vad skulle ni rekomendera för ras

miamiSwing

Trådstartare
det jag vill ha hunden till är spår (sök), lydnad och agility och utställning.
även till sällskap :)
men på tanke de jag vill göra vad skulle ni rekomendera?

Sv: vad skulle ni rekomendera för ras

Finns ju mängder av raser som passar. Vilken storlek, hårlag, mentalitet är du ute efter och hur mycket kommer du att aktivera hunden?

vill ha en mellan eller stor hund, hår spelar ingen roll. ja kommer aktivera 5-6 dagar i veckan i olika saker så ja håller hunden väldigt sysselsatt.

Golden retriever, flatcoated retriever eller någon sorts spaniel kan nog passa...? Kanske en tollare?

Bordercollie?

Dom är väl inte jättepopulära inom spår, men vi hade en som fungerade perfekt inom spåret!

vad tänker du göra mest med den?
Så kan du kanske prioritera därefter

Sen är ju alla hundar individuella, även om rasen är någorlunda bra riktlinjer kan kanske en ras som är förutsatt att fungera bra inom spår/jakt finna större tillfredsställelse i agility

har en springer spaniel nu som ja tycker är kanon men skulle va kul och ev kanske prova på en "ny" ras.. Golden är de inte mycke höft problem med dom? flatcoated kan nog va en trevlig ras!

tänkt att ja även skulle vilja tävla lite i lydnad, spår och agility..

isåfall skulle jag nog satsa på en flatcoated eller spaniel som nån tidigare skrev..

Jag hade valt en Jack Russell. De tycker att det är roligt att göra allting, men kan även agera soffpotatisar när det behövs.

Min JRT spårar för glatta livet, hon är mycket arbetsvillig och älskar att träna lydnad. Hon är snabb och orädd i agilityn och hon hänger glatt med på resten av vardagslivet. Dessutom tar hon inte för mycket plats. :)

jo i såna fall blir de en flat för spaniel har ja redan fast de är en underbar hund så man ska aldrig säga aldrig.. :)

ramona- JRT är lite för liten tycker ja :)

nejmen, jag såg inte att det var du förrän nu :p

Vad pysslar din spaniel med då?

Allt handlar nog egentligen om vilken nivå du vill träna och tävla på... är det upp till lägre klass spår/sök du vill tävla och kanske klass 2 i agility/klass 3 i lydnad, så kan du ju ha nästan vilken sorts hund som helst. Siktar du på elitklasserna och kanske SM är det ju andra raser som gäller.

Retrieverraserna är ju ofta trevliga och samarbetsvilliga och gillar att jobba, framförallt flatcoated retrievern. De har ju ofta ett bra temperament också.

Någon av retriever- eller spanielraserna skulle säkert passa, de funkar till allt du räknar upp.

Vill du tävla för att det är kul eller för att komma långt?

Kelpie och schäfer är ju bra hundar för den som satsar. Border collie är riktiga elithundar som kräver mycket arbete och helst vill valla, dessutom går de inte att ställa ut i Sverige.

Har man inte siktet inställt på Elit och SM finns det många raser som skulle passa bra, collie(lång- eller korthår, från uppfödare som satsar på arbetsegenskaper och bra mentalitet), sheltie(brukar gå bra i både lydnad och agility!), mellan- eller storpudel(kan iofs vara svårt att kombinera utställningsfrissa med spår och agility... :angel:)...

Bordercollie?

Dom är väl inte jättepopulära inom spår, men vi hade en som fungerade perfekt inom spåret!

vad tänker du göra mest med den?
Så kan du kanske prioritera därefter

Sen är ju alla hundar individuella, även om rasen är någorlunda bra riktlinjer kan kanske en ras som är förutsatt att fungera bra inom spår/jakt finna större tillfredsställelse i agility

Jag tycker att jag ser iaf en på varje spår tävling, och ganska många "i toppen" har BC så de är nog lungt...;)

Kan bara hålla med, en flat skulle nog jag också satsa på, ganska okomplicerade hundar enligt mig. Är med på det mästa!

okej jo då just nu håller vi på o träna lydnad och kör lite agiliy och även utställning och några viltspår bara!, Ska prova på räddning med honom! Så får vi se hon som ja har som "tränare" på brukshundklubben tycker absolut ja ska ut o tävla med honom så fort vi får lite ordning på lydnaden :)

ciciliaW- ja du vill väl komma så lång som möjligt men målet först ärväl att komma ut på tävlingar!

dentaku- Joo har ju sett en hel del flatar som är väldigt trevliga så inte helt omöjligt om de blir en sån!

kopparbergsemme- Okej , :)

Hur är flatarna annars i mentalt och så? är dom lika arbetsvilliga och glada som eng springer? har dom nå "vanliga" fel som typ höfter eller nått annat?

En australian shepherd kanske :D

Jag tycker att jag ser iaf en på varje spår tävling, och ganska många "i toppen" har BC så de är nog lungt...;)

Okej, ja det var ju ett tag sen jag var "med i leken" :p
och det var väl kanske inte någon topp-tävling vi var på.

ja kan kanske funka, hur är dom? berätta gärna lite om den rasen :)

när du har bestämt dig för hur mycket du vill satsa är nästa fråga om du vill ha en vallhund eller retriever. båda har möjligheten att nå toppen, men de är olika till sättet och kräver olika träning. vill du dessutom ställa ut blir valet snävare. många raser är delade så utställningstypen har ofta sämre arbetslust och samarbetsvilja.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka