vad skulle ni rekommendera som första hund?

YorkWann

Trådstartare
Till ett par i 25- 30 årsåldern. De vill ha en medelstorhund, som istort sett älskar alla.
Hon är inte hundvan alls, han har alltid haft hund när han bodde hemma, men dock inte varit anvarig för hundens "träning" Hunden skulle aldrig behöva vara själv, och de vill gå lite lydnand med den.
De har varit lite inne på mindre raser också, såsom king charles spaniel tex.
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

En cavalier kanske?
Annars tycker jag också sheltie.
Eller kanske en mellanpudel?
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

Sheltien är en såkallad "liten collie" den liknar en collie mycket till utseendet, fast den är mindre och lite nättare. Mycket vackra, lättlärda och bra familje/nybörjarhundar.
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

De övriga tycks ha annan åsikt om vad en medelstor hund är. De uppräknade raserna klassar jag som små eller mindre hundar.

Jag skulle föreslå en Schäfer av mindre typ. Kanske en Labbe eller Golden. Möjligen en Lapphund eller om man vill ha en hund för mer aktiviteter och med ett större behov av att "jobba" så kan man välja t ex en Kelpie eller Tollare. Men då ska man vara medveten om att det är "arbetande" hundar och de lämpar sig inte som ren sällskapshund.
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

vad vill dom ha hunden till?
pälstyp?
storlek?
mentalitet?
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

har hört att shair phei (har absolut ingen aning hur det stavas,och tänker inte ens försöka komma på det så här sent heller...) är en vääääldigt bra nybörjarhund!!!
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

Nej, nej ingen schäfer eller annan brukshund. De vill ha en sällskapshund, som de kan gå lite lättare kurser med, såsom lydnad, spår agility. Testa på lite och se vad de fastnar för. Inget tävlande eller dylikt.
Hunden ska helst vara av medelstor stl (pudel kanske? ) inte jätte mycket pälsvård men behöver inte vara nakenhund ( päls såsom setter, golden eller liknande )
De vill inte ha en rädd/nervös/ "ettrig" /avvaktande mot främligar hund. Dvs en relativt "lätt" hund mentalt sett.

Det är golden han har haft innan. Tror att det är ungefär den storleken på hund de vill ha. :)
 
Senast ändrad:
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

Varför inte golden igen?
Annars pudel (mångsidiga, lätta att klippa)
Lite mindre så tänker jag tibetansk terrier! Roliga hundar,
med mycket humor...kräver således hussar och mattar med det samma.
Norsk bu-hund? Lite huggskott från mig, då jag bara träffat ett fåtal, men de ha å andra sidan varit trevliga.

Men, tror mest på golden (alt pudel, då), om de/han haft det tidigare och trivts med det.
 
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

Kanske Springer Spaniel? Tolkade det som om de funderat på Cocker, men tyckte de var för små? Dock är det ju en ganska aktiv hund, men om de är intresserade av att träna lydnad och agility, samt kan tänka minst en timmas vardagsmotion/aktivering (exl kisspromenader o dyl) varje dag, även de dagar det inte är träning e d, så borde det kunna passa.

Vi köpte vår första hund för ett o ett halvt år sedan, en springer, just för att vi kände att det var en ras som verkade passa oss, och vi lever ungefär som paret du beskriver. Dock är vi mycket djurvana (hästar, katter) båda två, även om vi inte haft just hund innan. VÅR hund är mycket intresserad av apportering och spårning, men tycker agility är skoj det med, och likaså lydnad. Just nu övar vi oss på att hitta kantareller... Bara han får en uppgift av något slag är han nöjd. Han kopplar av totalt hemma, och om det någon gång blir mindre aktivitet en dag fixar han det med.

Vad det gäller päls så kan det ju vara lite pyssel, om man inte gör som vi gjorde här nu när det började bli rejält varmt: Vi tog fram hästklippmaskinen o helklippte honom (ej huvud o svans, men resten):idea: . Han blev SÅ fin, och så himla lycklig över att bli av med sin långa päls :bump: . Dessutom, som en positiv bieffekt, drar han inte in hälften så mkt skit nu som innan, o inget hundhår på golvet har jag sett heller. Dock är det ju inte att rekommendera om man vill ställa ut...
 
Senast ändrad:
Sv: vad skulle ni rekommendera som första hund?

jo, de har varit nöjda med golden, men tänkte väl att de kanske skulle testa nått annat. Kanske labbe då? :D
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 113
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 986
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp