Vad tittar ni på inför valpköp(mentalitet/arbetsegenskaper)?

Kollar på jaktprov och om EP finns i släkten på smålandsstövare.

Eftersom Hedehunden inte är godkänd som ras och liten i antal blir det att gå mycket på vad dom man känner och litar på säger.

Kollar på jaktprov och om EP finns i släkten på smålandsstövare.

Eftersom Hedehunden inte är godkänd som ras och liten i antal blir det att gå mycket på vad dom man känner och litar på säger.

Nyfiken fråga..vad är Hedehund? Googlade men hittade bara olika Herdehundsraser :)

Köpte min senaste aussie trots att mamman har 3a på skottet på MH, helt enkelt för att jag litade på uppfödarens resonemang när vi pratade om det. Men jag var tveksam först, och behövde forska runt och prata en del med både uppfödaren och vänner innan.
3 på skott indikerar enbart intresse. Ingen rädsla. 3 på skott är inget att backa för alls. Snarare brukar nyfikna hundar reagera med 3 på skott ganska ofta.

Angående 3a på skott.... som alltid med ett MH så måste man se det till MHt i sin helhet innan man avfärdar det. Hundar med stor nyfikenhet och snabba reaktioner kan lätt ha en 3a på skott. Typiskt för sådana hundar är att de kan vara ganska mycket hund. Stor dådkraft och de reagerar snabbt utan att tänka. Den typen av hund som kastar sig med huvudet före rakt in i uppgifter, kan slänga sig ut från 3 meter utan att ha en nanosekunds betänketid eller begripa att de kan skada sig.
Just den typ av hund som bruksuppfödare ofta får tillbaka för ägaren orkar inte med dem, och sen blir utmärkta tjänstehundar.

Angående 3a på skott.... som alltid med ett MH så måste man se det till MHt i sin helhet innan man avfärdar det. Hundar med stor nyfikenhet och snabba reaktioner kan lätt ha en 3a på skott. Typiskt för sådana hundar är att de kan vara ganska mycket hund. Stor dådkraft och de reagerar snabbt utan att tänka. Den typen av hund som kastar sig med huvudet före rakt in i uppgifter, kan slänga sig ut från 3 meter utan att ha en nanosekunds betänketid eller begripa att de kan skada sig.
Just den typ av hund som bruksuppfödare ofta får tillbaka för ägaren orkar inte med dem, och sen blir utmärkta tjänstehundar.
Ja precis. Därav min kommentar om att jag accepterade 3an efter samtal med uppfödaren. Jag såg alltså till helheten.

Precis en sån hund jag söker :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand