Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

Sv: Vad tittar man efter när man köper islandshäst?

Inte_Ung skrev:
Det säger mera om dig än om hästarna.
Om man är lyhörd och gör allt arbete korrekt innan 7 samt sedan vet vad man gör och är 100% konsekvent, så kan det bli så bra.
Trixet i det läget är att bara göra sådant som hästen kan väl innan och att vara så rutinerad själv att trotset inte får plats att poppa upp.

Konsekvens och rutin samt inget nytt, kan göra att det i princip går obemärkt förbi.
Bäst är t.o.m. att backa tillbaka litet på kraven just i den åldern.
Jag skulle aldrig tro att du skulle ha problem med 7-årstrots.
Men någon som skaffar sin första häst kan få det om den inte är så rutinerad.

Jag håller ju på och pressar på hästarna, så jag märker ju det där och måste då lätta på trycket och backa litet.
Efter någon vecka av trams typ "vill inte gå från gårdsplanen" eller något liknande, så brukar det vara över.
Jag gör det lätt för hästen under den tiden och rider samma lilla slinga exakt likadant varje gång tills att det går över.

VARFÖR? Måste man vara konsekvent för? Jag var det förrut och har börjat träna mina hästar med mycket NH träning har varit på lite kurser osv och det går mkt mkt mkt bättre och lättare iaf för mig och mina hästar med NH och där får man lära sig att inte vara konsekvent hela tiden, som med barn ungefär dem får ju godis ibland men inte jämt varför kan det inte vara så med hästar att ibland får dem göra som dem vill och ta lite gräs påväg till hagen och ibland inte själv upplever jag mig få en mycket bättre relation med hästen då...

Jag tror det är a och o att vara konsekvent när man håller på med hästar. Det går mycket bättre för mig iallafall sedan jag började med det.Jag ger tex aldrig godis ur händerna längre eller skulle aldrig ge efter vid något krångel om jag så får hålla på hela natten.Sedan gör vi alltid på samma sätt jag och sambon och då gör hästarna det nästan själva numera tex lastning etc....

Och så prisfrågan.Jag köpte stt sto förra året.Efter godkänd pappa och fin morfar.Farfar är en riktig kändis. Hon är fullkomligt olatsfri,kärnfrisk pigg och positiv.Inte rädd för något och hundra procent trafiksäker. Hon är född 98. Jättefin. Var bara dressyrriden och en del hoppad så tölten fanns bara svagt. Efter 1 månad hos tränare så töltar hon med lyft och bra takt och den tränaren säger att jag bara måste visa henne på avelsbedömning :) . Och att det är precis en sådan häst som hon själv gärna skulle köpa....

Jag betalade 28000 och då ingick en fin Austundsadel och massor av täcken och andra grejer.
Det var ett fynd tycker jag.

Lycka till med hästköpet!!!

// Åsa

Vi köpte ett sto för dock 50 tusen, men inte så mcket prisskilnad.

Stoet var då precis 9 år, fyrgångare väldigt fin tölt, hon var tävlad ett antal gånger det hade väl gått ganska bra. Hon är snäll, trygg, lugn och väldigt frammåt. Ej exem, fin häst, 135 cm, fin färg isabell, skapligt mkt tagel, fina hovar, alldrig vart sjuk, islandsfödd.. skaplig stam så det är ok att använda henne i avel om man så vill. Vi är väldigt nöjd med henne.

Varför man måste vara konsekvent, jo för att hästen är ett vanedjur så rutiner betyder mycket för hästen då den blir trygg. Den blir också trygg om du är ledaren, för då följer den dig och inte tvärtom. Det är när det blir tvärtom som problemen uppstår, dessa visar sig inte alltid på en gång utan kan komma smygandes succesivt. När man väl upptäcker dem, så kan man ha ett rejält problem på halsen.

Att vara konsekvent innebär ju inte att man skall vara dum mot sin häst, utan helt enketl hålla på de regler man har bestämt och det i ur och skur.

Godis, ja det är väl helt och hållet upp till var och en. Men man är inte konsekvent om man ger godis lite då och då, mina hästar får godis men bara när jag tränsar samt efter ridning och de vet dom. Att jag överhuvudtaget började med lite godis i samband med tränsning, beror på att min ena häst hade ett tandfel som korrigerades. För att bettet skulle vara positivt fick hon lite lucern i samband med att bettet kom in i munnen, det gjorde att hon tog emot och accepterade bettet rätt istället för felaktigt som blev grunden till tandfelet.

I så fall tror jag att du missuppfattat hela nhgrejen som går ut på att vara en konsekvent och trygg ledare :cool:

När John Moore och hon Ruth nånting var här och jag har gått på deras kurser även för Curt Pate så har dem sagt att man inte ska vara konsekvent jag är inte det och mina hästar följer mig och dem vet att jag är ledaren men ibland låter jag dem få göra som dem vill om dem nu vill ta 2 h på sig att gå till hagen och jag ändå har 2 h över så kan man väl göra så och inte alltid såhär är det... fy vad tråkigt och enformigt det måste bli då.... ajja det funkar iaf för mig och mina hästar så får väl ni göra som ni vill men självklart får hästen aldrig ta överhanden att t ex börja tigga eller bestämma att nu gör vi såhär det finns inte men inte alltid super konsekvent heller tror inte riktigt på den melodin ... så funkar det ju inte i vnaliga livet heller liksom....

Jag tror att man måste vara konsekvent, hur ska annars hästen veta vad som är rätt eller fel? Däremot så är det också viktigt att vara lyhörd för hästen och inte bara köra på som vanligt. Beter sig hästen underligt så finns det kanske en anledning till det och då måste man hitta en ny lösning på det och kanske prova olika sätt. Hela tiden måste man fråga sig varför hästen gör som den gör, varför går den till exempel så sakta till hagen?

Det här kanske är helt oförståeligt, men jag har försökt att skriva det jag menar... ;)
Och detta är bara mina tankar på det hela, är inte säkert att det stämmer... :angel:

Hm, Pulkaskurk, om du varit på John Moores clinics måste du nog ha missuppfattat i princip allt han sagt.:eek:
Han säger att konsekvens är A och O i all hästhantering. Hans lilla anekdot om elstängslet som står där och säger: "rör mig inte, rör mig inte" tills en häst slutligen testar, får sig en smäll, backar därifrån, varvid elstängslet säger: "vad var det jag sa, vad var det jag sa...".
Den betyder att man alltid måste agera likadant i likadana situationer.
Det du menar är troligen att variera sig och låta hästen uppleva, lösa problem och vänja sig vid olika situationer. Men det är absolut inte samma sak som att inte vara konsekvent.
NH går ju faktiskt ut på att använda hästens eget språk, och de är ju själva extremt konsekventa, åtminstone om de är väluppfostrade i flock.
Skulle man hantera sin häst efter dina principer skulle den bli helt förvirrad och till slut kanske rent av farlig.

Nej, köp och läs John Moores bok, eller börja på hans hemsida www.johnmoore4horses.com
Där finns mycket matnyttigt, även datumen då han är i Sverige.

Henrik
på Österlen
:angel:

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10