Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

Sv: Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

Kan tillägga att jag inte är i hästköpartankar just nu, bara lite nyfiken på hur mycket jag bör utbilda mitt sto innan jag säljer det.

Jag har redan en häst som jag är fullt nöjd med :love: En 9-årig valack som var ganska svår när han kom, spänd och passtaktig, tog allt som framåtdrivande och försökte komma undan på alla sätt. Jag hade inte provridit och det var egentligen min mamma som köpte honom utan att veta mer än vad säljaren sagt (att han var snäll att hantera). Jag fastnade dock för honom och nu har jag en dressyr/hopp/tölthäst som jag trivs med jättebra. Han kostade 25 000. Så ibland har man tur, men det hade säkert kunnat bli helt fel också. Men man ska nog inte göra så om man inte har erfarenhet av svåra hästar, DET kan gå illa...

Så...
Hästen behöver alltså inte vara en superhäst, det räcker med att den är grundriden, eller? Bra på dressyr, påbörjad töltträning, ok kondis, trevlig och positiv att rida och hantera, räcker det för att ta 40 000 kr då?
Vad är den högsta summan ni skulle kunna tänka er att ge för drömhästen då?? :)

Min högsta summa skulle nog vara 80-90.000:-

Men då ! KRÄVER jag Stamtavla,Kondition m.m

Hästen skall vara lika mkt värd som priset..Om någo n fattar va ja menar..Hästen skall inte kosta 60 om den inte kan vissa saker är musklad m.m har bra stamtavla..lixsom..Hästen skall vara värd sitt pris :idea:

Men samtidigt kan en mycket lovande häst kosta 80 000kr utan varesig kondition och muskler.. så kan man ju också se på det. Att man kan få en lovande häst för en mindre summa pengar om den är otränad. Det är där man kan göra bra köp.

Hej!
Då vi köpte första isisen till dottern, så blev hon förstås förälskad i den första vi var och tittade på. Den hade lindrig spatt, men var ju SÅ söt och duktig på mycket. Det krävdes mycket pedagogisk övertalning till att åtminstone åka och titta på fler.
Det slutade med att vi hittade en häst som var perfekt för våra ändamål, men det tog väl nån månad för länge (enl dottern), och då hade vi tittat på ett dussin hästar.
Jag tror det är bra att ha lite is i magen, försöka vara rationell, och låta tiden verka för ett logiskt beslut. Då borde risken att åka på en nit med massor av problem vara mindre.
Och så tror jag det är viktigt att få hästen ordentligt genomgången, det är det värt.
Hoppas du hittar rätt häst för dig! (Min första var inte rätt för mig, och det blev dyrt på många sätt...)

Jag har nu haft mitt islandssto i snart två år. Hon fyllde åtta år och kostade 50 000 (e. Hrammur frá Akureyri u. Brúda frá Kolkuósi) när vi köpte henne. Dock var det lite problem innan det blev just hon som hamnade hemma hos oss.
Den första hästen vi köpte provred vi och provred och hon var hur fin som helst. Men sen när hon kom hem till oss blev hon helt förbytt. Livrädd för allt och slängde av så fort man satt upp. Hon stod och skakade av rädsla när man hanterade henne.
Vad jag förstår så har hon varit bortlämnad för tillridning i och med att hon skulle bedömas och den "tillridaren" har varit överdrivet hård mot henne. Detta kom nog tillbaka när hon bytte hem igen, därför flippade hon ur.
Vi hade inte kunskapen att hjälpa henne och fick därför byta mot den häst vi har nu. Och hon är underbar! (Den rädda hästen har nu fått ett väldigt bra hem med snälla människor med mycket erfarenhet och kunskap, så ett lyckligt slut även för henne som tur är!)

Mitt råd är att provrida som tusan, och gärna försöka komma överens med ägaren om en provtid då du har hästen hemma hos dig och ser så att allting fungerar även där. Man har inte alltid tur att få byta..
Annars tycker jag att stammen är oviktig såvida man inte ska avla och så. En häst med bra stam är inte det ulitmata för alla. Och en häst med totalt okända föräldrar kan vara den bästa!
Lycka till!

hej!ska vara grundinriden.ska vara snäll o lungn.exemfrihäst annras kan det bli mycket jobb med det.Inte haft ngn skada i benen eller liknade.Det var det jag tittade framför allt på när jag letade efter häst.

Jag har funderat på hur viktig stammen är egentligen, om man vet att hästen är bra och trevlig att rida så ska det ju inte spela någon roll, även om man ska avla på hästen. Har man inte då sett bevis på att det kan bli bra ändå? Stammen är ju ingen garanti egentligen, genetik är ju ganska invecklat och handlar mest om sannolikheter...
En häst med medelstam och bra ryttare kan säkert bli bättre än en toppstammad häst med en minde duktig ryttare, eller? ;)
Det är mina tankar :p

Man kan inte rida på stamtavlan så nog krävs det att man ser till indidviven i första hand, men har man planer på att avla så är det ett säkrare kort att även ha koll på stammen. Hittar du en häst med önskvärd stammtavla och som dessutom dessutom har de egenskaper man söker är det ett säkrare kort än en med "okänd" stam. Vi har alla mängder av dolda egenskaper i generna (även hästar) och ju mer koll man har på släkten dess mindre överraskningar.

