Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.
Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig...![]()
Jag påbörjade ett långt inlägg. Men jag vart bara matt och ärligt lite irriterad. Förlåt, men på riktigt? Tror du på allvar att det inte kan börja brinna hos dig? Även om du sen säger dig tro att det ev kanske kan börja brinna pga elfel så finns det 7000 olika anledningar till att det kan börja brinna...
Vad är "urakut brand"? I min värld så är dom flesta bränderna väldigt akuta... Är det så att man är i ett område som brinner och att man misstänker att man kommer att bli evakuerad så kan jag förstå allas tanke om att börja fylla släp med grejer. Men att göra det när det brinner i ditt eller grannens hus, är bara en orealistisk tanke.
Jag är inte den som skriker att alla ska ha packade väskor och stå på tå och vara beredda fly för minsta lilla. Men att leva i världen att "mitt hus inte kommer börja brinna" är extremt naivt om du frågar mig... För mig är det samma tanke som alla dom som väljer att tända olika typer av grillar och eldar nu med tanken/motiveringen "Jag har koll" eller "Det händer inte mig" - och se hur det går med dom.
Precis som vi behöver ha en viss förberedelse för kris med vatten och mat hemma så kan jag tycka att det minsta man kan göra är att åtminstone tänka igenom så jag vet vad jag skulle vilja ta med om det är möjligt samt ha något hm om vart det är i dom fall det är räddningstjänstens restvärde som ska hämta ut grejerna.
Kort film om hur ett brandförlopp går till:
Även om det är så att du har brandvarnare så kan det fortfarande börja brinna när huset är tomt, någon ska då höra brandvarnaren - alt se röken och lågorna, för att larma räddningstjänsten, och innan dom hunnit dit...