Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nja, jag har en hel del vänner som har åkt iväg nu för att hjälpa till på frivillig basis, de är visserligen engagerade inom hemvärnet men inte har de någon utbildning för att släcka skogsbränder och de har inte tillgång till full utrustning alla gånger heller. 2014 var det bönder som gjorde ett enormt arbete med att släcka och blöta ner, en del av dem är även de på väg upp för att hjälpa till eftersom det är brist på fordon som kan få fram vatten att släcka med, inte heller de har någon utbildning eller utrustning.Jag tycker nästan att det där hyllandet är lite obehagligt. Det handlar ju om människor som utför ett arbete som de har utbildning och utrustning för.
Vad svarar du på egentligen?Brinner det så tar man sig väl ut och tar sig till den plats räddningstjänst/myndigheter anvisar? Jag fattar inte vad det skulle förändra om en ung tjej ständigt gick på tårna för att det kunde börja brinna.
Överlag tycker jag att det finns en väldig redighet över diskussionerna om bränderna. Folk verkar tävla om att vara mest förberedda, mest initierade och mest tacksamma över räddningspersonalens arbete. I går såg jag någon på facebook som uppmanade alla att flytta sig på vägen för de polska brandbilarna, ”dela!”. Om man inte alltid flyttar sig för en brandbil, och inte inser att man bör flytta sig för en karavan av brandbilar, då tror jag inte att ett inlägg på facebook hjälper.
Hyllningarna som ett sätt att hantera dåligt samvete, så att säga? Kanske.Fast nja, jag har en hel del vänner som har åkt iväg nu för att hjälpa till på frivillig basis, de är visserligen engagerade inom hemvärnet men inte har de någon utbildning för att släcka skogsbränder och de har inte tillgång till full utrustning alla gånger heller. 2014 var det bönder som gjorde ett enormt arbete med att släcka och blöta ner, en del av dem är även de på väg upp för att hjälpa till eftersom det är brist på fordon som kan få fram vatten att släcka med, inte heller de har någon utbildning eller utrustning.
Deltidsbrandkåren här skickar halva sin styrka vilket gör att den andra halvan får jobba ännu mer och har ständig jour, de är inte ut tvingade men vet att de behövs. Så ja de har visserligen utbildningen och utrustningen men gör det helt på frivillig basis.
Sen vet jag inte om de behöver en hyllningskör, men det tror jag snarare handlar om att folk har dåligt samvete för att de själva inte kan bidra.
Vad jag menar är att dina egna förberedelser för en brand spelar ingen annan roll än du i bästa fall får med dig viktiga grejer om du samlat dem i en nödväska. Det enda du som person kan göra är att gå ut och ta reda på var du bör befinna dig. Och oavsett om du varit helt förvissad om att ett dike skulle rädda dig så lär du, i skarpt läge, inte tänka ”larmet gäller mig, jag har ett dike härutanför”.Vad svarar du på egentligen?Jag har inte skrivit något om att man ska ta reda på vart man ska ta sig? Jag ifrågasatte hur man kan vara så naiv och tro att det aldrig kan hända en själv, och att man tror att ett dike på något sätt skulle kunna stoppa en brand som har kommit igång? Vad har det med räddningstjänstens anvisningar att göra?
Tycker ändå inte att just handsprit är så viktigt att det måste med. Jag tycker fortfarande att vatten borde stå högt på listan.
Inte för att det är samma sak, men principen är den samma (många människor på begränsad yta), festival. Jag har varit på festival många gånger utan att ha handsprit och det har gått utmärkt. Då bodde man i en lerhög utan att tvätta sig på flera dagar och det överlevde vi. Tror man gör det vid en evakuering också.
Jag tror det hela handlar om att jag aldrig förstått behovet av handsprit utanför sjukhusmiljöer![]()
* larmet gäller inte migVad jag menar är att dina egna förberedelser för en brand spelar ingen annan roll än du i bästa fall får med dig viktiga grejer om du samlat dem i en nödväska. Det enda du som person kan göra är att gå ut och ta reda på var du bör befinna dig. Och oavsett om du varit helt förvissad om att ett dike skulle rädda dig så lär du, i skarpt läge, inte tänka ”larmet gäller mig, jag har ett dike härutanför”.
Det har ingen påstått, såvitt jag vet.Är det här fejk också då eller`? Man blir bara trött på idioter.
https://www.kkuriren.se/sormland/tv-se-den-enorma-karavanen-brandbilar-passera-genom-sormland/
Det är så läckert att se detta. Det måste vara en ganska mäktig känsla ändå att vara så efterlängtad och "poppis" att folk möter upp en längs vägen sådär.Är det här fejk också då eller`? Man blir bara trött på idioter.
https://www.kkuriren.se/sormland/tv-se-den-enorma-karavanen-brandbilar-passera-genom-sormland/
Kulturhistoria i allra högsta grad
Du borde nästan få låna ett par brandsäkra skåp till allt det där, tyvärr är mitt väldigt litet annars hade jag gladeligen lånat ut det, men det går inte in mer än max 6 A4 pärmar och det förslår väl ingenstans antar jag
Sådan värdefull historia har jag ingen hemma![]()
Det är väl självklart att det kan börja brinna? Därmed inte sagt att man måste gå och vara förberedd på brand hela tiden.
Inte jag heller, ärligt talat. De sliter som fan med risk för eget liv och hälsa, det förstår jag också. Men ändå.
Jag tycker nästan att det där hyllandet är lite obehagligt. Det handlar ju om människor som utför ett arbete som de har utbildning och utrustning för.
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.
Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig...![]()
10 m kan vara mätt till det staketräcket, som är rätt högt, så det är mycket möjligt att det bara är 8.5-9 m från "golvet" så att säga. Men ja, det är högt!10 meter? I en sutterängvilla? 10 meter är högt!