Lillmifflan skrev:
Säg att man ska köpa ett inridet sto för ca 40 000, vad skulle Ni ha för förväntningar på hästen då? Vad ska den kunna? Självklart vill man ju ha den så bra som möjligt, men vad vore rimligt att den kan? Måste den ha bra stam? Jag är lite nyfiken på vad andra tänker när de köper häst så berätta nu! ;)

Vissa skriver ju i sina annonser 'hem viktigare än pengar' & så kan det ju vara i såna fall. Men som andra har skrvit att hon kan vara en problemhäst eller 'ful' häst utan någon bra stam, men vill man bara lufsa i skogen eller kanske åka på lite lättklass-tävlingar spelar det ingen större roll vad hästen har för stam. För ett, vi säger, 10 årigt sto utan eksem tycker jag man ska ha kravet att hon iaf ska ha någorlunda rena gångarter utan olater m.m. :)

""Dessutom så kommer man då att få hantera den trottsålder som kommer när hästen är 7 år.""
Nyfiken, vad grundar du det på? Egen erfarenhet? Anser du att det går över efter några månader precis (förhoppningsvis) som på en unge?

superbusan skrev:
""Dessutom så kommer man då att få hantera den trottsålder som kommer när hästen är 7 år.""
Nyfiken, vad grundar du det på? Egen erfarenhet? Anser du att det går över efter några månader precis (förhoppningsvis) som på en unge?
Det grundar jag dels på egen erfarenhet av en hel hög egna hästar. Alla hästar som jag har ägt just när de passerar 7 har uppvisat mer eller mindre av 7 årstrotset.
Och dels på alla de diskussioner om fenomenet som jag har haft med andra hästmänniskor genom åren.

Det går liksom inte över av sig själv.
Man måste igenom det.
En erfaren och duktig ryttare kan komma igenom det på någon vecka.
Medans en oerfaren kan få hålla på i flera år och få en häst som "testar" allt och alla hela tiden av det hela.
Detta även om det vore samma häst.

Jag märke inte av någon trotsperiod varken hos Logi eller Svala.

Det säger mera om dig än om hästarna.
Om man är lyhörd och gör allt arbete korrekt innan 7 samt sedan vet vad man gör och är 100% konsekvent, så kan det bli så bra.
Trixet i det läget är att bara göra sådant som hästen kan väl innan och att vara så rutinerad själv att trotset inte får plats att poppa upp.

Konsekvens och rutin samt inget nytt, kan göra att det i princip går obemärkt förbi.
Bäst är t.o.m. att backa tillbaka litet på kraven just i den åldern.
Jag skulle aldrig tro att du skulle ha problem med 7-årstrots.
Men någon som skaffar sin första häst kan få det om den inte är så rutinerad.

Jag håller ju på och pressar på hästarna, så jag märker ju det där och måste då lätta på trycket och backa litet.
Efter någon vecka av trams typ "vill inte gå från gårdsplanen" eller något liknande, så brukar det vara över.
Jag gör det lätt för hästen under den tiden och rider samma lilla slinga exakt likadant varje gång tills att det går över.

Kanske låter konstigt detta inlägg

men..7 av dem 9 7åringa islandshästar jag träffat har varit supercoola..och då hade dem haft fin kontakt med sin ägare typ..

Jag skall försöka bygga upp en bra kontakt mellan mej och hästen så att om ngt händer kan hon t.e.x lita på mej m.m

Har man en bra kontakt med hästen är det ju lättare sen! :idea:

eller har jag heelt fel ?

:) Jag tycker man ska hitta en häst som man trivs med och som man kan klara av, jag skulle då aldrig kunna hantera en superhäst som man kan tävla SM med eftersom vissa av dem kan ha ganska mycket vilja.
:(

Mánadis skrev:
Har man en bra kontakt med hästen är det ju lättare sen!
En bra kontakt underlättar mycket.
En lojal häst trotsar inte.
Det är också bra att ligga litet lågt med nya saker just då.
Att flytta och få en ny ryttare och nya krav är nog inte det lämpligaste som man kan göra just då.

Red du alla ridturer på dessa 7-åringar som dessa 7-åringar gjorde?
Eller kan det vara så att någon annan red igenom trotset på någon dag som du inte var där?

Priset som en häst är värd är alltid svårbedömt... För vem är den värd pengarna? Har en häst de egenskaper man söker är den värd mycket. Vissa vill ha en häst som nästan sparkar sig på näsan när den springer o struntar i om inte mormor kan låna den. För gamla mormor däremot kanske det är bättre att den bara är mjuk att rida o aldrig hittar på ngt bus. De hästar som flest söker blir svåra att hitta o priset går upp...

Det första man måste fundera ut är vad man söker i den häst man vill ha. Vad är viktigast? Lugn trygg läromästare som "kan allt", eller att hästen har kapacitet för varje krona?
Stammen tycker jag är viktig i två fall, antingen när man planerar att avla på ett sto eller en hingst man köper eller när man köper en unghäst som man inte kan bedöma utifrån dess ridegenskaper. Jag skulle inte betala extra för att en valack har fin stam ifall inte ridegenskaperna motsvarar förväntningarna.

Om man har en budget på säg 40'-50' skulle jag vilja säga att man antingen kan få en trevlig läromästare som vem som helst kan rida i alla gångarter men som har flacka gångarter o kanske inte så mycket tempo att tala om. Inga olater, inga problem, men heller ingen lämplig tävlingshäst annat än tex lättklasser i rent utbildningssyfte.

Man kan också hitta hästar med massor av kapacitet i den här prisklassen, men då kan man räkna med att INTE vem som helst hoppar upp o rider hästen utan problem. Kanske behöver hästen en erfaren duktig ryttare med massor av kunskap om hur man skapar förtroende o hur man tar ett tydligt ledarskap över hästen... Kanske är det en oinriden unghäst som man inte riktigt vet hur den kommer att bli... och som kräver tid kunskap att utbilda innan den når dit.

Sen finns det variationer däremellan... Ju tryggare häst, desto mindre gång för pengarna skulle jag vilja säga... Vill man ha både och så blir det dyrt...

Jag sålde tex en trevlig valack (7 år vid tillfället) som är pigg o glad men inte direkt het, han har gångarter klart över medel (alla fem). Töltade som en klocka med vem som helst på ryggen, var stadig nog i passen för att även "icke tidigare passryttare" skulle kunna få till det. Perfekt för kurser, klubbtävlingar (äv öppna), en ungdomsryttare skulle kunna komma ganska långt i femgång. Kunde öppna o sluta, bar sig i trevlig form i alla gångarter... Honom fick jag 65' för. Nya ägaren är jättenöjd med honom o vi håller kontakt.

I samma veva köpte jag en "problemhäst" för 15'. Han var i dåligt skick med underhals o "hängmatterygg"... Han fick panik o sprang tills han gick omkull o var enligt tidigare ägare galen...( han hade ont i rygg o revben) Han däremot har kapacitet för varje krona o mer därtill. Nu har han inte ont längre o är totalt ridbar i sina fyra gångarter. Han har massor av tempo o fin aktion. Han är inte fullt stark i sin "nya överlinje" o behöver mer träning för att kunna "gå på max", men han blir bättre o bättre... Massor av tid o arbete från mig o ET har krävts... tror att han har kapacitet för tävling på högre nivå när han stärkts ytterligare. Tror att vi kan ta oss upp i B-klass redan i år..

Sen ska man alltid komma ihåg att tar man sig an en "problemhäst" kan det gå hur som helst... kanske visar det sig efter massor av jobb o nedlagda pengar att problemet ligger i en obotlig skada o att det snällaste man kan göra är att ta bort hästen... Detta måste man vara beredd på!!! Man får aldrig ta en problemhäst för att det är det enda man har råd med... då är man dum... det dyraste är alltid att ha hästen... en häst med problem kostar alltid mer att äga tills problemen är lösta. Man måste tycka att problemen är roliga att lösa och att man kan lära sig massor på att försöka.

Inte_Ung skrev:
En bra kontakt underlättar mycket.
En lojal häst trotsar inte.
Det är också bra att ligga litet lågt med nya saker just då.
Att flytta och få en ny ryttare och nya krav är nog inte det lämpligaste som man kan göra just då.

Red du alla ridturer på dessa 7-åringar som dessa 7-åringar gjorde?
Eller kan det vara så att någon annan red igenom trotset på någon dag som du inte var där?

Njae..Första hästen var på ett ridläger..nyss fyllt 7..Han hade lite problem! 1 dag..men sen gick det fint..
Och så där..Han var knepig ibland..och så..Men nej inte alla turer..du kan ha rätt i det du säger..men...dem hästarna var ju nyss fyllda 7 och nyinköpta till några vänner till mej ^^

Men det kan vara som du säger..:crazy: ..Jag vet inte allt ^^

Min häst var 7 i fjol. Jag blev så trött på hästskrället när han fick för sig att inte gå av gårdsplan, så efter en ridtur när det gick väldigt bra fick han gå och skrota på sommarbete. Sen roade jag mig medkommandon rygga etc när jag ändå gick runt och kollade stängsel. Och nu testar han bara lite ibland.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar