Vad skulle ni vara beredda att betala?

Sv: Vad skulle ni vara beredda att betala?

Det är verkligen läskigt vad mycket man lägger ut på hästarna varje månad. :crazy:

Hmm, mina föräldrar skulle nog max betala 2500 kr. Medans jag (när jag får riktigt jobb blabla) skulle kunna tänka mig att lägga uppemot 5-6000 kr.
För jag skulle vilja att den som ägde stallet hade råd med en riktig anställd (eller kunde plocka ut en bra lön till sig själv).

2000-2500 kr skulle jag tycka det var värt.

Tycker att det är ganska intressant att se hur lite hästägare är villiga att betala för att stå i ett stall med full service... Man köper ju faktiskt en tjänst av stallägaren.

Om man räknar att en stor häst äter kraftfoder för omkring 400:-/mån, grovfoder för 500:-/mån (räknat på 8kg/dag och 2:-/kg) och använder strö för 300:-/mån (halm och spån) så är vi redan uppe i 1200:-/mån.
Sedan får man lägga på elkostnader, vattenkostnader, skötsel av stall och eventuell ridbana. Vi kan räkna på omkring 200:-/häst och månad.
Om man dessutom vill ha servicen ut/insläpp, fodringar och mockning vilket faktiskt är ett deltidsjobb för stallägaren så tycker jag att man får räkna med 100:-/tim som lön.
Stallägaren lägger förmodligen ner ca 1 timme/dag åt din häst inräknat täckesbyte, in/utsläpp, fodringar, vattenpåfyllning i stall/hage, mockning och göra iordning foder. Det blir ca 30 timmar/månad.
30 timmar x 100:-/timmen blir 3000:-/månaden.

Totalt blir det alltså omkring 4400:-/månaden.

Att vara stallägare med inackorderingshästar är inte så enkelt som många hästägare tror. Det är tidiga mornar i alla väderlekar, jobb med att hålla stall, ridbana, hagar och övrigt i gott skick, inköp/lagring av foder osv. osv.
Även om det självfallet är otroligt roligt och givande på många sätt så är det också ett tungt arbete som innebär mycket annat än bara pysslandet med hästarna.

Att vara stallägare ska inte vara ett slavarbete. En rimlig lön för det arbete man utför tycker jag är en självklarhet!

Jag har så (ja inte skoning/verkning, veterinärvård, men det antar jag att du inte heller menade).

Min häst står på lösdrift. De tas in en gång om dagen och får kraft och silage i boxar, och står inne någon timme så alla har möjlighet att vila och äta i lugn och ro.
I hagen är det fri tillgång på silage. Kraftfodret ingår. Det är meningen att silaget ska analyseras.

Det kostar 2000 kr/månad där. Spolspilta, sadelkammare. Ingen ridbana men promenadavstånd till ridbana och ridhus (lagom framskrittning).

tillägg: det finns halmad ligghall också fast där är de aldrig. Hagen är rätt stor och kuperad men de står och häcker i backen vid grinden mkt så just där i backen är det lerigt. Hon stor med ca 5 dräktiga fölston.

Senast ändrad:

Lite spinoff på "vad betalar ni i stallhyra" tråden.
Om allt ingick alla dagar i veckan, och då menar jag allt utom att hästen blir riden och borstad på.
Om ni fick den servicen, vad skulle ni vara beredda att betala?

//A

Om jag hittade en lösdriftsplats med stora, fina & varierade hagar, välskött ligghall + all service, tillgång till EGEN box, bra utrymmen för utrustning, omklädningsrum, WC, kök/fikarum, fina ridvägar, sunda & trevliga hästar och människor, samt tillgång till ridhus och ridbana... så skulle jag lätt betala 4000 - 5000 kr i månaden för det. Nån som vet ett sådant ställe?? :p

I stallet jag står kostar det 3000:-/månad om man vill ha fullservice och då ingår alla ut- och insläpp, alla utfordringar, foder (havre, betfor och hösilage) samt mockning. Täckesbyten ibland om man ber snällt. Det som tillkommer är torv för ca 300:- i månaden. Elbelyst paddock finns vid stallet, men inte ridhus (finns två 10 minuters skritt bort). 2,5 mil från Göteborgs centrum. Och stallägarna är verkligen hjälpsamma om det är nåt extra man behöver hjälp med som att byta förband på en skadad häst. Om ridhus ingick så skulle jag betala 4000:- utan att blinka, kanske mer om ägarna och stallkompisarna är lika snälla som där jag står nu...

Om nån känner till något bättre närmare Göteborg får ni gärna höra av er...:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet ett ställe som är "nästan" helinackordering, de tar 1800kr om jag inte minns galet, då ingår allt förbruknings material eller hur man ska uttycka det, dvs foder och strö samt alla pass. Mockning och allmän skötsel och riding sköter man själv.

Ett annat ställe en bit ifrån stan tar 2500kr men där ingår mockningen men inte kraftfodret.

Jag skulle nog kunna betala mellan 2-3000kr men det beror på hagar främst, jag har avelston som jag gärna ser att de går på lösdrift med fri tillgång på bra grovfoder men då skulle jag gärna se att det fanns en stor box de kunde föla i sen också.
Fast om någon annan mockar så kvittar det ju om det står på box :angel: så länge hagarna är stora och roliga samt att de är ute mycket.

Där jag jobbar betalar inackorderingarna över 7000 :- i månaden. Det är insane in the membrane. I det ingår mockning, fodring, lite käk. Det är en stor anläggning med ridskola, två ridhus, två eller tre ridbanor.. men det är inte alltid full tillgång till dessa eftersom att det är mycket aktiviteter. Det ligger mitt inne i Stockholm dessutom så ingen natur, om man inte tycker om betongdjungeln.

För att hästarna ska gå i hage kostar det ytterligare, inte säker på hur mycket, och det är minihagar på typ 15x15 m. Och då får de vara ute knappt 4 timmar i veckan (skulle jag tippa på efter slarvig uträkning) om man bortser från personalens hästar som får massa extra förmåner...

Jag skulle aldrig ställa min häst på ett sånt ställe däremot, min häst står i ett stall några mil utanför stan. 2900 :- / månad för in/utsläpp, fodringar, täcke av/på osv. the regular. Fri tillgång på silage i hagen plus fri tillgång på havre och betfor. That's about it. Det är för övrigt ganska billigt om man jämför med andra stall i närheten, men vi har ju inget ridhus ännu. Men vi har en assnygg ridbana ;) Plus att vi har en otrolig sammanhållning och stämning i stallet, helt amazing.

Om allt foder och allt ingår, om det finns både belyst ridbana och ridhus, uppvärmd sadelkammare och någon form av terrängbana samt bra ridvägar så utan tvekan 6-7000:-/m. Om ridhuset är uppvärmt (hela ridhuset så man slipper frysa på vintern alltså!) så runt 8000:-/m. :laugh:

vilket fantastiskt stall verkar mer som en dreöm bor i stockholm men skulle vilja flytta dit när jag har pension var ligger det i för stad?

Tråden är 3 år gammal och det ser inte ut som om cosmoz är så aktiv...

Jag brukar betala runt 2500kr men då ingår inget. Men då tar dom ut o in hästen varje dag och göra alla fodringar. Täckesbyten ingår också.

Jag betalar 900 kr för box och hagvistelse. Sen ingår utsläpp, mogon & lunch fodring. Står för hö, torv , insläpp och kvällsfodring tillsammans med andra inackorderade. men det går alltid att lösa fint eftersom stallägaren bor på samma tomt. ;) Är uppstallad mellan södertälje/nykvarn.

*kl

När jag köper häst vill jag ha ett stall med fullservice dvs täckesbyte, in- och utsläpp varje dag (även helger), hö, strö och fodringar. Jag vill även ha ridhus och tillgång till tränare, alt ridavstånd till detta. Detta pga att jag jobbar skift (mkt olika tider) och dessutom varannan helg. För mig skulle det inte fungera att stressa till stallet för jourer och ha kollektiva helger. Mockning gör jag gärna själv men jag vill ha möjlighet att kunna köpa till även detta + tillsyn av hästen pga att jag bor 100 mil från släkt och vänner och jag vill gärna kunna åka hem en vecka var 3e månad...

Förr då jag hade häst stod jag i ett helkollektivt stall medan jag pluggade på heltid och saknade körkort. Det var en av anledningarna till att jag gjorde ett hästuppehåll på 6 år. Jag gick in i väggen. Nu när jag börjar om igen vill jag inte riskera detta, utan vill njuta av min häst och mitt hästägande och slippa allt tjorv runtikring.

Jag är beredd att betala 3-4000 kr/mån. Jag bor i mälardalen dock inte i närheten av sthlm så jag tror det är en rimlig hyra.

*kl*

Häromkring får man vara beredd att betala omkring 4000-5000:- för helinackordering. Ofta får man då köpa eget kraftfoder och mocka själv.

Jag betalade 2000kr i månaden för in och utsläpp varje dag och täckesbyten ingick(även helger ingick det). Jag fick köpa strö och mat själv men hö kom automatiskt till stallet och krafftfoder kunde jag beställa bara enstaka säckar med fri leverans.... Detta var i Göteborg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 065
Senast: SwedEmB
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka