Sv: Vad tittar man efter när man köper islandshäst?
VARFÖR? Måste man vara konsekvent för? Jag var det förrut och har börjat träna mina hästar med mycket NH träning har varit på lite kurser osv och det går mkt mkt mkt bättre och lättare iaf för mig och mina hästar med NH och där får man lära sig att inte vara konsekvent hela tiden, som med barn ungefär dem får ju godis ibland men inte jämt varför kan det inte vara så med hästar att ibland får dem göra som dem vill och ta lite gräs påväg till hagen och ibland inte själv upplever jag mig få en mycket bättre relation med hästen då...
Inte_Ung skrev:Det säger mera om dig än om hästarna.
Om man är lyhörd och gör allt arbete korrekt innan 7 samt sedan vet vad man gör och är 100% konsekvent, så kan det bli så bra.
Trixet i det läget är att bara göra sådant som hästen kan väl innan och att vara så rutinerad själv att trotset inte får plats att poppa upp.
Konsekvens och rutin samt inget nytt, kan göra att det i princip går obemärkt förbi.
Bäst är t.o.m. att backa tillbaka litet på kraven just i den åldern.
Jag skulle aldrig tro att du skulle ha problem med 7-årstrots.
Men någon som skaffar sin första häst kan få det om den inte är så rutinerad.
Jag håller ju på och pressar på hästarna, så jag märker ju det där och måste då lätta på trycket och backa litet.
Efter någon vecka av trams typ "vill inte gå från gårdsplanen" eller något liknande, så brukar det vara över.
Jag gör det lätt för hästen under den tiden och rider samma lilla slinga exakt likadant varje gång tills att det går över.
VARFÖR? Måste man vara konsekvent för? Jag var det förrut och har börjat träna mina hästar med mycket NH träning har varit på lite kurser osv och det går mkt mkt mkt bättre och lättare iaf för mig och mina hästar med NH och där får man lära sig att inte vara konsekvent hela tiden, som med barn ungefär dem får ju godis ibland men inte jämt varför kan det inte vara så med hästar att ibland får dem göra som dem vill och ta lite gräs påväg till hagen och ibland inte själv upplever jag mig få en mycket bättre relation med hästen då...