärda del av jobbiga hundar under årens lopp, men det är av misstagen man lär sig. Jag har lärt mig att träna hund utefter hundens förutsättningar och med finess - något som de flesta här inte har minsta begrepp om, vad det verkar. Och jag kan lova att ingen av er skulle klara av mina hundar... ta någon som t ex är i stil med "Elionors" jaktgoldentik och lägg på minst 10 gånger så mycket krut så har ni kanske något som börjar likna mina hundar. Ni är välkomna allihop och titta!!!

Jag har bara läst lite i diskussionen, men lägger mig i lite;)

Hur gör du då om du har en hund med helsikes massa motor och i stort sett ingen sammarbetsvilja??

Min TJT kan vara duracellkanin en hel dag, men hon gör bara vad som passar henne. Försöker du tillrättavisa henne med positiv förstärkning så skiter hon i det efter ett tag. Är du det minst oskärpt kan hon mycket väl bita till...

Så, jag har en jycke med dina hundars motor (fö så är jag jäkligt nyfiken på vad dina jyckar heter eftersom jag rör mig i jaktgoldenkretar) utan will-to-please, hur gör man då?

//E
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Ursprungligen postat av pumah
...och varifrån har du och alla andra fått att jag BARA har haft sådana här hundar?? Jag har som sagt haft hundar i drygt 26 år och tävlat i närmare 20 - på elitnivå. Jag har haft min beskärda del av jobbiga hundar under årens lopp, men det är av misstagen man lär sig. Jag har lärt mig att träna hund utefter hundens förutsättningar och med finess - något som de flesta här inte har minsta begrepp om, vad det verkar. Och jag kan lova att ingen av er skulle klara av mina hundar... ta någon som t ex är i stil med "Elionors" jaktgoldentik och lägg på minst 10 gånger så mycket krut så har ni kanske något som börjar likna mina hundar. Ni är välkomna allihop och titta!!!

tja, lite svårt att ta på allvar när du skriver med "jag är bäst och ni är sämst" attityd..Du får din klapp på axeln och bekräftelse på att du är så duktig om du kan bevisa din kunskap! På dig låter du som att du är ngn man borde känna till, med tanke på att du även är väldigt duktig på att döma folk efter deras förmåga att träna hund..bara genom att läsa lite text..:angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp